(Představení krajů a jejich nové vedení)
Výsledky krajských voleb přinesly zásadní změny ve vedení krajů. Zatímco ve druhém volebním období stáli v čele krajů převážně představitelé ODS, současné období je jednoznačně ve znamení ČSSD.
V následujícím textu chceme představit nejen nové hejtmany a hejtmanky, ale také složení rad krajů, náměstky hejtmanů a zároveň upozornit na současné postavení krajů v rámci socioekonomických parametrů a některých demografických ukazatelů i hlavních rozpočtových údajů územní samosprávy.
Úvodem je nutno předeslat, že nově zvolení hejtmani se na svém prvním zasedání sešli již počátkem prosince v Praze a zvolili novým předsedou Asociace krajů České republiky (AK ČR) hejtmana Jihomoravského kraje Mgr. Michala Haška, který vystřídal v čele asociace Ing. Evžena Tošenovského, který byl v minulém období hejtmanem v Moravskoslezském kraji. Prvním místopředsedou AK ČR byl zvolen pardubický hejtman Mgr. Radko Martínek a dalšími místopředsedy se stali Ing. Martin Tesařík (Olomoucký), MUDr. David Rath (Středočeský), MUDr. Jiří Běhounek (Vysočina) a hejtmanka Plzeňského kraje MUDr. Milada Emmerová, CSc.
Základní číselné údaje o jednotlivých krajích uvádíme v přehledné tabulce, která zahrnuje data z veřejně dostupných statistických databází. Některé údaje dopočítala redakce. Komentáře k jednotlivým krajům vychází ze socioekonomické analýzy krajů, kterou v loňském roce zpracovala Vysoká škola ekonomická pro MasterCard Worldwide. Pro srovnání jsou uvedeny i údaje za hlavní město Prahu.
Kraj | Počel obyvatel | Rozloha | Počet obcí | Podíl na daních | Průměrná mzda (III. 2008, ČSÚ) | Nezaměstnanost k 30. 11. 2008 | Daňové příjmy | Přijaté dotace | Výdaje samosprávy celkem | Výdaje na obyvatele |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
km2 | % | Kč | % | mil. Kč | mil. Kč | mil. Kč | Kč | |||
% ČR | % ČR | % ČR | % ČR | % ČR | % ČR | |||||
Praha | 1 212 097 | 496 | 1 | 3,183684 | 28 708 | 2,0 | 42 508 | 16 647 | 58 929 | 49 083 |
11,67 | 0,6 | 0,10 | 22,68 | 11,04 | 15,93 | |||||
Středočeský | 1 201 827 | 11 016 | 1 146 | 13,774311 | 22 659 | 4,0 | 18 241 | 14 831 | 37 063 | 30 860 |
11,56 | 13,96 | 18,30 | 9,73 | 9,84 | 10,02 | |||||
Jihočeský | 633 264 | 10 057 | 623 | 8,607201 | 19 806 | 4,1 | 10 374 | 9 324 | 22 497 | 35 540 |
6,09 | 12,75 | 9,96 | 5,53 | 6,19 | 6,08 | |||||
Plzeňský | 561 074 | 7 561 | 501 | 7,248716 | 21 096 | 4,4 | 10 570 | 8 030 | 20 794 | 37 065 |
5,41 | 9,58 | 8,02 | 5,64 | 5,33 | 5,62 | |||||
Karlovarský | 307 449 | 3 314 | 132 | 3,772990 | 18 770 | 6,9 | 4 920 | 4 406 | 10 257 | 33 410 |
2,95 | 4,20 | 2,11 | 2,62 | 2,92 | 2,77 | |||||
Ústecký | 831 180 | 5 335 | 354 | 8,242502 | 20 259 | 9,4 | 12 607 | 13 520 | 28 818 | 34 678 |
8,01 | 6,76 | 5,66 | 6,73 | 8,97 | 7,79 | |||||
Liberecký | 433 948 | 3 163 | 215 | 4,681207 | 20 674 | 6,3 | 6 611 | 6 423 | 14 489 | 33 461 |
4,17 | 4,00 | 3,45 | 3,53 | 4,26 | 3,92 | |||||
Královéhradecký | 552 212 | 4 758 | 448 | 6,442233 | 19 676 | 4,2 | 8 402 | 7 700 | 19 027 | 34 469 |
5,31 | 6,03 | 7,17 | 4,48 | 5,11 | 5,14 | |||||
Pardubický | 511 400 | 4 519 | 451 | 5,555168 | 19 597 | 5,1 | 7 501 | 7 457 | 17 177 | 33 614 |
4,92 | 5,72 | 7,22 | 4,00 | 4,95 | 4,64 | |||||
Vysočina | 513 677 | 6 925 | 704 | 7,338590 | 20 040 | 5,4 | 8 356 | 7 924 | 18 491 | 36 044 |
4,94 | 8,77 | 11,26 | 4,46 | 5,26 | 5,00 | |||||
Jihomoravský | 1 140 534 | 7 065 | 673 | 9,526050 | 20 926 | 6,1 | 19 344 | 17 289 | 40 553 | 35 572 |
10,98 | 8,95 | 10,77 | 10,32 | 11,47 | 10,96 | |||||
Olomoucký | 641 791 | 5 159 | 398 | 6,751705 | 19 409 | 6,0 | 9 829 | 9 878 | 21 628 | 33 741 |
6,17 | 6,53 | 6,37 | 5,24 | 6,55 | 5,86 | |||||
Zlínský | 590 780 | 3 964 | 304 | 5,251503 | 19 922 | 5,4 | 8 126 | 9 003 | 18 699 | 31 693 |
5,68 | 5,02 | 4,86 | 4,34 | 5,97 | 5,05 | |||||
Moravskoslezský | 1 249 897 | 5 554 | 299 | 9,624135 | 21 033 | 7,8 | 20 043 | 18 288 | 41 539 | 33 257 |
12,03 | 7,04 | 4,78 | 10,69 | 12,13 | 11,23 | |||||
Česká republika | 10 381 130 | 78 886 | 6 249 | 100 | 22 942 | 5,3 | 187 532 | 150 820 | 370 061 | 35 647 |
Zdroje: ČSÚ, MPSV, Krajské úřady.
Pozn.: Podíl na daních se týká jen krajů, daňové příjmy, dotace a výdaje jsou za
všechny samosprávné celky.
Středočeský kraj je socioekonomicky druhým nejvyspělejším krajem po hlavním městě. Je zde vysoký počet registrovaných podnikatelských subjektů, nejvyšší průměrné tempo růstu HDP. V kraji se postavilo nejvíce bytů na tisíc obyvatel, je zde také největší počet podnikatelských subjektů. V ekonomickém rozvoji jsou však regionálně velké rozdíly, upadají průmyslová centra v některých částech a klesá společenská funkce center měst mimo pracovní dobu.
Středočeský kraj je naším největším krajem nejen z hlediska rozlohy, ale zejména počtem obcí, kterých je v kraji téměř dvacet procent z celé ČR. Z hlediska počtu obyvatel je druhým největším. Z pohledu příjmů územních samosprávných orgánů jsou středočeští občané pod republikovým průměrem. Tomu odpovídají i výdaje samosprávy přepočtené na jednoho obyvatele, které jsou ve Středočeském kraji nejnižší v celé České republice.
Jihočeský kraj je hodnocen jako region s vysokou kvalitou života a příznivou socioekonomickou úrovní, kde je vysoká střední délka života obyvatelstva. V kraji je dlouhodobě relativně nízká míra nezaměstnanosti. Geograficky jde o území, kde je nejvyšší podíl vodních ploch na celkové rozloze kraje. V kraji je ovšem nízký podíl progresivních odvětví na tvorbě HDP a zaměstnanosti. Nedostatečně je rozvinut marketing zemědělských a potravinářských produktů a je zde absence dálničního propojení vlivem zpožďování výstavby dálnice D3 a nedobudovaných rychlostních silnic.
Jihočeský kraj je z hlediska počtu obyvatel mírně pod průměrem velikosti kraje, ale rozlohou svého území je po Středočeském kraji druhý největší. Průměrné mzdy v kraji jsou z celorepublikového hlediska spíše nižší. Daňové příjmy územních orgánů samosprávy i přijaté dotace odpovídají republikovým podílem počtu obyvatel kraje. Přesto dosažené průměrné výdaje na jednoho obyvatele patří spíše lepším výsledkům v republikovém srovnání.
Plzeňský kraj je ze socioekonomického hlediska třetím nejvyspělejším krajem v České republice, dosahuje vysokou úroveň HDP na jednoho obyvatele a zároveň vysokou hodnotu čistého disponibilního důchodu na obyvatele. Přitom je zde celokrajsky nízká míra nezaměstnanosti. Z hlediska investiční atraktivnosti patří kraj k nejzajímavějším lokalitám v ČR. Přes tyto celkově makroekonomicky příznivé ukazatele jsou v kraji výrazné disparity v území. Pokračuje stagnace vědecko-výzkumných a inovačních aktivit. Nízká je podpora a komercionalizace průmyslového výzkumu a vývoje. Na trhu práce je profesní a územní nerovnováha nabídky a poptávky na trhu práce.
Plzeňský kraj se rozkládá na poměrně značném území, z pohledu počtu obyvatel je spíše podprůměrně veliký. Ekonomické vyspělosti odpovídají i průměrné mzdy v kraji, které jsou druhé nejvyšší (nepočítáme-li Prahu). Příjmy samosprávy jsou v relaci s počtem obyvatelstva, ale výdaje samosprávných celků na jednoho obyvatele jsou nejvyšší v republice.
Karlovarský kraj je proslulý lázeňstvím (40 % kapacit v ČR) a po Praze je nejatraktivnější z hlediska zahraničního cestovního ruchu. Patří ke krajům, kde je patrný nejrychlejší nárůst registrovaných podnikatelských jednotek. Má výhodnou příhraniční polohu a rozvoj turismu podporuje existence mezinárodního letiště. Tyto výhodné rozvojové podmínky omezuje nízká vzdělanostní a kvalifikační úroveň obyvatelstva, zanedbaný stav dopravní infrastruktury a silně periferní postavení kraje mezi našimi regiony.
Karlovarský kraj je nejmenší počtem obyvatel a po Libereckém kraji i druhý nejmenší rozlohou. Nezaměstnanost v kraji je nad republikovým průměrem. Daňové příjmy i přijaté dotace územní samosprávy odpovídají podílu obyvatelstva. Výdaje samosprávy na jednoho obyvatele jsou však v průměru republikových čísel.
Ústecký kraj má z hlediska socioekonomického ze všech krajů nejsložitější pozici. Na jedné straně je nezpochybnitelný jeho celorepublikový význam z pohledu důležitosti těžebního a energetického průmyslu. Kraj je také základnou našeho největšího vývozce ušlechtilých tuků a olejů. Významně se v kraji zlepšila kvalita životního prostředí. Je zde vysoká dostupnost bydlení a vysoký potenciál lodní dopravy. Na druhé straně je v kraji největší nezaměstnanost a velké sociální problémy. Výrazně je devastované životní prostředí, znečištěné ovzduší a vody, přestože došlo k velkému zlepšení. Až na výjimky je zde z hlediska dalšího rozvoje slabá role výzkumu a vývoje.
Ústecký kraj patří svým počtem obyvatel spíše k větším krajům, z pohledu rozlohy je zase mírně pod průměrnou velikostí krajů. Průměrné mzdy v kraji jsou sice pod republikovým průměrem, ale v pořadí krajů je z tohoto pohledu uprostřed. Míra nezaměstnanosti v Ústeckém kraji je však v republice nejvyšší, podle posledních dostupných údajů dosahuje 9,4 %. Poměrně vysoké výdaje na obyvatele ovlivňuje relativně vysoký podíl přijatých dotací.
Liberecký kraj patří k regionům s vysokým počtem podnikatelských jednotek na obyvatele. Je také krajem, který je na třetím nejvyšším místě v počtu výzkumných pracovníků na tisíc obyvatel. Vyskytuje se rovněž na čelném místě v pořadí, pokud jde o hodnotu střední délky života. Kraj má také velmi příznivé podmínky pro rozvoj cestovního ruchu. Je zde tradice přeshraniční spolupráce, euroregion Nisa patřil mezi průkopníky v této oblasti. Vedle existence regionálních rozdílů v oblasti hospodářského rozvoje omezuje možnosti kraje v rozvoji cestovního ruchu rostoucí znečištění ovzduší a zátěž způsobená dopravou. Patří sem i nízká kvalita služeb a infrastruktury.
Liberecký kraj je z hlediska rozlohy nejmenším krajem v České republice. Příjmy územní samosprávy jsou však úměrné počtu obyvatel a odpovídají tomu i výdaje územních samosprávných celků.
Královéhradecký kraj má stabilní ekonomickou strukturu, relativně nízký stupeň nezaměstnanosti a proto dosahuje vyrovnané hodnoty socioekonomických ukazatelů. Navíc je zde vysoký potenciál pro rozvoj cestovního ruchu, v kraji je kvalitní životní prostředí a druhá nejdelší střední délka života. Na venkově však dochází k nepříznivému demografickému vývoji, zhoršuje se věková struktura obyvatelstva. V kraji je patrná přetíženost komunikací, chybějí obchvaty obcí pro tranzitní dopravu. Ze strany obcí je vykazován nedostatek komplexních služeb pro podnikatele a investory.
Z hlediska demografie je Královéhradecký kraj průměrně velkým co do počtu obyvatel i rozlohy. Stejně tak počet obcí odpovídá průměrné velikosti kraje. Vzhledem k počtu obyvatel kraje jsou daňové příjmy i přijaté dotace územní samosprávou pod úrovní, ale dosažené výdaje na obyvatele svědčí o hospodárném využití zdrojů.
Pardubický kraj patří k regionům se stabilní ekonomickou strukturou, v kraji je prokazatelně velmi dobrý vývoj čistého disponibilního důchodu domácností a pozitivně se rozvíjí průmysl. U mužů i žen je sledována vysoká délka střední délka života. V kraji je rovněž vysoké procento uživatelů internetu. Na druhé straně je v kraji značný podíl strukturálně ohrožených odvětví, což má svůj vliv na celkovou ekonomiku. U průmyslových firem je zaznamenána nedostatečná inovační aktivita. Z hlediska vnějšího silničního napojení kraje je patrná absence dálnic a rychlostních silnic.
Pardubický kraj patří počtem obyvatelstva k méně lidnatým krajům, stejně jako z hlediska rozlohy je spíše menším krajem. Průměrné mzdy v kraji patří rovněž do skupiny spíše nižších výdělků v rámci republiky. V kraji je 451 obcí a jejich daňové příjmy s ohledem na počet obyvatel tvoří nižší podíl v rámci republiky, stejně jako výdaje samosprávných územích celků. Z hlediska přepočtených výdajů na obyvatele se však údaje řadí k republikovému středu.
Kraj Vysočina se vyznačuje druhým místem mezi kraji z hlediska nejvyššího průměrného tempa růstu HDP ve stálých cenách. Jako kraj má nejvyšší nárůst čistého disponibilního důchodu domácností. Z celkové nezaměstnanosti je zde velmi nízký podíl dlouhodobě nezaměstnaných. Na Vysočině je také dlouhodobě příznivý stav životního prostředí a ze všech krajů je zde nejnižší kriminalita. V kraji se ovšem projevuje značná strukturální nezaměstnanost, vlastně nesoulad kvalifikace uchazečů s potřebami trhu práce. Na Vysočině je rovněž patrný pokles počtu obyvatel kraje, nízká porodnost a úbytek obyvatelstva přirozenou měnou, dochází k "stárnutí" populace. Rozvoji ekonomiky brání špatný technický stav dopravní infrastruktury.
Z hlediska počtu obyvatel je Vysočina třetím nejmenším krajem. Naopak rozlohou patří spíše k větším krajům, z hlediska rozlohy je na pátém místě. Typickým znakem Vysočiny je však velký počet malých obcí. po Středočeském kraji, který je ovšem nejrozlehlejší, je zde nejvíc obcí. Přestože daňové příjmy územních samosprávných celků jsou vzhledem k počtu obyvatel pod průměrem, přijaté dotace a nakonec i celkové výdaje na obyvatele jsou ve vztahu k jiným krajům velmi vysoké.
Jihomoravský kraj je hodnocen jako kraj s třetím nejvyšším HDP na obyvatele. Je to také druhé nejvýznamnější univerzitní centrum a kraj je na druhém místě v počtu výzkumných pracovníků na 1000 obyvatel. Kraj má vysoký technologický potenciál a je zde rovněž vysoký počet uživatelů internetu. Tato pozitiva bohužel snižuje zjištěná slabá spolupráce vysokých škol a průmyslu, resp. tržních služeb. Zvyšuje se průměrná délka nezaměstnanosti a je zde značný rozsah marginálních území vyznačujících se potencionálními problémy socioekonomického charakteru.
Jihomoravský kraj je třetím nejlidnatějším krajem v rámci ČR, po Středočeském a Moravskoslezském kraji. Vyznačuje se rovněž velkou rozlohou a vysokým počtem obcí v kraji. Počtem obyvatel tvoří kraj téměř 11 % osídlení v ČR a tomu odpovídají i daňové příjmy územní samosprávy (10,32 %) a přijaté dotace územních samosprávných celků, které dosahují 11,47 %. Odpovídají tomu i výdaje samosprávy (podíl 10,96 %), které v přepočtu na obyvatele patří k nejvyšším v ČR.
Olomoucký kraj má velmi vysoký potenciál pro efektivní zemědělskou a potravinářskou výrobu. Je to také kraj s vysokým potenciálem pro zvýšení HDP. Vykazuje nejvyšší pokles nezaměstnanosti (více než 30 % v letech 2000--2008). Příznivá pro rozvoj je také dobrá dopravní dostupnost na většině území kraje. Je zde třetí nejvyšší hodnota střední délky života v rámci krajů ČR. Z druhé straně lze vytknout nedostatečnou regionální spolupráci, zejména s ostravským regionem. Kraj má minimální infrastrukturální vybavenost a propojení s okrajovými částmi regionu. Převážná část kraje má venkovský charakter.
Z hlediska počtu obyvatel, rozlohy i počtu obcí v kraji patří Olomoucký kraj k průměrným regionům a odpovídají tomu i daňové příjmy a přijaté dotace územních samosprávných celků. Stejně tak výdaje samosprávy odpovídají poměru počtu obyvatel kraje ve vztahu k ČR.
Zlínský kraj se vyznačuje rozvinutou podnikatelskou tradicí, na kterou může úspěšně navázat. Pomáhá tomu zlepšující se tendence v dopravní infrastruktuře a významný potenciál kraje pro rozvoj cestovního ruchu. V kraji je patrné zlepšení úrovně životního prostředí a dosažená vysoká hodnota střední délky života. Na tvorbě HDP je vysoký podíl sekundárního ekonomického sektoru. Z hlediska dopravy je negativní jen pomalu rostoucí rozsah dálnic a rychlostních komunikací na území regionu a dosud nedostatečné napojení na celostátní síť. Nenaplněný potenciál rozvoje cestovního ruchu ovlivňuje především slabý marketing, slabá provázanost služeb, nižší kvalita infrastruktury, zařízení a služeb.
Zlínský kraj patří počtem obyvatel k středně velkým krajům, z hlediska rozlohy je však spíše menší. Na počet obyvatel je zde však pouze 304 obcí, což svědčí o poměrně úspěšné integraci v minulosti. Na počet obyvatel je ovšem vykazovaná úroveň příjmů i výdajů územně samosprávných celků v kraji nižší, než by se dalo očekávat.
Moravskoslezský kraj je proslulý kvalitním těžkým průmyslem s existencí využitelných zdrojů nerostných surovin. Zlepšuje se ekonomická úroveň a snižuje se nezaměstnanost. Je zde značný počet lidí s jednostranně zaměřenou kvalifikací po útlumu dolů a hutí. Přetrvává neuspokojivý stav životního prostředí a jen pomalu postupuje výstavba dálnice, která sníží dopravní odlehlost kraje.
Moravskoslezský kraj je region s nejvyšší hustotou zalidnění. Žije zde přes 12 % obyvatel země na poměrně malém území, typickém malým počtem větších obcí a měst. Počtu obyvatelstva neodpovídá poměr daňových příjmů územní samosprávy a vyšší podíl přijatých dotací je spíše výrazem podpory strukturálně postižených území. Míra nezaměstnanosti je druhá nejvyšší v republice.
© 2022 Triada, spol. s r. o., Praha, spolupráce: Webhouse, s. r. o.