Příklad, který táhne – právní pomoc občanům v Praze 13
Smysluplné věci nemusejí být vůbec složité ani drahé. Stačí mít dobrý nápad, představu jak jej realizovat a trochu štěstí. Pěkně to ukazuje příklad z Prahy 13.
V této městské části od ledna letošního roku funguje Centrum právní pomoci, které bezplatně poskytuje právní služby občanům mající bydliště v Praze 13. Poradna funguje dvakrát v týdnu, v úterý odpoledne a ve čtvrtek dopoledne. Na každého klienta je vyčleněno půl hodiny. Radnice třináctky nenese žádné finanční náklady, pouze poskytla prostor pro poradenství.
Inspirovali se ostrovním systémem
„Před nějakou dobou jsem se zamýšlela jak pomoci lidem, kteří se dostali do obtížné životní situace a nemají peníze na to, aby si zaplatili advokáta. Přitom by to nemuseli být jen soukromé osoby, ale třeba i malí a střední podnikatelé, kteří rozhodně na růžích ustláno nemají. Oslovil mě model, jež má tradici v zemích s tzv. common law systémem, tedy Velká Británie a Spojené státy. Jedná se o tzv. Community legal aid center. Tato centra jsou vysoce hodnocena a podporována jak vládou, tak místními samosprávami, kde je činnost center je zastřešována ve spolupráci a advokátními komorami v daných zemích. Princip spočívá v tom, že každý advokát má povinnost ročně odpracovat bezplatně určitý stanovený počet hodin pro dané centrum. Pokud tak nechce učinit, je udána cena, za níž se může vykoupit a advokátní komora místo něho určí do centra jiného advokáta, který je za tuto činnost nad rámec jeho povinných hodin honorován,“ popisuje tajemnice Úřadu městské části Praha 13 Kateřina Černá.
Začala se tedy touto otázku více zabývat, až vznikl projekt zaměřený na poskytnutí bezplatného základního právního poradenství občanům, kteří mají problém a s ohledem na svou momentální situaci nemají představu o možnostech jeho řešení. Projekt Centra právní pomoci vznikl jako reakce na nízký stupeň právního vědomí, které obyvatelé České republiky obecně mají, a než mohl být uveden v život, musel být schválen Radou MČ Praha 13. Pak stačilo vyčlenit vhodné prostory a najít správného advokáta.
- Poskytované služby občanům
- Základní informace o právní úpravě a právním systému a dostupnosti právních služeb.
- Základní vysvětlení, jak je právo v určitých situacích aplikováno.
- Poskytnutí pomoci jako prevence nebo narovnání nebo jiné řešení sporu ohledně práv a povinností.
- Poskytnutí pomoci při vymáhání splnění rozhodnutí, kterým byl již spor vyřešen.
- Poskytnutí pomoci ve vztahu k tzv. nesporným řízením.
Základem je najít správného člověka
„Aby právní poradna měla smysl, musí být obsazena odborníkem, který se této práci bude věnovat, bude jí žít a bude akční. Hodí se, je-li také empatický, protože musí řešit řadu sociálních záležitostí,“ pokračuje K. Černá. „Základem je najít dobrého advokáta, který dokáže komunikovat s obyčejným člověkem, a který je znalý současné právní problematiky. Šťastnou náhodou jsem narazila na advokátku Ivu Jermanovou. Ona je vzácný člověk i schopná advokátka s vysokou empatií pro sociální oblast, což považuji za velmi důležitý předpoklad pro tuto práci,“ dodává tajemnice. V její prospěch svědčí i to, že Mgr. Iva Jermanová byla vloni zvolena předsedkyní mezinárodního sdružení advokátek – žen. Je logické že práce v Centru právní pomoci je jí blízká a celkově zapadá do rámce problémů řešených ve sdružení žen advokátek.
Poradna funguje zatím tři měsíce, ale stále je plno – dnes, na konci března se klienti objednávají už na květen. Ne každá poradna je takto vytížena, přestože obdobné poradny existují i v jiných radnicích, nejvíce záleží na osobnosti advokáta, který poradnu povede.
Zkušenosti z druhé strany
„V posledních 10 až 15 letech se zde objevuje trend, a to chybějící právní gramotnost. Vyskytuje se u značného podílu populace. Lidé si nepřipouštějí, že určitý problém by měl být právně regulován, a že by se o své záležitosti měli starat. Nízké právní povědomí je ovšem problémem celosvětovým, který se nevyskytuje pouze v České republice, cítí ho i další vyspělé země. Dokladem je vysoké zadlužení obyvatelstva. Lidé si vezmou půjčku a už se nestarají o to, jakým způsobem ji budou splácet,“ posteskla si Iva Jermanová.
Typickými problémy, s nimiž lidé přicházejí do Centra právní pomoci, jsou otázky domácího násilí, problémy s dědictvím a převedením rodinného majetku, dluhy, exekuce a insolventní řízení na oddlužení. „Velmi často přicházejí matky samoživitelky, které bývají oběťmi domácího násilí. Taková žena či matka je, jako oběť domácího násilí, značně vystresovaná, přemýšlí jinak, řada věcí jí uniká a není sama schopna najít smysluplné funkční řešení. Většinou si myslí, že její situace je neřešitelná a ona musí volky nevolky zůstat s manželem, protože nemá s dětmi kam odejít,“ říká advokátka. Právě pro takovéto případy je právní rada a nalezení možností řešení často životně důležitá.
Klienti také často potřebují poradit s dědickým právem, otázkami závěti, převedením majetku v rámci rodiny či se ptají na řešení udělené exekuce případně insolvenčních řízení a podobně. V poslední době se množí i problémy s neodbytnými podomními obchodníky s různými komoditami, kteří pod nátlakem nutí zejména starší spoluobčany k podpisu nevýhodné smlouvy. Ti pak přicházejí a ptají se, zda a co mohou s takovou smlouvou dělat. „Problém je v tom, že starší lidé si patřičné informace nedokáží sami na internetu vyhledat a jsou v tomto směru znevýhodněni. Bohužel nepomohou ani masové sdělovací prostředky, které mnohdy podávají informace zkresleně, ukáží problém jen z jedné strany, komplexní a objektivní pohled chybí. Výsledkem je, že veřejnost není schopna vnímat problém realisticky, nezná jaké následky může mít jednání jednotlivce jaká existují řešení,“ popisuje advokátka Iva Jermanová své zkušenosti s klienty.
- Právní oblasti poskytovaných služeb
- Rodinné právo
- Náhrada škody
- Pracovní problematika
- Spotřebitelské záležitosti
- Nájem a podnájem
- Dluhy
- Migrace
- Záležitosti menšin
- Trestněprávní oblast
Prevence je základ úspěchu
Centra právní pomoci (Community legal aid center) poskytnou občanům základní právnickou radu, vysvětlí jim, jaký má jejich problém řešení a poradí, jak mají postupovat a na koho se obrátit. Pomoc nespočívá v tom, že mu sepíšou smlouvu, žalobu apod. „Pokud potřebují, dáme jim tip na spolehlivého notáře, který je kvalifikovaným subjektem, případně jim s ním domluvíme schůzku. Tyto služby si už platí, ale mají jistotu, že je notář nepodvede. Za dva a půl měsíce provozu už máme pozitivní ohlasy,“ popisuje Mgr. Jermanová.
Podle ní by bylo dobré zavést základy právního minima i do školních osnov, aby si žáci osvojovali tato pravidla už od školních lavic. Ovšem co učit se mají i dospělí, řada z nich nezná základní právnické minimum. Lidé nevědí, že pokud si nejsou jistí a ve smlouvě, kterou mají podepsat, něčemu nerozumí, mohou se obrátit na právníka a nechat si smlouvu jím zkontrolovat. Je to samozřejmě dražší, a může se to vyplatit. V Anglii dnes nikdo nepodepíše smlouvu na byt bez toho, že by ji zkonzultoval s právníkem, tvrdí advokátka: „Lidé by se měli naučit, že je lepší vynaložit několik stovek na právní poradu, než pak dávat deseti tisíce na právní spor. Dále platí, že pokud už problém vznikne, je třeba ho řešit včas a neodkládat řešení na poslední chvíli, kdy už často bývá pozdě.“
Smysl činnosti Center právní pomoci není lidi zachraňovat a přebírat za ně odpovědnost, ale pomoci jim radou. Jak Iva Jermanová, tak Kateřina Černá by přivítaly, kdyby se u nás postupně prosadil obdobný systém, jaký funguje v Británii. „Položit pár hodin práce na oltář vlasti přece tolik nebolí. Ale řekla bych, že i u nás se situace zlepšuje a jsme v tomto směru už na dobré cestě,“ glosuje stav Mgr. Jermannová, která sama každý týden v rámci zmíněné služby zdarma odpracuje 5 hodin týdně. Odměnou jí je, když jí spokojení klienti přijdou poděkovat.