Dotace na územně analytické podklady a územní plány
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR vyhlásilo v programovém období 2007–2013 několik kontinuálních výzev k podávání žádostí o poskytnutí podpory v rámci intervence 5.3 Modernizace a rozvoj systémů tvorby územních politik Integrovaného operačního programu (IOP). Jak tyto výzvy proběhly? Bude další výzva k podávání žádostí o dotaci na územní plány?
Územně analytickéch podklady
Oblast intervence 5.3 IOP je zaměřena na podporu modernizace a rozvoj systémů tvorby územních politik s důrazem na kvalitní a komplexní řízení udržitelného rozvoje území s využitím moderních přístupů územního plánování ve vazbě na stavební zákon. Jedná se o pořizování územně analytických podkladů (ÚAP) pro správní území obcí s rozšířenou působností a krajů, jejichž součástí je rozbor udržitelného rozvoje území a určení problémů k řešení v územně plánovací dokumentaci, a návazně na ně podporu zpracování či úpravu územních plánů, kterými obce ověřují možnosti změn v území.
Celková alokace této intervence je 18,27 mil. EUR (85 % Evropský fond pro regionální rozvoj a 15 % státní rozpočet), tj. při použití aktuálního kurzu 468,37 mil. Kč. V této oblasti intervence proběhlo 5 kontinuálních výzev, jedna z nich byla zaměřená na ÚAP a čtyři na územní plány.
První výzva byla zaměřena na podporu územně analytických podkladů pro správní území obcí s rozšířenou působností a krajů. Kontinuální výzva o alokaci 240 mil. Kč byla vyhlášena 10. 4. 2008, projekty zaměřené na ÚAP obcí mohly být podány do 15. 10. 2008 a projekty na ÚAP krajů do 16. 3. 2009. Celkem bylo realizováno 170 projektů na ÚAP obcí (viz přiložená mapka) a 9 projektů na ÚAP krajů v objemu přes 163 mil. Kč. Nevyužitá alokace byla dále použita na podporu územních plánů. Další výzva na ÚAP již nebyla vyhlášena, protože podpora byla zaměřena pouze na podporu zavedení systému pořizování ÚAP, tj. pořízení prvních ÚAP v termínech daných stavebním zákonem, a jejich aktualizace se pořizují povinně na základě stavebního zákona.
Územní plány
Výzvy na územní plány byly zaměřeny na obce nad 500 obyvatel, které splnily alespoň jednu z následujících podmínek:
- leží v rozvojové oblasti, rozvojové ose nebo ve specifické oblasti dle Politiky územního rozvoje, zpřesněné či vymezené v zásadách územního rozvoje kraje, nebo
- minimálně 10 staveb pro bydlení na území obce se nachází ve stanoveném záplavovém území nebo jejich obytné místnosti určené pro bydlení byly po 1. 1. 1997 zaplaveny a tyto stavby nemají dosud zajištěnou protipovodňovou ochranu, nebo
- obec musí v územním plánu prověřit rozvojový záměr obsažený v Politice územního rozvoje nebo v územně plánovací dokumentaci kraje.
První z výzev na územní plány (3. výzva MMR) byla zaměřena na obce od 500 do 4999 obyvatel, aby tyto malé obce, které mají obvykle větší problémy s financováním územních plánů, „dostaly náskok“. Kontinuální výzva probíhala od 30. 6. 2008 do 31. 12. 2008. Celková alokace výzvy byla 35,84 mil. Kč. V rámci této výzvy bylo realizováno pouze 8 projektů v celkové výši způsobilých výdajů 3,8 mil. Kč (průměrná výše dotace byla u těchto menších obcí pouze 470 tis. Kč).
Následující kontinuální výzva na územní plány (5. výzva MMR), která byla vyhlášena 30. 1. 2009 a ukončena 21. 8. 2009, již zahrnula všechny obce splňující výše uvedená kritéria. Celkový objem vyhlášených prostředků v této výzvě byl 223,8 mil. Kč. V rámci této výzvy bylo realizováno 83 projektů v celkové výši způsobilých výdajů 73,7 mil. Kč.
Dne 30. 10. 2009 byla vyhlášena třetí kontinuální výzva na územní plány (8. výzva MMR), která byla ukončena k 13. 12. 2011. Alokace výzvy byla 158,7 mil. Kč. Před oznámením o ukončení výzvy došlo ke zvýšenému zájmu ze strany žadatelů, kteří předložili projektové žádosti přesahující alokaci výzvy. Z tohoto důvodu byla alokace výzvy Řídícím orgánem navýšena tak, aby mohli být všichni žadatelé uspokojeni. V rámci této výzvy bylo realizováno 260 projektů v celkové výši způsobilých výdajů 230 mil. Kč.
Poslední kontinuální výzvu na územní plány (17. výzva MMR) ve výši 40 mil. Kč bylo možné z důvodu uvolnění finančních prostředků po aktualizaci kurzové rezervy vyhlásit 16. listopadu loňského roku. Výzva byla ukončena k 8. lednu 2013. Vzhledem k tomu, že šlo pravděpodobně o poslední výzvu v této intervenci, došlo ke zvýšenému zájmu žadatelů, kteří předložili 121 projektových žádostí, přesahujících dvojnásobně alokaci výzvy. Řídící orgán žadatelům, jejichž projekty přesáhly alokaci výzvy, oznámil, že projekty byly zařazeny na seznam náhradních projektů. Prozatím je v realizaci cca 60 projektů. Náhradní projekty budou podpořeny v případě uvolnění finančních prostředků, zejména z nedokončených projektů. Po ukončení této výzvy v oblasti intervence 5. 3 nezbývají volné finanční prostředky pro vyhlášení další výzvy k předkládání projektů na územní plány a navýšení alokace se již nepředpokládá.
V souhrnu by mohlo být zrealizováno asi 400 projektů na územní plány v celkové výši způsobilých výdajů cca 306 mil. Kč (viz přiložená mapka).
Celkem bylo v oblasti intervence 5.3 IOP předloženo 700 projektových žádostí ve výši 587 mil. Kč. Schválené projekty 575 projektů činí 469 mil. Kč a představují 100 % alokace. Příjemcům byly proplaceny prostředky ve výši 430 mil. Kč. Certifikováno bylo 89,3 % alokace oblasti intervence, což je 418,41 mil. Kč. V oblasti intervence 5.3 probíhalo plynulé čerpání a v každém roce realizace programu se podařilo vyčerpat stanovenou alokaci.
Současný stav
Realizace projektů v současné době probíhá bez výrazných problémů. Určitá rizika však v sobě skrývá období udržitelnosti projektů, které je v současném programovacím období definováno jako 5 let od ukončení realizace projektu. Pro územně analytické podklady platí, že musí být aktualizovány tak, jak je uloženo stavebním zákonem (průběžná aktualizace a jednou za 2 roky úplná aktualizace). Během udržitelnosti projektu na územní plán je příjemce povinen především zajistit vydání územního plánu zastupitelstvem obce a nabytí jeho účinnosti. Pokud dojde ke zrušení celého územního plánu nebo jeho části na základě rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, krajského soudu nebo krajského úřadu, je příjemce povinen dát zrušený územní plán, nebo jeho zrušenou část do souladu s požadavky soudního rozhodnutí, resp. rozhodnutí v přezkumném řízení tak, aby zajistil opětovné nabytí účinnosti územního plánu nejpozději do pěti let od ukončení realizace projektu.
Dále je příjemce povinen zachovat výsledky realizace projektu, udržet naplněné monitorovací indikátory, uchovávat dokumentaci, poskytovat informace a součinnost kontrolním orgánům, kterými je kromě Centra pro regionální rozvoj ČR např. Ministerstvo pro místní rozvoj, Finanční úřad, Nejvyšší kontrolní úřad či dokonce Evropská komise. Pokud příjemce nedodrží podmínky, v krajním případě mu hrozí odebrání dotace v plné výši.
Celkové zhodnocení intervence 5.3 programu IOP může tedy být, zejména s ohledem na období pěti let udržitelnosti, provedeno až zpětně. Předpokládáme, že příjemci všech podpořených projektů podmínky období udržitelnosti projektů splní.
Období 2014–2020
V minulých měsících byla rozpoutána debata o možnosti financování územních plánů, regulačních plánů a územních studií v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který se připravuje pro programové období 2014–2020.
Předpokládá se, že kritéria pro dotace na územní plány budou nastavena obdobně, jako tomu bylo v rámci IOP, s tím rozdílem, že by se podpora měla týkat i menších obcí pod 500 obyvatel. U regulačních plánů se předpokládá, že se bude jednat o regulační plány z podnětu, které nebudou nahrazovat územní rozhodnutí.
Územní studie by měly být zaměřeny na spolupráci měst a obcí při využívání veřejné infrastruktury, a dále na společné řešení problémů krajiny (mj. snižování potenciálních rizik a ohrožení přírodními katastrofami).
Pro podporu nástrojů územního plánování mluví nejen to, že zefektivňují a zkvalitňují rozhodování o území, ale také dobré zkušenosti s realizací projektů v období 2007–2013. Výsledná podoba Programového dokumentu IROP je však ještě daleko před námi a není možné nyní s určitostí určit, jaký výsledek jednání přinesou.