Zákon o finanční kontrole dopadne na dobrovolné svazky obcí od 1. 1. 2020
Dne 16. 5. 2019 vešla v platnost novela č. 126/2019 Sb., zákon, kterým se mění zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole. Novelou zákona Česká republika splní svůj závazek vůči Evropské unii k povinnosti nastavit systémy řízení a kontroly veřejných financí ve všech organizacích sektoru vládních institucí. Novela nabude účinnosti dne 1. 1. 2020.
Jednou ze zásadních změn, které novela přináší dle § 9a odst. 3 je působnost dobrovolných svazků obcí (DSO). Dobrovolné svazky obcí jsou povinny vytvořit systém finanční kontroly podle tohoto zákona, kterým zajistí finanční kontrolu jak svého hospodaření, tak i hospodaření jimi zřízených příspěvkových organizací. Současně zajistí prověření přiměřenosti a účinnosti tohoto systému a pravidelně, nejméně jednou ročně, jeho hodnocení.
Finanční kontrola má za cíl zajistit finanční řízení a nakládání s veřejnými prostředky tak, aby byly vynaloženy hospodárně, účelně a efektivně. Tím slouží k ochraně veřejných prostředků před zneužitím.
Co z toho plyne pro DSO?
Zákon o finanční kontrole od 1. 1. 2020 jasně definuje u DSO odpovědnost za zavedení, udržování a zdokonalování kontrolních mechanismů, nezbytných pro výkon řádné správy, včetně plnění schválených veřejných rozpočtů a hospodaření s veřejnými prostředky. Dobrovolné svazky obcí musí tedy zavést systém finanční kontroly, především nastavení vnitřního kontrolního systému a postupy řídící kontroly. Vše bude nutné upravit ve vnitřních předpisech DSO.
V systému finanční kontroly veřejných financí u DSO by mělo dojít u kontrolních mechanismů k rozdělení kompetencí a odpovědností mezi osoby, které budou zabezpečovat řídicí kontrolu za účelem řádného schvalování veřejných výdajů a příjmů a zajištění průkaznosti účetních dokladů (§ 33a zákona č. 563/1991 Sb.).
Pozor, DSO budou povinny vykonávat veřejnosprávní kontrolu i vůči žadatelům a příjemcům veřejné finanční podpory z DSO, pokud ji poskytují.
Dobrovolné svazky obcí nemusí podle novely zákona zřizovat útvar interního auditu, ani pověřovat zaměstnance výkonem této funkce.
Podle novely zákona bude mít svazek tedy povinnost zavést:
- vnitřní kontrolní systém dle § 25 zákona č. 320/2001 Sb.,
- řídicí kontrolu, tedy kontrolu svých příjmů a výdajů dle § 26 a § 27 zákona č. 320/2001 Sb.,
- veřejnosprávní kontrolu dle § 9, která zahrnuje:
- kontrolu hospodaření zřizovaných příspěvkových organizací,
- kontrolu žadatelů a příjemců dotací (v případě, že svazek poskytuje dotace ze svého rozpočtu).
Řídící kontrola sestává ze tří fází, a sice kontroly předběžné (kontrola plánovaných a připravovaných finančních a majetkových operací), průběžné a následné kontroly.
Schvalování operací (předběžná řídicí kontrola) je v odpovědnosti osob, které zákon o finanční kontrole označuje jako příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní. Dobrovolné svazky obcí ovšem častokrát nedisponují vlastními zaměstnanci, tak je dle § 26 odst. 6 novely zákona umožněno, aby finanční kontrolu u dobrovolných svazků obcí vykonávali jiné osoby než zaměstnanci dobrovolného svazku obcí. Tyto osoby bude ovšem nutné proškolit na výkon finanční kontroly.
Zákon o finanční kontrole klade důraz zejména na předběžnou řídicí kontrolu, která má dvě fáze: předběžná kontrola před vznikem nároku, resp. před vznikem závazku a předběžná kontrola po vzniku nároku na příjem, resp. po vzniku závazku, a to v souladu s jeho prováděcí vyhláškou č. 416/2004 Sb.
Dále bude mít svazek povinnost předkládat roční zprávy o výsledcích finančních kontrol. Součástí těchto zpráv bude i hodnocení přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému, včetně přehledu o kontrolních zjištěních.
Přemýšlíte nad tím, jak získat ta kvalitní data pro kontrolu výkonu finanční kontroly jednou za rok pro naplnění požadavku předkládání zpráv o výsledcích? Pro efektivní výkony finanční kontroly doporučujeme provádět průběžný monitoring a controlling – zajištění kontroly v reálném čase.
Přemýšlíte nad tím, jak rychle a účinně zajistit finanční kontrolu v rámci DSO? Naši auditoři doporučují tyto procesy zajistit elektronicky s tím, že dnešní softwary zajistí naplňování legislativních požadavků. Tyto nástroje dokáží rovněž automatizovat a zefektivnit pracovní postupy a archivovat doklady, včetně auditní stopy. Sníží se tak jak administrativní, tak časová náročnost výkonu finanční kontroly, ale hlavně se tento výkon výrazně zkvalitní.
Jaké kroky podniknout k zavedení finanční kontroly?
- Zpracujte a vydejte vnitřní předpis k výkonu finanční kontroly uvnitř DSO.
- Stanovte odpovědnosti a pravomoci k výkonu finanční kontroly.
- Proškolte zaměstnance DSO.
- Zaveďte systém finanční kontroly do procesů organizace.
- Průběžně kontrolujte, prověřujte a vylepšujte vnitřní řídící a kontrolní systém.
Pro více informací o přípravě na to, jak se na zavedení vnitřního řídícího a kontrolního systému připravit, naleznete na www.dynatech.cz.