Financování z evropských fondů
S novým rokem v podstatě započalo nové programovací období Evropské unie na roky 2014–2020. Místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák na Finanční konferenci Svazu měst a obcí koncem listopadu oznámil, že europoslanci právě schválili rozpočet Evropské unie na uvedené období včetně všech potřebných legislativní norem, které upravují čerpání prostředků z evropských fondů.
Jenom mimochodem bylo zmíněno, že jen tyto předpisy v souhrnu představují dokument v rozsahu 700 stran. Je otázka, zda převedení těchto norem do národní legislativy jednotlivých zemí povede k deklarovanému zjednodušení celého procesu žádostí, schvalování, implementace, kontroly a skutečné realizace cílů, spojených s čerpání evropských peněz.
Zkušenosti a výsledky stávajícího období, které České republice umožňuje ještě dva roky pokračovat v čerpání alokovaných prostředků, však nejsou pro naši zemi příliš lichotivé. Přestože jsme na období 2007–2013 získali v Evropě největší díl dotací (v přepočtu na jednoho obyvatele), v samotném čerpání se ČR pohybuje na konci tabulky. Za námi těsně zůstává jen Rumunsko, Bulharsko, Malta a z vyspělých států jen Itálie, zmítaná korupcí a politickými zvraty. V tabulce jsou uvedeny údaje o schválené alokaci i o skutečném čerpání.
Alokace 2007–2013 (mil. EUR) | Čerpání evropských fondů (%) | |
---|---|---|
Rumunsko | 19 213 | 26 |
Bulharsko | 6 673 | 40 |
Itálie | 27 943 | 40 |
Malta | 840 | 41 |
Česká republika | 26 540 | 42 |
Slovensko | 11 498 | 45 |
Maďarsko | 24 921 | 48 |
Kypr | 612 | 49 |
Dánsko | 509 | 50 |
Slovinsko | 4 101 | 52 |
Francie | 13 449 | 53 |
Velká Britanie | 9 891 | 53 |
Lucembursko | 50 | 54 |
Holandsko | 1 660 | 55 |
Belgie | 2 063 | 56 |
Řecko | 20 210 | 57 |
Rakousko | 1 204 | 58 |
Finsko | 1 596 | 59 |
Litva | 4 530 | 59 |
Španělsko | 34 651 | 59 |
Polsko | 67 186 | 59 |
Německo | 25 488 | 60 |
Švédsko | 1 626 | 62 |
Irsko | 751 | 67 |
Portugalsko | 21 412 | 69 |
Lotyšsko | 6 755 | 70 |
Estonsko | 3 403 | 71 |
Příčiny nedobré situace v čerpání bude třeba podrobně analyzovat, ale všichni vědí, že rozhodnutí o nastavení implementační struktury do 24 operačních programů nebylo správné. Instalace nových vlád a řídících orgánů po volbách 2006 vedla v počátečním období k absenci metodických materiálů a jejich složitost způsobila problémy při projektovém i zadávacím řízení. Důsledkem byly odvolací procesy, fluktuace pracovníků a prodlužování lhůt. Není divu, že provedené audity a kontroly odhalily řadu pochybení, z nichž řada vedla k zastavení programů. Výsledkem je očekávaný propad v čerpání alokované částky (cca 750 mld. Kč), který optimisté odhadují na 150 a pesimisté na 250 mld. Kč.
Nová vláda bude mít hodně práce, aby očekávaný propad byl co nejmenší a zároveň před ní stojí dokončení příprav nastávajícího období. Základní dokument, Dohoda o partnerství pro programové období 2014–2020, má být projednán vládou již v březnu a stanovit v ČR strategii, priority a opatření pro účinné a efektivní využívání evropských fondů. Materiál by měl vycházet z dohody partnerů, kteří se na všech úrovních veřejné správy budou podílet na realizaci evropských strategických cílů (Evropa 2020).
Z hlediska celkového objemu prostředků by pro Českou republiku neměl vzniknout velký problém. Přestože pro nové období dostaneme z EU zhruba o 25 % prostředků méně, vzhledem k nevyčerpaným zdrojům však budeme mít vlastně stejně jako v současném období. Půjde tedy o to, abychom vyčleněné prostředky vyčerpali beze zbytku, účelně a efektivně. Věřme, že v rámci územní dimenze budou optimálně zajištěny potřeby regionů, velkých měst i venkova.