Pojďme společně podpořit rozvoj meziobecní spolupráce v České republice!

22. 7. 2013 OF 3/2013 Regiony

Svaz měst a obcí ČR připravuje projekt Podpora meziobecní spolupráce (dále jen Projekt), jehož hlavním cílem je vytvořit prostředí a podmínky pro dlouhodobou a systémovou podporu rozvoje meziobecní spolupráce v ČR. Základní podmínkou je přitom zachování samostatnosti jednotlivých obcí.

Prostřednictvím meziobecní spolupráce ve vhodně zvoleném území lze koordinovat poskytování základních veřejných služeb občanům, a tím docílit možných úspor ze společné činnosti, nabídky většího množství služeb při zapojení dostupných zdrojů, zajištění větší míry jejich efektivity apod. Mezi výhody dlouhodobé spolupráce patří rovněž společné sdílení informací a zkušeností. Mezi základní rysy účinné spolupráce patří její dobrovolnost, která však nevylučuje (ba naopak předpokládá) různé formy opory v legislativě, jak dokládají četné zahraniční zkušenosti.

Často zmiňovaným vzorem meziobecní spolupráce je tzv. „francouzský model“ společenství obcí, které s cílem šetřit náklady často spolupracují na plnění svých samosprávných úkolů. Ekonomické důvody jsou motivem ke spolupráci malých obcí také v Rakousku, ve Švýcarsku se zase např. obce povinně ze zákona sdružují v tzv. školní obci za účelem zajišťování základního a středního školství apod. V našich podmínkách nebyly dlouhodobé snahy o rozvinutí plošné meziobecní spolupráce realizovány zejména s argumentem nedostatku finančních prostředků, ale také z důvodu přetrvávající větší míry nedůvěry mezi představiteli obcí v přínosy tohoto typu spolupráce. Obce tak dnes většinou spolupracují pouze na řešení konkrétního úkolu (např. správa vodovodů).

Připravovaný pilotní projekt Svazu přispěje k vytvoření podmínek pro systémovou meziobecní spolupráci v ČR, a to ve spolupráci s již existujícími strukturami v území (mikroregiony, dobrovolné svazky obcí, místní akční skupiny – MAS). Zatímco úkolem MAS je především rozvoj místního partnerství, obce v systému meziobecní spolupráce budou vytvářet a realizovat strategie v oblastech svých výlučných a nepřenositelných pravomocí. Dohoda spolupracujících obcí na řešení společných strategií v oblasti základních veřejných služeb bude sloužit k získání finanční podpory, a to jak ze zdrojů fondů EU, tak i národních finančních zdrojů.

Na základě vytvořené odborné a administrativní kapacity v území, včetně metodické, koordinační a právní podpory ze strany Svazu, bude možno:

  • zkvalitnit a zefektivnit veřejné služby, a tím získat pro obce a města další finanční prostředky pro jejich rozvoj;
  • zlepšit a zjednodušit život občanům obcí a měst;
  • udržet efektivní veřejnou správu co nejblíže občanům;
  • zabránit s konečnou platností diskusím o administrativním snižování počtu obcí.

Základní informace o Projektu

  • pilotní Projekt je hrazený plně ze zdrojů OP LZZ – zapojit se mohou i obce a města, která nejsou členy Svazu;
  • doba trvání je od 1. května 2013 do 30. června 2015;
  • přímá finanční podpora do obcí a měst je více než 500 milionů Kč;

Prostřednictvím Projektu

  • podpoříme starosty, kteří přispějí k porozumění a sounáležitosti mezi obcemi;
  • ve spolupráci s konkrétní obcí, nebo již existujícím dobrovolným svazkem obcí, zaměstnáme týmy, které budou připravovat podmínky pro budoucí meziobecní spolupráci na základě rozhodnutí volených představitelů daného území;
  • zmapujeme situaci v území a přispějeme k hledání společných řešení v povinných oblastech, řešených v rámci samostatné působnosti obcí:
    • předškolní výchovy a základního školství,
    • odpadového hospodářství,
    • sociálních služeb,
    • a dále ve volitelných oblastech, jejichž řešení obce v území preferují.

Projektem placený čtyřčlenný tým

  • působí ve smluvní obci či stávajícím dobrovolném svazku obcí;
  • je zaměstnán smluvní obcí nebo již existujícím dobrovolným svazkem obcí, přičemž je na vůli zaměstnavatele, zda najme nové lidi, nebo využije stávajících zaměstnanců, a to jak z obcí, tak například i z MAS;
  • bude plnit úkoly vyplývající ze smluvního vztahu mezi Svazem a obcí, na základě pokynů ze strany realizačního týmu Projektu;
  • je obsazen pozicemi:
    • koordinátor meziobecní spolupráce v území (1,0 úvazku na dobu 19 měsíců),
    • pracovník pro tvorbu analýz a strategií (1,0 úvazku na dobu 19 měsíců),
    • tematický expert pro volitelnou oblast (0,3–1,2 úvazku na dobu 12 měsíců),
    • asistent (1,0 úvazku na dobu 19 měsíců).

Projekt podporuje silné osobnosti v území – motivující starosty

  • Dva starostové, jeden za obec a druhý za město, budou po dobu 15 měsíců finančně odměňováni za garanci úspěšnosti Projektu ve svém spádovém území. Kromě jejich ochoty zapojit se do realizace projektu půjde o následující předpoklady:
    • jsou uznávanou osobností v území,
    • mají přehled o situaci v území,
    • mají schopnost přesvědčit své kolegy o smysluplnosti meziobecní spolupráce,
    • přispívají ke vzniku podmínek pro rozvinutí meziobecní spolupráce,
    • mají jednoznačnou a nepřenositelnou zákonnou odpovědnost za rozvoj svého území.

Možné zapojení do realizace Projektu

Uvítáme vyjádření předběžného zájmu zástupců měst a obcí spolupracovat na realizaci pilotního projektu Svazu, do kterého je možné se zapojit následujícím způsobem:

  1. Stát se spolupracující obcí pro podporu rozvoje meziobecní spolupráce v území a naplňovat na základě smlouvy se Svazem cíle Projektu;
  2. Stát se jednou z vedoucích osobností pro podporu rozvoje meziobecní spolupráce v území (motivujícím starostou);
  3. Zapojit se do Projektu formou předání zkušeností s meziobecní spoluprací (zpětná vazba k průběhu realizace Projektu).

Výběr konkrétních zástupců z řad předběžných zájemců provede, na základě podmínek Projektu a situace v jednotlivých územích, Rada projektového partnerství, složená ze zástupců všech komor Svazu.

Vyjádření předběžného zájmu nám prosím zašlete co nejdříve. Budeme vás kontaktovat. Kontaktní osoba: Ing. Ivan Černý, tel. 730 154 520, cerny@smocr.cz

Jaromír Jech, ředitel – supervizor projektu; Mgr. Ingrid Štegmannová, PhD., vedoucí projektový manažer