Obce (bez hlavního města Prahy) v roce 2017 vykázaly přebytek rozpočtu, a to již sedmým rokem po sobě. Co do velikosti je loňský přebytek sice zhruba poloviční ve srovnání s rokem 2016, i tak je však poměrně značný. Celkové příjmy se zvýšily o 6 %, výdaje rostly ještě rychleji, a to o 8 %.
A co je potěšitelné, růst kapitálových výdajů byl rychlejší než růst výdajů běžných, a to i přesto, že objem investičních dotací, hlavní zdroj financování kapitálových výdajů, klesal již druhým rokem po sobě. Snížil se i objem dluhu a objem peněz získaných prodejem obecního majetku. Naopak úspory obcí opětovně vzrostly.
v roce 2017 byla o 1 mld. Kč vyšší než v roce 2010 (viz graf 1), avšak výdaje úrovně roku 2010 ještě nedostihly. Důvodem je vývoj kapitálových výdajů, které v roce 2010 dosáhly výše 66 mld. Kč, což je o 11 mld. Kč více než v roce 2017. V roce 2010 se kapitálové výdaje na celkových výdajích podílely 31 %, v roce 2017 už jen 25 %. I to je však zlepšení, o rok dříve byly jen 20 %.
Hlavní parametry růstu celkových příjmů obcí v roce 2017 ukazuje tabulka 1. Celkové příjmy se meziročně zvýšily o 11,8 mld. Kč, přičemž se o 11,7 mld. Kč zvýšila jedna složka z nich, a to daňové příjmy. Ty mají v celkových příjmech nejvyšší váhu. Na ostatní složky příjmů připadlo zvýšení pouze v rozsahu 0,1 mld. Kč.
2016 | 2017 | 2017–2016 | 2017/2016 | ||
---|---|---|---|---|---|
Příjmy | 204,7 | 216,5 | 11,8 | 6 % | |
– daňové | 139,5 | 151,2 | 11,7 | 8 % | |
– nedaňové | 26,8 | 27,0 | 0,2 | 1 % | |
– kapitálové | 7,8 | 6,3 | −1,5 | −19 % | |
– neinvestiční dotace | 18,8 | 22,8 | 4,0 | 21 % | |
– investiční dotace | 11,9 | 9,2 | −2,6 | −22 % |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF – Czech Credit Bureau, a. s.
Objem neinvestičních dotací se sice zvýšil o 4 mld. Kč, avšak objem investičních dotací se o 2,6 mld. Kč snížil, a tím pádem se celkové dotace zvedly pouze o 1,4 mld. Kč. Tento růst více než kompenzoval pokles kapitálových příjmů o 1,5 mld. Kč. Nedaňové příjmy přispěly ke zvýšení celkových příjmů pouze 0,2 mld. Kč.
Daňové příjmy rostly poměrně rychle, což koresponduje s ekonomickým růstem, nízkou úrovní nezaměstnanosti a inflaci a s růstem mezd. Nedaňové příjmy si delší dobu udržují poměrně nízké tempo růstu. Příjmy z prodeje obecního majetku sice meziročně klesly, stále však byly nad úrovní roku 2014 a 2015. Objem neinvestičních dotací se po předchozím dvouletém poklesu zvýšil. Přispělo k tomu zejména zvyšování mezd ve školství financované prostřednictvím neinvestičních dotací. Zato objem investičních dotací v roce 2017 byl pouze třetinou jejich objemu v roce 2015. Podíl investičních dotací na celkovém objemu dotací se dále snížil, a to na 29 %. V roce 2014 i 2015 přitom tvořily více než polovinu objemu dotací.
rostly v roce 2017 rychleji než v roce předešlém (viz tabulka 2). Dynamika kapitálových výdajů vysoko překročila rychlost růstu výdajů běžných. V důsledku tohoto vývoje došlo ke zvýšení podílu kapitálových výdajů na celkových, a to na 27 %. V roce 2015 to ale bylo 35 %.
2016 | 2017 | 2017–2016 | 2017/2016 | ||
---|---|---|---|---|---|
Výdaje | 177,3 | 202,5 | 25,2 | 14 % | |
– běžné výdaje | 136,7 | 147,7 | 11,0 | 8 % | |
– kapitálové výdaje | 40,6 | 54,8 | 14,2 | 35 % | |
Saldo | 27,4 | 14,0 | −13,4 | −49 % |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF – Czech Credit Bureau, a. s.
V předchozích čtyřech docházelo k souběžnému vývoji investičních dotací a kapitálových výdajů. V letech růstu investičních dotací rostly i kapitálové výdaje a naopak. V loňském roce se však rozevřely nůžky mezi objemem investičních dotací, které se snížily, a kapitálovými výdaji, které naopak mírně vzrostly.
Role investičních dotací pro vývoj kapitálových výdajů se v poslední době snižuje. Ještě v roce 2015 se na objemu kapitálových výdajů podílely 42 %, v roce 2017 to bylo již jen 17 %. Příjmy z prodeje obecního majetku se na kapitálových výdajích již delší dubu podílejí kolem 10 %, výjimkou byl rok 2016 (19 %). Vzhledem k tomu, že dluh již pátým rokem klesal, snižuje se i váha dluhových nástrojů ve struktuře financování investic. Vedle investičních dotací, kapitálových příjmů a půjček zbývá již jen jako zdroj financování investic přebytek rozpočtu, jinak řečeno využívání úspor.
V roce 2017 vykázalo přebytek rozpočtu 74 % obcí, o rok dříve to bylo 80 %. Dluh obcí se v roce 2017 snížil o 1,7 mld. Kč na 46,7 mld. Kč. Ve srovnání s rokem 2016 byla dynamika poklesu dluhu méně než poloviční. Koncem roku 2017 měla dluh více než polovina obcí, v podstatě stejný díl jako o rok dříve.
Objem peněz, které obce měly na bankovních účtech, dosáhl koncem roku výše 118,2 mld. Kč, což je o 12,7 mld. Kč více než v předchozím roce. Dynamika růstu úspor obcí se rovněž snížila.
Podívejme se nyní, jak vypadá hospodaření podle velikostních kategorií obcí. Obce jsou rozděleny do pěti skupin podle počtu obyvatel.
Nejrychleji se v roce 2017 zvýšily celkové příjmy obcí s počtem obyvatel od 1000 do 4999 (viz tabulka 3). Přispěla k tomu skutečnost, že tyto obce dosáhly nejvyšší dynamiku daňových příjmů ve výši 9 %. Nejnižší tempo zaznamenaly největší a nejmenší obce. Přesto v přepočtu na obyvatele to byly tyto dvě kategorie, které dosáhly nejvyšší částku, a to 24 665 Kč, resp. 24 392 Kč příjmů na jednoho obyvatele. Nejnižší hladinu příjmů na obyvatele měly navzdory nejrychlejšímu růstu příjmů obce s počtem obyvatel 1000 až 4999.
2016 | 2017 | 2017−2016 | 2017/2016 | |
---|---|---|---|---|
1–199 | 4,2 | 4,4 | 0,2 | 4,9 % |
200–499 | 13,5 | 14,4 | 0,9 | 6,4 % |
500–999 | 19,6 | 21,0 | 1,4 | 6,9 % |
1000–4999 | 45,6 | 49,0 | 3,3 | 7,3 % |
5000 a více | 121,8 | 127,8 | 6,0 | 4,9 % |
Celkem bez Prahy | 204,7 | 216,5 | 11,8 | 5,8 % |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF – Czech Credit Bureau, a. s.
Nejnižší dynamiku daňových příjmů vykázaly obce s počtem obyvatel od 500 do 999, a to 7,4 %. V přepočtu na obyvatele dosáhly nejvyšší částku nejvyšší obce (17 448 Kč) a nejnižší pak obce s počtem obyvatel od 1000 do 4999 (14 691 Kč). Výše daňových příjmů v přepočtu na obyvatele se mezi jednotlivými velikostními kategoriemi v roce 2017 sblížily.
Nedaňové příjmy nehrají v rozpočtu naprosté většiny obcí významnou roli. Meziročně vzrostly v rozmezí od 2,6 % (obce 200 až 499 obyvatel) a po 0,1 % (největší obce). Pouze obce s počtem obyvatel od 500 do 999 objem nedaňových příjmů mírně snížily (0,5 %). Nejvyšší úroveň nedaňových příjmů v přepočtu na obyvatele měly nejmenší obce (3345 Kč), nejnižší pak navazující velikostní kategorie (2610 Kč).
Objem kapitálových příjmů obcí jako celku se meziročně snížil. Platí to i o všech velikostních kategoriích, s výjimkou obcí s počtem obyvatel od 1000 do 4999, u kterých vzrostly o více než 9 %. V přepočtu na obyvatele však získaly obce v této kategorii prodejem majetku nejméně (630 Kč). Hluboký propad u tohoto příjmů zaznamenaly největší obce, a to o téměř 31 %. V přepočtu na obyvatele získaly prodejem majetku nejvíce obce s počtem obyvatel 200 až 499 (755 Kč).
Objem neinvestičních dotací se zvýšil ve všech kategoriích, s výjimkou nejmenších obcí, u kterých došlo k poklesu o 5 %. I tak však získaly druhou nejvyšší částku v přepočtu na obyvatele (2066 Kč). Nejvyšší dynamiku zaznamenaly obce s počtem obyvatel od 1000 do 4999, a to o 24 %. V přepočtu na obyvatele získaly nejvyšší částku největší obce, a to 3120 Kč. Nejnižší částku obdržely obce s počtem obyvatel od 500 do 999, a to 1441 Kč, což je méně než polovina toho, co dostaly obce největší.
Výše investičních dotací se meziročně snížila o 2,6 mld. Kč. Pokles šel na vrub největších obcí (−2,4 mld. Kč) a obcí s počtem obyvatel od 1000 do 4999 (−0,5 mld. Kč). U ostatních velikostních kategorií se objem investičních dotací meziročně zvýšil, nejrychleji u obcí s počtem obyvatel od 500 do 999 (+9,3 %)
Celkové výdaje rostly poměrně rychle ve všech velikostních kategoriích, s výjimkou nejmenších obcí (viz tabulka 4). Ty vykázaly nejnižší dynamiku nejen běžných, ale i kapitálových výdajů. Objem běžných výdajů nejrychleji zvýšily největší obce (9 %), objem kapitálových výdajů obce s počtem obyvatel od 1000 do 4999. V přepočtu na obyvatele vydaly na investice nejvíce obce s počtem obyvatel od 200 do 499, a to 7424 Kč, nejméně největší obce (5010 Kč).
2016 | 2017 | 2017−2016 | 2017/2016 | |
---|---|---|---|---|
1–199 | 3,6 | 3,9 | 0,2 | 7 % |
200–499 | 11,8 | 13,3 | 1,6 | 13 % |
500–999 | 17,0 | 19,2 | 2,1 | 13 % |
1000–4999 | 39,2 | 45,8 | 6,6 | 17 % |
5000 a více | 105,7 | 120,3 | 14,7 | 14 % |
Celkem bez Prahy | 177,3 | 202,5 | 25,2 | 14 % |
Pramen: Monitor, Ministerstvo financí, výpočty: CRIF – Czech Credit Bureau, a. s.
Platí, že kapitálové výdaje dvou kategorií větších obcí rostly rychleji než u zbývajících tří kategorií menších obcí, přestože se u nich objem investičních dotací jako jediných meziročně snížil. Nejmarkantnější je to u největších obcí, kterým se objem investičních dotací snížil o 2,4 mld. Kč, a přitom se objem jejich kapitálových výdajů zvýšil o 6,8 mld. Kč.
Existuje značný rozdíl ve struktuře financování investic mezi velikostními kategoriemi obcí. V roce 2017 financovaly investiční dotace 36 % investic u nejmenších obcí, avšak pouze 8 % u největších obcí. Ještě v roce 2015 se investiční dotace podílely více než polovinou na objemu kapitálových výdajů u prvních třech velikostních kategorií obcí a více než 30 % u dvou kategorií větších obcí. Takže ke ztrátě významu investičních dotací pro financování kapitálových výdajů došlo ve všech kategorií, u kategorií větších obcí byl tento proces výraznější.
Dluh obcí dále klesal. Zatímco v roce 2016 se dluh snížil ve všech kategoriích obcí, v roce 2017 se o jeho meziroční pokles zasloužily výlučně největší obce. Jejich dluh se meziročně snížil o 2,5 mld. Kč, u ostatních kategorií obcí vzrostl v rozmezí od 3 % až do 14 %, neboli o 0,8 mld. Kč. Nejvyšší dynamika dluhu vykázaly obce s počtem obyvatel 200 až 499. Dluh obcí v této velikostní kategorii byl, jako jediné, koncem roku 2017 vyšší než v roce 2014. V roce 2015 to zase byly pouze největší obce, jejichž dluh se meziročně zvýšil. V kategorii největší obcí mělo koncem roku 2017 dluh 92 % z nich. U nejmenších obcí to bylo jen 26 % jejich celkového počtu. Celkově mělo v roce 2017 dluh 52 % obcí a tento podíl se meziročně nezměnil.
Objem úspor obcí, měřeno částkou peněz na jejich bankovních účtech, i nadále rostl, tempo růstu se však snížilo, a to na polovinu z roku 2016, konkrétně to bylo o 12 %. Nejrychleji se zvýšily u obcí s počtem obyvatel od 1000 do 4999, a to o 15 %. Je to zároveň i kategorie, která vykázala nejvyšší dynamiku příjmů i výdajů v rámci velikostních skupin. Nejnižší dynamiku úspor vykázaly největší obce (10 %).
Nejvyšší objem úspor v přepočtu na obyvatele dosáhly nejmenší obce, a to 27 084 Kč, nejnižší pak největší obce, a to 11 109 Kč. Tato částka klesá růstem velikostní kategorie. V průměru za všechny obce to bylo 12 716 Kč. Opačný trend dostaneme, poměříme-li velikost dluhu a úspor. V tomto případě platí, že čím vyšší kategorie obcí, tím vyšší je podíl dluhu na úsporách. U největších obcí tvoří dluh více než polovinu jejich úspor. Úspory nejmenších obcí jsou téměř osmkrát vyšší než jejich dluh. Vývoj dluhu obcí a jejich úspor viz graf 2.
Přestože se snížily dynamika růstu úspor i poklesu dluhu, mezera mezi dluhem a úsporami se rozšířila. V roce 2014 se dluh obcí podílel na úsporách téměř třemi čtvrtinami, v roce 2017 to bylo již jen dvě pětiny. Obce jako celek by tak mohly z disponibilních peněz splatit okamžitě i dvakrát tak vysoký dluh, než měly koncem roku 2017.
Ing. Věra Kameníčková, CSc., CRIF – Czech Credit Bureau, a. s.
© 2022 Triada, spol. s r. o., Praha, spolupráce: Webhouse, s. r. o.