Program rozvoje obce
(Metodika tvorby strategického dokumentu)
Datum: 21. 8. 2013,
zdroj: OF 3/2013,
rubrika: Ostatní
V prvém čísle letošního ročníku časopisu Obec a finance byla představena
náplň projektu „Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů
obcí“ (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), který vychází z vládní strategie
Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby (Smart Administration).
Ministerstvo pro místní rozvoj tímto projektem systémově podporuje, vedle
realizace principů regionální politiky České republiky kodifikované ve Strategii
regionální politiky ČR, zkvalitnění koncepčního řízení v obcích. Řešení
zmíněného projektu zahrnuje ověření navržené metodiky tvorby programu rozvoje
obce v 25 obcích třech vybraných krajů.
Ve vybraných obcích byla metodika upřesněna a v textu je uveden základní
rámec přípravy Metodiky, dle které se tvoří programy rozvoje obcí. Tato metodika
umožní obcím samostatně vytvořit základní rozvojový dokument včetně využití
softwarové aplikace na webovém prostředí. Výběrové řízení na zhotovení webové
aplikace bylo vypsáno v dubnu t. r. a předpokládá se, že ke konci roku bude
aplikace veřejně k dispozici. Na podzim se počítá s konáním
instruktážních školení pro obce a během nich se účastníci podrobně seznámí
s postupem tvorby dokumentu „Program rozvoje obce“.
Základním plánovacím dokumentem obce, zakotveným v zákoně
č. 128/2000 Sb., o obcích, je program rozvoje obce (PRO).
Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Na základě poznání situace,
názorů a potřeb občanů, podnikatelů, zájmových organizací a dalších subjektů
v obci formuluje představy o budoucnosti obce spolu s činnostmi
vedoucími k naplnění dohodnutých představ. Program rozvoje obce se
zpracovává na období 4–7 let. Dlouhodobý pohled rozvoje obce je obsažen ve
strategické vizi pro období 10–20 let.
Tvorba programu rozvoje obcí je často omezena jejich finančními a personálními
kapacitami, nedostatečným povědomím o přínosech plánování a malými
zkušenostmi s plánováním. Programy rozvoje nejsou v mnoha obcích
zpracovány a nebo jsou již zastaralé. To neumožňuje širší veřejnou diskuzi a
způsobuje i problémy při změnách vedení obcí. Přitom až písemná podoba
struktury cílů, opatření a aktivit napomůže k jejich snadnějšímu naplnění.
Jednak je stanoveno, co je více a co méně důležité včetně časového plánu,
jednak jsou definovány podmínky realizace (konkrétní činnosti, odpovědný subjekt,
zdroje financí apod.).
Metodika jednoznačně formuluje strukturu programu rozvoje obce a popisuje proces
jeho tvorby. Usiluje o snížení bariér širšího uplatnění plánování
rozvoje obcí. Zaměřuje se na první etapu plánovacího cyklu (procesu
strategického plánování a řízení), tj. na tvorbu programu rozvoje obce. Současně
se však dotýká i dalších etap – podpora realizace a vyhodnocování
programu rozvoje obce.
Metodika umožňuje variabilitu zpracování včetně využití již zavedených
postupů v obcích různých velikostí. Stanoví základní obsah programu rozvoje a
doporučuje jeho vhodná rozšíření. Obdobně uvádí minimální požadavky na proces
tvorby a nabízí různé cesty ke zpracování PRO.
Význam programu rozvoje obce
- zachycuje hlavní problémy rozvoje obce a formuluje možná řešení –
umožňuje tak komplexní přístup k řešení problémů a podporuje efektivní
využívání finančních a personálních kapacit obce i celkového potenciálu
obce;
- slaďuje představy jednotlivých subjektů o rozvoji obce a slouží tak
k prevenci budoucích sporů, zajišťuje kontinuitu rozvoje;
- podporuje vytvoření platformy spolupráce různorodých subjektů v obci tak, aby
byl využit potenciál lidí i organizací působících v obci;
- zvyšuje připravenost obcí k podání žádostí o dotační podporu a
zvyšuje šance získat vnější finanční prostředky;
- je podkladem pro cílený a zdůvodněný územní průmět rozvojových aktivit
v územním plánu;
- je nástrojem koordinace rozvoje v širším území (reflexe rozvojových
záměrů okolních obcí, zohlednění vazeb jednotlivých programů rozvoje obcí);
- je podkladem pro rozhodování orgánů obce v rozvojových záležitostech.
Struktura programu rozvoje obce – PRO
Program rozvoje obce je tvořen úvodem, analytickou a návrhovou částí a jeho
strukturu přibližuje schéma 1.
Schéma 1. Základní struktura Programu rozvoje obce (PRO)
Úvod obsahuje účel a smysl PRO, způsob jeho vzniku – kdy byl vytvářen,
na jaké období, jaké subjekty se na jeho tvorbě podílely, jak probíhal proces
zpracování atd.
Analytická část (A)
se člení na dvě části:
- Charakteristika obce obsahuje zhodnocení situace v obci,
charakteristiku stavu a vývoje jednotlivých oblastí života obce. Klade důraz na
zachycení hlavních rozvojových problémů obce a jejich příčin. Zachycuje
demografickou situaci, hospodářství, infrastrukturu, vybavenost, životní prostředí,
ekonomickou situaci a vlastní fungování obce jako subjektu veřejného práva.
- Východiska pro návrhovou část jsou zpracována zejména na základě poznatků
z charakteristiky obce a zachycují silné stránky (pozitiva) obce a slabé stránky
(negativa) života obce.
Návrhová část (B)
má části:
- Strategická vize představuje dlouhodobý obraz o budoucnosti obce a formuluje
směřování rozvoje. Součástí vize mohou principy, na nichž obec staví svůj
rozvoj. Vize zastřešuje období 10–20 let a zajišťuje kontinuitu jednotlivých
střednědobých programů rozvoje obce.
- Programové cíle stanovují, čeho chce obec dosáhnout realizací PRO a časově
se váží k období platnosti dokumentu (4–7 let). Cíle musí být
přiměřeně konkrétní, realistické a hodnotitelné, měřitelné. Cíle musí být
vzájemně sladěny.
- Opatření formulují přístup k řešení jednotlivých témat. Odvíjí se
od programových cílů a jsou naplňována realizací konkrétních rozvojových aktivit.
Jeden programový cíl musí obsahovat minimálně jedno opatření.
- Rozvojová aktivita označuje konkrétní akci, činnost v rámci opatření.
U aktivity je stanovena důležitost, termíny a odpovědnost za
realizaci, odhad nákladů na realizaci aktivity a zdroje
financování. Jedno opatření musí obsahovat minimálně jednu aktivitu.
- Podpora realizace programu stanoví způsob sledování realizace, vyhodnocování a
aktualizace PRO, tak aby se stal pružným nástrojem řízení rozvoje obce.
Naplňování PRO podpoří zpracování akčního plánu, který
podrobně specifikuje způsob naplňování programových cílů, opatření a
rozvojových aktivit programu rozvoje obce na období nejbližších 1–2 let.
Konkretizuje rozvojové aktivity na nejbližší období až do podoby postupových kroků
(rozfázování činností na projektu, zejména např. přípravné kroky).
Před započetím vlastní tvorby musí obec rozhodnout:
- Zda bude zpracovávat některé rozšiřující části PRO – hodnocení
předchozího PRO, SWOT analýza, akční plán atd.
- Kdo bude PRO tvořit – realizační tým.
- S kým bude PRO průběžně diskutován – činnost pracovní skupiny
(starosta,zastupitelé, zástupci podnikatelů, neziskových organizací, občanů a
dalších subjektů apod.).
- Jak bude zapojeno obyvatelstvo – vyjasnit informování obyvatel, způsob
zveřejnění podkladů, v jakém rozsahu a formě proběhne v rámci
zpracování PRO veřejná diskuse.
- Kdy proběhnou jednotlivé kroky tvorby PRO, tj. vytvoření harmonogramu –
časové rozložení tvorby jednotlivých částí.
Pracuje se podle „Osnovy pro tvorbu PRO“ viz schema 2.
Schéma 2
Část dokumentu |
Kroky zpracování |
A.1 Charakteristika obce |
- zhodnocení (analýza) situace v jednotlivých tematických oblastech
- případně provedení terénního šetření
|
A.2 Východiska pro návrhovou část |
- formulace závěrů z analytické části (s ohledem na jejich využití pro tvorbu
části návrhové) formou pozitiv a negativ
- případně SWOT analýza (silné a slabé stránky, příležitosti a ohrožení),
analýza vnějšího prostředí obce
- případně vyhodnocení předchozího programu rozvoje obce, vyhodnocení vazeb na
další koncepční dokumenty
- projednání závěrů s pracovní skupinou, s veřejností
|
B.1 Strategická vize |
- formulace žádoucího budoucího stavu obce
- vytvoření pracovní skupinou nebo projednání návrhu s pracovní skupinou,
veřejností, případně s projednáváním programových cílů)
|
B.2 Programové cíle |
- stanovení skutečností, jichž má být dosaženo realizací programu (podle
jednotlivých témat)
- vytvoření pracovní skupinou nebo projednání návrhu s pracovní skupinou,
s veřejností
|
B.3 Opatření |
- určení opatření (přístupů, témat, úkolů), která povedou k naplnění cílů
|
B.4 Rozvojové aktivity |
- stanovení kroků/činností/projektů rozvíjejících dané opatření,
včetně jejich důležitosti, harmonogramu, zdrojů financování, odpovědnosti za
realizaci
- vytvoření pracovní skupinou nebo projednání návrhu s pracovní skupinou,
s veřejností
- rozpracování realizačním týmem, nutné zapojení finančního výboru obce,
případně zapojení dalších výborů či komisí
|
B.5 Podpora realizace programu |
- stanovení úkolů pro nejbližší období, vymezení kompetencí a odpovědností
jednotlivých aktérů
- nastavení způsobu sledování a vyhodnocování dokumentu (plnění PRO by
mělo být vyhodnocováno pravidelně, nejlépe jedenkrát ročně).
- stanovení harmonogramu aktualizace dokumentu
- případně vytvoření akčního plánu/katalogu akcí
|
Konečné znění PRO |
- projednání návrhu dokumentu s pracovní skupinou, s veřejností
- schválení dokumentu zastupitelstvem obce
|
Důležité principy tvorby PRO
- Zásadní a nezastupitelnou roli v procesu tvorby PRO hraje politická
reprezentace obce (starosta, rada obce, zastupitelstvo obce).
- Do procesu zpracování musí být zapojeni relevantní aktéři na obecní úrovni. Je
vhodné co nejvíce zapojit občany obce. Občané musí být průběžně
informováni, musí mít možnost vhodným způsobem vyjádřit své názory (veřejné
diskuze, dotazníky apod.) a jejich připomínky musí být řádně vypořádány.
Zapojit i neziskové organizace a podnikatele.
- Důležitým prvkem v procesu tvorby PRO je pracovní skupina. Pracovní
skupina je významnou tvůrčí silou – projednává zejména jednotlivé návrhy a
slaďuje rozporná stanoviska.
- Respektování relevantních koncepčních dokumentů na krajské a národní
úrovni.
- Zajištění souladu PRO a územního plánu obce. Program musí být zpracován
reálně s ohledem na rozpočtové a majetkové možnosti obce. Musí být zajištěn
soulad s rozvojovými záměry okolních obcí a obcí v rámci členských
svazků obcí.
Vedle uvedeného základního postupu tvorby dokumentů bude činnost obcí podpořeny
dalšími metodickými podklady.
Zejména se jedná o „Specifikace procesu tvorby programu rozvoje obce“.
- Fáze přípravy (nastavení parametrů a nastavení procesů tvorby PRO)
- Fáze zpracování (specifikace analytické části, způsob zpracování návrhové
části a nastavení způsobu realizace)
Zároveň budou k dispozici Metodický list pro nastavení procesu tvorby programu
rozvoje obce, podrobný obsah charakteristiky obce a podklad pro provedení
dotazníkového šetření.
V průběhu měsíce dubna a května t. r. došlo ve třech pilotních krajích
(Liberecký, Pardubický a Zlínský) k setkání se zástupci 25 pilotních
obcí, při kterých byly shrnuty jejich poznatky při zpracovávání Programů rozvoje
obce za účasti metodických pracovníků.
Lze konstatovat, že obce projevily velkou flexibilitu při užití navržené metodiky
pro své podmínky. Zároveň se ukazuje, že klíčovým činitelem pro zpracování
je starosta obce nebo jím pověřená osoba, která koordinuje zpracování programu.
Je rovněž potěšitelné, že i malé obce disponují v řadě případů
kapacitami, které umožňují i při minimální vnější metodické podpoře
zpracovat velmi kvalitní podklady.
Ing. Josef Vlk, CSc., odbor rozvoje a strategie regionální politiky MMR