K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Dopravní obslužnost

Datum: 4. 1. 2001, zdroj: OF 5/2000, rubrika: Ekonomika

S návrhem rozpočtu na příští rok je znovu na stole problematika dopravní obslužnosti. Ztráty dopravců při zabezpečování nezbytné veřejné přepravy jsou již několik let dotovány z veřejných rozpočtů. Na krytí prokazatelné ztráty se podílí především státní rozpočet, jednotlivé okresní úřady a také obce.

Podle zákona o silniční přepravě (§ 19 zákona č.111/94 Sb. ve znění pozdějších předpisů) uzavírá dopravní úřad s dopravci v okrese smlouvu o závazku veřejné služby. V rámci této smlouvy se využívají právě dotace z veřejných rozpočtů na částečnou úhradu prokazatelné ztráty dopravců při zabezpečování základní dopravní obslužnosti území. Jedná se o dopravu do škol, úřadů, zdravotnických zařízení a do zaměstnání včetně dopravy zpět.

V letošním roce dochází k určitým změnám, které vyplývají z postavení okresních úřadů. Jejich rozpočty budou napříště financovány jako samostatná kapitola státního rozpočtu, která bude ve správě Ministerstva financí. Příjmy i výdaje okresních úřadů, jejich jednotlivé položky tudíž budou stanoveny státním rozpočtem. Tvorba položek určených na krytí dopravní obslužnosti v jednotlivých okresech proto vycházela z čísel letošní skutečnosti.

Celková částka určená na dotaci dopravní obslužnosti vychází tedy z objemu státní dotace na rok 2000 (1,214 mld. Kč) zvýšené o položky schválené jednotlivými okresy v letošním roce. Dotace na dopravní obslužnost zabezpečovanou linkovou autobusovou dopravou v roce 2001 je tedy navržena v téměř nezměněné podobě proti letošnímu roku. Došlo ke krácení dotace magistrátním městům. Návrh bohužel nezohledňuje dramatické zvýšení cen pohonných hmot, které nastalo v posledním období. Tento rozdíl představuje cca 500 mil. Kč a o jeho pokrytí se jedná.

Novým titulem v rozpočtech okresních úřadů je navržená dotace na úhradu prokazatelné ztráty železniční dopravy. Navržená výše prostředků na úhradu této ztráty byla odvozena ze ztrát autobusové přepravy, vztažených na jednotku přepravního výkonu, přičemž byla zohledněna specifika železniční osobní dopravy. Pro rok 2001 tak byla vypočtena absolutní částka na úhradu prokazatelné ztráty z důvodu závazku veřejné služby železniční dopravou ve výši 2 mld. Kč. Klíčem pro rozdělení do jednotlivých okresů byla účetní ztráta železniční osobní přepravy v roce 1999.

Návrh rozdělení dotací do jednotlivých okresů pro oba typy přepravy je patrný z uvedené tabulky
Okres Podmínky z roku 1999 Dotace v roce 2000 Návrh dotace
v roce 2001
km ztráta SR OkÚ CELKEM
Celkem 275,11 2 244,15 1 214,1 1 010,0 2 224,1 2 203,9
Praha hl.m. 2,31 8,73 30,0 39,6 69,6 15,0
Benešov 4,74 46,64 23,3 20,7 44,0 45,0
Beroun 3,84 35,93 11,9 5,2 17,1 17,1
Kladno 5,52 30,20 12,1 20,9 33,0 33,0
Kolín 3,06 34,05 12,1 9,9 22,0 22,0
Kutná Hora 2,22 19,53 12,1 8,0 20,1 20,1
Mělník 3,45 24,47 11,0 15,4 26,4 26,6
Mladá Boleslav 4,03 32,39 13,0 11,7 24,7 24,7
Nymburk 2,36 29,88 11,8 8,7 20,5 20,5
Praha-východ 2,60 27,45 16,3 19,4 35,7 35,7
Praha-západ 3,63 36,45 12,4 5,0 17,4 17,4
Příbram 4,29 34,75 22,7 9,0 31,7 31,7
Rakovník 2,19 16,39 12,5 11,5 24,0 24,0
Č. Budějovice 4,90 51,38 22,4 30,5 52,9 52,9
Č. Krumlov 2,73 29,70 26,6 4,4 31,0 31,0
Jindřichův Hradec 2,86 33,15 26,7 12,3 39,0 39,1
Písek 1,82 22,86 16,4 8,1 24,5 24,5
Prachatice 1,99 22,40 21,5 6,8 28,3 28,3
Strakonice 3,92 44,94 13,5 14,5 28,0 28,0
Tábor 2,67 30,83 15,1 18,5 33,6 33,8
Domažlice 1,84 20,35 14,2 6,8 21,0 21,1
Klatovy 3,98 41,59 33,3 12,7 46,0 46,0
Plzeň město 0,41 3,26 2,5 0 2,5 1,3
Plzeň jih 3,06 34,94 16,0 11,3 27,3 27,3
Plzeň sever 2,59 32,54 15,6 6,5 22,1 22,2
Rokycany 1,14 13,71 7,7 3,3 11,0 11,1
Tachov 1,72 21,92 23,7 2,3 26,0 26,0
Cheb 2,64 28,73 16,9 5,0 21,9 21,9
Karlovy Vary 3,80 30,75 28,6 0 28,6 28,6
Sokolov 3,39 18,70 9,0 7,8 16,8 16,8
Děčín 2,30 20,85 13,8 6,8 20,6 20,6
Chomutov 3,72 26,71 26,4 0 26,4 26,4
Litoměřice 3,72 32,44 14,0 16,0 30,0 30,0
Louny 3,87 42,25 23,5 15,7 39,2 39,2
Most 1,61 15,84 10,8 13,2 24,0 24,0
Teplice 3,16 30,98 12,6 15,7 28,3 41,9
Ústí nad Labem 1,73 13,79 7,3 7,7 15,0 15,3
Česká Lípa 3,61 33,79 14,7 13,2 27,9 27,9
Jablonec nad Nisou 1,75 19,04 7,5 12,0 19,5 19,5
Liberec 3,31 22,01 9,9 25,0 34,9 35,4
Semily 2,34 22,05 8,5 10,0 18,5 18,5
Hradec Králové 3,77 31,36 11,0 10,4 21,4 21,4
Jičín 2,44 21,59 10,0 16,7 26,7 26,9
Náchod 2,87 19,58 10,6 17,4 28,0 28,0
Rychnov n/K 2,76 27,75 10,5 14,6 25,1 25,1
Trutnov 3,26 13,14 12,8 13,1 25,9 25,9
Chrudim 2,76 18,39 12,4 13,7 26,1 26,1
Pardubice 2,82 24,24 9,8 5,5 15,3 15,3
Svitavy 3,77 25,47 17,3 15,3 32,6 32,6
Ústí nad Orlicí 4,75 32,22 12,1 12,7 24,8 24,8
Havlíčkův Brod 3,30 28,72 16,2 8,8 25,0 25,1
Jihlava 3,19 25,19 15,4 11,5 26,9 26,9
Pelhřimov 2,45 27,89 15,9 12,5 28,4 28,4
Třebíč 3,33 26,58 20,3 15,6 35,9 35,9
Žďár n/Sázavou 4,80 41,08 24,0 16,3 40,3 40,3
Blansko 4,37 36,68 14,4 18,7 33,1 33,1
Brno město 2,52 12,64 6,7 8,7 15,4 3,4
Brno venkov 6,33 36,71 18,5 15,5 34,0 34,5
Břeclav 4,10 29,09 11,7 16,3 28,0 28,2
Hodonín 5,41 17,19 13,5 13,5 27,0 27,0
Vyškov 3,45 29,01 10,1 15,6 25,7 25,7
Znojmo 3,70 25,99 22,6 24,0 46,6 46,8
Jeseník 1,72 15,67 11,0 4,2 15,2 15,2
Olomouc 5,80 46,99 22,4 15,1 37,5 52,5
Prostějov 4,21 36,96 12,6 24,0 36,6 36,6
Přerov 4,73 49,01 21,4 11,9 33,3 33,6
Šumperk 4,07 37,94 18,9 15,2 34,1 34,1
Kroměříž 4,36 30,71 9,9 17,2 27,1 27,1
Uher. Hradiště 5,05 22,02 12,9 28,8 41,7 41,7
Vsetín 6,00 31,11 17,9 14,7 32,6 33,0
Zlín 7,54 41,19 17,1 18,9 36,0 36,0
Bruntál 4,25 53,51 30,4 17,4 47,8 47,8
Frýdek-Místek 8,40 65,75 25,0 21,3 46,3 46,3
Karviná 8,49 37,02 19,0 7,0 26,0 26,1
Nový Jičín 5,62 38,20 18,1 14,7 32,8 33,0
Opava 4,47 41,57 14,1 32,1 46,2 64,4
Ostrava-město 3,43 7,63 7,7 0 7,7 3,8
TOPlist
TOPlist