Potřebnost meziobecní spolupráce
Česká republika patří společně s Francií k zemím, kde je největší počet obcí a tím i nejnižší počet obyvatel na průměrně velikou obec v rámci celé EU. Svaz měst a obcí ČR se domnívá, že nelze administrativními kroky usilovat o snižování počtu obcí. Naopak, z diskuzí s kolegy ze zahraničních asociací a zástupci již fungujících svazků vyplývá, že efektivním řešením potřeb obcí je cesta meziobecní spolupráce založené na dobrovolném přístupu.
Svaz měst a obcí ČR zahájil realizaci projektu Podpora meziobecní spolupráce, jehož cílem je vytvořit podmínky pro dlouhodobý rozvoj meziobecní spolupráce v ČR. Více informací o tomto projektu je obsaženo v následujících „Otázkách a odpovědích k projektu“ a na webových stránkách projektu.
Základní otázky a odpovědi k projektu Podpora meziobecní spolupráce (Projekt)
- Co je cílem projektu Podpora meziobecní spolupráce?
- Cílem Projektu je vytvořit podmínky pro rozvoj dobrovolné spolupráce obcí, a to především v oblastech jejich samostatné působnosti. Předškolní výchova a základní školství, zajištění sociálních služeb nebo odpadové hospodářství se dotýkají všech obcí, jelikož jde o základní veřejné služby pro občany měst a obcí. Další oblast si obce v daném území zvolí samy.
- Jsou součástí Projektu návrhy na legislativní změny? Pokud ano, v jakém ohledu?
- Bez motivace ze strany státu se meziobecní spolupráce bude dlouhodobě a systémově jen stěží rozvíjet. Realizace projektu přinese i podněty pro legislativní úpravy. Např. jde o motivační prvky v rámci rozpočtového určení daní nebo při vyhlašování národních dotačních titulů, může však jít i o podněty v oblasti legislativy upravující jednotlivé oblasti spolupráce.
- Mohou aktivity Projektu přinést argumenty pro slučování obcí?
- Naopak. Předpokládáme, že výstupy Projektu přinesou argumenty, které zabrání dalším diskusím ohledně slučování obcí. Snahou Svazu je, po vzoru Francie a dalších zemí, ukázat možnosti, jak lze zefektivnit výkon veřejné správy při zachování stávajícího počtu obcí. Praxe ukázala, že tam, kde historicky došlo k násilnému sloučení obcí, se také snížil zájem lidí o správu obce a klesla míra jejich sounáležitosti. Samostatnost obcí Svaz vždy považoval za základní podmínku pro svou práci, a považuje ji proto rovněž za zásadní východisko pro celou koncepci Projektu.
- Jaká je role Svazu měst a obcí ČR jako nositele Projektu?
- Svaz jako nositel Projektu zodpovídá za jeho celkové řízení a realizaci. Připraví všechny potřebné metodické podklady, proškolí zaměstnance smluvních obcí, bude zajišťovat průběžnou metodickou, koordinační a právní podporu v území, zrealizuje úvodní a závěrečná setkání v regionech, uspořádá mezinárodní konferenci na téma vzájemné spolupráce obcí, připraví studii a publikaci k problematice meziobecní spolupráce s příklady dobré praxe ze zahraničí, zpracuje na základě podkladů z jednotlivých území výstupy za celou ČR, které budou základem pro vyjednávání o potřebných legislativních změnách.
- Kdo může být smluvním partnerem SMO ČR při realizaci Projektu?
- Dle podmínek Projektu může být smluvním partnerem Svazu při realizaci Projektu pouze obec nebo svazek obcí. Smluvním partnerem tak nemůže být žádný jiný subjekt, a to ani zájmové sdružení právnických osob, i když jeho členem jsou pouze obce (blíže viz právní stanovisko).
- Jaká je základní role smluvního partnera SMO ČR při realizaci projektu?
- Smluvní partner Svazu zajistí výběr a zaměstná minitýmy (3–4 osoby) v území správního obvodu ORP, kteří zpracují dokumenty za dané území. Dále zorganizují dvě 2 velká setkání zástupců obcí k projednání připravených dokumentů, zajistí podmínky pro průběžnou komunikaci zástupců obcí v území včetně sběru a vyhodnocení informací pro rozhodnutí o formě budoucí meziobecní spolupráce.
- Předpokládá se spolupráce s MAS v území? Pokud ano, v čem bude spočívat?
- MAS jako subjekty nemohou být smluvními partnery Svazu při realizaci Projektu. Vzhledem ke znalosti území a zkušenosti s přípravou strategií se však mohou zaměstnanci MAS stát vhodnými adepty na některé pozice, např. pozici pracovníka pro analýzy a strategie.
- Jaký je finanční objem poskytnuté dotace na realizaci Projektu?
- Schválená max. výše dotace na projekt činí 599 990 254,60 Kč. Podstatné je, že 90 % všech prostředků směřuje do jednotlivých území správních obvodů ORP, a to na mzdy minitýmů smluvních partnerů (celkem téměř 700 přepočtených úvazků) a kompenzaci dodatečných výdajů 410 motivujících starostů (2 na každé území – 1 reprezentant za města a 1 za malé obce).
- Jaké výdaje je možno hradit z Projektu přímo v územích?
- V rámci podmínek Projektu lze v územích hradit pouze mzdové výdaje. Každý smluvní partner tak musí počítat s vynaložením určitých finančních prostředků, a to na zajištění vybavení pro zaměstnance, cestovné a organizaci setkání v území.
- K čemu budou sloužit analýzy, které budou v rámci projektu zpracovány?
- Analýzy budou základním podkladem pro návrhy dalšího postupu (strategií) meziobecní spolupráce v daném území. V souhrnu za celou ČR budou důležitým argumentem pro diskuzi o centrální podpoře meziobecní spolupráce.
- Jak bude probíhat komunikace SMO ČR směrem k smluvním partnerům v území?
- Hlavní kontaktní osobou nejen pro smluvní partnery, ale i ostatní obce v území, je příslušný regionální koordinátor. V rámci Projektu působí celkem 13 regionálních koordinátorů, každý z nich má na starosti průměrně 16 území ORP. Lze se však obracet také na další členy realizačního týmu projektu, zejména na pracovníka pro komunikaci a vztahy s územní samosprávou. V průběhu zpracování dokumentů a ustavování meziobecní spolupráce bude pracovníkům poskytována metodická a právní podpora ze strany Svazu a bude možno se obracet s odbornými dotazy na konkrétní pracovníky.
- Jaký je základní časový harmonogram vytváření a projednávání dokumentů v území?
- Výběr smluvních partnerů a uzavření smluv o spolupráci (říjen 2013, výjimečně ještě v listopadu t. r.).
- Výběr pracovníků, jejich proškolení a zahájení mapování a analytických prací v území (konec ledna 2014).
- Zpracování základní analýzy území ve vybraných oblastech, průběžná komunikace se zástupci obcí v území (konec května 2014).
- První velké setkání zástupců obcí v území k projednání analýzy a diskuse k možným směrům řešení, výběr volitelného tématu (květen–červen 2014).
- Oponentury analytických dokumentů, zapracování připomínek, zpracování analýzy k volitelnému tématu, průběžná komunikace se zástupci obcí v území (září 2014).
- Podrobné rozpracování návrhových částí a dokončení celkového dokumentu za všechna témata, sběr a vyhodnocování názorů na formu spolupráce obcí v území - od neformálního shromáždění, přes založení výboru pro vznik svazku obcí, až po vytvoření speciálního svazku obcí (polovina prosince 2014).
- Poskytnutí zpětné vazby k celkovému dokumentu a zapracování připomínek, průběžná komunikace se zástupci obcí v území, vytváření podkladů pro institucionalizaci meziobecní spolupráce dle podmínek a vůle starostů v území (do konce března 2015).
- Druhé velké setkání zástupců obcí z daného území k projednání a schválení zpracovaného dokumentu za území a formy budoucí meziobecní spolupráce (březen–duben 2015).
- Dokončení individualizovaných právních podkladů pro meziobecní spolupráci dle odsouhlasené formy, realizace závěrečných setkání v území (duben–květen 2015).
- Ukončení Projektu (30. červen 2015).
- Jak je to s vytvářením svazků obcí pro území správního obvodu ORP?
- Aby bylo možno projekt považovat za systémový, bylo nutné opřít se o skladebné území, které pokryje území celé ČR. Území správního obvodu ORP má oporu v systému veřejné správy a bylo z tohoto pohledu zvoleno jako jednotka, v rámci které budou zpracovávány potřebné dokumenty. V praxi je však situace mnohem barvitější, proto v dokumentech budou zaznamenány informace o návrzích řešení i s přesahem do dalších území ORP.
- Jaké jsou přínosy projektu z hlediska jednotlivých typů obcí?
- Jak ukazují často zmiňované příklady z Francie, kde se formují společenství obcí jak na úrovni metropolí, měst, tak i nejmenších obcí, je meziobecní spolupráce přínosná pro všechny velikostní kategorie obcí. Idea Projektu staví na rozvoji území, na kterém se podílí obce společně. V podmínkách ČR lze předpokládat, že fungující systémová meziobecní spolupráce bude mít z dlouhodobého hlediska největší užitek zejména pro menší obce. Počkejme však se závěry až na výsledky projektu.
- Jaká je souvislost projektu s přípravou na další programovací období EU?
- Realizace Projektu nemá přímou vazbu na další programové období EU. Ale bez zpracovaných analýz a příslušných dokumentů nelze v současné době argumentovat jak směrem k národním dotačním zdrojům, tak ke zdrojům z EU. Zpracované dokumenty se tak mohou stát v rámci přípravy na příští programovací období základem pro přípravu integrovaných plánů rozvoje území ORP, což je jeden z možných nástrojů, zakotvený ve schválené Strategii regionálního rozvoje ČR.
Pro podrobnější informace kontaktujte svého regionálního koordinátora nebo další členy realizačního týmu projektu (seznam kontaktů).