Archiv článků (rubrika Doprava)
Pravděpodobnost usmrcení za tmy je třikrát až čtyřikrát vyšší než
ve dne. Nejohroženější jsou mladí lidé a senioři. Jejich riziko usmrcení se
zvyšuje téměř sedmkrát. Osobám s vážnými vadami zraku není dovoleno řídit
motorová vozidla, neosvětlené nebezpečné úseky silnic však mnohdy nikdo neřeší.
Bořanovice – Přechod pro chodce na kraji obce Bořanovice, zhruba
300 metrů za hranicí Hlavního města Prahy se dočkal nového signalizačního
zařízení s přisvětlením. Špatně viditelné místo na horizontu je tak nyní
výrazně bezpečnější. Bořanovicím s instalací světel na frekventovaném
přechodu v těsné blízkosti místní autobusové zastávky pomohla Nadace ČEZ
příspěvkem 120 tisíc korun.
Výzva Průhledná doprava adresovaná ministru dopravy, kterou
zveřejnili nevládní organizace Dopravní federace a Oživení, ukazuje na vybrané
problémy přípravy a realizace dopravních staveb v ČR[1]. Je jedním
z výsledků projektu[2], ve kterém organizace identifikovaly řadu systémových
nedostatků v plánování, zadávání a realizaci dopravních staveb, a zároveň
navrhly možnosti jejich řešení.
Nevládní organizace spojené v iniciativě
Průhledná doprava[1] navrhují zavést vlastnickou politiku státu pro jednotlivé
podniky a organizace, transparentní systém nominací a kontrolní orgán pro ŘSD. Jsou
přesvědčeny, že tato opatření napomohou řešení některých systémových
problémů, se kterými se potýkají státem vlastněné podniky a podřízené
organizace v resortu dopravy.
Tři miliardy korun dostanou kraje ze Státního fondu dopravní infrastruktury na
opravy silnic druhých a třetích tříd v roce 2016. Předseda Rady Asociace krajů
a jihomoravský hejtman Michal Hašek kvituje, že kraje nakonec získaly jak navrácený
koeficient z rozpočtového určení daní, tak i peníze na podfinancované
krajské silnice.
Praha – Mimořádnou videokonferenci svolal na páteční ráno předseda Asociace
krajů České republiky Michal Hašek, které se zúčastnili hejtmani, představitelé
krajů a odborových organizací. Tématem jednání byla stávková pohotovost řidičů
regionální dopravy.
Dobříš – Nové osvětlení frekventovaného přechodu přes krajskou
komunikaci mají od středy 9. září v Dobříši. Po zebře s novými
bezpečnostními prvky se poprvé prošly, a pomyslně ji tak pokřtily, děti
z nedaleké základní školy. Na nové osvětlení přispěla pod dohledem
odborníků z organizace BESIP Nadace ČEZ částkou 100 000 korun. Jedná
se přitom již o jednasedmdesátý nasvícený přechod v rámci celé ČR a
jedenáctý ve Středočeském kraji.
V centru Jihlavy ubylo několik desítek dopravních značek. Zmizely třeba
značky Dej přednost v jízdě, Hlavní silnice, Zákaz vjezdu nebo značky
slepých ulic. Celkem mohli správci komunikací odstranit bezmála padesát značek
i se sloupky a patkami v zemi, dalších deset značek se přesunulo
na sloupy veřejného osvětlení. Odstraněné značky a sloupky zůstanou ve skladu
jako náhrada pro budoucí opravy a výměny.
Vzhledem ke skutečnosti, že v aktuálním období probíhají intenzivní
diskuse o budoucím vývoji řešení situace ohledně zajištění veřejných
služeb v přepravě cestujících formou drážní osobní dopravy, a to zejména na
dráze regionální, které byly zpravidla zajišťovány na základě smluv
o závazku veřejné služby mezi jednotlivými kraji a společností České dráhy,
a. s., považuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále též jen
„Úřad“) za vhodné se k tomuto podrobněji vyjádřit.
V druhé polovině srpna vzniknou v Havlíčkově ulici dva úseky jízdních
pruhů vyhrazených hromadné dopravě, tak zvané BUS pruhy. První úsek o délce
asi 200 metrů bude začínat před ZŠ Havlíčkova a končit u okružní
křižovatky Havlíčkova–Okružní, za níž naváže druhý úsek o délce asi
150 metrů vedoucí k okružní křižovatce Havlíčkova–Pražská.
Brno – Přes 120 tisíc kilometrů, tedy více než 65 procent dopravní
sítě České republiky, tvoří tzv. nízkokapacitní komunikace. Lesní cesty,
cyklostezky, místní obslužné cesty v obcích a městech nebo turistické stezky
však nejsou často ani po krátkém používání v dobrém technickém stavu. Na
rozdíl od silnic vyšších tříd totiž nepodléhají závazným pravidlům, jak je
projektovat a stavět. Přitom správně navržená cesta má životnost přes
20 let.
Luhačovice – Michal Hašek, předseda Rady Asociace krajů,
se na tiskové konferenci po jednání rady vyjádřil k problematice tendrů na
údržbu silnic.
Letadlo, které samo pomůže pilotovi přistát či auta, která mezi sebou mluví.
Bezpečné a inteligentní dopravní systémy jsou v posledních letech tématem
výzkumníků na celém světě a Češi si v tomto oboru vedou velmi dobře.
Technologická agentura ČR (TA ČR) představila několik projektů, které
v uplynulém období podpořila, a bezpečností a ekologičností dopravy se
zabývají.
Ministerstvo dopravy připravilo na obce a zejména občany další zvýšení
administrativy včetně zhoršení dostupnosti veřejné správy v území. Svaz
měst a obcí se proti takovým změnám ohrazuje, nepovažuje je za smysluplné a
zdůvodněné. Vládní návrh novely zákona č. 13/1997 Sb. o pozemních
komunikacích předpokládá koncentraci silničních správních úřadů ze všech obcí
pouze na obce třetího typu, tedy na obce s rozšířenou působností (ORP).
V novele zákona jsou i další změny, ale tato jediná předpokládá změny
ve výkonu veřejné správy.
Ministr dopravy v těchto dnech připravil pro vládu dlouho očekávaný
Koncept řešení mýtného systému po roce 2016[1].
Bez širší diskuse a s použitím nepřesných argumentů v něm ministerstvo odmítá
možnost rozšířit zpoplatnění na silnice nižších tříd. Čekají na to přitom
desítky obcí zatížené nákladní dopravou. Pokud jde o samotnou soutěž na
nového provozovatele mýta a aktuální návrh ministra na prozatímní prodloužení
smlouvy s firmou Kapsch, stát by si měl dobře promyslet, jak zajistí skutečně
otevřený a transparentní tendr na nového provozovatele mýta, aby se neopakovala
situace z roku 2005.
Praha – Ministr dopravy vlády ČR Dan Ťok dnes kritizoval kraje za údajně pomalé
čerpání prostředků na opravy silnic 2. a 3. tříd z objemu financí,
které po dohodě s Radou Asociace krajů uvolnila vláda.
Řidiči automobilů v roce 2014 způsobili 990 nehod tím, že nedali
přednost chodcům na vyznačených přechodech, 13 chodců takto přišlo
o život. Častou příčinou nehod je přitom nedostatečné osvětlení místa.
Nadace ČEZ proto za odborné spolupráce s BESIPem vypisuje už potřetí grant, ve
kterém mohou města a obce získat až 200 tisíc korun na osvětlení
nebezpečných přechodů. Kvalitní osvětlení přitom může snížit počet střetů
aut s chodci na přechodech až o dvě třetiny.
Současným trendem jsou úspory, ať už v rámci snižování personálních
nákladů, administrativních nákladů, ale také provozních nákladů. Každý dnes
hledá různé možnosti jak uspořit.
Ministr dopravy slíbil poskytnout krajům na letošní rok 4,4 miliardy korun ze
státního rozpočtu na opravy, rekonstrukci a modernizaci krajských silnic.[1] Dopravní federace upozorňuje, že pokud stát zároveň
nebude řešit problém tranzitní kamionové dopravy na těchto silnicích, může se
jednat o nehospodárně vynaložené prostředky.
Ministerstvo dopravy předložilo v průběhu října do připomínkového
řízení věcný záměr zákona o liniových stavbách. Po letech diskusí první
konkrétní návrh řešení, jak urychlit výstavbu strategických komunikací a
železnic v Česku podle speciálního zákona. Podle množství podaných
připomínek lze očekávat, že přijetí tohoto návrhu, následné zpracování
paragrafového znění může ještě nějakou dobu trvat a počátek roku 2016 jako
začátek platnosti se může ještě změnit.
Hostem brněnského jednání Rady Asociace krajů v pátek 16. ledna 2015
byl ministr dopravy Dan Ťok, který s hejtmany projednal výši prostředků ze
Státního prostředků dopravní infrastruktury na opravy silnic II. a
III. tříd, které spravují kraje.
Brno – V Česku startuje revoluce ve veřejné dopravě. Mezi cestujícími jsou
sice stále oblíbené SMS jízdenky, dopravní podniky však začínají testovat
jednoduché a rychlé placení pomocí bezkontaktní platební karty přímo ve vozidle.
Zatím takovou možnost v pilotním provozu nabízí pouze Liberec, od nového roku
se připojí i Brno. Zdejší dopravní podnik od roku 2015 nainstaluje čtečky
bezkontaktních karet celkem do 16 autobusů, mezi nimi například do vozů, které
přepravují cizince z letiště.
Dopravní federace[1] vidí před novým
ministrem dopravy tři akutní úkoly: musí řešit stav čerpání končícího a
přípravu nového Operačního programu Doprava, otázku zákona o liniových
stavbách a budoucí nastavení mýtného systému.
V Jihlavě je spuštěna telematika, systém, který zajišťuje plynulejší
průjezd vozidel MHD přes křižovatky řízené semafory. Fungování systému má
pozitivní dopad na zkrácení nebo odstranění čekacích dob vozidel městské
hromadné dopravy na světelně řízených křižovatkách. Zavedení systému je druhou
etapou projektu s názvem Bezbariérové úpravy zastávek MHD a dopravní telematika
pro preferenci MHD v Jihlavě.
Tento článek volně navazuje na minulé příspěvky, které se zabývaly
legislativní úpravou a financováním veřejné dopravy obecně. Cílem tohoto článku
je představit peněžní toky do veřejné dopravy, plynoucí ze všech úrovní
veřejné správy v České republice. Poskytne to zároveň jejich vzájemné
porovnání.
Praha – Mezinárodní kampaň Evropský týden mobility probíhá každý rok
v termínu 16.–22. září, zaměřuje se na podporu šetrných forem dopravy
a vrcholí Dnem bez aut (22. 9.). Letošní ročník kampaně, do níž se
pravidelně zapojují desítky měst, obcí a regionů z České republiky, bude
probíhat pod heslem „Naše ulice, naše volba“. Také letos podpoří kampaň
Evropský týden mobility, kterou koordinuje Ministerstvo životního prostředí, řada
Zdravých měst, obcí a regionů.
Kraje na jednání Rady asociace krajů ČR s představitelem vlády –
ministrem dopravy Antonínem Prachařem opětovně požádali vládu, aby stát
přispíval na opravy silnic ve správě krajů.
Přes sedmdesát obcí, které v Otevřeném dopise adresovaném ministrovi
dopravy[1] žádaly, aby mýtný systém
po roce 2016 umožnil flexibilní zpoplatňování i silnic nižších tříd
v závislosti na dopravním zatížení a pomohl tak regulovat tranzitní dopravu
v obcích, se dočkaly přezíravé odpovědi. Podle ministra dopravy Antonína
Prachaře je objíždění zpoplatněných komunikací „marginální záležitostí“ a
obce mají dostatečné možnosti, jak se tranzitní dopravě bránit.
Doprava představuje významnou složku národního
hospodářství nejen z hlediska tvorby hrubého domácího produktu, ale
i z pohledu zaměstnanosti a návaznosti na ostatní sektory. Veřejná
doprava je oblast dopravy, která neplní pouze ekonomické a dopravní cíle, ale
v jistém smyslu představuje opatření sociální a ekologické politiky.
Desítky měst a obcí jsou neúnosně zatíženy těžkou nákladní dopravou. Jak
ukázal čerstvý průzkum mezi obcemi, situace je na mnoha místech stejná či spíše
horší.[1] Na vině je v mnoha případech současný mýtný systém,
který vede k objíždění placených komunikací po silnicích nižších tříd.
Dopravní federace a zástupci obcí nyní poslali otevřený dopis ministrovi dopravy
s žádostí, aby mýtný systém po roce 2016 umožnil flexibilní zpoplatňování
i silnic nižších tříd v závislosti na dopravním zatížení a pomohl tak
regulovat tranzitní dopravu v obcích.
Aktuální stav v oblasti bezpečnosti silničního provozu řadí Českou
republiku v rámci Evropské unie dlouhodobě k horším státům. Dopravní
nehodovost s sebou nese nejen těžko definovatelnou dávku lidské tragédie, ale
i nemalé celospolečenské náklady. Ty činily v roce 2012 nemalých
52 miliard korun.
Mezi klíčové aktivity samostatného oddělení BESIP dlouhodobě patří dopravní
výchova. Její význam je umocněn také faktem, že od září 2013 vstoupila
dopravní výchova prostřednictvím školních vzdělávacích programů povinně do
výuky na všech základních školách v ČR, a to na prvním i druhém stupni.
Vláda v demisi dnes projedná materiál ministra dopravy k budoucnosti
mýtného systému v ČR po roce 2016[1]. Je
potřeba, aby spolu s navrhovaným zpoplatněním všech silnic první třídy
(vlastněných státem) došlo i ke zpoplatnění těch krajských silnic druhé a
případně třetí třídy, jejichž zpoplatnění kraje kvůli velké zátěži
nákladní dopravou požadují. Jinak se problém objíždění dnes zpoplatněných
dálnic po silnicích nižších tříd pouze dále posune – ze silnic
I. třídy na již dnes nadměrně zatížené krajské komunikace.
Praha – Jako každý rok, i letos jsou stavební firmy nuceny pokládat
asfaltové směsi v nevyhovujících podmínkách, protože investoři musí utratit
příslušné dotace ještě v roce 2013. I letos bude konstatováno, že je to
špatně, v médiích se objeví nejkřiklavější díry na čerstvě opravených
úsecích a vše pojede dál. Jen neopravených úseků bude přibývat, protože
stávající systém není schopen opravit vše, co je třeba. Každý rok se tak celkový
stav české silniční a dálniční sítě zhoršuje.
Praha – Ministerstvo dopravy na základě iniciativy Svazu měst a obcí ČR mění
pravidla pro poskytování příspěvku na výstavbu a údržbu cyklostezek Státním
fondem dopravní infrastruktury pro rok 2014.
Praha – V poslední době se zejména v předvolební kampani stále
častěji v médiích objevovaly informace, že české dálnice jsou dvakrát až
třikrát dražší než v zahraničí, nebo dokonce nejdražší na světě.
Protože většina těchto výroků je v rovině tvrzení bez jakýchkoli důkazů,
rozhodlo se naše sdružení uvést tyto informace na pravou míru.
Vláda bez důvěry ve středu 13. listopadu 2013 projedná a pravděpodobně
schválí Dopravní sektorové strategie, fáze 2, klíčový dokument pro
financování dopravních staveb s výhledem do roku 2050.[1]
Jedná se o podklad, po jehož existenci se volalo mnoho let. Jeho vypracování
požadovala i Evropská komise, neboť chce, aby existovalo vodítko pro
rozhodování o tom, jaké projekty financovat z Operačního programu Doprava
v letech 2014–2020.
Středočeský, Jihomoravský a Olomoucký kraj – to jsou regiony, které vedou
v počtu obcí zatížených nadměrnou kamionovou dopravou. Těsně je následuje
kraj Plzeňský a Vysočina.
Dopravní federace se zeptala stovky lídrů krajských kandidátek napříč kraji a
politickými stranami, zda vůbec, kdy a jak chtějí řešit problém objíždění
nákladních vozidel po nezpoplatněných krajských silnicích. Odpověď je jasná:
čekat na řešení ještě dlouhá léta je pro ně nepřijatelné.
V Poslanecké sněmovně proběhl seminář "Budoucnost
mýta v České republice", který uspořádala Dopravní federace.
Kamiony ničící skanzen v Zubrnicích, popraskané silnice
i zdi domů, stížnosti obyvatel na hluk, velké finanční náklady a bezmoc
obecních úřadů při omezování průjezdu nákladních automobilů. O těchto a
dalších problémech s nákladní dopravou se můžete dočíst v
Mapě obcí
postižených kamionovou dopravou, kterou dnes zveřejnila Dopravní federace. Mapa
byla vytvořena a je stále aktualizována na základě informací z médií či od
samotných starostů. V současnosti zahrnuje stovku obcí, kde kamionová doprava
ztěžuje obyvatelům život.
Členové Dopravní federace[1] se dnes obrátili na ministra dopravy
Víta Bártu s požadavkem, aby při ohlášených škrtech nepodlehl tlaku
stavebních firem. Návrh stavební lobby na „zlevnění“ staveb silnic
nerealizací protihlukových stěn a ekoduktů je věcný i právní nesmysl a nelze
ho proto brát vážně. Ministr by měl především zastavit některé zjevně
neopodstatněné a předražené projekty a začít pracovat na koncepci rezortu, která
definuje skutečné priority.
Na dvě desítky starostů společně s pěticí občanských
sdružení již podpořily memorandum za rozšíření mýtného pro nákladní dopravu na
všechny silnice.
Znění memoranda společně se seznamem
signatářů zveřejnila na svých webových stránkách Dopravní federace. Zde ho mohou
podpořit i další obce a organizace.
Podle nejnovějšího výzkumu cestovního ruchu "Monitoring
návštěvníků v turistických regionech ČR" je cyklistika zajímavá pro
21 % návštěvníků. Cykloturistika celkově zajímá 23 % Čechů a 13 %
zahraničních návštěvníků.
Dopravní federace pořádá soutěž s názvem "To je
on -- kamion!" o nejlepší fotografii či videospot zachycující, jak
silniční nákladní doprava může znepříjemnit život. Vítěz soutěže může
zdarma procestovat 4000 kilometrů po celé republice. Cílem soutěže je
zviditelnit problém přebujelé kamionové dopravy na českých silnicích, obzvláště
v obcích, které leží na objízdných trasách zpoplatněných úseků.