Kompenzace daňových příjmů po stabilizaci veřejných rozpočtů
Přijetím první fáze ekonomické reformy došlo k řadě změn v oblasti daňové, na úseku sociálním i ve zdravotnictví. Zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů (č. 261/2007 Sb.), kterým se měnila téměř padesátka právních norem, přinesl také změnu daňových zákonů. Tím se změní výnosy téměř všech sdílených daní, což se projeví v příjmové části rozpočtů obcí i krajů.
Odborná veřejnost a představitelé územních samosprávných celků jsou obeznámeni s tím, že představitelé vlády v době schvalování uvedených norem garantovali, že negativní dopady do územních rozpočtů budou v následných letech kompenzovány.
Je nutno zdůraznit, že i po přijetí zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, se u obcí a krajů očekávají meziroční nárůsty daňových příjmů. Konkrétní údaje jsou patrné z tabulky 1.
Tab. 1: Predikce daňových příjmů po novelizaci zákona o RUD (mld. Kč)
Typ daně | 2008 | 2009 | 2010 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sdílené daně celkem | Obce (21,40 %) | Kraje (8,92 %) | Sdílené daně celkem | Obce (21,40 %) | Kraje (8,92 %) | Sdílené daně celkem | Obce (21,40 %) | Kraje (8,92 %) | |||
Daň z přidané hodnoty | 272,2 | 58,3 | 24,3 | 290,1 | 62,1 | 25,9 | 306,4 | 65,6 | 27,3 | ||
DP právnických osob | 174,2 | 42,3 | 15,3 | 167,7 | 40,6 | 14,9 | 159,6 | 38,6 | 14,1 | ||
DP PO | 167,3 | 35,8 | 14,9 | 161,1 | 34,5 | 14,4 | 153,4 | 32,8 | 13,7 | ||
DP PO (obce) | 6,9 | 6,5 | 0,4 | 6,6 | 6,1 | 0,5 | 6,2 | 5,8 | 0,4 | ||
DP FO celkem | 134,4 | 33,8 | 11,4 | 140,2 | 35,0 | 12,0 | 147,8 | 36,8 | 12,7 | ||
zvláštní sazba | 5,5 | 1,2 | 0,5 | 5,4 | 1,2 | 0,5 | 5,4 | 1,2 | 0,5 | ||
podnikání celkem | 15,8 | 6,7 | 0,8 | 14,7 | 6,3 | 0,8 | 14,9 | 6,4 | 0,8 | ||
podnikání | 11,1 | 2,0 | 0,8 | 10,3 | 1,9 | 0,8 | 10,4 | 1,9 | 0,8 | ||
motivace 30 % | 4,7 | 4,7 | - | 4,4 | 4,4 | - | 4,5 | 4,5 | - | ||
ZČ celkem | 113,1 | 25,9 | 10,1 | 120,1 | 27,5 | 10,7 | 127,5 | 29,2 | 11,4 | ||
ZČ 111,4 | 24,2 | 10,1 | 118,3 | 25,7 | 10,7 | 125,6 | 27,3 | 11,4 | - | ||
motivace 1,5 % | 1,7 | 1,7 | - | 1,8 | 1,8 | - | 1,9 | 1,9 | - | ||
Daň z nemovitostí | 5,5 | 5,5 | - | 5,5 | 5,5 | - | 5,5 | 5,5 | - | ||
Místní a spr. poplatky | 7,2 | 7,2 | - | 8,1 | 8,1 | - | 8,3 | 8,3 | - | ||
Poplatky za znečištění | 6,7 | 5,4 | - | 6,7 | 5,4 | -6,8 | 5,5 | - | |||
Daňové příjmy celkem | 600,2 | 152,5 | 51,0 | 618,3 | 156,7 | 52,8 | 634,4 | 160,3 | 54,1 |
Pokud se hovoří o negativních dopadech do rozpočtů, jedná se o částky, které by obce a kraje získaly navíc proti situaci, kdyby nedošlo přijetí reformy veřejných financí resp. ke změnám daňových zákonů. Nejedná se tedy o reálný meziroční pokles objemů daňových příjmů převedených územním rozpočtům.
Jaké budou kompenzace
Již na Kongresu starostů a primátorů v dubnu loňského roku v Brně ministr financí veřejně deklaroval, že plně budou kompenzovány veškeré propady, plynoucí ze změn daňových zákonů vlivem reformy veřejných financí v letech 2009 a 2010. V roce 2008 bude totiž dopad reformy na daňové příjmy územních rozpočtů pozitivní.
Rozsah následných propadů v letech 2009 a 2010 vychází z rozdílů mezi daňovou predikcí, která v prvém případě zahrnuje vliv zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů a v druhém případě s ním nepočítá. Rozdíly se pohybují v řádech miliard korun následně:
2008 | 2009 | 2010 | |
---|---|---|---|
Kraje | +0,6 | -1,8 | -3,9 |
Obce | +0,8 | -5,1 | -10,4 |
Úvaha o rozsahu kompenzací územních rozpočtů má tudíž několik aspektů. Především je to časové hledisko. Nutno zdůraznit, že kompenzace se bude týkat pouze roku 2009. V roce letošním, jak je zřejmé, jsou uvažované dopady do rozpočtů pozitivní, není tedy co řešit. Pro rok 2010 má být připraven zcela nový zákon o rozpočtovém určení daní, který navrhne systémově nový model rozdělování daní, který bude respektovat všechny souvislosti včetně přerozdělení kompenzací a jejich rozsahu.
Druhý aspekt představuje způsob kompenzace. Pracovní skupina, která se zabývá přípravou nového zákona o rozpočtovém určení, se shoduje v tom, aby kompenzace byla územním rozpočtům převedena prostřednictvím neinvestičních dotací. Vzhledem k rozsahu a objemu uvedených částek (1,8 mld. Kč pro kraje a 5,1 mld. Kč pro obce) bude nutné, aby záležitost schválila vláda ČR.
Třetím hlediskem je forma přerozdělení kompenzace krajům a obcím. Na rozdíl od krajů, kde je způsob jasný, bude u obcí třeba volit z několika alternativ.
Kraje a obce
Kompenzace jednotlivým krajům, z celkového objemu 1,8 mld. Kč, by se měla počítat podle procentního podílu v souladu se zákonem č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní. Kraje získávají pouze schválené procentní podíly na přidělených sdílených daních, tj. 8,92 % jejich celkové části. Konkrétní návrh je patrný z tabulky 2.
Tab. 2: Kompenzace pro jednotlivé kraje (výchozí částka 1,8 mld. Kč)
Kraj | Podíl kraje (%) | Kompenzační částka (Kč) |
---|---|---|
Praha | 3,183684 | 57 306 312 |
Středočeský | 13,774311 | 247 937 598 |
Jihočeský | 8,607201 | 154 929 618 |
Plzeňský | 7,248716 | 130 476 888 |
Karlovarský | 3,772990 | 67 913 820 |
Ústecký | 8,242502 | 148 365 036 |
Liberecký | 4,681207 | 84 261 726 |
Královéhradecký | 6,442233 | 115 960 194 |
Pardubický | 5,555168 | 99 993 024 |
Vysočina | 7,338590 | 132 094 620 |
Jihomoravský | 9,526055 | 171 468 990 |
Olomoucký | 6,751705 | 121 530 690 |
Zlínský | 5,251503 | 94 527 054 |
Moravskoslezský | 9,624135 | 173 234 430 |
Celkem | 1 800 000 000 |
Kompenzace jednotlivým obcím, podle materiálů Ministerstva financí, nelze v předstihu řešit systémem, který by operativně reagoval na vznikající propady daňových příjmů. Stejně tak není vhodný systém, který by se zpožděním propady daňových příjmů redukoval (vzhledem ke složitosti vztahů, finančních převodů záloh, nedoplatků, přeplatků během roku, apod.)
U obcí je situace navíc komplikována tím, že "propady" vyvolané reformou veřejných financí se projeví i u tzv. motivačních složek, které u jednotlivých obcí představují různě významnou část jejich celkových daňových příjmů.
V úvahu tedy zřejmě přichází pouze předem jednoznačně stanovit transparentní způsob přerozdělení dané částky mezi jednotlivé obce, na kterém bude dosažena určitá shoda.
Samostatnou otázkou, kterou je třeba v této souvislosti rozhodnout, je zda úhrnnou částku kompenzací rozdělit i pro město Olomouc, které jako jediné prostřednictvím usnesení vlády č. 1203/2007 získalo jednorázovou kompenzaci v částce 250 mil. Kč vzhledem k neúměrnému dopadu opatření do jeho rozpočtu. V našich úvahách je město zahrnuto.
Varianty řešení
První varianta navrhuje částku 5,1 mld. Kč rozdělit dle podílu počtu obyvatel obce a počtu obyvatel ČR. Toto řešení je jednoduché, transparentní, rovnoměrné a nediskriminační ovšem částečně nevýhodné pro obce s mnoha zaměstnanci. Řada obcí získává příjmy prostřednictvím "motivace 1,5 % ze závislé činnosti", u níž dojde k celkové ztrátě –0,4 mld. Kč.
Druhá varianta předpokládá, že částku kompenzace pro obec bude tvořit podíl na částce 0,4 mld. Kč, vypočtený dle poměru počtu zaměstnanců v obci k celkovému počtu zaměstnanců v ČR a dále podíl na částce 4,7 mld. Kč, vypočtený podle poměru prostého počtu obyvatel obce a počtu obyvatel ČR. I toto řešení je jednoduché, transparentní, rovnoměrné, nediskriminační, navíc zohledňuje počet zaměstnanců v obci a bere v úvahu váhu propadu u sdílených daní i u závislé činnosti
Varianta 3 a 4 vychází ze systému RUD, který platil do konce minulého roku a prostřednictvím koeficientů stranil převážně větším městům.
Třetí varianta celou částku 5,1 mld. Kč rozdělí podle starého systému, což je relativně jednoduché, ale opět částečně nevýhodné pro obce s mnoha zaměstnanci.
Čtvrtá varianta částku 0,4 mld. Kč přidělí podle podílu počtu zaměstnanců a počtu zaměstnanců ČR, a dále přičte podíl z částky 4,7 mld. Kč, který by obci náležel podle starého systému RUD. To je opět relativně jednoduché a navíc zohledňující počet zaměstnanců. Výsledky jsou patrné z tabulek 3 a 4.
Tab. 3: Kompenzace pro jednotlivé velikostní skupiny obcí (Kč)
Velikostní kategorie | Počet obcí | Varianta 1 | Varianta 2 | Varianta 3 | Varianta 4 |
---|---|---|---|---|---|
0--100 | 539 | 19 035 122 | 18 007 945 | 8 083 653 | 7 915 325 |
101--200 | 1067 | 79 106 234 | 75 252 147 | 42 819 549 | 41 811 417 |
201--300 | 878 | 106 769 342 | 101 790 424 | 60 591 825 | 59 234 705 |
301--1500 | 2888 | 947 435 167 | 911 174 917 | 561 638 316 | 555 636 672 |
1501--5000 | 600 | 755 766 443 | 738 534 224 | 455 332 029 | 461 663 349 |
5001--10 000 | 140 | 469 692 182 | 467 420 546 | 291 168 741 | 302 898 961 |
10 001--20 000 | 69 | 477 479 863 | 484 201 623 | 337 676 508 | 355 363 416 |
20 001--30 000 | 27 | 328 780 312 | 334 761 043 | 235 365 612 | 248 672 996 |
30 001--40 000 | 10 | 172 762 029 | 174 761 820 | 129 718 755 | 135 094 487 |
40 001--50 000 | 5 | 114 708 577 | 118 024 833 | 94 142 073 | 99 071 385 |
50 001--100 000 | 16 | 573 537 926 | 583 567 318 | 490 651 263 | 507 181 567 |
Olomouc | 1 | 49 669 430 | 52 101 363 | 52 033 923 | 54 280 407 |
Plzeň, Brno, Ostrava | 3 | 416 111 893 | 429 762 165 | 701 088 942 | 692 388 074 |
Praha | 1 | 589 145 655 | 610 639 626 | 1 639 688 811 | 1 578 787 239 |
Celkem | 5 100 000 000 | 5 100 000 000 | 5 100 000 000 | 5 100 000 000 |
Tab. 4: Kompenzace v přepočtu na jednoho obyvatele (Kč)
Velikostní kategorie | Počet obyvatel | Varianta 1 | Varianta 2 | Varianta 3 | Varianta 4 |
---|---|---|---|---|---|
0--100 | 38 338 | 496 | 469 | 211 | 206 |
101--200 | 159 533 | 496 | 472 | 268 | 262 |
201--300 | 215 321 | 496 | 473 | 281 | 275 |
301--1500 | 1 910 686 | 496 | 478 | 294 | 291 |
1501--5000 | 1 524 149 | 496 | 485 | 299 | 303 |
5001--10 000 | 947 225 | 496 | 494 | 307 | 320 |
10 001--20 000 | 962 930 | 496 | 503 | 351 | 369 |
20 001--30 000 | 663 049 | 496 | 505 | 355 | 375 |
30 001--40 000 | 348 408 | 496 | 502 | 372 | 388 |
40 001--50 000 | 231 332 | 496 | 510 | 407 | 428 |
50 001--100 000 | 1 156 650 | 496 | 504 | 424 | 438 |
Olomouc | 100 168 | 496 | 520 | 519 | 542 |
Plzeň, Brno, Ostrava | 839 170 | 496 | 512 | 835 | 825 |
Praha | 1 188 126 | 496 | 514 | 1 380 | 1 329 |
Závěrem
Negativní dopady plynoucí z reformy veřejných financí na daňové příjmy obcí a krajů se týkají roku 2009 a 2010.
Pro rok 2009 se navrhuje poskytnutí neinvestiční dotace, která bude uvolněna obcím a krajům ze státního rozpočtu na rok 2009. Mechanismus přerozdělení dotace mezi jednotlivé obce a kraje musí schválit vláda. V současné době je možné započít diskusi o principech, na základě kterých budou prostředky přerozděleny mezi obce a mezi kraje. Ministerstvo financí se přiklání k volbě druhé varianty.
Od roku 2010 se předpokládá, že bude platit nové RUD, z tohoto důvodu by jakékoliv kompenzace dopadů reformy pro kraje a obce měly být součástí rozpočtového určení daní a je otázkou dalšího postupu, jaké přístupy budou pro nové RUD použity.