K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace
Den malých obcí

Místo předvolebních slibů postačí příště jediný pohled do mapy

Datum: 14. 10. 2014, zdroj: Lepší místo, o. s., rubrika: Veřejná správa online

Nikdy nebylo tak snadné říct radním, co by se mělo v ulicích zlepšit. Nikdy nebylo jednodušší potřebám obyvatel naslouchat. A volby dokázaly, že se to vyplatí.

Staronové vedení radnic má unikátní šanci, jak se ihned po volbách pustit do smysluplného zlepšování své obce. Úspěšní kandidáti totiž mohou začít zdarma využívat službu Lepší místo a dozvědět se tak přímo od svých obyvatel, co skutečně chtějí ve veřejném prostoru změnit. „Okamžitě tak mohou začít naplňovat, co většina ze stran slibovala ve volbách, totiž že bude naslouchat potřebám svých občanů,“ říká Hana Kružíková z občanského sdružení Lepší místo. Že se to vyplatí, ukazují aktuální výsledky voleb.

Ve městech, kde již dříve úřad službu aktivně nabízel svým občanům a správně ji používal, starostové znovu zabodovali. Vedle vítězství v Novém Městě na Moravě, Zruči nad Sázavou nebo třeba Kutné Hoře uspěl dokonce drtivě Vít Rakušan, starosta Kolína, kde s Lepším místem začali jako první už před třemi lety.

Jak projekt funguje? Lidé mohou prostřednictvím služby jednoduše hlásit veškeré problémy z veřejného prostoru od přerostlé zeleně přes chybějící přechod nebo víko od kanálu až třeba po nápad na umístění workoutového hřiště. Úřad na vložené tipy reaguje, informuje o řešení nebo vysvětluje, co mu v něm brání. Lepší místo tak slouží k rychlé oboustranné komunikaci mezi občanem a úřadem. Výsledky práce radnice jsou navíc kvantifikovatelné a prokazatelné. „Za čtyři roky tak může obvyklé předvolební sliby nahradit jediný pohled do mapy pro představu, jak úřad pod dosavadním vedením pracoval,“ vysvětluje Kružíková.

Zájem o službu ze strany obyvatel Česka stabilně narůstá, počet registrovaných uživatelů se blíží ke třem tisícům, vložených podnětů je na patnáct set. Pro úřady je pak právě teď nejlepší chvíle se zapojit. Díky podpoře Nadace Karla Janečka ve spolupráci s Fondem Otakara Motejla vytvořilo Lepší místo přehledný manuál pro úřad a jeho zaměstnance. Ti také nově pracují s pohodlnou úřednickou administrací, která usnadňuje správu tipů a jejich předávání mezi odpovědnými lidmi.

„Komunikace s občany může být díky Lepšímu místu více transparentní a efektivní. Noví zastupitelé v něm získají moderního pomocníka, který městskou kasu nic nestojí a může zlepšit vztahy s občany i veřejný prostor,“ říká manažer Fondu Otakara Motejla Jiří Knitl. Na kterékoliv radnici v Česku se tak stačí pouze rozhodnout a službu poskytovanou zdarma začít ihned používat.

Projekt Lepší místo pomáhá lidem komunikovat pohodlně s úřady a úřadům efektivně s lidmi. Současně usiluje o zapojení firem i jednotlivců do vylepšování okolí. Od podzimu 2011 službu naplno využívá kolínská radnice. Před volbami 2014 ji svým občanům jako ideální komunikační kanál doporučovalo na deset úřadů, další jsou zaregistrované a reagují na vložené tipy. Ty může vložit kdokoliv na území celého Česka přes webové rozhraní nebo přímo z ulice prostřednictvím mobilní aplikace pro iPhone a Android. Služba je zdarma pro všechny úřady i obyvatele. Provozuje ji nezisková organizace Lepší místo, o. s.

Další informace

TOPlist
TOPlist