Problematika bytových nájmů
Vládní návrh zákona o deregulaci nájmů prošel v poslanecké sněmovně prvním čtením. Počítá s ročním nárůstem nájmu průměrně o 9,3 % do roku 2012 s tím, že činže začnou růst v říjnu 2006.
Jedním z nejvíce diskutovaných zákonů, které na podzim projednává Poslanecká sněmovna je zákon o jednostranném zvyšování nájemného. V srpnu návrh prošel do druhého čtení, ale na konkrétní řešení a konečnou verzi bude ještě nutné vyčkat. Existuje totiž řada protichůdných názorů, které mají oporu v politických přístupech jednotlivých parlamentních stran i v rozdílných zájmech vlastníků domů a nájemníků bytů. Tento text chce čtenáře seznámit s principy vládního návrhu, který bude předmětem uvedené diskuze.
Sledované cíle
Cílem návrhu zákona o jednostranném zvyšování nájemného je především:
- odstranění současné situace, kdy neexistuje mechanismus, který by umožnil změnu nájemného v případech, kdy se pronajímatel s nájemcem na změně nájemného nedohodnou
- schválit předpis, který pro výpočet nájemného, způsob jeho placení i případy oprávněného jednostranného zvýšení nájemného vyžaduje občanský zákoník (§ 696)
- narovnat dlouhodobé cenové deformace v oblasti nájemního bydlení a vytvořit podmínky pro využití smluvního principu v oblasti sjednávání nájemného
Principy návrhu zákona
Především platí smluvní princip. Výše nájemného při uzavírání nové nájemní smlouvy a změna nájemného v průběhu trvání nájemní smlouvy se stanoví dohodou mezi nájemcem a pronajímatelem. Nedojde-li ve věci zvýšení nájemného v průběhu trvání nájemní smlouvy k dohodě, má pronajímatel právo jedenkrát ročně jednostranně zvýšit nájemné, avšak jen o daný procentní limit.
Zvýšení nájemného v jednom roce nesmí být vyšší než procento růstu stanovené pro každou konkrétní hodnotu měsíčního nájemného za 1 m2 placeného před zvýšením ve vztahu k cílové hodnotě nájemného platné pro lokalitu, v níž je byt umístěn.
Cílová hodnota měsíčního nájemného pro každou z velikostních skupin obcí v krajích bude odvozena z údajů o cenách bytů ze statistiky nemovitostí. Tabulky cílových hodnot měsíčního nájemného pro jednotlivé velikostní skupiny obcí v jednotlivých krajích a maximálního růstu nájemného budou uvedeny v každoročně aktualizovaném sdělení Ministerstva pro místní rozvoj ČR, vždy v březnu kalendářního roku a budou vypočítány z aktuálních hodnot obsažených ve vyhlášce Ministerstva financí ČR z prosince roku předchozího.
Zákon předpokládá nabytí účinnosti dnem 31. března 2006 a pozbytí platnosti dnem 30. září 2012.
Přínosy předlohy
Zákon nabízí řešení poměrně jednoduché a předvídatelné, má "dočasný" charakter a nabízí dostatečnou lhůtu pro sociálně únosné narovnání dnes uměle oddělených výší nájemného, které neodrážejí ani hodnotu bytu ani sociální status konkrétního nájemce.
Zvolené řešení směřuje v předem stanovené lhůtě šesti let ke zvolenému cíli; je tudíž jak ze strany pronajímatelů, tak ze strany nájemců odhadnutelné, v jaké hladině se bude nájemné pohybovat.
Postupné zvyšování nyní "zamrzlého" nájemného podle navrženého zákona se týká zhruba 760 tisíc bytů, což představuje zhruba 17 % celkového bytového fondu a přibližně 20 % trvale obydlených bytů.
Přijetí návrhu zákona se promítne pozitivně do veřejných rozpočtů -- konkrétně do rozpočtů obcí, protože obce vlastní zhruba 400 tisíc nájemních bytů a v důsledku zákona dojde ke zvýšení jejich příjmů (cca 21,6 mld. Kč za šest let).
Předpokládaný růst nájemného v říjnu 2006
Zvýšení nájemného [Kč/m2] | Četnost [%] |
---|---|
0--1 | 26 |
1--2 | 33 |
2--3 | 16 |
3--4 | 19 |
5--6,7 | 6 |