Cestování je pohodlnější a bezpečnější díky dotacím z Evropské unie
Peníze z evropských fondů přinášejí lidem pohodlnější a bezpečnější cestování. Nové silnice a opatření na komunikacích šetří auta a eliminují dopravní nehody. Dopravní terminály dělají cestování pohodlnějším. Totéž platí o nových vlacích, autobusech a tramvajích. Peníze z regionálních operačních programů jdou ve velkém do dopravní infrastruktury a dostupnosti.
Lidem tyto projekty usnadňují život při cestování do práce, za nákupy a zábavou. Z Regionálního operačního programu (ROP) Moravskoslezsko se právě do oblasti dopravní infrastruktury a dostupnosti investuje až 40 % z celkového objemu 19 miliard korun, které jsou na rozvoj regionu v letech 2007–13 k dispozici. Nejvýznamnějšími investory jsou Moravskoslezský kraj, dopravci a také města a obce. Dosah projektů je napříč regionem a užitek z něj mají obyvatelé velkých měst i malých obcí.
„Do modernizace silnic jsme od roku 2007 investovali už 2,5 miliardy korun. Mezi novinkami je například jižní obchvat Opavy, rozšíření mostu v Českobratrské ulici v Ostravě a také desítky kilometrů rekonstruovaných silnic napříč krajem. Letos se očekává například zprovoznění VIA Lyžbice,“ jmenuje nejviditelnější projekty David Sventek, ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko, kde přijímají, hodnotí a proplácejí žádosti o evropské peníze.
Opravy silnic, studie a projekty
V Olomouckém a Zlínském kraji bylo do rozvoje dopravní infrastruktury investováno 5 miliard korun. Kraje a jejich organizace získaly z ROP Střední Morava na úpravu silnic II. a III. tříd 3,5 miliardy korun. Přibližně jednu miliardu získaly na své dopravní projekty města a obce. Ty ve většině případů řešily přestupní terminály a zastávky. Půl miliardu využili soukromí přepravci se závazkem veřejné služby na nákup nových autobusů či vlakových souprav.
Na Třinecku v Moravskoslezském kraji se díky spolupráci pěti obcí uskutečnil i další zajímavý projekt. Třinec, Ropice, Vendryně a Bystřice spojily síly, aby zvýšily bezpečnost na frekventované silnici I/11. Vznikla společná studie proveditelnosti a jednotlivé projekty, které získaly evropskou dotaci. Mezi návaznými opatřeními jsou nové okružní křižovatky, chodníky a přechody pro chodce.
Právě chodníky, napojení místních komunikací, pásy vegetace kolem komunikací, opěrné zdi a jiné vyvolané investice řešil projekt obce Dřínov na Zlínsku. Ve spolupráci s Ředitelstvím silnic Zlínského kraje, které předkládalo projekt průtahu obcí, obec předložila integrovaný projekt na dotaci 9 milionů korun. Doprava v Dřínově byla komplexně vyřešena díky 40 milionové dotaci z ROP Střední Morava (viz foto). Obdobně postupovali i v obci Otaslavice v Olomouckém kraji, kde obec s dotací za necelých 5 milionů vyřešila návaznou infrastrukturu a Správa silnic Olomouckého kraje s desetimilionovou dotací zrekonstruovala silnici.
Nové terminály
Významné částky z ROP Moravskoslezsko jdou do přeměny dopravních terminálů. Na přelomu roku byl otevřen terminál v Ostravě-Svinově. Propojil moderní nádražní budovu s přednádražím, kde denně probíhá čilý ruch při přestupech na návazné spoje tramvají a autobusů.
I přes bolestná dopravní omezení v průběhu stavby a některé výtky na nový terminál se Ostravě podařilo proměnit zanedbané a chátrající přednádraží v bezpečný a funkční přestupní prostor. Návazný projekt Moravskoslezského kraje navíc zajistil rekonstrukci silnic na Svinovských mostech, kterými denně projíždí tisíce aut.
Nové dopravní terminály budou mít také v Bruntálu a Studénce. V obou případech půjde o funkční a estetickou přeměnu u nádražních budov, která lidem přinese pohodlí a bezpečí při přestupech a čekání na návazné spoje. Terminálu v Bruntálu má být hotový na jaře příštího roku. Přeměna terminálu ve Studénce má být ukončena ještě letos.
„Významně se evropskými penězi podílíme také na modernizaci veřejné hromadné dopravy. S přispěním přibližně jedné miliardy korun bylo a bude pořízeno přes 215 nových vozidel, zejména autobusů, ale také vlaků, tramvají a trolejbusů pro regionální linka a tratě. Je to viditelná proměna k lepšímu,“ hodnotí Sventek.
Vozidla pro hromadnou dopravu
Na silnice v Moravskoslezském kraji už vyjely také desítky nových autobusů. Dopravní podniky v Ostravě a Opavě, společnosti ČSAD a Veolia za evropské peníze pořídily vozidla pro městskou hromadnou a příměstskou dopravu. Komfortnější cestování, méně emisí, bezbariérový vstup a také signalizační a akustické systémy i pro neslyšící si užijí cestující MHD v Ostravě, Opavě Frýdku-Místku, Havířově a Karviné. A také na desítkách linek mimo velká města.
Například dodávka posledních 14 z celkem 55 nových autobusů Veolie proběhla letos v únoru (vit foto). Dva autobusy jsou nasazeny na linkách Ostravsku mezi Ostravou a Bílovcem a Ostravou, Frýdkem-Místkem a Frenštátem pod Radhoštěm. Pět vozidel jezdí po Novojičínsku, jde například o linky z Kopřivnice přes Lichnov do Frenštátu pod Radhoštěm nebo z Nového Jičína do Kopřivnice. Na Bruntálsku jezdí tři vozidla, třeba mezi Krnovem a Bruntálem a Bruntálem a Karlovou Studánkou. Čtyři autobusy jsou nasazeny na Třinecku, potěší cestující z Českého Těšína přes Třanovice a Dobrou do Frýdku-Místku nebo z Třince přes Český Těšín a Těrlicko do Havířova.
Podobně si vede také společnost ČSAD, která si díky penězům Z ROP Moravskoslezsko pomohla k nákupu rovněž 55 nových autobusů, zejména pro příměstskou, ale také městkou hromadnou dopravu.
Na cestující MHD se nezapomnělo ani v Opavě. Kromě šesti nových trolejbusů včetně dvou tzv. duobusů bude Dopravní podnik Opava vybaven novým odbavovacím systémem, vše rovněž za využití peněz z ROP Moravskoslezsko.
Autobusové zastávky i vlakové soupravy
Přibližně sto milionů z ROP Střední Morava bylo ve městech a obcích investováno do zlepšení zastávek. V obci Písečná na Jesenicku řešili naprosto nevyhovující zázemí autobusové dopravy na silnici I. třídy 44 a II. třídy 455 vedoucí od Ostravy do okresního města Jeseník. Obec nevyhovující místa pro parkování autobusů upravila s dotací ROP Střední Morava ve výši 1,6 milionů korun (viz foto).
Jak již bylo uvedeno, největšími investory do zlepšení dopravy v regionech jsou kraje. Malé obce, bez toho aniž by musely zatěžovat vlastní rozpočty, pak těší opravené silnice, mosty, okružní křižovatky.
Z pohledu ROP Střední Morava byly v přepočtu na jednoho obyvatele největší investice realizovány v Domaželicích, Cetechovicích, Ústí, Špičkách, Osíčku, Horní Lhotě nebo v Lukovečku. Všude tam Olomoucký nebo Zlínský kraj zrekonstruoval silnice II. a III. třídy, které byly v nevyhovujícím stavu.
Polepší si také cestující na železnici. Mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem se prohání pět nově pořízených souprav Regionova. Na trati z Bohumína přes Ostravu do Mostů u Jablunkova byly nasazeny zatím dvě soupravy City Elefant. Další dvě přibydou letos na jaře.