Odměny a příplatky poskytované členům zastupitelstev obcí se řídí nařízením vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů. Poslední novelizace z prosince v roce 2010 snížila tyto odměny o 5 %, i když původní záměry navrhovaly až desetiprocentní snížení.
V současné době zástupci Svazu měst a obcí, Sdružení místních samospráv a Asociace krajů jednají s představiteli resortů vnitra i práce a sociálních věcí o změně systému odměňování.
Na pořadu je požadavek, aby se odměny členů zastupitelstev vrátily na úroveň roku 2010 a následně se připravil zcela nový systém odměňování, který by nekopíroval systém odměňování úředníků státní správy, ale vycházel z postavení představitelů samosprávy jako volených politických zástupců.
V systému odměňování navíc došlo k určité nerovnováze, která spočívá ve značném rozdílu v odměňování uvolněných a neuvolněných starostů a místostarostů. Je z podivem, že neexistuje přehled o přesném počtu uvolněných a neuvolněných starostů. Podle odhadu redakce je počet obcí, ve kterých působí neuvolněný starosta kolem 2500. Jedná se především o malé obce a uvědomíme-li si, že povinnosti neuvolněného starosty jsou naprosto stejné jako u starosty uvolněného, jsou odměny na neuvolněných podceněné.
Poměr měsíční odměny neuvolněných a uvolněných starostů je u nejmenších obcí 39 % – viz graf 1, který ukazuje poměr odměn, vyjádřený v procentech, v obcích podle jejich velikosti. Sloupcový graf 2 ukazuje výsledné částky maximálních odměn jednotlivých funkcí (uvolněných a neuvolněných starostů a místostarostů), které jsou součtem konstantní výše odměny a stoupající výše příplatku podle počtu obyvatel v obci.
© 2018 Triada, spol. s r. o., Praha, spolupráce: Webhouse, s. r. o.