Archiv článků (rubrika Reforma veřejné správy)
Ministerstvo vnitra si zpracovalo agendu výkonu matriční agendy v ČR, neboť
se jedná o významnou činnost obcí, vykonávané v přenesené působnosti.
Analýza za období 2014 až 2017 ukázala, že současná soustava celkem
1275 matrik ani způsob jejich financování již neodpovídá reálnému výkonu
agendy v území.
Benchmarking je moderní metoda řízení kvality a efektivnosti založená na
měření, porovnávání a analýze měřitelných dat a ukazatelů definovaných
procesů nebo služeb.
O komunitním plánováním již byly popsány stohy papírů. Byly to nejen
různé články, studie, analýzy, ale také knihy. Má tedy smysl se k tomuto
tématu ještě vracet? Nemíním opakovat to, co už bylo jinde desetkrát sděleno, ale
podívám se na tuto stále ne zcela doceněnou součást strategického plánování
obcí z trochu filosofického pohledu. A samozřejmě jak je u mých
článků zvykem, nebude chybět ani několik praktických doporučení.
Závěry nové studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD)
upozorňují na to, že sídelní struktura České republiky je velmi
roztříštěná a obce jsou příliš malé na to, aby poskytovaly kvalitní veřejné
služby. OECD proto vládním představitelům doporučuje začít významně podporovat
slučování obcí, trend, který dle OECD nyní v Evropě začaly praktikovat
i další státy.
Ministerstvo vnitra má jasný zájem na podpoře kvalitních služeb poskytovaných
institucemi veřejné správy v území. Tento zájem je v současné době
deklarován prostřednictvím několika aktivit, které se resort snaží prosazovat.
Každé volby s sebou nesou také značné organizační nároky. Jedním
z méně viditelných, avšak zásadních, témat je počet volebních okrsků,
respektive dostupnost volebních místností pro voliče. Otázka vyváženého poměru
mezi dostupností místností a výší finančních nákladů nutných pro jejich provoz
se otevírá především v obcích se vzdálenými a roztroušenými místními
částmi.
V České republice se za posledních dvacet let hodně řeklo a napsalo
o strategickém plánování na obecní úrovni. I časopis
Obec & finance se tomuto tématu pravidelně věnuje. Pokusím se
v tomto článku přispět do této diskuse zasazením aktuálních možností
strategického plánování obcí do historického kontextu.
Již druhým rokem funguje Rada vlády pro veřejnou správu (RVVS) jako meziresortní
poradní a koordinační orgán vlády pro oblast rozvoje veřejné správy. Čím se
v minulém roce zabývala a čemu se bude věnovat letos?
Václav Bělohradský (2004) v dokumentárním filmu, na který nepřímo odkazuji
v názvu článku, říká, že jsou dvě základní formy diktatury: (i) slovo má
takovou váhu, že se za něj jde do vězení (ii) slovo nemá vůbec žádnou váhu,
takže jako by nebylo. Domnívám se, že dávat do souvislosti tuto myšlenku
s problematikou strategického plánování je na místě.
Ministerstvo vnitra má jako jeden z úkolů v rámci rozvoje veřejné
správy podporovat rozvoj kvality ve veřejné správě. Kvalitu lze chápat
v různých ohledech, jedním z nich je chápání skrze aplikace různých
metod kvality, které představují nástroje pro rozvoj kvality v institucích
podnikatelského i veřejného sektoru.
Stále více obcí zapojuje své občany do rozhodování o místě, kde žijí.
Mnohé radnice řeší „participativně“ rozhodování o veřejných
prostranstvích, přípravu dlouhodobých strategických plánů obce, nebo nechávají
obyvatele rozhodovat o části investic v tzv. participativním rozpočtu.
Cílem tohoto příspěvku je analýza a interpretace postojů představitelů
českých obcí a měst ke slučování obcí a k vybraným aspektům meziobecní
spolupráce. Vychází z výsledků dotazníkového (on-line) šetření, které
probíhalo v létě 2015 a jehož se zúčastnilo 573 obcí a měst.
Vzhledem k tomu, že Česká republika od
1. července 2015 do 30. června 2016 předsedá zemím Visegradské skupiny,
konalo se ještě před koncem roku 2015 v Praze setkání zástupců Slovenska,
Polska a Maďarska pro oblast veřejné správy.
Ustanovení o krajské samosprávě je součástí ústavy již od roku 1993.
První volby do krajských zastupitelstev se však konaly až v listopadu roku 2000 a
krajská samospráva tak začala reálně fungovat počínaje rokem 2001.
V letošním roce tak slaví patnáct let existence.
Veřejná správa má z pohledu veřejnosti jistě celou řadu problémů, řada
z nich je systémového charakteru, druhá skupina pak individuálního přístupu
jednotlivých úřadů. V průběhu následujícího období by se na celou řadu
z nich, mělo reagovat prostřednictvím naplňování Strategického rámce rozvoje
veřejné správy 2014–2020 a navazujících Implementačních plánů.
Veřejná správa se dnes pojímá jako služba veřejnosti, od které občané
očekávají kvalitní výkon správní činnosti. Tu popisují standardy dobré správy,
které tvoří poklad pro etický kodex. Evropské standardy dobré správy byly popsány
v různých dokumentech.
Praha – Dne 14. září 2015 proběhne v Senátu Parlamentu ČR konference
o participaci, tedy o větším a efektivnějším zapojení veřejnosti do
demokratického rozhodování v České republice. Akce se koná pod záštitou
místopředsedkyně Senátu Parlamentu ČR Miluše Horské. V rámce konference bude
vyhlášena iniciativa PAKT – závazek veřejné správy o spolupráci
s občany. K iniciativě se budou moci přihlašovat jednotlivé obce či jiné
složky státní správy.
Praha – Dne 14. září 2015 proběhne v Senátu Parlamentu ČR
konference o participaci, která povede debatu o větším a efektivnějším
zapojení veřejnosti na demokratickém rozhodování v České republice. Akce se
koná pod záštitou místopředsedkyně Senátu Parlamentu ČR Miluše Horské.
Všechny společensky významné oblasti by měly být koncepčně řízeny na
základě určité schválené strategie, nejinak je to u veřejné správy. Vzhledem
k tomu, že v oblasti veřejné správy nebyla dlouhodobá koncepce schválena,
došlo ke zpracování přechodného materiálu, který na analytickém základě
připraví podklady pro budoucí strategie ubírání veřejné správy po roce 2020.
Zákon o státní službě (služební zákon) byl dlouho předmětem velkých
diskuzí. Zatímco předchozí verze z roku 2002 vůbec nebyla uvedena do života,
jeho současná podoba (zákon č. 234/2014 Sb.) je ve stádiu aktivní
implementace.
Vláda České republiky 16. března 2015 schválila nařízení vlády, kterým
se mění nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce
členům zastupitelstev (dále též „novela“), a to s účinností od
1. 4. 2015. Nařízení vyšlo ve Sbírce zákonů pod č. 52
v částce 26.
V březnu byl publikován
článek o návrhu zcela nového
zákona, který má nahradit současnou úpravu finanční kontroly. Předkladatel
maximalistický text po připomínkovém řízení částečně upravil (dokument
vypořádání připomínek má 1200 stran).
Praha – Zveřejňování informací, efektivní kontrolní mechanismy, precizní
dokumentace k zásadním rozhodnutím a respekt k opozici. Tyto stěžejní body
dobrého vládnutí v komunální politice vzešly z konference Otvírejme
radnice II., která přilákala do Prahy bezmála 150 zastupitelů a aktivních
občanů z celé ČR. Společně s politology, advokáty a experty řešili, jak
české radnice učinit více transparentní a vstřícné vůči občanům.
Na webových stránkách věnovaných auditům (internímu i externímu) se datum
1. ledna 2016 již považuje za jasný termín účinnosti úplně nového systému
kontroly nakládání s veřejnými prostředky.
Ministerstvo financí připravilo ke konci roku 2014 jeden
z nejvýznamnějších návrhů zákonů pro fungování veřejné správy za
poslední období. Jedná se o návrh zákona o vnitřním řízení a kontrole
ve veřejné správě. Zákon má široký záběr, týká se jak ministerstev, tak
územně samosprávných celků a jejich podřízených organizací.
Novela přestupkového zákona a mnoho dalšího zaznělo na říjnovém jednání
Předsednictva Svazu měst a obcí ČR s kabinetem premiéra Bohuslava Sobotky.
Došlo také k předání petice za veřejný pořádek a sociální stabilitu,
kterou inicioval Svaz a podepsalo ji více než jedenáct tisíc lidí.
Ideálem, ke kterému se máme blížit, je vzdělaný, kompetentní úředník, který
rozhoduje rychle, správně, je zdvořilý a vychází účastníkům veřejnoprávních
vztahů pokud možno vstříc. Přitom je slušně oblečen, nemá na nohou sandály,
vstane, vstoupí-li do místnosti žena nebo starší osoba.
Ministerstvo vnitra České republiky v rámci vládní strategie Efektivní
veřejná správa realizuje projekt Procesní modelování agend veřejné správy. Cílem
projektu je vytvoření softwarové, znalostní a procesní infrastruktury pro
vytváření, využívání, správu a rozvoj procesních modelů tak, aby bylo následně
možné optimalizovat procesy v dalších agendách veřejné správy.
Ostrava – Významní hráči v oboru elektronických aukcí nabídnou na
ostravské konferenci eBF srovnání trendů nakupování prostřednictvím eAukcí a
dalších elektronických nástrojů ve veřejném sektoru i firmách jednotlivých
zemí Evropské unie. Během tří dnů zhodnotí aktuální situaci i očekávaný
vývoj nákupní specialisté světových koncernů jako RWE nebo Bayer Health Care, ale
také zástupci českých a slovenských ministerstev, měst a firem.
Jednou ze základních podmínek pro úspěšnou implementaci projektů podporovaných
z evropských fondů v nastávajícím období 2014–2020 je přijetí nového
zákona o státních úřednících. O významu a obsahu tohoto důležitého
zákona jsme hovořili s náměstkem ministra vnitra pro veřejnou správu a
legislativu Mgr. Ondřejem Veselským.
Dlouhá léta společné socialistické výchovy způsobila, že ve způsobu řízení
samospráv měst a obcí přetrvávají stále stejné problémy a neduhy. Právě
v období finanční krize a tlaku na snižování výdajů samospráv, se do
popředí ještě více dostávají problémy obcí a měst.
K aktuálním otázkám veřejné správy a regionálního rozvoje se na tomto
místě pravidelně vyjadřuje předseda Výboru pro veřejnou správu a regionální
rozvoj Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Od prosince loňského roku se
stal novým předsedou Výboru poslanec Mgr. Václav Horáček (TOP 09 a Starostové),
bývalý starosta Železného Brodu.
Diskuse o případném zavedení přímé volby starostů budí
v jednotlivých zemích intenzivní laické, politické a odborné diskuse. Přímá
volba starostů má řadu souvislostí, politikům, veřejnosti a nezřídka
i odborníkům se však často jeví jako jednoduchá ideová otázka, se kterou jsou
spojeny jednoznačně formulovatelné výhody a nevýhody.
Před každými volbami se zvyšuje, alespoň slovně, úsilí o potírání
korupce. Před letošním hlasováním do krajských zastupitelstev se objevil návrh na
zveřejňování informací o prostředcích z krajských rozpočtů. Ne, že by
přehledy měly zůstat skryty, naopak mělo by se zveřejňovat všechno, všude a vždy.
Je však otázkou, kdo bude mít opravdu zájem, náladu, čas a schopnost pročítat
všechny dokumenty – a proč?
S předsedou Svazu měst a obcí ČR, Danem Jiránkem, který je zároveň
primátorem statutárního města Kladna, jsme hovořili 12. listopadu, krátce po
jednání Poslanecké sněmovny, která schválila balíček úsporných opatření
i církevní restituce.
Zástupci měst a obcí dnes předali na Úřadu vlády
výzvu k zastavení druhé fáze reformy veřejné správy. Cílem je zabránit
plošnému snížení počtu stavebních úřadů a matrik a dalšímu odebírání
kompetencí obcím. Představená vládní reforma totiž vzdaluje správu od občanů,
což je pro obce nepřípustné. Svaz měst a obcí ČR proto žádá vládu, aby od
dokončení druhé fáze reformy veřejné správy upustila.
V současnosti všechny organizace veřejného sektoru hledají prostředky, jak
ušetřit své finance a ostatní zdroje a přitom zvýšit kvalitu poskytovaných
služeb. K dosažení těchto dvou zdánlivě protichůdných cílů mohou napomoci
i nástroje zvyšování kvality včetně nejužívanějšího z nich –
společného hodnotícího rámce CAF.
Otázka rušení stavebních úřadů a matrik na
menších obcích byla znovu otevřena na jednání Rady Svazu měst a obcí ČR, která
zasedala 23. listopadu 2012 v Praze. Přestože se již dříve podařilo Svazu
odvrátit tento krok, skrývá se nyní znovu tato hrozba v návrhu ministerstva
vnitra. Rada dále v souvislosti s chystaným spuštěním čerpání nových
evropských prostředků požaduje, aby role obcí a měst nezůstala při rozhodování
opomíjena a odpovídala jejich významu v území.
V pátek 20. července proběhlo setkání
zástupců MD a Svazu měst a obcí ČR, které se týkalo nového registru vozidel. Za MD
jej inicioval náměstek ministra dopravy Ivo Toman, Svaz měst a obcí ČR na jednání
reprezentovali jeho výkonný místopředseda Jaromír Jech, Ingrid Štegmannová a
Miroslava Sobková. Obě strany se ubezpečily o tom, že se situaci snaží
konstruktivně řešit a osobně jim velmi záleží na podpoře vzájemných vztahů.
Brno – Zástupci samospráv se ve čtvrtek
26. dubna sešli na Kongresu starostů a primátorů, který Svaz měst a obcí ČR
každoročně pořádá jako doprovodnou akci brněnského veletrhu URBIS. Starostové a
primátoři diskutovali především o reformě veřejné správy, optimalizaci
regionálního školství a vládním návrhu RUD.
Třeboň – Novela rozpočtových pravidel, kterou má projednávat
Poslanecká sněmovna na nejbližší schůzi, rozšiřuje definici peněžních
prostředků státní pokladny a stanoví obcím a dalším subjektům povinnost vést
účty u České národní banky. Podle Rady Svazu měst a obcí ČR, která zasedala
20. dubna 2012 vTřeboni, bude mít tento návrh negativní dopady nejen na
hospodaření dotčených organizací, ale v konečném důsledku i na národní
hospodaření jako celek.
Dne 27. 3. 2012 se v Senátu uskutečnila konference na téma
„elektronizace veřejné správy – součást boje proti korupci“. Konferenci
zaštítil ústavně – právní výbor Senátu v čele s Miroslavem
Antlem.
Vláda ČR v květnu 2010 uložila ministru pro místní rozvoj zpracovat analýzu
stavu na úseku stavebního řádu a územního plánování. Tato analýza byla vládě
předložena v říjnu tohoto roku. Vláda vzala analýzu na vědomí a svým
usnesením ze dne 19. října č. 774/2011 uložila ministru pro místní rozvoj
mimo jiné, aby prováděl každoroční dotazníková šetření a jednou za tři roky
předložil vládě aktuální analýzu za sledované období.
Přinejmenším v tomto roce nebude na Úřadu vlády
nouze o nůžky. Krabici, která jimi byla naplněna až po okraj, totiž na
zítřejší zasedání vlády přinesou představitelé Svazu měst a obcí ČR. Přes
měsíc zasílali starostové z různých koutů republiky do Kanceláře Svazu
nůžky jako symbol stále se zvětšující propasti mezi státním rozpočtem a
rozpočty obcí. Iniciativa Nůžky pro stát, kterou vyhlásil Svaz měst a obcí ČR, by
měla zákonodárce upozornit na nelehkou situaci, ve které se samosprávy nacházejí.
Bohužel se prakticky v plné míře potvrdily obavy
hejtmanů z plánovaných škrtů v rozpočtu policie České republiky. Jak
již otevřeně přiznávají představitelé policejního sboru, úsporná opatření
v resortu vnitra a hlavně pak u policie budou mít přímý dopad na
zajištění bezpečnosti občanů České republiky.
Průzkum stavebních úřadů prostřednictvím on-line dotazníku zahájil Spolek pro
obnovu venkova ČR 26. ledna 2011. Průzkum se nejprve týkal stavebních úřadů
s územím působnosti s maximálně 50 tis. obyvateli, postupně byl
rozšířen na celé území ČR s výjimkou stavebních úřadů největších měst
Prahy, Brna, Ostravy a Plzně.
Zlín – Stát začíná velmi razantně, zato naprosto
nekoncepčně, centralizovat výkon státní správy, čímž obcím výrazně ubírá
jejich dosavadní kompetence vyplývající z fungujícího smíšeného modelu
veřejné správy. Nejmarkantnějším příkladem je návrh sociální reformy, která
započala zřízením "superúřadu" práce. Mají sem být převedeny dávky
v oblasti hmotné nouze, dávky pro osoby se zdravotním postižením a výplata
příspěvku na péči, jež jsou nyní v kompetenci obcí II. a III. typu.
Počátkem února se v Chrudimi konala 7. Národní konference kvality ve
veřejné správě, kde na 300 účastníků diskutovalo mj. o projektech
zabývajících se nejmodernějšími poznatky z oblasti kvality managementu ve
veřejné správě. Součástí byla i sekce kvality z pohledu lidských
zdrojů.
V Programovém prohlášení vlády je poměrně velký prostor věnován
problematice zkvalitnění veřejné správy, zejména územní samosprávy. Navštívili
jsme v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR předsedu Výboru pro veřejnou správu
a regionální rozvoj JUDr. Stanislava Polčáka, se kterým jsme hovořili
o některých otázkách, které budou předmětem legislativních změn v této
oblasti.