K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Nový zákon o hazardních hrách – dopady na obce

Starostové obcí s rozšířenou působností řešili financování samospráv

Datum: 11. 1. 2016, zdroj: OF 5/2015, rubrika: Regiony

Ministerstvo vnitra uspořádalo ve spolupráci se Svazem měst a obcí ČR semináře pro obce s rozšířenou působnosti. Konaly se v Praze a v Brně, zúčastnily se jich starostky a starostové, a mimo jiné na nich zaznělo, že resort chce zrušit místní příslušnost u co nejvíce agend a zvýšit příspěvek na přenesenou působnost. Hlavním tématem diskuse bylo financování obcí.

František Lukl
František Lukl

Částka určená na služby, které obce vykonávají jako tzv. prodloužená ruka státu, se má od roku 2016 valorizovat o jedno procento. Kolik to bude znamenat pro jednotlivé obce, se dá najít na webu www.mvcr.cz. Pro Svaz je přitom prioritou číslo jedna zvednout příjmy obcím, léty nahromaděný vnitřní dluh, tedy náklady, které musí samosprávy doplácet na přenesenou působnost, je v řádu několika miliard. Předseda Svazu měst a obcí a starosta Kyjova František Lukl říká: „Naší velkou ambicí je otevřít rozpočtové určení daní a zvednout příjmy obcím, aby dokázaly realizovat své investiční i provozní záměry. Pomoci by mohlo například to, kdyby podnikatelé, kteří v obci působí, v ní také odváděli své daňové příjmy.“

Na seminářích pro ORP se debatovalo také o situaci na radnicích. Náměstkyně ministra vnitra pro řízení veřejné správy Jana Vildumetzová mimo jiné řekla: „Z analýzy situace na úřadech jsme mimo jiné zjistili, že nejčastěji je pro lidi otevřená radnice Prahy 18, a to 52 hodin týdně. Na 46 % obecních úřadů se mohou lidé předem objednat, například v souvislosti s občanským průkazem. Veřejnost pro to nejčastěji využívá elektronický objednávkový systém.“

Pokud by bylo možné většinu služeb vyřešit elektronicky, reálná dostupnost úřadů by se ještě zvýšila. Pomoci by měla elektronizace veřejné správy. Volné termíny úřady nabízejí zpravidla hned nebo do jednoho dne. Cca 40 % obcí také na svém webu zveřejňuje přehled hotových občanských průkazů podle data podání žádosti. Právě kvůli občanským průkazům lidé na radnice či magistráty často chodí, cca 10 % úřadů má vytíženost technického zařízení, které souvisí s touto agendou, vyšší než 125 %. Nabízí se tak zavést u této činnosti výkonový model financování. Resort vnitra ho zvažuje i u cestovních pasů.

Mgr. Štěpánka Filipová

TOPlist
TOPlist