Kvalitní veřejné osvětlení výrazně snižuje riziko noční nehodovosti
Pravděpodobnost usmrcení za tmy je třikrát až čtyřikrát vyšší než ve dne. Nejohroženější jsou mladí lidé a senioři. Jejich riziko usmrcení se zvyšuje téměř sedmkrát. Osobám s vážnými vadami zraku není dovoleno řídit motorová vozidla, neosvětlené nebezpečné úseky silnic však mnohdy nikdo neřeší.

Kvalitní veřejné osvětlení snižuje pravděpodobnost fatální nehody až o 70 %; nejvíce chráněni jsou chodci a cyklisté.
Za tmy významně klesá schopnost lidského oka vnímat průběh silnice a jednotlivé objekty a jejich pohyb. Kvalitní veřejné osvětlení navíc snižuje riziko oslnění účastníků silničního provozu od projíždějících vozidel. Čím lépe řidiči vidí, tím dříve reagují na případné překážky či potenciální nebezpečí, navíc mohou dříve a pro ostatní čitelněji snížit rychlost jízdy svého vozidla
Nižší počet mrtvých, zraněných i materiálních škod
Kvalitní veřejné osvětlení prokazatelně snižuje nehodovost. To prokazuje porovnání zahraničních statistik nehod před a po instalaci kvalitního osvětlení. Po instalaci kvalitního veřejného osvětlení došlo ke snížení výskytu smrtelných nehod o 60 %. U nehod se zraněním došlo k průměrnému snížení nehodovosti o 54 procent, přičemž největšího snížení bylo dosaženo u nehod s účastí chodců (−70 %) a cyklistů (−60 %). Výskyt nehod, jejichž následkem byly jen materiální škody, se průměrně snížil o 16 %.
Sledována byla nehodovost i v místech, kde došlo k modernizaci původních zastaralých a již nevyhovujících lamp veřejného osvětlení. Pokud byla nově svítivost zvýšena zhruba dvakrát, výskyt nehod se zraněním se snížil o 5 %. Při dvou až pětinásobném zvýšení svítivosti poklesl počet těchto nehod o zhruba 10 %, ovšem při více než pětinásobném navýšení svítivosti se nehodovost snížila až o 30 %.
Ještě markantnější dopad na snížení nehodovosti může mít instalace veřejného osvětlení do původně neosvětlených úseků. Téměř padesátka studií provedených ve 13 zemích prokazuje, že redukce výskytu fatálních nehod je až 60 %.
Poznatky z České republiky
V prvním pololetí roku 2015 prověřila Společnost pro rozvoj veřejného osvětlení ve spolupráci s ředitelstvím služby dopravní policie Policejního prezidia ČR a Ministerstvem dopravy ČR kvalitu osvětlení průjezdních úseků silnic ve 37 obcích. „Zhoršením kvality veřejného osvětlení se zvyšuje dopravní nehodovost až o 121 %. Naopak zvýšením kvality veřejného osvětlení se snižuje dopravní nehodovost až o 83 %, využitím bílé barvy světla u kvalitního osvětlení se snižuje dopravní nehodovost až o 52 %,“ uvádí Jiří Skála, předseda Společnosti pro rozvoj veřejného osvětlení.
V průměru umíralo v roce 2014 na jeden tisíc nehod vyšetřovaných Policií ČR 7,3 osoby (do 24 h po dopravní nehodě). Ve dne za nezhoršené viditelnosti se jednalo o 5,7 osoby. V noci za nezhoršené viditelnosti na silnicích bez veřejného osvětlení však na stejný počet nehod zemřelo 14,9 a za zhoršené viditelnosti dokonce 15,7 osoby.
Nezavádějte úsporný režim
Vyhodnocován byl rovněž vliv zavedení úsporného režimu při využívání veřejného osvětlení. Pokud například dochází v určitých hodinách k vypínání každé druhé lampy a tím snížení svítivosti o zhruba 50 %, vytvoří se pro řidiče nepříjemné střídání světla a tmy, což přináší zvýšení pravděpodobnosti vzniku nehod. U nehod se zraněním celkem až o 17 %, u nehod jen s materiální škodou je navýšení o zhruba 27 %.
Lampy veřejného osvětlení mohou být příčinou závažných následků nehod. Ideálním řešením je instalovat je co nejdále od jízdní dráhy vozidel. To však s sebou nese problémy při zajištění potřebné kvality jejího osvětlení. Řešením může být používání takových stožárů lamp, které v případě kolize kladou minimální odpor a snadno se přelomí. Uvedené opatření snižuje riziko vzniku nehody se zraněním o celou polovinu.
S instalací a následným provozem veřejného osvětlení souvisejí nemalé náklady. Je tak třeba pečlivě zvažovat poměr mezi vynaloženými náklady a celospolečenským přínosem v podobě snížení nehodovosti a jejích celkových nákladů. Zahraniční studie naznačují, že při racionálním přístupu mohou být celospolečenské přínosy mnohonásobně vyšší než příslušné náklady. To by mělo vést k efektivnějšímu zapojení státu do financování dopravně preventivních opatření snižujících závažnou nehodovost v obcích.