Archiv článků (rubrika Legislativa)
Naše obec se rozhodla vybudovat chodník do sousední obce. Pozemek, na kterém
má být chodník zbudován je v majetku dotčené sousední obce. Nová stavba bude
majetkem naší obce. Jakým způsobem máme ošetřit smluvní vztah na stavbu a
následné využívání chodníku mezi obcemi.
Parlament České republiky schválil dne 13. července 2023 novelu zákona o místních poplatcích, která má nabýt účinnosti dnem 1. ledna 2024. S ohledem na tuto skutečnost Ministerstvo vnitra doporučuje vydat nové obecně závazné vyhlášky, které budou odpovídat již nové právní úpravě.
Dne 1. 8. 2023 nabyl účinnosti zákon č.
171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů („zákon o ochraně oznamovatelů“) a současně také zákon č.
172/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ochraně oznamovatelů. Přijetím uvedených předpisů Česká republika konečně dostála své povinnosti implementovat Whistleblowingovou směrnici. Konečná podoba předpisů byla předmětem laických i odborných debat a v rámci legislativního procesu doznala oproti prvotnímu návrhu také řady změn. Koho se nová úprava týká? Jaká jednání je možné nahlašovat? A jaké zásadní dopady budou mít nově přijaté předpisy na podnikatele?
Pandemie koronaviru a následná válka na Ukrajině z větší části překryly přípravu a schvalování velmi důležitého právního předpisu – nového stavebního zákona a jeho novel. V předchozích dnech byl završen legislativní proces schvalování velké věcné novely stavebního zákona. Z důvodu popsaných událostí se ani schvalování této velké věcné novely zákona netěšilo zvýšené pozornosti odborné veřejnosti, všichni se vesměs spokojili s ujištěním některých poslanců, že na novele panuje široká politická shoda, tato byla v Poslanecké sněmovně schválena jednomyslně a přišlo ujištění, že jde o výrazný posun k lepšímu na úseku povolování staveb v této zemi.
Stále častěji se v praxi setkáváme s problematikou tzv. zásad pro výstavbu, a to nejčastěji ze strany investorů (developerů), na něž dopadají, avšak také ze strany samotných obcí, které je vytvářejí a následně přijímají na základě schváleného usnesení zastupitelstva dané obce. Jelikož se v případě zásad pro výstavbu jedná o komplexní problematiku, z důvodu přehlednosti bude o nich pojednáno ve dvou samostatných článcích. Nyní si přiblížíme, co to vlastně zásady pro výstavbu jsou, druhá část článku se bude věnovat jejich závaznosti.
Přelomové rozhodnutí Ústavního soudu ze dne 18. července 2023 stanovilo, že obce mohou místním koeficientem určit vyšší daň z nemovitosti i konkrétním objektům (
Informace včetně plného znění nálezu Ústavního soudu). K této problematice nyní uvádíme text z advokátní kanceláře Frank Bold Advokáti, která připravila argumenty pro svého klienta při jednání Ústavního soudu.
Tento článek se zabývá problematikou staveb umístěných na cizím pozemku a zřízených v době účinnosti „starého“ občanského zákoníku č.40/1964 Sb. Účelem tohoto článku je shrnout aktuální stav právní úpravy a judikatury týkající se této problematiky a nastínit možná řešení tohoto nežádoucího stavu.
K datu 31. 1. 2022 došlo ke zrušení § 16 zák.
565/1990 – využívání údajů z registrů pro správu místních poplatků.
Jakým zákonem se tedy řídit při správě místních poplatků?
Dne 1. srpna 2023 nabývá účinnosti zákon č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů a zákon č. 172/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o ochraně oznamovatelů.
Člen zastupitelstva města, který není členem rady, požaduje volný přístup
ke všem podkladovým materiálům rady (včetně materiálů, které budou
projednávány). Má na tento požadavek zastupitel nárok? Na vyžádání nebo běžně?
Ústavní soud, Brno, TZ 56/2023 – Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Vojtěch Šimíček) zamítlo návrh Ministerstva vnitra na zrušení čl. 2 a přílohy č. 1 obecně závazné vyhlášky obce Řepov č. 1/2021, o stanovení koeficientů pro výpočet daně z nemovitých věcí.
Doba od 22.00 do 6.00 je všeobecně známa jako doba nočního klidu.
Z právního pohledu má tato doba význam, jelikož ten, kdo v tuto dobu
noční klid ruší (nejčastěji hlasitými projevy, pouštěním reprodukované hudby
apod.), může se dopustit přestupku podle zákona č. 251/2016 Sb.,
o některých přestupcích, za což mu může být uložena pokuta až do výše
10 000 Kč.
Bývalé vedení obce se ústně dohodlo s majitelem pozemků, že obci
poskytne svoje pozemky pro stavbu splaškové kanalizace a umožní na ně i vjezd
stavební techniky. Majitel za to nepožadoval žádný pronájem a na oplátku mu měla
být zřízena přípojka zdarma. O tom, že pozemky byly stavební technikou
využívány není sporu, a majitel si vůči obci žádnou kompenzaci nenárokoval.
Přesto však obec této osobě fakturu za zhotovení přípojky vystavila. Jakým
způsobem má obec postupovat, pokud by chtěla fakturu stornovat, případně upustit od
jejího proplacení? Obec není plátcem DPH a nemá radu.
V neděli 16. 7. 2023 nabyla účinnosti novela zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Její součástí je nové ustanovení v § 242 odst. 5, které upravuje stanovení konce lhůty pro podání námitek proti zadávacím podmínkám.
Je Hasičský záchranný sbor ČR osvobozen od správních poplatků dle ust.
§ 8 odst. 1 písm. a) zákona o správních poplatcích?
Zákon říká, že zápis ze zasedání zastupitelstva obce má být vyhotoven do
deseti dnů. Je to myšleno na kalendářní dny, nebo na dny pracovní? Týká se lhůta
čistě vyhotovení zápisu nebo i jeho podepsání starostou, popřípadě
místostarostou a ověřovateli?
Institut společenství obcí, létající úředník, pravidla distančního jednání
zastupitelstev či odměňování zastupitelů na základě objektivních statistických
dat. To i další novinky přináší novela tří zákonů o obcích, krajích
a hlavním městě Praze, která má samosprávám ulehčit práci a pomoci fungovat
efektivněji a hospodárněji.
Započítávají se do výše sazby poplatků za komunální odpad náklady, které
obcím vznikají v souvislosti s odpadovým hospodářstvím?
Je nutné dávat do rady města samostatně ke schválení Roční inventarizační
zprávu, když ta je součástí Závěrečného účtu, který schvaluje zastupitelstvo?
Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Pavel Šámal) vyhovělo návrhu
Ministerstva vnitra na zrušení ustanovení čl. 3 odst. 2 bodu prvního
obecně závazné vyhlášky města Příbram č. 1/2022, o nočním klidu.
Může správce poplatku vystavit poplatkovému subjektu fakturu za úhradu či odvod místního poplatku?
- Základní informace k Daňovému milostivému létu (pro správu místních poplatků)
- Metodická pomůcka k Daňovému milostivému létu (pro místní poplatky)
Je možno v souladu se zákonem o obcích rozdělit pravomoci obecního
úřadu a zřídit finanční oddělení (v současné době 3 zaměstnanci
přímo podřízeni tajemníkovi), kdy vedoucí oddělení by byl přímo podřízen
tajemníkovi, a ne vedoucímu odboru, který není zřízen. Jedná se o úřad
s jedním odborem – stavební úřad.
Ačkoliv zákon o ochraně oznamovatelů ještě nevyšel ve Sbírce zákonů, již budí emoce. V rámci projednávání návrhu zákona v Senátu vyvstala otázka, zda povinnost zavést vnitřní oznamovací systém dopadá i na ty obce, které sice k příslušnému datu mají méně než 10 000 obyvatel, ale současně zaměstnávají nejméně 50 zaměstnanců, nebo jsou orgánem veřejné moci vykonávajícím působnost v oblasti správy daně z příjmů právnických osob nebo správy odvodu za porušení rozpočtové kázně.
Obec zadala pokácení rizikového stromu z lesního pozemku obce (podnikateli
zabývajícímu se touto činností). Při odstranění stromu došlo k poškození
majetku ve vlastnictví třetí osoby. Je obec v tomto případě odpovědná či
spoluodpovědná za vzniklou škodu?
Rozhodnutí o poskytnutí daru náleží do vyhrazené pravomoci zastupitelstva,
resp. rady obce podle výše částky, která má být poskytnuta. O poskytnutí daru
nad 20 000 Kč jednotlivé osobě rozhoduje zastupitelstvo, o částce
nižší než 20 000 Kč rozhoduje rada obce [§ 85 písm. b) zákona
o obcích].
„Nejkrásnější“ protikorupční zákon, jak byl zákon o registru smluv
někdy nazýván, je v platnosti již téměř sedm let. Jeho cílem bylo poskytnout
široké veřejnosti informace o tom, jak je nakládáno s veřejnými
prostředky a posílit transparentnost veřejné správy. Zákon bezúplatně dálkovým
způsobem zpřístupnil vybrané smlouvy a posílil tak právo veřejnosti podílet se na
pasivní správě veřejných věcí.
Je možné nechat vyrobit hrací prvky na obecní dětské hřiště od místního
truhláře?
Nový stavební zákon si kladl za cíl zásadně zlepšit způsob povolování staveb. Jeho cílem bylo eliminovat většinu podkladových vyjádření a závazných stanovisek a přesunout úředníky stávajících stavebních úřadů i odborných dotčených orgánů pod nově zřízenou státní stavební správu. Inspirace byla čerpána ze struktury katastrálních úřadů a cílem bylo, aby stavební úřady disponovaly takovou odborností, aby dokázaly rozhodnout o co nejvíce aspektech stavby „pod jednou střechou“. Tato integrace úředníků se ale nedotkla vybraných oblastí ochrany životního prostředí, památkové péče a požární bezpečnosti.
Do 30. 6. 2023 mají veřejní funkcionáři podle zákona o střetu zájmů povinnost podat průběžné oznámení za období výkonu funkce v roce 2022. Vykonával-li veřejný funkcionář funkci po celý kalendářní rok 2022, pak období, za které oznámení činí je od 1. 1. 2022 do 31. 12. 2022; vykonával-li veřejný funkcionář funkci pouze část kalendářního roku 2022, pak období, za které oznámení činí je od data zahájení výkonu funkce do 31. 12. 2022.
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů (dále jen „zákon č. 250/2000 Sb.“) výslovně neupravuje formu
ani formát výše uvedených dokumentů, které je územní samosprávný celek (dále
jen „ÚSC“) povinen zveřejňovat. V rámci metodické pomoci
k rozpočtovým pravidlům Ministerstvo financí zveřejnilo odpověď na dotaz
k rozsahu a formě zveřejňovaných dokumentů.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Mlsna potvrdil
prvostupňové rozhodnutí, jímž byla hlavnímu městu Praze uložena pokuta ve výši
2 679 000 korun za porušení zákona o ochraně hospodářské
soutěže v souvislosti s loterijními vyhláškami. Rozklad podaný hlavním
městem předseda ÚOHS zamítl.
Je možné přerušit zasedání zastupitelstva obce, když je rozjednán bod programu,
ale nebylo o závěrech k němu hlasováno (např. z důvodu potřeby věc
dále prodiskutovat, shromáždit podklady, zadat právní analýzu apod.)? Pokud ano, za
jakých podmínek?
V prvním čtení budou dnes poslanci hlasovat o novele zákona
o matrikách, jménu a příjmení a dalších s nimi souvisejících předpisů
(ST 431). Novela upravuje oblast rodinného práva, i díky připomínkám
Sdružení místních samospráv ČR usnadní oddávání snoubenců a registrování
partnerů.
Novela energetického zákona LEX OZE II byla původně navržena s cílem
podpořit rozvoj obnovitelných zdrojů energie a zvýšit tak podíl zelených
technologií v naší energetické infrastruktuře. Měla přinést stabilnější a
předvídatelnější podmínky pro investory v oblasti obnovitelných zdrojů
energie, což by přispělo k ekologické a udržitelné budoucnosti naší země.
Nicméně v nedávných návrzích se objevují změny, které s sebou
pravděpodobně přinesou i nežádoucí dopady.
Může tajemník obce s rozšířenou působností řešit přestupkovou agendu
(být předsedou nebo členem přestupkových komisí) v obcích I. typu
v rámci území ORP i mimo něj, když dotčené obce nemají s ORP
uzavřené veřejnoprávní smlouvy, ale jedná se o soukromou aktivitu za úplatu
(smlouva na vlastní IČ) osoby, která je zároveň tajemníkem? Nejedná se
o porušení zákona? Jak v tomto případě postupovat?
Ústavní soud přezkoumával obecně závaznou vyhlášku o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství, konkrétně ustanovení zakotvující úlevu pro občany obce. Byť ustanovení zakotvující úlevu zrušil, vyvolal jeho nález možná více otázek, než kolik jich zodpověděl.
Komunitní energetika může pokrýt až 80 % spotřeby českých domácností,
říká to studie EGÚ Brno. Od širšího zavedení komunitní energetiky se očekává
podstatné zvýšení energetické soběstačnosti obcí a měst. Rychlý nárůst
střešních fotovoltaik v loňském roce odhalil nepřipravenost distribuční
soustavy v některých regionech. A zejména s očekávaným rozvojem
komunální energetiky bude potřeba rozvodnou síť radikálně posílit.
Ustanovení zákona o obcích a dalších zákonů, podle nichž o odměně
zastupitelů samospráv rozhoduje vláda, je neústavní. Ústavní soud zrušil také
nařízení vlády, kterým stanovovala odměny volených představitelů obcí, měst a
krajů, a to s odkladem do konce roku.
Plénum Ústavního soudu (soudce zpravodaj Vladimír Sládeček) zčásti vyhovělo
návrhu skupiny senátorů a zrušilo ustanovení § 73 odst. 1, § 134
odst. 3 a § 153 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích
(obecní zřízení), § 48 odst. 1 a § 98 zákona
č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), § 54 odst. 1
a § 87 odst. 4 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě
Praze, a nařízení vlády č. 318/2017 Sb., o výši odměn členů
zastupitelstev územních samosprávných celků.
Rozhodnutí o poskytnutí daru náleží do vyhrazené pravomoci zastupitelstva,
resp. rady obce podle výše částky, která má být poskytnuta. O poskytnutí daru
nad 20 000 Kč jednotlivé osobě rozhoduje zastupitelstvo, o částce
nižší než 20 000 Kč rozhoduje rada obce [§ 85 písm. b) zákona
o obcích].
Nejpozději od poloviny příštího roku by mělo být možné vytvářet
v Česku energetická společenství, která umožní jejich členům vzájemně
sdílet energii vyrobenou z obnovitelných zdrojů. Novela energetického zákona,
která je známá jako Lex OZE II prochází legislativním procesem a experti se
shodují, že výhledově půjde o zásadní změnu v české energetice.
Který orgán obce rozhoduje o zřízení termínovaného vkladového účtu
v bance?
Poslanci mají ve třetím čtení rozhodovat o novele zákona o místních
poplatcích. Součástí novely je i pozměňovací návrh na stanovení nové
maximální výše poplatků za komunální odpady.
Místní referenda iniciovaná občany se v uplynulých letech stala nástrojem participace místních komunit na společenském dění v daných obcích. Rok, co rok, jsou místními společenstvími (tzv. přípravnými výbory) iniciovány desítky referend. Jaká jsou úskalí sběru podpisů pod petice na podporu zamýšleného místního referenda? A jak se k náležitostem podpisových archů staví správní soudy?
Senát schválil návrh zákona o jednotném environmentálním stanovisku (JES).
Od 1. ledna 2024 se díky němu stavebníkům zjednoduší a zrychlí
„papírování“ – namísto několika samostatných razítek pro účely
povolení stavby do jediného razítka, a to včetně případného stanoviska EIA.
Jednotné environmentální stanovisko (JES) usnadní povolování nejrůznějších typů
stavebních i nestavebních záměrů. Veřejný zájem na ochraně životního
prostředí přitom ale zůstane plnohodnotně chráněn.
Mohou zástupci církve (svědci Jehovovi) chodit bez oznámení obecnímu úřadu po
obci a přesvědčovat zejména staré občany o své víře a přemlouvat je
k této víře a dále k poskytování darů této církvi?
Senát bude rozhodovat, jestli zachování stavebních úřadů v obcích stanoví
zákon, nebo vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj. Výbory hospodářský a pro
územní rozvoj senátorům doporučily přijetí novely stavebního zákona beze změn.
O možných úpravách budou jednat i v případě novely zákona
o zadávání veřejných zakázek. MMR se negativně staví především
k možnému rychlému navýšení limitů u zakázek malého rozsahu bez
vyhodnocení dat a nastavení pravidel.
V rámci změny organizačního řádu úřadu se připravuje zřízení
samostatného odboru, který byl doposud jako oddělení podřízen starostovi.
I když má stávající oddělení svého vedoucího, musí v rámci změny
proběhnout výběrové řízení na vedoucího odboru nebo může funkci vedoucího
zastávat stávající vedoucí oddělení?
Úřad pro ochranu osobních údajů zahájil proces veřejné konzultace k materiálu „Metodika k návrhu a provozování kamerových systémů z hlediska zpracování a ochrany osobních údajů.“ Cílem zpracovaného návrhu metodiky ke kamerovým systémům je snaha zajistit lepší orientaci správců a zpracovatelů osobních údajů, stejně jako dodavatelů kamerových systémů v povinnostech, které se týkají návrhů, zřízení a provozování kamerových systémů.