Archiv článků (rubrika Veřejné zakázky)

Bylo nalezeno 249 záznamů.

51. Krajské správě a údržbě silnic Středočeského kraje byla potvrzena pokuta 90 000 Kč

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna zamítl rozklad podaný Krajskou správou a údržbou silnic Středočeského kraje a potvrdil prvostupňové rozhodnutí Úřadu, v němž bylo konstatováno, že zadavatel se dopustil přestupku, když rozdělil předmět veřejné zakázky do více smluv o dílo. Došlo tím ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky pod finanční limity stanovené zákonem a veřejná zakázka tak nebyla zadána v odpovídajícím druhu zadávacího řízení. Zadavatel již uzavřel příslušné smlouvy o dílo. Za postup, který mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, Úřad uložil zadavateli pokutu ve výši 90 tisíc korun.
22. 1. 2021 ÚOHS Veřejné zakázky

53. Strategický přístup k zadávání veřejných zakázek je jedním z efektivních nástrojů řešení ekonomické krize

Pátý ročník konference „Odpovědné veřejné zadávání 2020“ se konal ve středu 25. listopadu. Program konference byl tentokrát zaměřený nejen na udržitelnost, tedy sociální a environmentální odpovědnost ve veřejných zakázkách, ale také na propojení veřejných nákupů s řešením ekonomického poklesu. Během konference byla rovněž udělena ocenění za přínos k rozvoji odpovědného veřejného zadávání v České republice. Oceněni byli: Dopravní podnik hl. m. Prahy, Česká Televize a statutární město Děčín.
26. 11. 2020 MPSV ČR Veřejné zakázky

55. Pokuta pro TSK Praha za diskriminační zadávací podmínky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil Technické správě komunikací hlavního města Prahy, a. s., pokutu ve výši 300 tisíc korun, mimo jiné za stanovení diskriminačních zadávacích podmínek veřejné zakázky „Parašutistů, Praha 6, č. akce 999051-II“. Rozhodnutí Úřadu je pravomocné.
29. 10. 2020 ÚOHS Veřejné zakázky

56. Město Dobříš nezákonně využilo „in house“ zadání, pokuta činí 500 000 korun

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zamítl rozklad města Dobříš ve věci veřejné zakázky na zajištění nakládání s komunálními odpady, kterou město realizovalo prostřednictvím vertikální spolupráce, a potvrdil prvostupňové rozhodnutí Úřadu, v němž byla zadavateli uložena pokuta 500 tisíc korun za přestupek spočívající v tom, že v rozporu se zákonem nezadal plnění vyplývající ze smlouvy na zajištění nakládání s komunálními odpady jako veřejnou zakázku v některém z druhů zadávacích řízení dle zákona o zadávání veřejných zakázek. Rozhodnutí je pravomocné.
20. 7. 2020 ÚOHS Veřejné zakázky

57. Soutěžení na cenu v Česku stále převládá. Menší zadavatelé se podle odborníků bojí nezvládnutí procesu a volí nejjednodušší cestu

Problematika veřejných zakázek se v posledních letech řeší nejčastěji v souvislosti s předraženými státními zakázkami. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) přitom každoročně vede kolem čtyř set správních řízení, které se tendrů týkají. Odborníci poukazují také na trend soutěžení na cenu, který má v Česku velkou tradici. Podle nich se zejména menší zadavatelé bojí hodnocení podle jiných kritérií a volí tak tuto nejjednodušší cestu. Chtějí se tak vyhnout případným tahanicím, zároveň ale musejí počítat s tím, že kvalita výsledného řešení nemusí být podle jejich představ.
26. 5. 2020 Lesensky.cz Veřejné zakázky

58. Správa silnic Středočeského kraje dostala pokutu za dělení zakázky na údržbu dopravního značení

Zadavateli Krajské správě a údržbě silnic Středočeského kraje, příspěvkové organizaci, byla uložena pokuta ve výši 300 000 korun za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek. Zadavatel chyboval v zakázkách na obnovu vodorovného dopravního značení. Rozhodnutí o pokutě pravomocně potvrdil předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj.
28. 1. 2020 ÚOHS Veřejné zakázky

59. Varnsdorf nepodal rozklad, pokuta za radary je pravomocná

Město Varnsdorf nepodalo rozklad proti pokutě ve výši 650 000 Kč, kterou mu za pochybení při uzavírání smluv na pronájem radarů svým prvostupňovým rozhodnutím ze závěru loňského roku uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Rozhodnutí již tedy nabylo právní moci.
9. 1. 2020 ÚOHS Veřejné zakázky

61. Na správné cestě ke Stavebnictví 4.0. Summit Koncepce BIM umožní sdílet zkušenosti státní a veřejné správy

Již 21. listopadu 2019 budou mít lidé z oboru stavebnictví a projektování staveb unikátní příležitost seznámit se na výstavišti PVA Expo v pražských Letňanech se zkušenostmi státu a veřejné správy při zavádění Koncepce BIM. Ta umožňuje vytvoření takzvaného digitálního dvojčete stavby. Její využití bude povinné od roku 2022 u všech nadlimitních veřejných zakázek v českém stavebnictví.
14. 11. 2019 ČAS Veřejné zakázky

62. Odpovědné zadávání veřejných zakázek přináší společenské benefity

V České republice se za minulý rok vynaložilo na realizaci veřejných zakázek téměř 600 miliard korun[1]. To je finanční síla, která významně ovlivňuje trh. Veřejné zakázky tak mají zásadní dopady na společnost, ekonomiku i životní prostředí. Pokud se při procesu zadávání zakázek budou zadavatelé chovat strategicky, mohou vedle primárních potřeb současně získávat další společensky významné a dlouhodobě udržitelné hodnoty.
30. 10. 2019 OF 4/2019 Veřejné zakázky

63. Paradoxy novelizace zákona o veřejných zakázkách

Snahy získat veřejnou zakázku jdou často za hranici práva, což je obecně známé a můžeme se o tom přesvědčit v médiích téměř každý den. Položme si ale otázku, jestli výběr v souladu s právem je vždy výběrem správným i z hlediska veřejného zájmu.
21. 10. 2019 OF 4/2019 Veřejné zakázky

64. Zadávání veřejných zakázek v trestněprávních souvislostech

V poslední době můžeme ve sdělovacích prostředcích stále častěji sledovat kauzy týkající se tzv. manipulace s veřejnými zakázkami, ať už jde o kauzu bývalého ředitele nemocnice Na Homolce, případně bývalého hejtmana Středočeského kraje, nebo kauzu městské části Brna-střed. V této souvislosti považujeme za vhodné přiblížit čtenářům trestné činy, kterých se mohou osoby podílející se na zadávání veřejných zakázek dopustit, a to jak z pozice zadavatele veřejné zakázky, tak z pozice dodavatele, či účastníka zadávacího nebo výběrového řízení. Dle našeho názoru si totiž osoby podílející se na průběhu zadávacího nebo výběrového řízení často neuvědomují, že se trestněprávního jednání vůbec dopouští.
9. 10. 2019 OF 4/2019 Veřejné zakázky

65. Podpora architektonických přístupů

Ministerstvo pro místní rozvoj vyhlásilo výsledky historicky první výzvy na Podporu architektonických a urbanistických soutěží. Na vybrané projekty půjde téměř 1,4 milionu korun.
27. 9. 2019 OF 4/2019 Veřejné zakázky

67. Odpovědným zadáváním stavebních zakázek může společnost jen získat

Jaké jsou výzvy i příležitosti v sektoru stavebnictví z hlediska společensky odpovědného zadávání veřejných zakázek? Nejen o tom mluvili odborníci na konferenci Příležitosti pro odpovědné veřejné zadávání ve stavebnictví, kterou pořádalo Ministerstvo práce a sociálních věcí ve spolupráci s Ministerstvem dopravy.
4. 4. 2019 MPSV ČR Veřejné zakázky

68. Potvrzení 200tisícové pokuty pro město Březová

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zamítl rozklad podaný městem Březová a potvrdil prvostupňové rozhodnutí Úřadu, v němž byla ve společném správním řízení zahájeném z moci úřední na základě výsledků vlastní kontrolní činnosti uložena pokuta ve výši 200 tisíc korun za spáchání přestupků při zadávání jedenácti veřejných zakázek, přičemž s vybranými dodavateli již zadavatel uzavřel smlouvy o dílo. Rozhodnutí nabylo právní moci.
15. 1. 2019 ÚOHS Veřejné zakázky

69. ÚOHS přepracoval metodiku pro ukládání pokut za protisoutěžní jednání, tresty budou spravedlivější

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže novelizoval svou metodiku pro ukládání správních trestů za porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže, tedy za uzavírání zakázaných dohod, zneužití dominantního postavení, protisoutěžní jednání orgánů veřejné správy či přestupky při spojování soutěžitelů. V souladu se zásadou transparentnosti a předvídatelnosti rozhodování veřejné správy Úřad v metodice jasně deklaruje způsob a postup výpočtu pokut.
25. 4. 2018 ÚOHS Veřejné zakázky

70. Město Čáslav postupovalo příliš formalisticky, referenci mělo přijmout

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj na počátku dubna svým pravomocným rozhodnutím zamítl rozklad města Čáslavi proti prvostupňovému rozhodnutí, jímž Úřad vyhověl návrhu uchazeče OK GARDEN s. r. o., který směřoval proti jeho vyloučení ze zadávacího řízení „Obnova veřejné zeleně v Čáslavi“.
20. 4. 2018 ÚOHS Veřejné zakázky

72. Kurzy k veřejným zakázkám připravilo Ministerstvo vnitra

Všem zájemcům z řad zastupitelů obcí je určen kurz k veřejným zakázkám, který v rámci vzdělávacího programu Zastupitel v kurzu připravilo Ministerstvo vnitra. Kurz se skládá z e-learningu, který byl registrovaným účastníkům zpřístupněn v polovině ledna, a z prezenčních školení, která se budou konat v každém kraji.
14. 2. 2018 OF 1/2018 Veřejné zakázky

73. Na energetickém trhu si znovu zajistily dodávky elektřiny a plynu stovky měst a obcí

Energetický trh Českomoravské komoditní burzy Kladno (ČMKBK) dlouhodobě využívá k nákupu elektřiny a plynu už více než 600 měst, obcí či samostatných městských částí. Podle loni zveřejněných informací si tím města a obce zajistily dodávky energií ve srovnání s jinými formami veřejných zakázek za příznivější ceny. Ze statutárních měst informovaly o nákupu na kladenské komoditní burze mimo jiné Havířov, Liberec či Chomutov, na profilu veřejného zadavatele zveřejnily svůj nákup České Budějovice, Liberec či Opava. Z dalších měst svůj nákup publikovaly např. Benešov, Krnov, Nová Bystřice, Přibyslav a Poděbrady. Menší obce často svůj nákup realizovaly prostřednictvím mikroregionů či dobrovolných svazků obcí nebo ve spojení s větším veřejným zadavatelem.
23. 1. 2018 ČMBK Veřejné zakázky

74. Kraje nakupovaly energie na centrálním tržním místě

Stejně jako v předchozích letech, nakoupila v uplynulém roce řada krajů elektřinu a plyn na Českomoravské komoditní burze Kladno (ČMKBK), která je centrálním tržním místem pro obchodování dodávek energií v České republice. Úspěšným nákupem na tomto trhu se na svých webech a v regionálních médiích prezentovaly kraje Liberecký, Královéhradecký, Moravskoslezský a Ústecký. Na profilech zadavatele veřejných zakázek své nákupy zveřejnily kraje Zlínský a Olomoucký.
17. 1. 2018 ČMKBK Veřejné zakázky

75. Nákup akcií autobusového dopravce Libereckým krajem se vrací zpět do prvního stupně

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj zrušil na základě jednomyslného doporučení rozkladové komise prvostupňové rozhodnutí Úřadu ve věci přezkoumání postupu zadavatele směřujícího k nabytí výlučné majetkové účasti (podílu) Libereckého kraje ve společnosti zajišťující veřejnou službu v přepravě cestujících v autobusové dopravě a věc vrátil prvnímu stupni k novému projednání.
5. 1. 2018 ÚOHS Veřejné zakázky

76. Třinec nedovoleně využil jednacího řízení bez uveřejnění u zakázky na údržbu komunikací

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím sankci ve výši 150 000 Kč městu Třinci za porušení zákona o zadávání veřejných zakázek v zadávacím řízení „Údržba komunikací ve vlastnictví města Třince – mezidobí“. Proti rozhodnutí nebyl podán rozklad a je tedy pravomocné.
26. 10. 2017 ÚOHS Veřejné zakázky

77. Jak zaplatit a postavit šetrné a energeticky efektivní budovy pro veřejnou správu

Podle zákona o hospodaření s energií budou muset mít nové budovy úřadů téměř nulovou spotřebu energie. Frank Bold a Česká rada pro šetrné budovy pořádají k této problematice sérii školení, které úředníky provedou celým procesem přípravy investic do šetrných a energeticky úsporných budov nebo do rekonstrukcí budov stávajících. Semináře se dějí za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu a úředníci se jich mohou účastnit zdarma. Proběhnou kromě Prahy také v Brně a Pardubicích, kde získaly záštitu Jihomoravského a Pardubického kraje.
5. 10. 2017 Česká rada pro šetrné budovy Veřejné zakázky

78. Úřad se zaměřil na smlouvy na IT systémy uzavřené v jednacím řízení bez uveřejnění

Zadání veřejných zakázek na technickou podporu, rozvoj a správu IT systémů v jednacím řízení bez uveřejnění jsou v posledním období předmětem intenzivního šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“). Použití jednacích řízení bez uveřejnění v oblasti veřejných zakázek na IT technologie bylo ve veřejném prostoru předmětem kritiky.
19. 9. 2017 ÚOHS Veřejné zakázky

79. Děčín narušoval svou loterijní vyhláškou hospodářskou soutěž

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím pokutu ve výši 499 000 Kč statutárnímu městu Děčín za porušení § 19a zákona o ochraně hospodářské soutěže, který zapovídá orgánům veřejné správy zvýhodňovat určité soutěžitele. Rozhodnutí dosud není pravomocné a může být napadeno rozkladem.
12. 9. 2017 ÚOHS Veřejné zakázky

80. Obsah a zásadní změny nového zákona o veřejných zakázkách

V úvodní části seriálu jsme se věnovali zásadním změnám nového zákona a zejména změnám, které mají vztah k zakázkám územně samosprávných celků. V závěrečné části popíšeme mj. způsobilost a kvalifikaci účastníků řízení, druhy výběrových řízení v podlimitním režimu a budeme se věnovat průběhu řízení.
29. 3. 2017 OF 1/2017 Veřejné zakázky

81. Obce, neziskové organizace, družstva a spolky našly způsob, jak nakoupit energie na burze

Kladno – I obce velikosti České Vsi na Jesenicku, zemědělská družstva, sportovní kluby či centrum protidrogové prevence dokázaly loni najít způsob, jak nakoupit energie na Českomoravské komoditní burze Kladno. Na energetickém burzovním trhu jsou sice akceptovány obchody s minimálním objemem 500 megawatthodin elektřiny či zemního plynu, přesto existuje řada možností, jak si mohou i kupující s menší spotřebou energie nakoupit.
14. 3. 2017 ČMKBK Veřejné zakázky

84. Energetický trh kladenské komoditní burzy využívá už více než 5900 účastníků obchodování

Kladno – Energetický trh Českomoravské komoditní burzy Kladno (ČMKBK) využilo do konce loňského roku už 5904 účastníků obchodování, což proti roku 2015 představuje nárůst o 10,6 procenta. Vedle firemního sektoru si zajišťují dodávky energií na tomto trhu ministerstva, většina krajů, téměř 600 měst a obcí, ale třeba také vysoké školy, výzkumné instituce, zdravotnická a sociální zařízení, technické služby, teplárenské podniky, vodohospodářské společnosti či veřejnoprávní média.
31. 1. 2017 ČMKBK Veřejné zakázky

86. Pokuta za stejnokroje pro pražské strážníky je pravomocná

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj potvrdil svým pravomocným rozhodnutím uložení sankce ve výši 500 000 Kč hlavnímu městu Praze za porušení zákona o veřejných zakázkách v zadávacím řízení „Dodávky výstrojního materiálu pro Městskou policii hl. m. Prahy“.
12. 1. 2017 ÚOHS Veřejné zakázky

87. Změní se kultura zadávání veřejných zakázek na šetrné budovy?

Z dosavadních zkušeností zadavatelů veřejných zakázek na šetrné budovy i potenciálních uchazečů vyplývá, že nejčastější komplikací jsou přijaté nabídky s podezřením na nepřiměřeně nízkou nabídkovou cenu. To je obvykle způsobené kombinací soutěže na dodavatele díla, kde je cena jediným hodnotícím kritériem, a podceněné projektové přípravy. V důsledku toho pak dochází často k rušení zakázek.
16. 12. 2016 Česká rada pro šetrné budovy Veřejné zakázky

89. 7 důvodů pro architektonické soutěže

Veřejně investované prostředky se vždy ocitají pod drobnohledem. Jak je vynaložit efektivně, transparentně a zajistit kvalitní výsledek, ze kterého se budou těšit i další generace? Odpovědí na tuto otázku mohou být architektonické soutěže. Jejich výhody jsou nasnadě: jsou prověřené historií, dokážou ušetřit finance a jsou tím nejvhodnějším nástrojem ke komunikaci s veřejností.
29. 11. 2016 OF 4/2016 Veřejné zakázky

90. Řada mýtů kolem architektonických soutěží

Česká komora architektů se při propagaci architektonických soutěží setkává s řadou mýtů. Jedním z nich je jejich časová a finanční náročnost. Šedesátistránková analýza společnosti EEIP Dopady architektonické praxe na ekonomiku ČR, jež vznikla na objednávku Ministerstva pro místní rozvoj, přitom potvrzuje, že architektonické soutěže nejsou ani nákladné a ani zdlouhavé.
21. 11. 2016 OF 4/2016 Veřejné zakázky

91. Na co si dát pozor při zadávání veřejných zakázek

Od 1. října letošního roku doznala právní úprava oblasti zadávání veřejných zakázek podstatnou změnu, jelikož nabyl účinnost zcela nový zákon. V tomto předpisu se snoubí úplně nová koncepce pojetí zákona jako jednoho kodexu zahrnujícího v sobě kromě problematiky zadávání veřejných zakázek také koncesní předpisy a také povinnost České republiky transponovat do svého právního řádu evropské směrnice.
27. 10. 2016 OF 4/2016 Veřejné zakázky

92. Obsah a zásadní změny nového zákona o zadávání veřejných zakázek

Dne 29. 4. 2016 byl pod č. 134/2016 Sb. zveřejněn nový zákon o zadávání veřejných zakázek (NZVZ), který nabývá účinnost 1. října 2016. Pojďme se podívat, jaké zásadní změny čekají veřejné zadavatele, zejména územně samosprávné celky. Zadavatel by měl pro výklad a praktické užití jednotlivých ustanovení zákona vycházet i ze znění důvodové zprávy a postupně vydávaných prováděcích právních předpisů.
20. 10. 2016 OF 4/2016 Veřejné zakázky

95. ČKA se vyjadřuje ke studenstké soutěži o plaveckou halu na Petynce

Česká komora architektů od počátku roku 2016 sleduje vývoj kolem investičního záměru MČ Praha 6 týkajícího se výstavby nové plavecké haly na Petynce. Aktuální stav této významné veřejné zakázky, kterou se městská část rozhodla realizovat ve spolupráci se studenty a s odkazem na Soutěžní řád ČKA, který však na řadě míst porušuje, vede Komoru k přesvědčení, že tato forma zadání veřejné zakázky nemůže přinést očekávanou kvalitu a ani hospodárný výsledek.
22. 9. 2016 ČKA Veřejné zakázky

96. Praha chybovala v zakázce na nákup výstroje pro městskou policii

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil svým prvostupňovým rozhodnutím ve správním řízení zahájeném z moci úřední na základě obdrženého podnětu pokutu ve výši 500 000 Kč hlavnímu městu Praze za porušení zákona o veřejných zakázkách při zadávacím řízení „Dodávky výstrojního materiálu pro Městskou policii hl. m. Prahy“. Rozhodnutí není dosud pravomocné.
16. 9. 2016 ÚOHS Veřejné zakázky

97. Jak nejlépe zadávat veřejné zakázky na šetrné budovy?

Od 1. října 2016 vstoupí v platnost novela zákona o veřejných zakázkách. Ta se týká i zadávání zakázek na stavby v nejširším slova smyslu – od komplexních i dílčích renovací až po novostavby. Legislativa EU v rámci směrnice EPBD II zavazuje Českou republiku k energeticky šetrné výstavbě: od roku 2020 se musí všechny budovy stavět s téměř nulovou spotřebou energie. Pro všechny veřejné budovy to platí již od roku 2018.
18. 8. 2016 Česká rada pro šetrné budovy Veřejné zakázky

100. Zapojení zdravotně postižených Do veřejných zakázek bude férovější

Současná legislativa upravující veřejné zakázky umožňuje zvýhodnit osoby se zdravotním postižením. V praxi je však možnost zapojení znevýhodněných často zneužívána, proto dojde s novým zákonem ke změně pravidel. Jistou sociální dimenzi si zákon o zadávání veřejných zakázek udrží, paragrafy ale budou přísnější.
17. 6. 2016 OF 2/2016 Veřejné zakázky
Bylo nalezeno 249 záznamů.