Nejlepší výsledek hospodaření od roku 1993
Koncem července 2016 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu 762,4 mld. Kč, celkové výdaje 686,8 mld. Kč a přebytek hospodaření 75,6 mld. Kč (v červenci 2015 vykazoval státní rozpočet přebytek 25,7 mld. Kč).
Významný je především vzestup celostátních daňových příjmů o 8,2 % dokumentující efektivnější výběr daní i pokračující ekonomický růst, který se promítá i do růstu mezd zaměstnanců v podnikatelské sféře. Vykázaný přebytek rozpočtu tak představuje nejlepší výsledek hospodaření státního rozpočtu od roku 1993.
Příjmy státního rozpočtu
Meziroční růst celkových příjmů o 30,9 mld. Kč (4,2 %), ovlivnily daňové příjmy, které vykázaly meziroční růst o 25,7 mld. Kč (7,7 %), a také inkaso pojistného na sociální zabezpečení, které meziročně rostlo o 13,5 mld. Kč, tj. o 5,8 %.
Inkaso DPH ve výši 139,1 mld. Kč bylo meziročně vyšší o 3,8 mld. Kč, tj. o 2,8 %. Na úrovni veřejných rozpočtů bylo dosaženo meziročního růstu o 8,2 mld. Kč (4,3 %). Z analýzy meziročního růstu inkasa, který se skládá z uhrazené daně a vyplácených nadměrných odpočtů, vyplývá, že celkový růst inkasa DPH je tažen zejména výraznějším poklesem vyplácených nadměrných odpočtů. Lze předpokládat, že pokles nadměrných odpočtů je důsledkem zavedení kontrolního hlášení a rozšiřování mechanismu přenesení daňové povinnosti, které jsou zacíleny na neoprávněné nároky a nadměrné odpočty DPH. K růstu inkasa přispěl i meziročně vyšší růst spotřeby domácností a vlády.
Vedle těchto pozitivních vlivů je inkaso DPH pro státní rozpočet negativně ovlivněno změnou rozpočtového určení daní platného od 1. 1. 2016, kdy došlo k navýšení podílu krajů na celkovém výnosu DPH ze 7,86 % na 8,92 % (odhad celoročního snížení příjmu SR je 3,7 mld. Kč).
Inkaso daně z příjmů fyzických osob placené na základě přiznání na rozdíl od července minulého roku vykazuje kladnou hodnotu. Na úrovni státního rozpočtu vzrostlo inkaso této daně meziročně o 3,3 mld. Kč. Pozitivní vývoj inkasa této daně je jednak odrazem růstu ekonomiky ČR v období 2015–2016, ale také nižší srovnávací základnou stejného období roku 2015 (doběh vracení slev na dani pro pracující důchodce za roky 2013 a 2014).
Výdaje státního rozpočtu
Celkové výdaje v objemu 686,8 mld. Kč čerpané ke konci července 2016 byly o 19,0 mld. Kč, tj. o 2,7 %, pod úrovní stejného období minulého roku. Rozpočet po změnách počítá s poklesem výdajů proti skutečnosti 2015 o 3,5 %. Vykázaná skutečnost obsahuje i čerpání tzv. nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let ve výši 48,8 mld. Kč (na konci července 2015 to bylo 53,3 mld. Kč), které z velké části souvisejí s financováním společných programů EU a ČR. Na meziroční pokles celkových výdajů působily zejména nižší kapitálové výdaje o 24,0 mld. Kč.
Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 515,8 mld. Kč, což představuje o 1,9 % více než skutečnost dosažená v roce 2015 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 1,5 %).
Koncem července bylo na sociálních dávkách vyplaceno 294,8 mld. Kč, což je o 5,7 mld. Kč více než na konci července 2015. Na tom se podílely nejvíce výdaje na důchody, které meziročně vzrostly o 4,7 mld. Kč, tj. o 2,1 %. V nárůstu se výrazně projevil únorový jednorázový příspěvek k důchodům ve výši 1 200 Kč, což představovalo v absolutní výši cca 3,5 mld. Kč.
Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 81,3 mld. Kč, což je o 1,3 mld. Kč více než v červenci 2015. Na jejich výši se podílely především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 60,4 mld. Kč. Šlo o čtyři zálohy regionálnímu školství na osm měsíců roku ve výši 57,0 mld. Kč (v červenci 2015 to bylo o 1,9 mld. Kč méně) a o tři čtvrtletní zálohy soukromému školství ve výši 3,4 mld. Kč (v červenci 2015 to bylo o 0,2 mld. Kč méně).
Kapitálové výdaje zatím dosáhly 40,8 mld. Kč a byly tak o 24,0 mld. Kč nižší než ve stejném období minulého roku. Z této částky bylo určeno 25,6 mld. Kč na financování společných programů EU a ČR (z toho 21,2 mld. Kč se týkalo programového období 2007–2013 a z velké části bylo čerpáno z tzv. nároků z nespotřebovaných výdajů minulých let). Schválený rozpočet počítá s kapitálovými výdaji nad úrovní rozpočtu roku 2015, nicméně lze očekávat a stav na konci pololetí to i potvrzuje, že jejich skutečné čerpání v roce 2016 může být nižší než v minulém roce. Je tomu tak proto, že v roce 2015 bylo mimořádně vysoké čerpání prostředků určených na financování společných programů EU a ČR z končícího programového období 2007–2013 a také proto, že pro nové programové období 2014–2020 se s čerpáním prostředků teprve začíná – jejich rozpočet po změnách (běžné i kapitálové výdaje) je ve výši 68,0 mld. Kč, jejich dosavadní čerpání ve výši 11,1 mld. Kč. Mimořádně nízké je především čerpání investičních prostředků ve státních fondech, především v SFDI, vlivem nepřipravenosti staveb.
Saldo státního rozpočtu
Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci července 2016 přebytkem ve výši 75,6 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2015 výsledek lepší o 49,9 mld. Kč. Na meziroční srovnání působí pozitivně na příjmové straně rozpočtu především růst daňových příjmů, na výdajové straně rozpočtu je to nižší čerpání kapitálových výdajů.
Ukazatel | 2015 | 2016 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost leden–červenec | % plnění | Schválený rozpočet | Rozpočet po změnách | Skutečnost leden–červenec | % plnění | Index 2016/2015 | Rozdíl 2016−2015 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6=5/4 | 7=5/1 | 8=5−1 | |
Příjmy celkem | 731,50 | 63,8 | 1 180,86 | 1 181,39 | 762,42 | 64,5 | 104,2 | 30,91 |
Výdaje celkem | 705,80 | 56,6 | 1 250,86 | 1 251,39 | 686,79 | 54,9 | 97,3 | −19,01 |
Saldo | 25,70 | −25,7 | −70,00 | −70,00 | 75,63 | - | - | 49,92 |