K poskytování služeb, analýze návštěvnosti a personalizaci reklamy se využívají soubory cookie. Informace o použití webu mohou být sdíleny s dalšími partnery působícími v oblasti sociálních médií, inzerce a analýz. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Financování z evropských fondů

Datum: 10. 3. 2014, zdroj: OF 1/2014, rubrika: Ekonomika

S novým rokem v podstatě započalo nové programovací období Evropské unie na roky 2014–2020. Místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák na Finanční konferenci Svazu měst a obcí koncem listopadu oznámil, že europoslanci právě schválili rozpočet Evropské unie na uvedené období včetně všech potřebných legislativní norem, které upravují čerpání prostředků z evropských fondů.

Jenom mimochodem bylo zmíněno, že jen tyto předpisy v souhrnu představují dokument v rozsahu 700 stran. Je otázka, zda převedení těchto norem do národní legislativy jednotlivých zemí povede k deklarovanému zjednodušení celého procesu žádostí, schvalování, implementace, kontroly a skutečné realizace cílů, spojených s čerpání evropských peněz.

Zkušenosti a výsledky stávajícího období, které České republice umožňuje ještě dva roky pokračovat v čerpání alokovaných prostředků, však nejsou pro naši zemi příliš lichotivé. Přestože jsme na období 2007–2013 získali v Evropě největší díl dotací (v přepočtu na jednoho obyvatele), v samotném čerpání se ČR pohybuje na konci tabulky. Za námi těsně zůstává jen Rumunsko, Bulharsko, Malta a z vyspělých států jen Itálie, zmítaná korupcí a politickými zvraty. V tabulce jsou uvedeny údaje o schválené alokaci i o skutečném čerpání.

Tab. 1. Alokace 2007–2013 a Čerpání evropských fondů
  Alokace 2007–2013 (mil. EUR) Čerpání evropských fondů (%)
Rumunsko 19 213 26
Bulharsko 6 673 40
Itálie 27 943 40
Malta 840 41
Česká republika 26 540 42
Slovensko 11 498 45
Maďarsko 24 921 48
Kypr 612 49
Dánsko 509 50
Slovinsko 4 101 52
Francie 13 449 53
Velká Britanie 9 891 53
Lucembursko 50 54
Holandsko 1 660 55
Belgie 2 063 56
Řecko 20 210 57
Rakousko 1 204 58
Finsko 1 596 59
Litva 4 530 59
Španělsko 34 651 59
Polsko 67 186 59
Německo 25 488 60
Švédsko 1 626 62
Irsko 751 67
Portugalsko 21 412 69
Lotyšsko 6 755 70
Estonsko 3 403 71

Příčiny nedobré situace v čerpání bude třeba podrobně analyzovat, ale všichni vědí, že rozhodnutí o nastavení implementační struktury do 24 operačních programů nebylo správné. Instalace nových vlád a řídících orgánů po volbách 2006 vedla v počátečním období k absenci metodických materiálů a jejich složitost způsobila problémy při projektovém i zadávacím řízení. Důsledkem byly odvolací procesy, fluktuace pracovníků a prodlužování lhůt. Není divu, že provedené audity a kontroly odhalily řadu pochybení, z nichž řada vedla k zastavení programů. Výsledkem je očekávaný propad v čerpání alokované částky (cca 750 mld. Kč), který optimisté odhadují na 150 a pesimisté na 250 mld. Kč.

Nová vláda bude mít hodně práce, aby očekávaný propad byl co nejmenší a zároveň před ní stojí dokončení příprav nastávajícího období. Základní dokument, Dohoda o partnerství pro programové období 2014–2020, má být projednán vládou již v březnu a stanovit v ČR strategii, priority a opatření pro účinné a efektivní využívání evropských fondů. Materiál by měl vycházet z dohody partnerů, kteří se na všech úrovních veřejné správy budou podílet na realizaci evropských strategických cílů (Evropa 2020).

Z hlediska celkového objemu prostředků by pro Českou republiku neměl vzniknout velký problém. Přestože pro nové období dostaneme z EU zhruba o 25 % prostředků méně, vzhledem k nevyčerpaným zdrojům však budeme mít vlastně stejně jako v současném období. Půjde tedy o to, abychom vyčleněné prostředky vyčerpali beze zbytku, účelně a efektivně. Věřme, že v rámci územní dimenze budou optimálně zajištěny potřeby regionů, velkých měst i venkova.

Antonín Eliáš

TOPlist
TOPlist