Tajemníci městských úřadů rokovali v Chomutově
Severočeský Chomutov hostil ve dnech 26.–28. května 2013 valné shromáždění a jarní celostátní odborný seminář Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR. Nad celou akcí převzali osobní záštitu hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček a primátor statutárního města Chomutova Jan Mareš.
„Konference se zabývala zásadními a důležitými vizemi pro všechny obecní úřady, které mají ambice být moderními, vstřícnými, efektivními a fungujícími úřady. Z tohoto pohledu jde chomutovský magistrát dlouhodobě cestou proklientského přístupu a snižování byrokracie. Leckdy je velmi obtížné zkrátit občanům cestu na úřad, zjednodušit administrativu, nabídnout klientský servis a přitom sledovat měnící se legislativu a plnit stále narůstající úkoly státní správy i samosprávy. Uspořádat tuto konferenci bylo pro Chomutov prestižní záležitostí a podle ohlasů návštěvníků je areál kina Svět i samotné město příjemně překvapily,“ řekl na úvod Jan Mareš
Co nás zítra čeká z „vnitra“
Náměstek ministra vnitra Pavel Kolář a vrchní ředitel sekce veřejné správy a eGovermentu Petr Prokop seznámili s chystanými změnami legislativy. Tajemníky nejvíce zaujala aktuální problematika návrhu zákona o státních úřednících a následujícího zákona o úřednících územně samosprávných celků i související otázky systému vzdělávání ve veřejné správě. Většina tajemníků vnímá zrušení Institutu pro veřejnou správu Praha ke konci tohoto roku jako rezignaci státu na vysoko nastavené standardy v kvalifikační úrovni úředníků zejména krajů, měst a obcí, ale i centrálních orgánů.
P. Prokop informoval o stavu projektu Procesní modelování agend veřejné správy. V rámci projektu by měly být popsány, namodelovány a optimalizovány vybraných 30 agend veřejné správy, systém by se měl stát nástrojem pro následné zpracování všech agend. Tím by mělo být dosaženo standardizace veřejné správy neboli stanovení závazných postupů při výkonu jednotlivých agend. Projekt by měl být dokončen v březnu 2014, po tomto termínu by mělo být otevřeno Metodické centrum MV, v tomto období by měly být vytvořeny procesní modely všech potřebných agend a podmínky pro odměňování za jejich výkon, v rámci přenesené působnosti již nikoliv formou příspěvku, ale v plné výši dle výkonu konkrétní agendy.
Ředitel odboru veřejné správy a eGovermentu MV Bohdan Urban posluchače seznámil s koncepcí rozvoje eGovernmentu a strategickým rámcem 2014+. Souběžně je zpracovávána koncepce rozvoje veřejné správy, oba dokumenty by měly vzájemně spolupůsobit. Dílčími cíli koncepce rozvoje eGovernmentu jsou – umožnit v roce 2020 nejméně 85 % podání jako úplné elektronické; realizovat úplná elektronická podání bez nutnosti dokládat údaje doložitelné z jiných databází státu; umožnit prvoinstanční úplná elektronická podání bez ohledu na místní a věcnou příslušnost samoobslužně nebo asistovaným způsobem.
O aktuálním stavu legislativních a zásadních nelegislativních úkolů ministerstva vnitra v oblasti zákona o obcích a zákona o svobodném přístupu k informacím informovala ředitelka odboru dozoru a kontroly veřejné správy MV Marie Kostruhová.
Standardizace také na MŽP i MPSV
Zástupce ministerstva životního prostředí Aleš Vokál přednesl příspěvek na téma analýzy agend a optimalizace výkonu státní správy v resortu životního prostředí. Obdobně jako MV, i MŽP chce formou projektu připravit podmínky pro úpravu a optimalizaci (racionalizaci) výkonu veřejné správy, tentokrát s prvky centralizace řízení výkonu jednotlivých agend. Výstupem by měla být standardizace některých procesů, např. správního řízení, přestupkového řízení či řízení o poplatku. Na základě ekonomické analýzy přistoupí MŽP k vytvoření nové strategie rezortu a centralizaci některých služeb. Součástí změn by mělo být i oddělení výkonu práce v terénu od výkonu státní správy, která bude ve větší míře přenesena na obce a kraje. Obce musí proto počítat s nárůstem agend v oblasti životního prostředí. Součástí celého procesu by mělo být i nastavení jednotného řízení rezortu včetně nákladovosti agend (a jejich úhrady).
Proces standardizace výkonu veřejné správy prezentoval i ředitel odboru rodiny a ochrany práv dětí MPSV Miloslav Macela a to v oblasti agendy orgánů sociálně-právní ochrany dětí (SPOD). Standardy od 1. ledna 2013 definují způsob činnosti pracovišť, personální potřeby, kvalifikační předpoklady včetně dalšího vzdělávání, technické vybavení a další parametry. Nastavené standardy se odrazí ve stanovení výše dotace ze strany státního rozpočtu. Na počátku července 2013 by měla být ze strany MPSV vyhlášena grantová výzva pro obce a kraje pro naplnění těchto standardů včetně standardů personálních. Dalším zdrojem pro financování výkonu agendy je státní příspěvek nadvýkon pěstounské péče (250 mil. Kč pro letošní rok), který je možné využít i pro krytí nákladů na pracovníky v oblasti náhradní rodinné péče. MPSV rovněž připravilo novou spisovou instrukci, dle které již počet spisů nebude mít vliv na výši dotace.
Další vývoj
Velkou pozornost posluchačů přitáhl i příspěvek jednoho z hlavních partnerů semináře, společnosti VITA software, s. r. o., jejíž zástupce vystoupil s informacemi o návrhu věcného záměru zákona o stavebních úřadech. Zatímco vláda potvrdila spojený model územní veřejné správy a ujistila odbornou i laickou veřejnost, že se tento model nerozpadne, připravilo Ministerstvo pro místní rozvoj návrh zákona, kterým v případě jeho schválení zanikne stávající síť stavebních úřadů a vznikne nová soustava stavebních úřadů, podléhajících Nejvyššímu stavebnímu úřadu – krajské a obecní stavební úřady. Tajemníci se shodli na tom, že případné oddělení stavebních úřadů od obecních úřadů je politické rozhodnutí, při takové změně dojde ke zrušení stávajícího dobře fungujícího systému a obce se budou muset vypořádat s předáním agendy, vypořádat pracovněprávní vztahy a oželet investice, které do stavebních úřadů vložily.
S krátkým příspěvkem na konferenci vystoupil také Tomáš Holenda z ČÚZK, který informoval o metodice zapisování volebních okrsků do Registru územní identifikace adres a nemovitostí (RUIAN) a požádal tajemníky o větší součinnost, spočívající v zakreslování okrsků v obcích s 2 a více okrsky, které by měly provádět ORP. Tajemníci však namítají, že k této činnosti nemají obce žádné zákonné zmocnění ani materiální, technické či finanční zabezpečení. Při vyhovění žádosti ČÚZK by tak postupovali v rozporu se zákonem o obcích.
Problematika přenášení dalších a dalších kompetencí ze strany centrálních orgánů na obce bez zákonného zmocnění i finančních zdrojů se postupně stala hlavním motivem jednání všech součástí tajemnického sdružení. Kromě zmíněného zapisování volebních okrsků je nejnovější problematika tzv. spotřebitelského ombudsmana, kterou na základě metodického pokynu Ministerstva průmyslu a obchodu mají vykonávat živnostenské úřady a mj. tak protiprávně vstupovat do občanskoprávních vztahů.
Proti trendu přenášení kompetencí bez zákonné opory tajemníci protestovali dopisem ministrovi vnitra v říjnu loňského roku, zatím bohužel bez odpovědi. Tajemníci jako vedoucí úřadů nechtějí brzdit nebo dokonce odmítat výkon některých agend veřejné správy, ale požadují, aby k této činnosti měli zmocnění a oporu v zákoně, které umožní tyto agendy vykonávat legálně a bude chránit úřady a jejich zaměstnance v případě soudních nebo jiných sporů. Případné finanční zdroje na zabezpečení výkonu těchto agend by pak měly být samozřejmostí.
Nový občanský zákoník
Základní přehled o zásadních změnách v koncepci celého soukromého práva a orientaci v nových institutech včetně dopadů na činnost měst a obcí přednesl posluchačům Václav Bednář, člen rekodifikační komise k této důležité normě.
Valné shromáždění STMOÚ ČR
Na vlastním valném shromáždění členů STMOÚ ČR zrekapitulovali loňský rok a schválili výroční zprávu a výsledky hospodaření za rok 2012. Delegáti rovněž přijali program činnosti STMOÚ ČR na období 2013–2014, vyslechli zprávu o přípravě změn ve stanovách i organizaci sdružení ve vazbě na změnu legislativy, danou novým občanským zákoníkem a informace o činnosti, aktivitách, ale zejména perspektivě členství STMOÚ ČR v evropské asociaci Union des Dirigeants Territoriaux de l’Europe (UDiTE). Asi nejvýznamnějším bodem jednání bylo schválení smlouvy o spolupráci STMOÚ ČR s celosvětovou organizací komunálních the International City/County Management Association (ICMA). Sdružení v loňském červnu přivítalo v Praze Radu ICMA, valná shromáždění sdružení již několik let pravidelně navštěvuje současný viceprezident této asociace Peter Ágh, který je současně i prezidentem slovenské partnerské asociace. Peter Ágh se nemohl projednávání smlouvy o spolupráci osobně zúčastnit, přesto k účastníkům konference promluvil on-line na kameru i mikrofon ze Slovenska. Uskutečnila se tak první videokonference v historii sdružení na této úrovni.
Konference v kině? A proč ne!
Technickou zajímavostí celé akce rovněž bylo, že se uskutečnila v nově vybudovaném kině Svět. Ve velkém kinosále a jeho pohodlných plyšových křeslech bylo možné shlédnout všech 22 odborných příspěvků, vystupující a jejich prezentace byly promítány na obří plátno, kde jinak běží zejména výpravné filmy či 3D projekce. „V našem městě se tak zrodilo zcela nové konferenční centrum, které je po této „pilotní konferenci“ připraveno hostit kongresy a obdobné akce,“ podotkl tajemník magistrátu hostitelského města Chomutov Theodor Sojka.
Jak uvedl na závěr předseda STMOÚ ČR Jaromír Zajíček: „Celostátní seminář si mimo jiné vzal za cíl, pokusit se informovat vedoucí jednotlivých úřadů z celé České republiky s nejnovějším vývojem legislativy a reforem veřejné správy, umožnit jim diskutovat mezi sebou navzájem, předávat své zkušenosti, připomínky a zpětnou vazbu zástupcům ústředních správních úřadů a institucí. Jsem přesvědčen, že jsme tuto ambici naplnili měrou více než vrchovatou.“
Odbornou část konference doplnil i slavnostní společenský večer, který se uskutečnil 27. 5. 2013 v důstojných prostorách historického Městského divadla Chomutov, účastníci za vydatného deště, větru i chladu absolvovali Eurosafari ve speciálních terénních vozech v Podkrušnohorském zooparku Chomutov, na prohlídku města s odborným průvodcem je dovezla romantická Lokálka Amálka.
Více než 250 účastníků celé akce tak odjíždělo z Chomutova přetíženo nabytými odbornými informacemi, ale i poznatkem, že je toto severočeské město zajímavé, hezké a velmi přátelské a bude jistě příjemné se sem vracet.