Archiv článků (rubrika Legislativa)
Dne 11. března 2020 Ústavní soud zrušil část zákona o střetu zájmů
a vydal nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 38/17, na jehož základě
budou údaje z Centrálního registru oznámení zpřístupněny jen na základě
žádosti.
9. 7. 2020, Legislativa
V únoru a březnu tohoto roku byly veřejně vyhlášeny dva nálezy Ústavního
soudu
[1], které se týkají zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o střetu zájmů“).
Zejména druhý z těchto nálezů měl reálný potenciál změnit dosavadní pohled
na plnění povinností veřejnými funkcionáři.
30. 6. 2020, Legislativa
Volení funkcionáři často nastupují do svých funkcí s entusiasmem a
snahou naplnit cíle, které si v předvolebním klání vytýčili a které by měly
vést ke zlepšení života v jejich obci. Ne vždy si však uvědomují, že výkon
jejich funkce zahrnuje také plnění informační povinnosti, za kterou jsou ze zákona
odpovědni starostové a primátoři.
19. 5. 2020, Legislativa
Předchozí článek našeho seriálu se věnoval nezákonnosti pravomocného
rozhodnutí ve smyslu § 8 zákona o odpovědnosti za škodu, přičemž
následující text pokračuje ve výkladu dalších souvisejících záležitostí.
7. 5. 2020, Legislativa
Poslanci obdrželi otevřený dopis varující před novelou zákona o Policii,
kterou mají na stole. Více než padesátka právníků z řad advokátů, ale také
akademických expertů na ústavní či trestní právo se rozhodla zákonodárcům poslat
veřejný apel. Žádá, aby odmítli zásadní rozšíření pravomocí Policie a
posílení zpravodajských služeb – použití zpravodajsých informací jako
důkazů v trestním řízení a možnost zakládání preventivních policejních
složek na kohokoli.
20. 4. 2020, Legislativa
1. ledna letošního roku nabyla účinnosti novela zákona o místních
poplatcích a v návazně řada obcí na prosincových zasedáních svých
zastupitelstev přijala poměrně narychlo zcela nové obecně závazné vyhlášky
o místních poplatcích či změny těch stávajících.
12. 3. 2020, Legislativa
Již ve vztahu k věcnému záměru nyní předkládaného návrhu nového
stavebního zákona jsme konstatovali problematičnost způsobu jeho přípravy.
Předkladatel zjevně neprovedl kritickou analýzu návrhu ani nezajistil možnost jeho
oponentury ze strany dalších dotčených skupin či jejich zástupců. Je těžko
představitelné, že takto připravená právní úprava přinese posílení
důvěryhodnosti státní stavební správy a výsledků její činnosti.
11. 2. 2020, Legislativa
Předkládaný text navazuje na předchozí pojednání popisu odpovědnosti obce za
škodu způsobenou vydáním nezákonného rozhodnutí, a to zejména popisem aktivní
legitimace subjektu, který má právo na náhradu škody ve smyslu § 7 zákona
o odpovědnosti za škodu.
10. 2. 2020, Legislativa
V praxi je v poslední době čím dál více aktuálnější otázka, jakým
způsobem by měl správce poplatku vymáhat vyměřené, avšak nezaplacené místní
poplatky, resp. nedoplatky na nich. Jedná se především o to, zda a případně
v jakých případech může správce poplatku vymáhat nedoplatky prostřednictvím
soudního exekutora.
29. 1. 2020, Legislativa
Dne 6. listopadu 2019 vyšla ve Sbírce zákonů pod číslem 278/2019 Sb.
novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o místních poplatcích“).
Předmětnou novelou došlo k výrazným změnám zákona o místních
poplatcích, které vyžadovaly zrušení či úpravu stávajících obecně závazných
vyhlášek o místních poplatcích ze strany obcí tak, aby s účinností od
1. ledna 2020 odpovídaly změněnému znění zákona o místních poplatcích.
20. 1. 2020, Legislativa
Dne 16. 5. 2019 vešla v platnost novela č. 126/2019 Sb.,
zákon, kterým se mění zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole.
Novelou zákona Česká republika splní svůj závazek vůči Evropské unii
k povinnosti nastavit systémy řízení a kontroly veřejných financí ve všech
organizacích sektoru vládních institucí. Novela nabude účinnosti dne
1. 1. 2020.
18. 12. 2019, Legislativa
Od 1. ledna příštího roku nabývá účinnost novela zákona o místních
poplatcích. Přestože jsme o změnách
již psali, vracíme
se k problematice ještě jednou, protože novela si vyžádá změny takřka všech
obecně závazných vyhlášek obcí vztahujících se k dotčeným místním
poplatkům. Od nového roku by obecně závazné vyhlášky měly odpovídat novému
znění zákona.
16. 12. 2019, Legislativa
V současné době je v legislativním procesu novela zákona
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (sněmovní tisk 286). Novela
byla v červenci tohoto roku projednána Senátem a vrácena Poslanecké sněmovně
s několika pozměňovacími návrhy. Tím se pomalu dostává do finální fáze
legislativního procesu.
27. 11. 2019, Legislativa
Na majetkové účasti obchodních společností akciového typu ve vodárenství
(dále jen akciové společnosti) se převážně podílejí města a obce. Municipality
jako akcionáři tak mají zásadní vliv na výkon řízení těchto společností, a to
prostřednictvím volených zástupců měst a obcí ve statutárních a kontrolních
orgánech společnosti.
25. 11. 2019, Legislativa
Obce a jejich úředníci se zejména na sociálních odborech setkávají
s problematikou dluhů, které jsou často jednou z příčin sociálního
vyloučení. Komplexním řešením dlouhotrvajícího předlužení, zejména pokud jde
o setrvalý stav, je na místě uvažovat o vstupu do oddlužení.
14. 11. 2019, Legislativa
Následující pokračování popisu odpovědnosti obce za škodu způsobenou při
výkonu veřejné moci v intencích zákona č. 82/1998 Sb.,
o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci, se bude týkat
odpovědnosti za škodu způsobenou vydáním nezákonného rozhodnutí.
12. 11. 2019, Legislativa
Skoro každá obec si někdy v minulosti kladla otázku, zda v nějakém
ohledu může zdůvodnit preferenci svých občanů, tedy těch osob, které jsou
v obci hlášeny k trvalému pobytu. Zamýšlená zvýhodnění se mohou týkat
oblasti místních poplatků, otázek poskytování dotací, nakládání s odpady,
cestování hromadnou dopravou, ale též (a to možná nejčastěji) prodeje obecních
nemovitostí.
6. 11. 2019, Legislativa
Dalším institutem, který působí v praxi při správě místních poplatků
problémy, je promíjení místních poplatků. V následujícím příspěvku se na
tento institut zaměříme, upozorníme na nejčastější pochybení správců místních
poplatků a zaměříme se na možné problémy, které mohu v praxi nastat.
5. 9. 2019, Legislativa
Text pokračuje v popisu jednotlivých aspektů odpovědnosti obce za
škodu způsobenou při výkonu veřejné moci v režimu zákona
č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu
veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem (zákon
o odpovědnosti za škodu).
26. 8. 2019, Legislativa
Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů (ZoMP dává obcím v § 10 a § 10c možnost
zavést obecně závaznou vyhláškou místní poplatek za povolení k vjezdu
s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst a místní poplatek za
zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo
kanalizace.
[1]
9. 7. 2019, Legislativa
Od velké změny zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o střetu zájmů“), která
nastala v roce 2017 a kdy byli veřejní funkcionáři povinni učinit oznámení
podle přechodných ustanovení změnového zákona, jsou v tomto roce veřejní
funkcionáři povinni podávat v zásadě poprvé tzv. průběžné
oznámení
[1].
12. 6. 2019, Legislativa
Pokračujeme další částí výkladu odpovědnosti obce za škodu způsobenou
při výkonu veřejné moci podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti
za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným
úředním postupem.
3. 6. 2019, Legislativa
Správce poplatku je správním orgánem, kterému je různými právními předpisy
uložena informační povinnost, tedy povinnost poskytovat informace ze své činnosti.
Současně však je správce poplatku vázán poměrně rozsáhlou povinností
mlčenlivosti.
9. 4. 2019, Legislativa
Ke kritice věcného záměru nového stavebního zákona se nově přidala
i Bezpečnostní informační služba (BIS). Ta ve svém stanovisku zaslaném
Ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) varuje před korupčním rizikem a nežádoucími
dopady, které záměr zpracovaný Hospodářskou komorou ČR a advokátní kanceláří
Havel & Partners přinese.
28. 3. 2019, Legislativa
Ačkoliv nás média již dlouhou dobu zásobují informacemi o tom, jak se
tuzemské ekonomice nebývale daří, o čemž svědčí i dlouhodobě nízká
míra nezaměstnanosti, i tak se však dle posledních zveřejněných údajů
nachází více než 850 tisíc osob v exekuci.
26. 3. 2019, Legislativa
Pokračujeme ve výkladu odpovědnosti obce za škodu způsobenou při výkonu
veřejné moci podle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu
způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním
postupem.
20. 3. 2019, Legislativa
Návrh nového stavebního zákona má zkrátit povolování staveb vytvořením
jednotné nezávislé soustavy stavebních úřadů. Pro povolení bude stačit jediné
razítko, což ekologické organizace vítají. Na druhou stranu extrémním způsobem
oklešťuje práva ostatních
[1]. Do správních řízení
nebudou smět zasahovat ani kraje, obce, veřejnost, ani státní úřady, které mají za
úkol před dopady staveb chránit majetek lidí, jejich zdraví, životní prostředí
nebo historické památky.
27. 2. 2019, Legislativa
Česká komora architektů (ČKA) vítá snahu Ministerstva pro místní rozvoj (MMR)
o zásadní změnu veřejného stavebního práva a souvisejících zákonů,
protože Česká republika není v současnosti schopna v kvalitě vystavěného
prostředí a stavební kultuře obecně konkurovat sousedním zemím. Pro ČKA je
prioritní oblastí zájmu kvalita vystavěného prostředí a stavební kultura naší
země, kterou do velké míry ovlivňuje územní plánování a stavební proces, a to
jak svými procesy, tak nastavením hmotných práv.
26. 2. 2019, Legislativa
Ministryně Klára Dostálová předložila vládě návrh zákona o realitním
zprostředkování a změnu zákona o živnostenském podnikání. Zákon má
zkvalitnit vztahy mezi realitními zprostředkovateli a jejich klienty a přiblížit
podmínky tohoto podnikání k ostatním státům EU.
20. 2. 2019, Legislativa
K dalšímu důležitému milníku se přiblížila rekodifikace stavebního
práva, na které pracuje MMR společně s Hospodářskou komorou ČR a dalšími
odbornými partnery. Koncem ledna byl do mezirezortního řízení odeslán věcný
záměr.
14. 2. 2019, Legislativa
Mezi problematické aspekty správy místních poplatků, které jsou zároveň
velmi častým jevem, patří uplatnění nedoplatku na místním poplatku
v insolvenčním řízení podle § 175 odst. 1 zákona
č. 280/2009 Sb., daňový řád a následný postup správce poplatku vůči
daňovému dlužníku.
11. 2. 2019, Legislativa
V září roku 2018 se po schválení vládou dostal poslancům do rukou
očekávaný návrh novely zákona č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích, ve znění dalších předpisů. Ministerstvo financí jako předkladatel
slibuje, že chystaná změna kromě jiného přinese i narovnání tržních
podmínek pro subjekty poskytující krátkodobé ubytování, a to bez ohledu na to, kde
a za jakým účelem je poskytováno.
29. 1. 2019, Legislativa
Obce při výkonu veřejné moci svěřené jim zákonem v rámci
samostatné působnosti odpovídají za škodu, kterou způsobí vydáním nezákonného
rozhodnutí nebo nesprávným úředním postupem (§ 2 zákona
č. 82/1998 Sb.).
21. 1. 2019, Legislativa
KVB advokátní kancelář se dlouhodobě úspěšně specializuje jak na vysoce
odborné právní služby v oblasti správního práva, tak právě na poskytování
právních služeb městům a obcím. Její odborníci souběžně pravidelně
přispívají do našeho časopisu a společně se Svazem měst a obcí ČR provozují
známý web
poradnaproobce.cz.
11. 1. 2019, Legislativa
Není jistě tajemstvím, že pro nemalou část starostů i zastupitelů je
účetnictví velmi vzdálenou kategorií. Účetnictví je často vnímáno jako
nepříliš srozumitelná soustava čísel, a tato čísla příliš nepomáhají
v každodenním pracovním shonu. Pro starostu a zastupitelstvo je přeci důležitý
rozpočet obce a
de facto někdy hlavně stav peněz na účtu, aby bylo možné
„zaplatit faktury“.
2. 1. 2019, Legislativa
MMR a Hospodářská komora se shodly, že české stavební právo po letech dospělo
do stavu, ve kterém už nestačí pouhá další novelizace. Společně připraví nový
stavební zákon, který by mohl být schválen už za tři roky.
11. 12. 2018, Legislativa
V první části tohoto článku jsme se zabývali tím, kdo je poplatníkem
místního poplatku za užívání veřejného prostranství upraveného v § 4
zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“), jaký prostor lze považovat za veřejné
prostranství, co se rozumí pod pojmy běžné a zvláštní užívání veřejného
prostranství a dále jsme se věnovali dvěma způsobům zvláštního užívání
veřejného prostranství, a to provádění výkopových prací a umístění skládek.
15. 11. 2018, Legislativa
Pro nemálo obcí je významnou rozpočtovou položkou příjem z pokut
uložených za spáchané dopravní přestupky. Typickým příkladem je měření
rychlosti, ať už stacionárními radary, mobilními radary, nebo pomocí úsekového
měření.
7. 11. 2018, Legislativa
Podle čl. 36 odst. 3 Listiny základních práv a svobod má každý
právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, jiného
státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem.
Z uvedené citace Listiny základních práv a svobod mj. vyplývá, že rovněž
obce při výkonu veřejné moci (svěřené jim zákonem v rámci samostatné
působnosti) odpovídají za škodu, kterou způsobí vydáním nezákonného rozhodnutí
nebo nesprávným úředním postupem.
31. 10. 2018, Legislativa
Místní poplatek za užívání veřejného prostranství
[1]
je dalším z řady místních poplatků, který může obec zavést
prostřednictvím obecně závazné vyhlášky a který je upraven v § 4
zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“).
11. 9. 2018, Legislativa
Otázka pohřbu člověka je jednou z nových záležitostí, které
oproti předchozímu občanskému zákoníku výslovně upravuje s účinností od
1. ledna 2014 nový občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.).
20. 8. 2018, Legislativa
V
minulém článku jsme vysvětlili základní požadavky, plynoucí ze zákona
o registru smluv (č. 340/2015 Sb.). V dnešním vydání se
zaměříme na nejčastější chyby, na to, jak vznikají, jak je řešit a jak
chybovosti při registraci smluv předcházet.
26. 7. 2018, Legislativa
V nedávné době jsem
informoval o rozsudku Nejvyššího správního soudu
ze dne 12. prosince 2017, č. j. 7 As 311/2017 – 39, ve kterém
se Nejvyšší správní soud zabýval otázkou, zda může být obchodní společnost,
tedy například společnost s ručením omezením nebo akciová společnost, která
je 100% „vlastněná“ státem nebo územním samosprávným celkem, povinna poskytovat
informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím.
12. 7. 2018, Legislativa
V současné době je zákon č. 159/2006 Sb., o střetu
zájmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o střetu
zájmů“) velmi diskutovaným tématem nejen napříč veřejnou správou, tj. zejména
na úrovni obcí a krajů, ale také u veřejnosti. Přestože je novela tohoto
zákona, která si klade za cíl omezit některé negativní dopady oznamovacích
povinností veřejných funkcionářů, v legislativním procesu, nejbližšího
oznámení současných veřejných funkcionářů se ve svém obsahu s ohledem na
čas nedotkne.
25. 6. 2018, Legislativa
V
minulém článku jsme se zabývali prvním z tzv. turistických poplatků,
a to místním poplatkem za lázeňský a rekreační pobyt (dále jen „lázeňský
poplatek“). Pobyt osob lze však zpoplatnit i v rámci obdobného poplatku, a
to místního poplatku z ubytovací kapacity, který je upraven v § 7
zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „ZoMP“). V následujícím textu se proto
budeme zabývat tímto poplatkem a dále místním poplatkem ze vstupného
[1], který je
upraven v § 6 ZoMP.
18. 6. 2018, Legislativa
Podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím, jsou povinnými subjekty státní orgány, územní samosprávné
celky a jejich orgány a také veřejné instituce. Právě poslední ze jmenovaných
povinných subjektů budí největší kontroverze, jelikož pojem veřejná instituce
již několik let není legálně definován a nepanuje jednoznačná shoda na tom, které
právnické osoby mohou být za veřejnou instituci považovány.
5. 6. 2018, Legislativa
Text o právním postavení místostarosty vznikl na základě dotazu: „Může
místostarosta podepisovat za starostu objednávky? V naší obci rozlišujeme
větší objednávky, u kterých bude následně uzavřena příslušná smlouva, ale
i objednávky, které jsou menšího finančního rozsahu.“
30. 5. 2018, Legislativa
Místní poplatek za lázeňský a rekreační pobyt
[1] (dále jen
„lázeňský poplatek“) upravený v § 3 zákona č. 565/1990 Sb.,
o místních poplatcích (dále jen „ZoMP“) představuje první z tzv.
turistických poplatků, kterými lze zpoplatnit pobyt osob v lázeňských místech
a místech soustředěného turistického ruchu (druhý z této kategorie poplatků
je místní poplatek z ubytovací kapacity upravený v § 7 ZoMP).
24. 5. 2018, Legislativa
V několika článcích se zaměříme na problematiku zákona o registru
smluv (č. 340/2015 Sb.), vysvětlíme jeho jednotlivé požadavky a ukážeme
na často se vyskytující rizika, představíme jak jim předcházet, a jak je řešit.
16. 5. 2018, Legislativa
Svaz měst a obcí ČR odmítá aktuální poslanecký návrh na zavedení přímé
volby starostů a hejtmanů, který by vyžadoval změnu Ústavy ČR.
23. 4. 2018, Legislativa