Finanční hospodaření obcí v roce 2016
Obce jsou dle Ústavy ČR základními územními samosprávnými celky, vlastní majetek a hospodaří podle svého rozpočtu. To, že rozpočtové hospodaření náleží do samostatné působnosti obce, v praxi znamená, že obce rozhodují o svých rozpočtových prioritách. V současné době v ČR existuje 6254 obcí. Jak si stojí ve svém finančním hospodaření?

V roce 2016 obce uzavřely rozpočtový rok s kladným výsledkem hospodaření ve výši téměř 40 mld. Kč, což je dosud nejvyšší přebytek v novodobé historii. To, že obce za posledních 5 let pravidelně končí své hospodaření v černých číslech, je zřejmé z grafu 1.
Které faktory se podílely na tom, že výsledné saldo rozpočtů obcí v loňském roce dosáhlo této extrémní hodnoty? Pozitivně se zde bezesporu projevil vývoj daňových příjmů, stávající nastavení rozpočtového určení daní v kombinaci s prudkým meziročním poklesem na straně investičních výdajů. Uvedené skutečnosti zachycuje tabulka 1 včetně meziročního srovnání vývoje hlavních skupin příjmů a výdajů obecních rozpočtů.
Ukazatel | Období | Meziroční srovnání | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
prosinec 2015 | prosinec 2016 | tis. Kč | % | |||
Daňové příjmy | 175 393 674 | 190 750 552 | 15 356 879 | 109 % | ||
z toho: | Daně z příjmů fyzických osob | 38 924 081 | 44 780 453 | 5 856 372 | 115 % | |
z toho: | ze závislé činnosti a funkčních požitků | 32 050 790 | 37 179 317 | 5 128 527 | 116 % | |
z přiznání | 3 155 179 | 3 788 381 | 633 202 | 120 % | ||
z kapitálových výnosů | 3 717 318 | 3 812 494 | 95 176 | 103 % | ||
Daně z příjmů právnických osob | 41 200 035 | 45 762 184 | 4 562 149 | 111 % | ||
z toho: | daň z příjmů právnických osob | 34 796 809 | 39 600 563 | 4 803 754 | 114 % | |
daň z příjmů právnických osob za obce | 6 402 784 | 6 161 620 | −241 164 | 96 % | ||
daň z příjmů právnických osob za kraje | ||||||
Daň z přidané hodnoty | 68 760 718 | 72 522 539 | 3 761 821 | 105 % | ||
Daně a poplatky z vybraných činností a služeb | 16 174 674 | 17 098 709 | 924 035 | 106 % | ||
z toho: | poplatky a odvody v oblasti život. Prostředí | 2 727 915 | 2 900 687 | 172 772 | 106 % | |
místní poplatky z vybraných čin. a služeb | 5 128 152 | 5 175 216 | 47 064 | 101 % | ||
ostatní odvody z vybraných čin. a služeb | 5 610 479 | 6 221 435 | 610 957 | 111 % | ||
správní poplatky | 2 708 128 | 2 801 371 | 93 243 | 103 % | ||
Daň z nemovitých věcí | 10 333 821 | 10 585 655 | 251 835 | 102 % | ||
Ostatní daňové příjmy | 247 | 1 008 | 761 | 408 % | ||
Stav na bankovních účtech | 97 365 096 | 125 177 292 | 27 812 196 | 129 % |
Vývoj příjmů obcí
Nejdůležitější zdroj financování obcí představují daňové příjmy. Ty mezi roky 2015 a 2016 vzrostly o 8,8 %, tj. v absolutní částce o 15,4 mld. Kč. S růstem daňových příjmů obcí se počítalo už v rámci státního rozpočtu na rok 2016, nicméně i tyto odhady byly překročeny o 6 mld. Kč. Tabulka 2 uvádí meziroční srovnání výše daňových příjmů obcí mezi roky 2015 a 2016.
Ukazatel | Skutečnost 2015 | Skutečnost 2016 | ||
---|---|---|---|---|
v mld. Kč | v % | v mld. Kč | v % | |
Daňové příjmy | 175,4 | 62,8 % | 190,8 | 68,4 % |
Nedaňové příjmy | 30,6 | 11,0 % | 30,3 | 11,9 % |
Kapitálové příjmy | 5,3 | 1,9 % | 7,8 | 2,8 % |
Přijaté transfery | 68,1 | 24,4 % | 50,0 | 17,9 % |
Příjmy celkem | 279,4 | 100,0 % | 278,9 | 100,0 % |
Běžné výdaje | 179,7 | 69,8 % | 187,8 | 78,5 % |
Kapitálové výdaje | 77,9 | 30,2 % | 51,4 | 21,5 % |
Výdaje celkem | 257,6 | 100,0 % | 239,2 | 100,0 % |
Nejvýraznější meziroční nárůst byl na úrovni obcí vykázán u daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, a to o 15 %. Na inkaso této daně příznivě působilo zvyšování mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře a veřejné správě, snižování míry nezaměstnanosti a v neposlední řadě navýšení podílu obcí na této dani od 1. 1. 2016 z 22,87 % na 23,58 %.
Velmi dobře se také vyvíjel příjem z daně z přidané hodnoty a daně z příjmů právnických osob. Na výši inkasa se podílel pozitivně nejen stávající pozitivní ekonomický vývoj, ale i vliv opatření, jejichž hlavním smyslem bylo zvýšení efektivnosti při výběru daní, jako např. zavedení kontrolního hlášení k dani z přidané hodnoty, evidence tržeb či rozšiřování režimu přenesení daňové povinnosti (reverse charge).
Druhý nejvýznamnější zdroj příjmů obcí představují přijaté transfery z různých úrovní veřejných rozpočtů. V roce 2016 obce obdržely na transferech částku ve výši 50 mld. Kč. Obcím byly uvolněny neinvestiční transfery ve výši 36,3 mld. Kč, investiční transfery představovaly částku 13,7 mld. Kč. Z více než dvou třetin se jednalo o transfery ze státního rozpočtu.

I v neinvestičních transferech hrají hlavní roli transfery poskytované ze státního rozpočtu. Pro konkrétní představu, obcím byl v roce 2016 uvolňován z kapitoly Všeobecná pokladní správa příspěvek na výkon státní správy, prostředky na úhradu výdajů souvisejících s různými druhy voleb, z kapitoly Ministerstva práce a sociálních věcí se jednalo o transfery k financování činností vykonávaných obcemi v oblasti sociálně-právní ochrany dětí, aktivní politiku zaměstnanost apod. Transfery z Ministerstva školství pak byly určeny zejména na úhradu přímých nákladů na vzdělávání a dotace pro soukromé školy, přičemž značný objem těchto prostředků byl použit na zvýšení platů učitelů.
Zatímco neinvestiční transfery se pohybovaly přibližně ve stejné výši jako v roce 2015, v případě investičních transferů byl zaznamenán meziroční pokles téměř na poloviční hodnotu loňské úrovně. Předpokládáme, že uvedený pokles byl pouze dočasný a souvisel výlučně s pomalým rozběhem evropských operačních programů v rámci nového programového období. Tento jev se zároveň promítl do výše kapitálových výdajů obcí, které klesly téměř o 40 % oproti roku 2015.
Příjmovou základnu obcí doplňují i další příjmy, a to nedaňové a kapitálové. Ty představují téměř 15 % z celkových příjmů obcí. Nedaňové příjmy zahrnují např. příjmy z pronájmu majetku, a to jak movitého i nemovitého, z prodeje nekapitálového majetku apod. Nedaňové příjmy obcí nepatrně meziročně klesly cca o 1 %. Naopak kapitálové příjmy vrostly meziročně o 2,4 mld. Kč. Tento meziroční nárůst byl relativně oproti minulým obdobím vysoký a současně znamená změnu proti dosavadnímu dlouhodobějšímu trendu, který spočíval v poklesu kapitálových příjmů obcí. Vzrostly zejména příjmy z prodeje dlouhodobého majetku, které tvoří rozhodující část kapitálových příjmů (zejména z prodeje pozemků a nemovitostí).
Výdaje obcí v roce 2016
Celkové výdaje obcí dosáhly 239,2 mld. Kč, proti předchozímu roku to bylo o 18,4 mld. Kč méně. Znamená to, že výdaje obcí jako celku klesaly druhým rokem v řadě. Pokles mezi lety 2014 a 2015 byl v zásadě způsoben poklesem výdajů hlavního města Prahy. V roce 2016 byl pokles výrazně vyšší a týkal se rozpočtů obcí i bez započtení hlavního města (výdaje Prahy naopak meziročně vzrostly).
Důvodem poklesu celkových výdajů obcí byl negativní vývoj kapitálových výdajů, jejichž objem se meziročně snížil téměř o 40 %. Výši kapitálových výdajů obcí významně ovlivnil přechod na nové programové období pro čerpání prostředků z fondů EU. Oproti tomu v části běžných výdajů pokračoval rostoucí trend.
Obecně lze konstatovat, že hlavní investiční projekty obcí směřovaly, tak jako tomu bylo i v předchozích letech, zejména do oblasti vodohospodářství (výstavba a technická obnova kanalizací, čističek odpadních vod, obnova ekologické stability krajiny) a na financování dopravní infrastruktury, která je v působnosti obcí. Objem investic do odvětví dopravy činil 11 mld. Kč (meziroční pokles o 5,4 mld. Kč, tj. o 33 %); investice do vodního hospodářství dosáhly 10,6 mld. Kč (meziroční pokles o téměř 14 mld. Kč, tj. o 57 %). Rovněž pokračovala výstavba škol a školských zařízení, a to zejména v obcích v okolí velkých měst, u kterých byl zaznamenán v posledních letech prudký nárůst obyvatel a větší objemy investic šly rovněž do oblasti bydlení, komunálních služeb a územního rozvoje.

Jaký bude rok 2017?
Zatím nic nenasvědčuje na změnu trendu v rozpočtovém hospodaření obcí. Je vysoce pravděpodobné, že minimálně v příštím roce obce setrvají u přebytkového rozpočtu. Předpokládáme, že obce obnoví svou investiční aktivitu a zároveň začnou zapojovat své prostředky uspořené v minulých letech.
Veškerá data týkající se hospodaření státu, krajů a obcí za rok 2016 (i roky předchozí) jsou k dispozici v informačním systému Monitor, který je na stránkách www.mfcr.cz.