Obce a bezpečnost v dopravě – investice s podporou evropských prostředků
Který starosta by nechtěl, aby lidé v jeho obci nemohli přejít bezpečně přes silnic a cyklisté nekličkovali mezi koly automobilů? Na investice do bezpečnosti na silnicích je možné využít i dotace z evropských fondů.
V Moravskoslezském kraji tak nemálo obcí učinilo a několik projektů se již podařilo uskutečnit. Peníze jdou do nových komunikací, bezpečnostních prvků nebo výstavby cyklostezek. Stále navíc existuje šance se o evropské peníze z Regionálního operačního programu (ROP) Moravskoslezsko ucházet.
Modernizaci silnic II. a III. třídy má na starosti Moravskoslezský kraj, který do nich za posledních let investoval téměř dvě miliardy korun z evropských fondů, a projekty za další stovky milionů korun probíhají anebo chystají. Mnohé z nich mají přesah do obcí, které jsou často partnery projektů. Samy obce ale mohou využít evropské peníze i na menší projekty.
„Máme nyní připraveno 60 milionů korun na nové projekty bezpečnostních prvků na komunikacích. Může jít například o bezpečné přechody pro chodce, zpomalovací pruhy a ochranné ostrůvky, nebo také o výstavbu komunikací pro pěší a cyklisty v místech s intenzivním provozem,“ představuje možnou podobu projektů Kateřina Dostálová, ředitelka Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko, kde hodnotí a proplácejí žádosti o evropské peníze. Potenciálními příjemci jsou Moravskoslezský kraj, obce a svazky obcí.
Bezpečnostní opatření na silnicích

Je hned několik míst, kam je možné se podívat za dobrou praxí. První obdobné projekty v kraji se uskutečnily dva roky nazpět. Několik bezpečnostních prvků za pomoci 1,9 milionů korun z EU zklidnilo dopravu v Kozmicích na Opavsku na vytížené silnici č. I/56 z Ostravy přes Hlučín a Kozmice do Opavy. Nové chodníky, přechody pro chodce a měřiče rychlosti pro vyšší bezpečnost na silnici třetí třídy pořídila obec Palkovice. Díky návaznému rozšíření kanalizace byl projekt nákladnější a vyžádal si dotaci téměř 20 milionů korun. Téměř kilometr dlouhá komunikace pro pěší a cyklisty v Opavské ulici v Rýmařově-Janovicích na Bruntálsku oddělila silniční, cyklistickou a pěší dopravu na frekventované silnici č. I/11. Součástí projektu dotovaného částkou přes 10 milionů korun bylo rovněž nové řešení autobusového stání
Čtyři obce řešily bezpečnost společně

Hned čtyři obce spojily síly při řešení krizové dopravní situace na silnici č. I/11. Třinec, Ropice, Vendryně a Bystřice, které silnice protíná, vypracovaly společnou studii proveditelnosti a získaly evropskou dotaci na devět dílčích opatření, která komplexně zvýšila bezpečnost řidičů a chodců. V úseku mezi Třincem a Bystřicí vzniklo pět přechodů pro chodce, tři křižovatky a chodník. „Jedna jedenáctka je u nás z hlediska kamionové dopravy nejvytíženějším úsekem v kraji. Za posledních 10 let vzrostl počet kamionů o 1500 %,“ připomíná Ladislav Olšar, starosta Bystřice. „Peníze do bezpečnosti jsou dobrou investicí,“ kvitoval Olšar evropskou dotaci na společný projekt. Jako poslední se koncem minulého roku otevřel chodník k autobusové zastávce ve Vendryni. Celkem si projekty vyžádaly dotaci přes 12,5 milionů korun.
Nový terminál usnadnil přestupování

Nejen bezpečnost, ale také lepší dostupnost dopravy a jednodušší cestování a přestupování řešil projekt výstavby přestupního terminálu ve Studénce. Nový dopravní terminál se otevřel na konci října. Je moderním dopravním uzlem, který usnadňuje dojíždění za zaměstnáním, vzděláním i službami. Řeší také uspořádání funkční a bezpečnější uspořádání prostoru. Přestupní terminál propojuje železniční dopravu soustředěnou v hlavní budově ČD, Nádražní ulici a v prostoru Bílovického nástupiště s dopravou autobusovou, automobilovou, cyklistickou a pěší. V rámci projektu vznikla nová stanoviště autobusů, přiblížením zastávky městské hromadné dopravy k železniční stanici se navíc vyřešila i problematika nutnosti přejíždět přes frekventovaný železniční přejezd. Přes 50 nových parkovacích míst usnadnilo parkování. Cyklisté berou s povděkem dvě krytá stání pro úschovu až 70 jízdních kol, stejně jako cyklostezku o délce pěti set metrů podél železniční trati. Dvě interaktivní tabule s informacemi o autobusových a vlakových spojích a bezdrátový rozhlas zvýší informovanost cestujících. Nový kamerový systém hlídá čekárnu, parkoviště a obě úschovny kol. Schválená evropská dotace na projekt je přes 17 milionů korun.
Cyklostezka odklonila dopravu z frekventované silnice

Hned několik návazných úseků cyklostezek vzniklo a vzniká v okolí Příbora a Kopřivnice. Jsou součástí nadregionální cyklostezky Z Poodří do Beskyd a odvádějí cyklisty z frekventované silnice č. I/56. Díky evropské dotaci se již podařilo otevřít úseky mezi Příborem a Kopřivnicí, naposledy šel do provozu letos v polovině října téměř čtyřkilometrový úsek mezi Lubinou a Vlčovicemi v Kopřivnici. Ze čtyř kilometrů zde bylo nutné postavit bezmála dva kilometry nové asfaltové stezky, kterou si hned při otevření přišly vyzkoušet stovky lidí, pro které byla připravena společná vyjížďka. Není to ale poslední novinka. Regionální rada Moravskoslezsko podpořila i další bezpečné rozšíření cyklostezky ve směru na centrum Kopřivnice. Hotové by mělo být i díky evropské dotaci v roce 2014.
Dotace na vznik páteřní cyklotrasy
Někdy stačí i málo, aby se dopravní situace významně zlepšila. To je příklad vzniku nové cyklotrasy, která propojuje nejvýchodnější část republiky s Českým Těšínem. Trasa vede podél Olše z Bukovce přes Jablunkov, Třinec a Český Těšín do Chotěbuze. Je dlouhá 36 kilometrů a nese nové označení páteřní s číslem 10. Ke vzniku cyklotrasy bylo zapotřebí drobných stavebních zásahů na pěti místech. Vznikly tři nové úseky cyklostezky o délce v součtu přibližně jednoho kilometru – dva ve Vendryni, jeden v Bystřici. Přibyl také nový chodník s oddělenými pruhy pro cyklisty v Návsí. Tamtéž došlo na rozšíření silnice Pod Výtopnou. „Stezka bude velmi praktická. Umožní lidem z Jablunkovska dojíždět za prací do Třince. Dříve to šlo jen s velkými oklikami a po kopcích, nebo po přetížených silnicích. V kritických místech budou nové průtahy a cesta bude přímá, mimo hlavní silniční tahy. Jsem rád, že se obce domluvily a spojily několik projektů do jednoho,“ popisoval projekt David Sventek, zástupce ředitelky Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko, při schválení jeho financování evropskou dotací ve výši 7,5 milionů korun.