Archiv článků (rubrika Doprava)
Desítky měst a obcí jsou neúnosně zatíženy těžkou nákladní dopravou. Jak
ukázal čerstvý průzkum mezi obcemi, situace je na mnoha místech stejná či spíše
horší.[1] Na vině je v mnoha případech současný mýtný systém,
který vede k objíždění placených komunikací po silnicích nižších tříd.
Dopravní federace a zástupci obcí nyní poslali otevřený dopis ministrovi dopravy
s žádostí, aby mýtný systém po roce 2016 umožnil flexibilní zpoplatňování
i silnic nižších tříd v závislosti na dopravním zatížení a pomohl tak
regulovat tranzitní dopravu v obcích.
Aktuální stav v oblasti bezpečnosti silničního provozu řadí Českou
republiku v rámci Evropské unie dlouhodobě k horším státům. Dopravní
nehodovost s sebou nese nejen těžko definovatelnou dávku lidské tragédie, ale
i nemalé celospolečenské náklady. Ty činily v roce 2012 nemalých
52 miliard korun.
Mezi klíčové aktivity samostatného oddělení BESIP dlouhodobě patří dopravní
výchova. Její význam je umocněn také faktem, že od září 2013 vstoupila
dopravní výchova prostřednictvím školních vzdělávacích programů povinně do
výuky na všech základních školách v ČR, a to na prvním i druhém stupni.
Vláda v demisi dnes projedná materiál ministra dopravy k budoucnosti
mýtného systému v ČR po roce 2016[1]. Je
potřeba, aby spolu s navrhovaným zpoplatněním všech silnic první třídy
(vlastněných státem) došlo i ke zpoplatnění těch krajských silnic druhé a
případně třetí třídy, jejichž zpoplatnění kraje kvůli velké zátěži
nákladní dopravou požadují. Jinak se problém objíždění dnes zpoplatněných
dálnic po silnicích nižších tříd pouze dále posune – ze silnic
I. třídy na již dnes nadměrně zatížené krajské komunikace.
Praha – Jako každý rok, i letos jsou stavební firmy nuceny pokládat
asfaltové směsi v nevyhovujících podmínkách, protože investoři musí utratit
příslušné dotace ještě v roce 2013. I letos bude konstatováno, že je to
špatně, v médiích se objeví nejkřiklavější díry na čerstvě opravených
úsecích a vše pojede dál. Jen neopravených úseků bude přibývat, protože
stávající systém není schopen opravit vše, co je třeba. Každý rok se tak celkový
stav české silniční a dálniční sítě zhoršuje.
Praha – Ministerstvo dopravy na základě iniciativy Svazu měst a obcí ČR mění
pravidla pro poskytování příspěvku na výstavbu a údržbu cyklostezek Státním
fondem dopravní infrastruktury pro rok 2014.
Praha – V poslední době se zejména v předvolební kampani stále
častěji v médiích objevovaly informace, že české dálnice jsou dvakrát až
třikrát dražší než v zahraničí, nebo dokonce nejdražší na světě.
Protože většina těchto výroků je v rovině tvrzení bez jakýchkoli důkazů,
rozhodlo se naše sdružení uvést tyto informace na pravou míru.
Vláda bez důvěry ve středu 13. listopadu 2013 projedná a pravděpodobně
schválí Dopravní sektorové strategie, fáze 2, klíčový dokument pro
financování dopravních staveb s výhledem do roku 2050.[1]
Jedná se o podklad, po jehož existenci se volalo mnoho let. Jeho vypracování
požadovala i Evropská komise, neboť chce, aby existovalo vodítko pro
rozhodování o tom, jaké projekty financovat z Operačního programu Doprava
v letech 2014–2020.
Středočeský, Jihomoravský a Olomoucký kraj – to jsou regiony, které vedou
v počtu obcí zatížených nadměrnou kamionovou dopravou. Těsně je následuje
kraj Plzeňský a Vysočina.
Dopravní federace se zeptala stovky lídrů krajských kandidátek napříč kraji a
politickými stranami, zda vůbec, kdy a jak chtějí řešit problém objíždění
nákladních vozidel po nezpoplatněných krajských silnicích. Odpověď je jasná:
čekat na řešení ještě dlouhá léta je pro ně nepřijatelné.
V Poslanecké sněmovně proběhl seminář "Budoucnost
mýta v České republice", který uspořádala Dopravní federace.
Kamiony ničící skanzen v Zubrnicích, popraskané silnice
i zdi domů, stížnosti obyvatel na hluk, velké finanční náklady a bezmoc
obecních úřadů při omezování průjezdu nákladních automobilů. O těchto a
dalších problémech s nákladní dopravou se můžete dočíst v
Mapě obcí
postižených kamionovou dopravou, kterou dnes zveřejnila Dopravní federace. Mapa
byla vytvořena a je stále aktualizována na základě informací z médií či od
samotných starostů. V současnosti zahrnuje stovku obcí, kde kamionová doprava
ztěžuje obyvatelům život.
Členové Dopravní federace[1] se dnes obrátili na ministra dopravy
Víta Bártu s požadavkem, aby při ohlášených škrtech nepodlehl tlaku
stavebních firem. Návrh stavební lobby na „zlevnění“ staveb silnic
nerealizací protihlukových stěn a ekoduktů je věcný i právní nesmysl a nelze
ho proto brát vážně. Ministr by měl především zastavit některé zjevně
neopodstatněné a předražené projekty a začít pracovat na koncepci rezortu, která
definuje skutečné priority.
Na dvě desítky starostů společně s pěticí občanských
sdružení již podpořily memorandum za rozšíření mýtného pro nákladní dopravu na
všechny silnice.
Znění memoranda společně se seznamem
signatářů zveřejnila na svých webových stránkách Dopravní federace. Zde ho mohou
podpořit i další obce a organizace.
Podle nejnovějšího výzkumu cestovního ruchu "Monitoring
návštěvníků v turistických regionech ČR" je cyklistika zajímavá pro
21 % návštěvníků. Cykloturistika celkově zajímá 23 % Čechů a 13 %
zahraničních návštěvníků.
Dopravní federace pořádá soutěž s názvem "To je
on -- kamion!" o nejlepší fotografii či videospot zachycující, jak
silniční nákladní doprava může znepříjemnit život. Vítěz soutěže může
zdarma procestovat 4000 kilometrů po celé republice. Cílem soutěže je
zviditelnit problém přebujelé kamionové dopravy na českých silnicích, obzvláště
v obcích, které leží na objízdných trasách zpoplatněných úseků.