Svaz měst a obcí jednal s vládou ČR
Datum: 28. 2. 2013,
zdroj: OF 1/2013,
rubrika: Ostatní
Na pravidelném společném jednání se 30. ledna setkali představitelé Svazu
měst a obcí se členy české vlády. Vyplývá to z Dohody o vzájemné
spolupráci, která byla podepsána již v roce 2005.
Dan Jiránek a Petr Nečas na tiskové konferenci po jednání SMO ČR s vládou
Podrobná informace o obsahu a průběhu jednání je zveřejněna na webových stránkách
Svazu. Přesto jsme se zeptali Dana Jiránka, předsedy SMO ČR, na hlavní
projednávané problémy.
- Které otázky z projednávaných záležitostí byste chtěl zdůraznit?
- Těch otázek, které jsme projednávali bylo mnoho, ale za hlavní bych označil
reformy v oblasti veřejné správy a přípravu nového programovacího období
2014–2020. Mluvili jsme také o přímé volbě starostů, o problematice
bezpečnosti v územních obvodech, o komunálních odpadech nebo kompetenci
Nejvyššího kontrolního úřadu. Důležité je, že ve všech otázkách členové
vlády měli pochopení pro problémy obcí a měst a souhlasí s tím, že základem
řešení těchto otázek musí být společný a systémový přístup na základě
objektivní analýzy.
- V čem je problém reforem veřejné správy?
- Především není dokončena reforma centrální sféry, ale ve vztahu k obcím a
městům, což nás hlavně zajímá, by měl převládat přístup, který zajistí
spokojenost občanů s výkonem veřejné správy. Shodli jsme se s vládou, že
při financování přenesené působnosti výkonu státní správy je třeba vycházet ze
standardů v jednotlivých agendách a hradit obcím částky za tyto činnosti podle
skutečných výkonů. Nelze například platit stejnou částku za matriční úřad,
který má za rok dvacet zápisů jako za úřad, který jich má dva tisíce.
- Jaké problémy se řeší v souvislosti s nastávajícím programovacím
obdobím?
- Mám-li to zjednodušit, tak Evropská unie schválila směrnice pro přípravu nového
období, kdy bude k dispozici méně prostředků, a na národní úrovni se nyní
horečně pracuje na jejím rozpracování. V podstatě EU příliš nepreferuje to,
co naše obce a města nejvíc potřebují – dobudování infrastruktury, opravy
škol, komunikací atd. Shodli jsme se na tom, že je nutno postupovat podle ucelené
koncepce zohledňující postavení územních celků – statutárních měst, měst
i obcí včetně jejich potřeb a podle toho nastavit Integrovaný regionální
operační program. Přitom by územní priority měly být zařazeny i do ostatních
operačních programů.
- Jednali jste také o bezpečnosti v území. Přišla na řadu otázka
financování hasičských sborů?
- Finanční náročnost obnovy požární techniky obce velmi zatěžuje a proto jsme
požádali vládu, aby nesnižovala státní dotace na zajištění vybavenosti
požárních sborů a platy jejich zaměstnanců. Ministr financí jedná o možné
podpoře hasičů s asociací pojišťoven, ve hře je zhruba 1 miliarda korun,
povinný odvod z pojištění však vláda zamítá.