Cestovní ruch v roce 2024
Hlavní komunikační téma cestovního ruchu Česka pro následující dva roky zní – aktivní turismus. Jak při cestování sportovat, relaxovat i odpočívat ukáže klíčová kampaň agentury CzechTourism, která posouvá téma aktivního turismu do netradiční podoby vyladěné ve spolupráci s kraji. Cílem je nalákat do Česka co nejvíc cestovatelů z celého světa.
Hodnocení minulého období i záměry do nastávajících časů zazněly na tiskové konferenci agentury CzechTourism. Cestovní ruch má zásadní význam pro tuzemskou ekonomiku. Na HDP se podílí 95 miliardami korun (1,55 % HDP). Stále však nedosahujeme úrovně před covidem, v roce 2019 to bylo 167 miliard korun a 2,87 % HDP. Přesto cestovní ruch přináší 214 tisíc pracovních míst, což znamená, že v něm pracuje každý 25. Čech/Češka. Největší podíl na zaměstnanosti má turismus v Karlovarském kraji, Praze a Jihomoravském kraji, na HDP pak v kraji Karlovarském, Jihočeském a Praze.
Ekonomický přínos lázeňství je nezpochybnitelný a samotná jeho podpora by zasloužila více pozornosti. I když nový komunikační koncept kampaní České centrály cestovního ruchu na roky 2024 a 2025 Unexpected Wellbeing vychází právě z myšlenky, že Česko jsou de facto jedny velké lázně. Je tu taková pohoda, tak krásná příroda a bohatá kultura, že i když v Česku trávíte dovolenou aktivním odpočinkem, připadáte si jako v lázních. A tak se každá lehce sportovní aktivita stává nečekanou lázeňskou procedurou. Aktivní turismus je globálním trendem a Česko má všechny předpoklady jeho rozšíření: nejlepší systém turistického značení na světě, velkou tradici sportu a outdoorových aktivit a kvalitní světově známé lázeňství zapsané na seznam UNESCO.
„Dobrou zprávou je, že na cestovní ruch v letošním roce podařilo vyjednat o zhruba 27 milionů Kč více než loni. Rozpočet agentury CzechTourism se oproti loňským zhruba 373 milionům zvýšil na 400 milionů Kč. Budeme tak moct posílit viditelnost Česka v zahraničí i na tuzemských eventech,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Peníze přirozeně hrají velmi významnou roli v tom, jak se jednotlivým zemím daří lákat hosty ze zahraničí. I když loni v prvních třech čtvrtletích navštívilo hromadná ubytovací zařízení v Česku o téměř 2,3 miliony turistů více než v roce 2022, cca 17,4 milionů, více než polovinu z nich tvořili domácí cestovatelé. Bylo jich 10,2 milionů, zatímco cizinců k nám přijelo 7,2 milionů. Zahraniční turisté přitom na cestách do a po Česku utrácejí více než rezidenti. Pro Česko nejvíc bonitní trhy od 1. čtvrtletí 2022 do 3. čtvrtletí 2023 byly Německo, Polsko, Slovensko, USA a Velká Británie. Právě tam, ale nejen, chceme cílit naše letošní největší kampaně.“
Dopad do regionů
Na tiskové konferenci také byla prezentována slova místopředsedy vlády pro digitalizaci a ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše: „Cestovní ruch má pozitivní dopad na rozvoj regionů, brání jejich vylidňování a podporuje investiční příležitosti. Přínosy turismu je potřeba lidem více přibližovat – i díky němu došlo v mnoha regionech k vybudování infrastruktury základních a doprovodných služeb. Chceme, aby Česká republika byla atraktivní destinací nejen pro turisty, ale i investory a podnikatele. Proto jako jednu z prvních věcí, kterou jsme na Ministerstvu pro místní rozvoj začátkem roku udělali, bylo vyčlenění 200 milionů korun na podporu cestovního ruchu. Ve dvou výzvách podpoříme vybavenost turistických tras, rozvoj navigačních a informačních systémů v destinacích, úpravu lyžařských běžeckých tras nebo ekologicky šetrnou dopravu v turistických regionech a marketingové aktivity.“
A Ivan Bartoš nezapře svůj vztah k digitalizaci: „Chystáme také nový přístup k evidenci ubytovaných turistů. Představte si, že při návštěvě ubytovacího zařízení nebudete zdlouhavě vyplňovat papírové formuláře. Místo toho vstupujeme do éry digitálního turismu, kdy pro registraci turistů v našich ubytovacích zařízení bude sloužit jediné digitální místo. Na Ministerstvu pro místní rozvoj pracujeme na novele, která sníží administrativní zátěž a přizpůsobí odvětví cestovního ruchu novým technologiím. Budeme mít data v reálném čase, z čehož bude těžit nejen naše ministerstvo, ale i cizinecká policie, statistický úřad a samotné obce. Každá starostka nebo starosta budou vidět, kolik mají ve svém katastru aktuálně turistů a kolik peněz díky nim získají do rozpočtu na poplatcích. Ty pak mohou použít třeba na rozvoj infrastruktury,“ říká Ivan Bartoš.
V roce 2024 by se také mělo analyzovat další zapojení umělé inteligence (AI) do portálů Kudy z nudy a Visit Czechia s cílem usnadnit práci uživatelům.