Krajská setkání členských obcí

20. 5. 2013 OF 2/2013 Regiony

Krajská setkání představitelů měst a obcí v jednotlivých krajích se v letošním roce konala již podesáté. Setkání, nejenom pro své členy, připravuje Svaz měst a obcí ČR. Proto jsme se zeptali Dana Jiránka, předsedy SMO ČR na hlavní projednávané otázky.

Dan Jiránek, předseda SMO ČR

Cílem setkání je získat názory a podněty starostů k aktuálně projednávaným tématům a ty pak využít při formulování stanovisek Svazu. Právě pro vzájemné předávání informací mezi starosty, kteří mají neocenitelné zkušenosti z praxe, a odbornými pracovníky Kanceláře Svazu, kteří zase přinášejí novinky z různých jednání na ministerstvech a dalších centrálních institucích, se krajská setkání stala velmi oblíbenými.

Jaká stanoviska zazněla ke koncepci dokončení reformy veřejné správy?
Pojetí, které připravilo Ministerstvo vnitra jsme jednoznačně odmítli. Není možné souhlasit s tím, aby menším obcím byly postupně odebírány jednotlivé kompetence, rušeny matriky, stavební úřady atd., a vše se soustředilo pouze na obcích s rozšířenou působností, které by ostatně převzetí všech agend mnohdy ani nezvládly. Podporujeme však návrh na výkonové financování přenesené působnosti, tedy stanovení standardů. Zdůrazňujeme také, že v prvé řadě by mělo dojít k reformě ústřední státní správy, ke které se dosud vůbec nepřistoupilo.
Mluvilo se rovněž o rozšíření pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu?
Tento návrh se zatím podařilo odvrátit. Svaz opakovaně upozorňuje na problém kontrol, zejména pak na jejich roztříštěnost, přesto návrh na rozšíření pravomocí NKÚ prošel Sněmovnou, ale Senát návrh zamítl. Starostové se rozhodně kontrolám nebrání. Důrazně však poukazují na duplicitu kontrol, neboť již dnes jsou města a obce kontrolovány ze strany krajů, příslušných ministerstev, finančních úřadů atd. Kontroly uvedených úřadů sledují stejné cíle, které by měl u samosprávných celků nově sledovat i NKÚ.
Jaké jsou názory na reformu regionálního školství?
Proti koncepci reformy exministra Dobeše se zvedla obrovská vlna kritiky a nakonec od ní bylo upuštěno. Nyní se otevírá diskuse nad návrhem stávajícího vedení ministerstva. Jedním ze základních principů reformy mají být ministerstvem pevně určené oborové normativy na žáka a stanovení dvou paušálních částek pro zřizovatele – jedna na všechny mateřské školy, malotřídky a I. stupně základních škol, – druhá na II. stupeň ZŠ, ovšem v tomto případě pouze na jednu školu v obci, kterou zřizovatel vybere. Návrh řeší také financování nepedagogických pracovníků, neinvestiční náklady atd.
Jak se starostové dívají na problém veřejných zakázek?
Platné znění nové legislativy od zadávání veřejných zakázek vysloveně odrazuje, což má přímý dopad na HDP. Obce a města stále upozorňují na složitost a někdy i nesplnitelnost daných kritérií. Chceme proto docílit změny zákona – především zvýšit limity v souladu s evropskou legislativou, zjednodušit kritéria, v odůvodněných případech umožnit výběr jediného uchazeče a obecně zjednodušit administrativu celého procesu zadávání veřejných zakázek.
Prišla na řadu diskuze k přímé volbě starostů?
Přímá volba starostů ano či ne, to je otázka, která stále zůstává nezodpovězena, i když v poslední době se zdá, že se od jejího zavedení odklonila i řada původních příznivců. Nicméně Ministerstvo vnitra musí splnit svůj úkol vyplývající z Programového prohlášení vlády a do června t. r. vládě předložit návrh, který by přímou volbu zaváděl v menších obcích. Svaz od prvních diskusí na toto téma není zastáncem přímé volby starostů, vůbec už nesouhlasí s tím, že někde by zavedena měla být a jinde ne. Dáváme přednost posílení prvků většinového volebního systému, aby způsob přidělování mandátů byl pro voliče srozumitelnější a výsledky voleb by v očích veřejnosti měly větší legitimitu.
Blíží se nové programovací období Evropské unie. Jak probíhá příprava na čerpání evropských fondů po roce 2013?
Jeden celý blok krajských setkání byl vždy věnován této problematice a naším společným záměrem je významné posílení pozice měst a obcí v souladu s jejich nezastupitelnou rolí při rozvoji území. Chceme, aby se se zástupci měst a obcí plně počítalo při přípravě, koordinaci a realizaci budoucí strukturální politiky. Nezbytné je sjednocení postupů jednotlivých orgánů s důrazem na maximální uživatelskou vstřícnost vůči žadatelům. Svaz prosazuje urbánní a územní dimenzi ve všech operačních programech tak, aby byly zajištěny potřeby samospráv. Právě obce a města nejlépe vědí, kam prostředky v území nejlépe směřovat.
Často se diskutuje otázka rušení pošt. Jaký je přístup Svazu k tomuto záměru?
Svaz s vedením České pošty (ČP) velmi intenzivně již od roku 2009, podepsali jsme Memorandum k projektu Pobočkové sítě a ČP se zavázala, že bez souhlasu obou stran k žádným direktivním změnám obsluhy nedojde. Konfliktní případy bude řešit se zástupci Svazu. Navrhujeme starostům, aby se v případě, že s nimi ze strany regionálních pracovníků ČP nebude jednáno korektně, obrátili na Kancelář Svazu, která se pokusí sjednat nápravu.