Rozpočtové určení daní rok po změně
Od ledna 2013 platí v České republice nově nastavené rozpočtové určení daní (RUD). Nejdříve si shrňme, k jakým změnám vlastně došlo. Motivem k novému nastavení určení daní, byla tzv. U-křivka daňových výnosů na obyvatele, kdy nejmenší obce a pak velká města dostávaly v přepočtu na obyvatele z daní nejvíce a naopak nejhůře na tom byly obce ve velikosti okolo 5 tis. obyvatel.
Změn bylo v novém rozpočtovém určení daní několik, změnily se koeficienty pro obce v rámci sdílených daní, došlo k celkovému posílení sdílených daní ze státního rozpočtu a změnil se koeficient výpočtu – blíže viz tabulka 1. Nejdůležitější roli však stále hraje počet obyvatel, avšak díky postupným přechodovým koeficientům nedochází ke skokům na hranici počtu obyvatel, jak tomu bývalo v minulosti. Do koeficientu se dostalo nově kritérium počtu žáků v obci s váhou 7 %. Nově byl stanoven strop u kritéria rozlohy katastru obce na hodnotu 10 ha na obyvatele. Toto opatření negativně postihlo zejména málo lidnaté obce s velkým katastrem, zejména v pohraničí.
2013 | 2012 | ||
---|---|---|---|
DPH | 20,83 % | 21,4 % | |
DP PO | 23,58 % | 21,4 % | |
DP FO | srážková | 23,58 % | 21,4 % |
ze závislé činnosti | 22,87 % + 1,5 % | 21,4 % + 1,5 % | |
ze SVČ | 23,58 % z 60 % + 30 % dle bydliště | 21,4 % z 60 % + 30 % dle bydliště | |
Daň z nemovitosti | 100 % | 100 % |
V současné době je již známo celostátní inkaso jednotlivých daní, tudíž i inkasa sdílených daní, které připadají obcím jako celku, což ukazuje tabulka 2. Nejvýznamnější daní je daň z přidané hodnoty (DPH), u které došlo na počátku roku 2013 k parametrickým změnám sazeb. Zvýšily se sazby na 15 % a 21 %, což přineslo obcím oproti roku 2012 nárůst téměř o 8,5 mld. Kč. Pokud jde o daň z příjmů fyzických osob (DP FO) ze závislé činnosti, tak pro obce došlo k meziročnímu navýšení o 9 %. V celostátním měřítku došlo ovšem k poklesu inkasa této daně v souvislosti s rostoucí nezaměstnaností a nižším růstem mezd. K navýšení pro obce došlo i v dani z příjmu fyzických osob, i když celostátně bylo její inkaso nižší z důvodu poklesu zisku firem. Jak tato čísla ukazují změna rozpočtového určení daní od 1. 1. 2013 přinesla obcím pozitivní dopady. I přes pokles celostátního inkasa sdílených daní, díky změně rozdělení, došlo k posílení prostředků pro obce. Vybraná daň z nemovitosti je téměř shodná s rokem 2012.
Tabulka 2 shrnuje daňové příjmy obcí ve srovnání let 2012 a 2013. Ve všech sledovaných ukazatelích došlo u obcí k nárůstu inkasa v roce 2013 a 2012. Pro porovnání ještě uvádíme změnu vývoje celostátního inkasa a můžeme tedy vidět, že změna nastavení zákona o RUD byla pro obce makroekonomicky příznivá.
Daňové příjmy obcí 2013 vs. 2012 | Skutečnost v mil. Kč | Meziroční srovnání | Celostátní inkaso 2012/13 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
rok 2012 | rok 2013 | mil. Kč | % | |||
Daně z příjmů fyzických osob | 32 915,34 | 35 853,35 | 2 938,01 | 108,9 | ↗ | |
– ze závislé činnosti | 27 359,71 | 29 788,86 | 2 429,15 | 108,9 | ↗ | |
– ze SVČ | 2 737,15 | 3 030,30 | 293,14 | 110,7 | ↘ | |
– z kapitál. výnosů | 2 817,40 | 3 033,84 | 216,44 | 107,7 | ||
Daně z příjmů právnických osob | 33 178,65 | 36 055,06 | 2 876,41 | 108,7 | ↘ | |
– DP PO | 27 760,86 | 30 446,95 | 2 686,08 | 109,7 | ||
– DP PO za obce | 5 417,74 | 5 608,11 | 190,37 | 103,5 | ||
Daně z přidané hodnoty | 55 744,25 | 64 148,39 | 8 404,14 | 115,1 | ↗ | |
Daně a poplatky | 14 091,31 | 15 932,65 | 1 841,33 | 113,1 | ||
– poplatky život. prostředí | 2 879,83 | 2 770,01 | -109,81 | 96,2 | ||
– místní poplatky | 4 807,00 | 5 144,62 | 337,62 | 107,0 | ||
– ostatní odvody | 4 454,46 | 5 621,87 | 1 167,41 | 126,2 | ||
– správní poplatky | 1 950,03 | 2 396,15 | 446,12 | 122,9 | ||
Daně z nemovitosti | 9 602,11 | 9 736,02 | 133,91 | 101,4 | ↔ | |
Ostatní daňové příjmy | 2,84 | 0,39 | -2,45 | 13,8 | ||
Daňové příjmy celkem | 145 534,55 | 161 725,86 | 16 191,31 | 111,1 | ↗ | |
Stav na bankovních účtech | 70 159,15 | 81 632,78 | 11 473,63 | 116,4 |
Zdroj dat: MF ČR
Porovnání daňových příjmů jednotlivých obcí za období měsíců leden – říjen 2012 a 2013 vychází následovně. V Čechách si polepšilo meziročně za stejné období 4462 obcí, pohoršilo 109. Na Moravě to je 1653 obcí s plusem v příjmech a pouze 24 obcí si meziročně pohoršilo. Jedná se o 4 největší města a pak také o obce, které mají málo obyvatel a velký katastr. Těmto malým obcím měl být podle návrhu sněmovního Rozpočtového výboru z roku 2013 dočasně výpadek příjmů kompenzován z kapitoly Všeobecné pokladní správy, avšak nová politická reprezentace takovouto kompenzaci v rámci rozpočtu neschválila. V roce 2013 je tedy na tom celostátně hůře celkem 133 obcí, přičemž celkově si polepšilo 97,8 %.
Změna rozpočtového určení daní byla tedy pro obce vesměs pozitivní.