K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Sociální podnikatelé: Peníze nejsou všechno

Datum: 9. 1. 2015, zdroj: MPSV ČR, rubrika: Sociální problematika

V Česku přibývá firem, které se věnují sociálnímu podnikání. Takové podnikání prospívá společnosti i životnímu prostředí a často vytváří pracovní příležitosti pro lidi se zdravotním, sociálním nebo kulturním znevýhodněním. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde o charitu, není tomu tak: sociální podnik musí být ekonomicky úspěšný jako kterákoliv jiná firma. Dosažení zisku je ale stejně důležité jako zvýšení veřejného prospěchu. Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR (MPSV) sociální podnikání dlouhodobě podporuje.

V Adresáři sociálních podniků je aktuálně přes dvě stě firem. Zaměřují se na různé obory od stavebnictví, průmyslovou výrobu, přes dopravu, potravinářství, až k finančním službám, telekomunikacím nebo podnikání v cestovním ruchu. „Podporovat podnikatele, kteří se chovají společensky odpovědně, mi přijde jako naprostá samozřejmost. Na ministerstvu usilujeme o rozvoj sociálních podniků a současně se u veřejných zakázek snažíme uplatňovat principy odpovědného zadávání,“ říká ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.

Prvotním impulsem pro start sociálního podnikání může být například hendikepovaný člen rodiny nebo blízký přítel. Tito lidé obvykle mohou pracovat, často ale potřebují individuální přístup, což je z pracovního trhu vyčleňuje. V ideálním případě najdou uplatnění ve firmách, kde mají pro jejich potřeby pochopení.

Tak tomu bylo i u vzniku prádelny Ráj, která funguje ve starém venkovském stavení v Příchvoji u Markvartic. Už dva roky se v ní pere prádlo z hotelů a penzionů v okolí Jičína. „Prádlo zde schne na čerstvém vzduchu, kdo chce, tomu ho i vyžehlíme a přivezeme zpět,“ říká Martina Brádlerová z prádelny Ráj. Jelikož se prádelně daří a rozšiřuje své služby, vytváří nová pracovní místa. „Zaměstnance hledáme ve spolupráci s úřadem práce v Jičíně a obecním úřadem obce Markvartice. V prádelně pracují i hendikepovaní ze stacionáře Kamarád v Jičíně. Tím, že zaměstnancům zajišťujeme dopravu, se k nám mohou dostat i lidé, kteří by kvůli hendikepu byli odkázáni zůstat doma,“ popisuje Martina Brádlerová.

Také osobní zkušenost se zdravotním hendikepem stála u zrodu společnosti Benecykl. Dlouholeté znalosti nabyté vývojem produktů pro hendikepované děti a sportovce se přenesla i do výroby sportovních kočárků pro běžné využití. Snad i proto, že zde pracují lidé se zdravotním postižením, jsou zdejší kočárky a handbiky mimořádně bezpečné a zároveň snadno ovladatelné. Zdejší zaměstnanci sami nejlépe vědí, co hendikepovaní postrádají a po jakých inovacích volají. Důkazem je i ocenění za nejlepší český výrobek v soutěži Bike Brno Prestige 2009.

„Sociální podnikání není charita. Sociální podnik musí být stejně úspěšný, jako kterákoliv jiná firma. Měl by se lišit pouze v tom, jak nakládá se svým ziskem. My ho investujeme zpátky do vytváření pracovních míst pro osoby se zdravotním hendikepem a do osvěty a rozvoje sociálního podnikání v České republice,“ vysvětluje obchodní ředitel a zároveň jednatel družstva invalidů Ergotep Petr Herynek.

Typickou aktivitou sociálního podnikání představují kavárny, kde obsluhují lidé se zdravotním či mentálním postižením. Práce v kavárně pro ně není jen zajištěním příjmu a získáním pracovní zkušenosti, ale také tolik potřebným sociálním kontaktem. Projekt Pražírna Družstva Fair & Bio kromě spolupráce s poskytovatelem sociálních služeb Vyšší Hrádek navíc akcentuje také environmentální aspekty – fair trade a bio kávu. „Jsme prvním subjektem v ČR, který propojuje pomoc sociálně znevýhodněným lidem napříč kontinenty. Podporujeme znevýhodněné pěstitele kávy z globálního jihu a zaměstnáváme znevýhodněné ze Středočeského kraje. Navíc fungujeme jako družstvo,“ vysvětluje Jiří Silný z Družstva Fair & Bio.

Pomoci sociálně znevýhodněným nebo rozvoji regionu, ve kterém žije, může každý. Stačí, když v každodenním životě dá přednost výrobkům či službám těch, kteří kromě tvorby zisku chtějí také pomáhat.

Podrobné principy a definice sociálního podnikání najdete na webu www.ceske-socialni-podnikani.cz.

Petr Habáň

TOPlist
TOPlist