Když obce spojí síly pro získání dotace z Evropské unie
S počátkem programovacího období 2014–2020 pokrývají mapu České republiky územní uskupení místních akčních skupin (MAS). Spolupráce obcí a lokálních partnerů bude mít v budoucnosti velký význam při získávání peněz z evropských fondů. Není to však nic nového. Už v minulých letech vedla lokální spolupráce k získání dotací na řadu projektů místního významu.
V Moravskoslezském kraji uskutečnily sdružení obcí nebo mikroregiony několika úspěšných investic, podpořených z Regionálního operačního programu (ROP) Moravskoslezsko.
Spojení obcí a případně i dalších partnerů může být vynucené a jednoúčelové, stejně jako chtěné a prospěšné partnerství. Je vždy odvislé od chuti a úsilí zapojených partnerů. Pokud chuť nechybí, výsledkem může být například nová kanalizace, cyklostezka, vzhledné veřejné prostranství. Nebo i dlouhodobý vztah prospěšný pro všechny a celou lokalitu.
Nová role do budoucna
Nezbytným předpokladem pro budoucí čerpání evropských peněz na místní úrovni nemají být jen společné zájmy a zapojení partnerů, ale také plánování „odspodu“, v souladu s místními potřebami a prioritami. Místní akční skupiny tak budou podle platných podmínek řídit rozdělování a administraci části prostředků z evropských fondů v letech 2014–2020.
Tyto snahy navazují na iniciativu LEADER, která je zvláštním nástrojem strukturální politiky k řešení specifických problémů v rozvoji venkova.
„Místní akční skupiny nemusí stát v první linii, to ostatně bude vždy na výkonných agenturách. Ale měly by mít určitou exkluzivitu malých, pružných, průkopnických jednotek, které hledají nová a efektivní řešení. Iniciativa LEADER v sobě nese poselství slov integrace a inovace a vždy měla hledat nové postupy a zkoušet nová řešení. Přesně taková očekávání mám od činnosti místních akčních skupin do budoucna. Pokud přijdeme na to, jak synergicky mohou projekty fungovat za účasti partnerů, tedy na mezi obcemi, za účasti veřejného, soukromého a neziskového sektoru, i při méně penězích z toho pak může být více užitku,“ popisuje očekávání Jiří Krist, místopředseda Národní sítě MAS ČR.
Dosavadní úspěšné projekty
Společných projektů obcí podpořených z ROP Moravskoslezsko je spíše poskrovnu. Z velké míry to zapříčiňují už potenciální možnosti podpory. Sdružení obcí a mikroregiony se mohly ucházet a ucházely o dotace na výstavbu cyklostezek, kde je společná žádost logická vzhledem k trasám, protínajícím území několika obcí. Možnosti byly také v oblasti rozvoje venkova (obcí s 500 až 5000 obyvateli), například při výstavbě sportovišť nebo revitalizaci veřejných prostranství. Regionální rada Moravskoslezsko také podpořila hospodářsky znevýhodněné lokality, aby v otevřené soutěži obcí netratily už od počátku.
„Cílená podpora vybraných lokalit s hospodářským hendikepem umožnila dotovat činnost a fungování projektových manažerů vybraných mikroregionů tak, aby obce nestrádaly jen z toho důvodu, že si nemohou dovolit projekty v přípravné fázi zaplatit, nebo nemají potřebné zázemí,“ komentuje ředitelka Úřadu regionální rady Moravskoslezsko Kateřina Dostálová iniciativu, která se přetavila v několik uskutečněných projektů. Cílená pomoc se týkala Sdružení obcí Rýmařovska a Osoblažska, mikroregionů Krnovsko, Moravice a Slezská Harta.
Nové úseky cyklostezky Ostrava–Beskydy
Dlouho zamýšlená, až vysněná. Tak by se ve zkratce dala popsat páteřní cyklostezka Ostrava–Beskydy podél řeky Ostravice. Mluvilo se o ní od devadesátých let. Až díky penězům ze strukturálních fondů se podařilo uskutečnit dva klíčové úseky. Za prvním z nich, který vede z Vratimova do Sviadnova, se postavil Region Slezská brána, dobrovolný svazek obcí, utvořený devíti obcemi. Cyklostezku se podařilo otevřít v roce 2012 i díky přispění 32 milionů korun z ROP Moravskoslezsko. Hned o rok později byl zprovozněn další klíčový úsek cyklostezky z Bašky do Ostravice. Projekt ve spolupráci s ostatními dotčenými obcemi zaštítilo město Frýdlant nad Ostravicí. Vyžádal si dotaci přes 16 milionů korun.
Na kole po bývalé železnici
Ještě letos by se měla stát skutečností další vysněná cyklostezka. Má vést po bývalé železniční trati z Nového Jičína do Hostašovic, tedy přes území pěti různých obcí. Právě svazek všech angažovaných obcí stál za přípravou projektu, který má být dotován z EU částkou 25,9 milionů korun. Až bude hotová, cyklisté si užijí desetikilometrovou jízdu malebnou krajinou. „Cyklostezka významně zlepší podmínky pro cykloturistiku na Novojičínsku, její výstavbou dojde k propojení téměř padesátikilometrového okruhu cyklostezek a cyklotras,“ komentuje záměr Přemysl Kramoliš, předseda svazku obcí a místostarosta Nového Jičína.
Na kole podél Odry
Podél Odry napříč Ostravou, ale i mimo krajskou metropoli, se cyklisté svezou zřejmě příští rok. Nové úseky na páteřní cyklostezce Odra–Morava–Dunaj mají vyrůst v délce téměř 19 kilometrů. Nositelem projektu je Region Poodří, který vznikl jako sdružení 21 obcí, které společně usilují o zvelebení území v blízkosti řeky Odry. Schválená dotace na projekt je přes 53 milionů korun.
Nová sportoviště a veřejná prostranství
Výsledem zmíněné cílené pomoci do hospodářsky slabších lokalit bylo mj. několik projektů mikroregionů. Podařilo se tak upravit veřejná prostranství mikroregionu Krnovsko a Moravice. V prvním případě došlo k přeměně prostranství ve Městě Albrechticích, obcích Holčovice, Hošťálkovy, Lichnov a Zátor. V druhém případě v Budišově nad Budišovkou, Guntramovicích a Raduni. Obdobný projekt se podařilo uskutečnit také mikroregionu Opavsko Severozápad v obcích Brumovice, Skrochovice, Hlavnice, Neplachovice, Úvalno a Velké Heraltice. Další tři úspěšné projekty umožnily postavit venkovní víceúčelová hřiště, která se stala centrem dění hned v devíti obcích.