Archiv článků (rubrika Ekonomika)

Bylo nalezeno 636 záznamů.

51. Hospodaření územních rozpočtů v roce 2020

Hospodaření veřejných rozpočtů v roce 2020 bylo významně poznamenáno epidemiologickou situací v souvislosti s onemocněním COVID-19 a přijatými vládními opatřeními, které měly vliv na výši inkasa daně z příjmů fyzických a právnických osob na straně státního rozpočtu. Přes jednu z největších hospodářských krizí v moderní historii ČR, však konečný pokles daňových příjmů územních rozpočtů nedosáhl hodnot z krize roku 2009.
13. 7. 2021 OF 2–3/2021 Ekonomika

52. Národní plán obnovy přispěje k zotavení ekonomiky

V květnu předložila Česká republika Evropské komisi svůj Národní plán obnovy, prostřednictvím kterého bude umožněno čerpání prostředků z nově vzniklého Nástroje pro oživení a odolnost, který byl zřízen jako pomoc členským státům v reakci na pandemii Covid-19. Hlavním úkolem Nástroje je pomoci členským státům zotavit své ekonomiky a vyvést je z krize způsobené pandemií.
22. 6. 2021 OF 2–3/2021 Ekonomika

53. Koeficienty pro výpočet daně z nemovitých věcí

Generální finanční ředitelství připravilo pracovní návrh „Doporučení pro obce při vydávání obecně závazných vyhlášek, kterými se stanoví koeficienty pro výpočet daně z nemovitých věcí.“ Dokument je v současné době konzultován, zejména se Svazem měst a obcí, který v průběhu května připomínky projednával s představiteli samospráv.
18. 6. 2021 OF 2–3/2021 Ekonomika

54. Obce zvládly i v uplynulém roce hospodařit s přebytkem, jejich investice byly nejvyšší v historii

Hospodaření obcí bez započtení Prahy skončilo v roce 2020 podesáté v řadě přebytkem, tentokrát 10 miliard korun. Nepotvrdily se tak obavy z výrazného schodku obecních rozpočtů. Obce hospodařily s příjmy 272 miliard korun a výdaji ve výši 262 miliard. Jejich rezervy na bankovních účtech se zvýšily na 150 miliard, zatímco jejich dluh vzrostl na 50 miliard korun.
12. 5. 2021 CRIF – Czech Credit Bureau Ekonomika

57. Jak kraje pomáhají obcím?

Podstatnou část příjmů krajských rozpočtů tvoří, jak známo, transfery. V roce 2019 představovaly dvě třetiny jejich celkových příjmů. Značná část transferů z ústřední úrovně však putuje do škol, jejichž zřizovatelem je nejen kraj, ale především obce, dále církve, soukromé a další subjekty. Kraje tyto peníze pouze „přeposílají“ dál, aniž by jejich rozdělení zásadněji ovlivňovaly.
12. 1. 2021 OF 5/2020 Ekonomika

58. Insolvenčních návrhů loni v Česku navzdory krizi ubylo

Celkový počet žadatelů o insolvenci loni v Česku klesl meziročně o 15 %. Důvodem jsou zejména moratoria v rámci lex covid, jež dlužníky dočasně ochránila před ekonomickými dopady pandemie. V případě právnických osob bylo v součtu za celý loňský rok podáno dokonce nejméně insolvenčních návrhů v historii. V závěru roku se už ale začal propad ekonomiky do insolvencí firem citelně promítat. V samotném prosinci byl měsíční počet žádostí právnických osob o insolvenci nejvyšší od května 2017.
6. 1. 2021 Insolvence 2008 Ekonomika

59. Hospodaření územních rozpočtů v roce 2020 a výhled do roku 2021

V roce 2020 se zastavil trend dynamického růstu rozpočtových příjmů obcí i krajů, a ekonomika se propadla do recese. Byť náznaky ochlazování hospodářského růstu zde byly již delší dobu, přijatá protiepidemická opatření a jejich doprovodné efekty způsobily hluboký propad nejenom české, ale i světové ekonomiky.
29. 12. 2020 OF 5/2020 Ekonomika

60. Příspěvek na výkon státní správy obcí a krajů v roce 2021

Podzimní měsíce bývají spojené u samospráv s přípravou a následně schvalováním rozpočtů měst a obcí na další rok. Jednou z důležitých položek je samozřejmě příspěvek na výkon státní správy. Ministerstvo vnitra připravilo propočet na rok 2021 pro obce a kraje, tak jako každý rok s určitými parametrickými změnami.
16. 12. 2020 OF 5/2020 Ekonomika

61. Hospodaření krajů v posledních letech a výhled 2020

Kraje vykázaly v roce 2019 příjmy ve výši 238,5 mld. Kč, a to je o 32,7 mld. Kč, resp. o 16 % více oproti minulému roku 2018. Na přírůstu příjmů krajů se podílely hlavně dotace, a to zejména dotace neinvestiční. Ty se sice meziročně zvedly „jen“ o 9 %, zato tvořily více než 60 % příjmů krajských rozpočtů. O 6 mld. Kč vzrostly daňové příjmy (téměř výlučně příjmy ze sdílených daních) a o 1,2 mld. se zvýšily nedaňové příjmy.
27. 10. 2020 OF 4/2020 Ekonomika

62. Nová metodika určování nákladů přenesené působnosti

Vláda na svém jednání dne 13. července 2020 přijala unesení č. 731, kterým schválila Metodiku pro stanovení nákladů na výkon státní správy v přenesené působnosti, kterou zpracovalo Ministerstvo vnitra. Tato metodika je primárně určena pro jednotlivá ministerstva a další ústřední orgány státní správy pro případy, kdy budou v rámci připravované legislativy ukládat samosprávám do přenesené působnosti nové povinnosti.
14. 10. 2020 OF 4/2020 Ekonomika

63. Změny daňových zákonů ohrožují příjmy obcí i krajů

Letos byly zrušeny či odloženy tisíce projektů měst a obcí. Zpomalila se tak obnova země sužované pandemií koronaviru. Skutečná kalvárie se však teprve chystá: Stát evidentně rezignoval na funkční systém naplnění obecních rozpočtů. Posledním hřebem byl návrh na zrušení superhrubé mzdy, který bere obecním rozpočtům další desítky miliard korun.
8. 10. 2020 OF 4/2020 Ekonomika

64. Několik poznámek k hospodaření obcí v roce 2019

V roce 2019 ukončily obce (bez Prahy) rozpočtové hospodaření, tak jako v posledních letech, opět s přebytkem, a to ve výši 10,9 mld. Kč. Je to podstatně více než o rok dříve. Obce tak ušetřily v loňském roce 4 % celkových příjmů. O rok dříve to bylo pouze o 1 %. Ke zvýšení salda rozpočtu v roce 2019 došlo i přesto, že se meziročně zvedly kapitálové výdaje, i když jen o 3 %.
1. 10. 2020 OF 2–3/2020 Ekonomika

65. Hospodaření územních rozpočtů v roce 2019

V roce 2019 pokračoval trend dynamického růstu rozpočtových příjmů obcí i krajů. Meziroční zvýšení celkových příjmů územních rozpočtů dosáhlo své dosud nejvyšší hodnoty. Hospodaření územních rozpočtů skončilo s přebytkem, a to již osmým rokem po sobě.
22. 9. 2020 OF 2–3/2020 Ekonomika

66. Územní rozpočty a hospodaření obcí za rok 2019

V roce 2019 pokračoval trend dynamického růstu rozpočtových příjmů obcí i krajů. Meziroční zvýšení celkových příjmů územních rozpočtů dosáhlo své dosud nejvyšší hodnoty. Hospodaření územních rozpočtů skončilo s přebytkem, a to již osmým rokem po sobě.
7. 9. 2020 OF 2–3/2020 Ekonomika

67. Platby státu na výkon přenesené působnosti a skutečné výdaje obcí

Současnou dobu výrazně poznamenala koronavirová pandemie a její těžce odhadnutelné dopady na veřejné rozpočty. Přitom by se nemělo zapomínat na důležitý segment rozpočtu, dlouhodobě podfinancovaný ze strany státu. Jsou to platby státu za svou působnost, kterou na územní samosprávné celky přenáší. Tyto platby výrazně ovlivňují samosprávné rozhodování obcí, měst a krajů o vlastním rozpočtu.
6. 8. 2020 OF 2–3/2020 Ekonomika

68. Příjmy a výdaje krajů

Celkové příjmy krajů činily 238,5 mld. Kč, proti předchozímu roku byly vyšší o 32,7 mld. Kč. Obdobně jako v předchozích dvou letech se na růstu celkových příjmů krajů podílely především přijaté transfery, jejich nárůst představoval téměř 78 % z celkového zvýšení příjmů.
30. 7. 2020 OF 2–3/2020 Ekonomika

69. Proinvestujeme se z krize?

Znali jsme to z minulosti – nemoc šílených krav, ptačí chřipka, prasečí mor, později Ebola, SARS. Nikdo však v lednu nečekal, že nová epidemie koronaviru z Číny pronikne až k nám.
21. 7. 2020 OF 2–3/2020 Ekonomika

70. Z vystoupení senátora V. Vilímce v Hospodářském výboru Senátu dne 12. 5. 2020 k zákonu o kompenzačním bonusu pro OSVČ

Systém vyplácení kompenzačního bonusu je postaven na systému vratky daně, přičemž již v prvním zákoně o kompenzačním bonusu se prosadila fikce, že nejde z pohledu celostátního inkasa k vratce daně z příjmu placených na základě daňového přiznání, ale nepříliš logicky o vratku daně placené zaměstnavateli ze závislé činnosti.
25. 6. 2020 OF 2–3/2020 Ekonomika

71. Obce letos přijdou na sdílených daních o téměř 27 miliard, se kterými počítaly ve svých rozpočtech

Obcím v České republice se letos v důsledku koronavirové krize a souvisejícího poklesu ekonomiky sníží příjmy ze sdílených daní o 26,5 miliardy korun. Dotace ve výši 1200 Kč na obyvatele, která pro obce znamená dodatečné příjmy ve výši 12,8 miliardy korun, je kompenzací dalších rozpočtových ztrát, které souvisejí se systémem vládní pomoci podnikatelům a firmám. Nečekaný propad příjmů však může většina obcí kompenzovat využitím svých úspor z minulých let, během kterých hospodařily s přebytkovými rozpočty. Vyplývá to z analýzy dat portálu www.informaceoobcich.cz, který obsahuje souhrnné informace o hospodaření obcí.
19. 6. 2020 CRIF – Czech Credit Bureau Ekonomika

72. Kompenzační bonus a jeho dopad do rozpočtů obcí

Obce a kraje v květnu neobdržely žádné prostředky z druhého nejvýznamnějšího sdíleného zdroje – daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. A situace se patrně nezmění ani v červnu a možná ani v červenci. Jde o dopad kompenzačního bonusu a jeho nastavení, které vyznívá výrazně v neprospěch samosprávy.
17. 6. 2020 OF 2–3/2020 Ekonomika

73. Společnosti většinově vlastněné obcemi

V České republice v současnosti existuje 993 společností, které jsou zcela nebo z větší části vlastněné českými obcemi. Ve většině z nich drží obce 100% majetkový podíl, v necelé desetině potom většinový podíl.
5. 5. 2020 OF 1/2020 Ekonomika

74. Dluh a úspory obcí

V poslední době je jediným údajem v oblasti hospodaření obcí, který vykazuje každoroční růst, objem úspor. Meziročně kolísal nejen objem dotací obcím, kapitálových výdajů, kapitálových příjmů, ale kolísal i objem celkových příjmů, výdajů a dalších složek z rozpočtu obcí.
16. 4. 2020 OF 1/2020 Ekonomika

75. Porovnání hospodaření obcí podle krajů

Obce (bez Prahy) získaly do rozpočtu v roce 2018 celkem 242,2 mld. Kč, a to je o 25,7 mld. Kč, resp. o 12 % více než o rok dříve. Utratily 240,6 mld. Kč, a to je o 38,1 mld. Kč, resp. o 19 % více než před rokem. Saldo rozpočtu bylo kladné a dosáhlo výše 1,6 mld. Kč.
10. 3. 2020 OF 1/2020 Ekonomika

76. Návrh změny RUD zavedením vyrovnávacího příspěvku

Většina vyspělých evropských zemí poskytuje zaostalým, nerozvinutým, či jinak strukturálně postiženým obcím a městům či oblastem vyrovnávací příspěvek. Ten zohledňuje demografické, sociální, ekonomické, geografické, historické, environmentální či jiné příčiny zaostávání. Příspěvek poskytován přímo do rozpočtu těchto jednotek, a to předvídatelně, programově a dlouhodobě.
22. 1. 2020 OF 5/2019 Ekonomika

77. Vybrané ukazatele hospodaření krajských samospráv

Krajské samosprávy (bez Prahy) získaly v roce 2018 do svých rozpočtů celkem 205,8 mld. Kč. Je to o 13 %, resp. o 24,2 mld. Kč více než před rokem. Výdaje rostly ještě rychleji, a to o 19 %, resp. o 33,2 mld. Kč a dosáhly výše 205,7 mld. Kč. Saldo rozpočtu bylo víceméně vyrovnané. Hospodaření krajů skončilo přebytkem ve výši 9 mld. Kč, což bylo 5 %. Kraje tak ušetřily 9 mld. Kč.
15. 1. 2020 OF 5/2019 Ekonomika

78. Příspěvek na výkon státní správy obcí a krajů v roce 2020

Podzimní měsíce bývají spojené u samospráv s přípravou a následně schvalováním rozpočtů měst a obcí na další rok. Jednou z důležitých položek je samozřejmě příspěvek na výkon státní správy. Ministerstvo vnitra připravilo propočet na rok 2020 pro obce a kraje, tak jako každý rok s určitými parametrickými změnami.
10. 12. 2019 OF 5/2019 Ekonomika

79. Je dluh obcí závažný problém?

Dluh obcí (bez Prahy) se snižuje již delší dobu. V roce 2012 dosahoval 58,2 mld. Kč a v loňském roce již jen 46,8 mld. Kč. Rychlost poklesu dluhu se postupně zpomaluje a v roce 2018 se oproti roku 2017 prakticky nezměnil.
17. 10. 2019 OF 4/2019 Ekonomika

80. Rozpočtové hospodaření obcí v územním pohledu

Minule jsme uvedli souhrnné údaje o hospodaření územních rozpočtů včetně hlavních čísel o hospodaření obcí. Předchozí článek se zabývá vybranými aspekty obecních rozpočtů na příjmové i výdajové straně. V tomto článku ukážeme některé rozpočtové ukazatele obcí v územním pohledu.
2. 9. 2019 OF 3/2019 Ekonomika

81. Vybrané aspekty hospodaření obcí v roce 2018

Obce (bez Prahy) získaly v roce 2018 do svých rozpočtů 242,2 mld. Kč, což je o 25,7 mld. Kč, resp. o 9,2 % více než o rok dříve. Jejich výdaje dosáhly výše 240,6 mld. Kč, a to je o 38,1 mld. Kč, resp. o 18,8 % více než před rokem. Vzhledem k tomu, že výdaje rostly rychleji než příjmy, vykázaly obce sice přebytek ve výši 1,6 mld. Kč, to je však mnohem nižší hodnota než v roce 2017.
1. 8. 2019 OF 3/2019 Ekonomika

82. Financování přenesené působnosti krajů

V minulém čísle časopisu Obec & finance jsem informoval o zpracované analýze příspěvku na výkon státní správy týkající se obecních samospráv. V tomto článku představím analýzu financování státní správy v případě krajů. Tato analýza měla za cíl identifikovat míru krytí současných nákladů na výkon státní správy u krajů, diskutovat možné způsoby financování do budoucna a analyzovat rozdíly mezi jednotlivými kraji.
16. 7. 2019 OF 3/2019 Ekonomika

83. Jak se liší příjmy obcí podle krajů?

Nejdůležitější součástí příjmů obcí České republiky jsou peníze plynoucí z rozpočtového určení daní. Rozpočtové určení daní je mechanismus, kterým se rozdělují celostátní výnosy tří daní, tj. daně z příjmů fyzických osob, daně z příjmů právnických osob a daně z přidané hodnoty, a to podle stanovených kritérií mezi stát, obce a kraje. Rozhodujícím kritériem výpočtu podílu, který připadá na jednotlivé obce, je počet jejích obyvatel.
6. 6. 2019 OF 2/2019 Ekonomika

84. Hospodaření územních rozpočtů v roce 2018

Pro hospodaření územních rozpočtů v roce 2018 byl charakteristický dynamický nárůst prostředků jak na příjmové, tak zejména na výdajové straně. Meziroční zvýšení celkových příjmů i výdajů dosáhlo dosud nejvyšší hodnoty, přičemž, na rozdíl od předchozích let, byl z důvodu výrazného nárůstu investic vyšší růst na straně výdajů. Hospodaření územních rozpočtů skončilo s přebytkem, již sedmým rokem po sobě, za rok 2018 ve výši 8,8 mld. Kč.
14. 5. 2019 OF 2/2019 Ekonomika

85. Obecní rozpočty a výdaje na vodní hospodářství

Po roce 1990 přešla do vlastnictví obcí řada nemovitostí, které ovlivňují více nebo méně život jejich obyvatel. Soubor převedených nemovitostí zahrnoval i vodohospodářskou infrastrukturu. Obce tímto získaly majetek a také důležitou pravomoc v oblasti zásobování obyvatelstva pitnou vodou a v nakládání s odpadními vodami. Vodovody a kanalizace se tak staly předmětem zájmu celé řady obcí bez ohledu na počet obyvatel, kteří v nich žijí. A to mělo samozřejmě dopad na jejich rozpočty.
3. 4. 2019 OF 1/2019 Ekonomika

86. Co přinese rok 2019 v rozpočtovém hospodaření obcí

Základní celky územní samosprávy jsou obce, které podle Ústavy mají vlastní majetek a hospodaří podle svého rozpočtu. To, že rozpočtové hospodaření náleží do samostatné působnosti obce, v praxi znamená, že obce samostatně rozhodují o svých rozpočtových prioritách.
19. 3. 2019 OF 1/2019 Ekonomika

87. Finanční kontrola

Závěrečný díl odborného seriálu o finanční kontrole je zaměřen na kontrolní mechanismy a trendy v oblasti vnitřního řídícího a kontrolního systému (VŘKS) organizací ve veřejné správě a na funkci interního auditu v tomto komplexním systému.
11. 3. 2019 OF 1/2019 Ekonomika

88. Stát v roce 2018 hospodařil s přebytkem 2,9 miliardy korun

V roce 2018 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu částky 1403,9 mld. Kč a celkové výdaje 1401,0 mld. Kč. Saldo hospodaření státního rozpočtu tak dosáhlo přebytku ve výši 2,9 mld. Kč, což je druhý nejlepší výsledek od roku 1996.
5. 3. 2019 OF 1/2019 Ekonomika

90. Hospodaření krajských samospráv – vybrané charakteristiky v roce 2017

Krajské samosprávy získaly v období let 2008 až 2017 do svých rozpočtů 1,5 bilionů korun. Souhrnné saldo rozpočtu za dané období dosáhlo výše 11 mld. Kč. Tato částka představuje rozdíl mezi souhrnnými příjmy a výdaji, tedy objem peněz, které krajské samosprávy jako celek ušetřily za posledních deset let. Úspory nebyly v čase rovnoměrně rozděleny.
14. 1. 2019 OF 5/2018 Ekonomika

91. Finanční kontrola

Ve druhém díle seriálu o finanční kontrole se zaměříme na úpravu vnitřního řídícího a kontrolního systému (VŘKS) v praxi organizací veřejné správy, upozorníme na hlavní nedostatky a podáme doporučení, jak systém nastavit, aby byl efektivní v souladu se zákonem.
9. 1. 2019 OF 5/2018 Ekonomika

92. Financování přenesené působnosti v roce 2019

Podzimní měsíce jsou obvykle na obecních a městských úřadech spojeny s přípravou a projednáváním rozpočtů samospráv na další rok. Nejinak je tomu i letos, i když se možná samotné schvalování rozpočtů posune ke konci roku, vzhledem k nástupu nových zastupitelů po komunálních volbách.
20. 12. 2018 OF 5/2018 Ekonomika

93. Finanční kontrola

V sérii tří článků se zaměříme na problematiku finanční kontroly, s cílem objasnit postavení a význam vnitřního řídícího a kontrolního systému (VŘKS) v organizacích veřejné správy (obcích). Zaměříme se na často opomíjenou návaznost VŘKS na oběh účetních dokladů a naznačíme přínosy účetnictví pro efektivní řízení celé organizace.
5. 11. 2018 OF 4/2018 Ekonomika

94. Hospodaření obcí podle krajů

Kraje se mezi sebou liší počtem obyvatel, rozlohou, počtem obcí, a také průměrným počtem obyvatel připadající na jednu obec. V tomto textu se podíváme na vybrané charakteristiky rozpočtu obcí podle krajů.
22. 10. 2018 OF 4/2018 Ekonomika

95. Obce s rozšířenou působností jsou finančně zdravé a rozpočtově odpovědné

Analýza finančního zdraví obce popisuje základní finanční situaci obce. Zákon o pravidlech rozpočtové odpovědnosti zavedl pro obce nové fiskální pravidlo, které hodnotí hospodaření obcí. Rozbor finančního hospodaření všech 206 obcí s rozšířenou působností ukazuje, že v souhrnu jsou finančně zdravé a rozpočtově odpovědné.
13. 8. 2018 OF 3/2018 Ekonomika

96. Rating obcí v roce 2017

Jedním z hlavních úkolů obcí je zajišťovat co nejlepší podmínky pro život obyvatel. Toto úsilí se neobjede mj. bez modernizace a rozšiřování obecní infrastruktury. Výčet toho, o co se obec stará, je velmi dlouhý. Pro všechny činnosti obce jsou nutné finanční zdroje. Ty se soustřeďují v rozpočtu se kterým obec hospodaří.
30. 7. 2018 OF 3/2018 Ekonomika

97. Hospodaření obcí v roce 2017

Obce (bez hlavního města Prahy) v roce 2017 vykázaly přebytek rozpočtu, a to již sedmým rokem po sobě. Co do velikosti je loňský přebytek sice zhruba poloviční ve srovnání s rokem 2016, i tak je však poměrně značný. Celkové příjmy se zvýšily o 6 %, výdaje rostly ještě rychleji, a to o 8 %.
19. 7. 2018 OF 3/2018 Ekonomika

98. Kapitálové výdaje obcí

Celkové výdaje obcí se dají v zásadě rozdělit na výdaje běžné a kapitálové. Zatímco běžné výdaje se týkají provozních činnosti, kapitálové výdaje směřují na modernizaci a rozšíření obecní infrastruktury. Kapitálové výdaje obcí tvoří podstatnou část kapitálových výdajů veřejných rozpočtů. K jejich financování značnou měrou přispívají dotace z fondů Evropské unie.
14. 6. 2018 OF 2/2018 Ekonomika

99. Hospodaření obcí v roce 2017

Hospodaření obcí v roce 2017 skončilo již po šesté v řadě v přebytku, kdy jeho výše dosáhla 21,4 mld. Kč, což je zhruba stejný výsledek jako v roce 2015 (viz vývoj salda na grafu 1). Příčinu tohoto vývoje můžeme hledat jak na straně příjmů, tak na straně výdajů.
23. 5. 2018 OF 2/2018 Ekonomika
Bylo nalezeno 636 záznamů.