Na obecních a krajských úřadech pomalu končí činnosti spojené s výkaznictvím za rok 2012. Celkovému hodnocení loňského hospodaření bude Obec & finance ještě věnovat prostor v příštích číslech. Srovnání reality daňových výnosů s odhady však může mnohé naznačit i pro rok letošní.
Diskuze o výnosu daní, zejména pak vliv zvýšení daně z přidané hodnoty (DPH), se soustředily obvykle pouze na celkové inkaso. Vezmeme-li v úvahu jen daně, které obce sdílí, získaly veřejné rozpočty jako celek o téměř 16 mld. Kč více. Přesto se dle prvotních výpočtů ukazuje, že u obcí i krajů došlo ve srovnání s rokem 2011 k čistému poklesu daňových příjmů.
Zvýšení sazby DPH z 10 % na 14 % přinesl zákon 370/2011 Sb., který při projednávání obsahoval důvodovou zprávu s mnoha zajímavými výpočty a velkým přesvědčením o nalezení zdrojů pro speciální důchodový účet. „S ohledem na cíl, kterým je získání zdroje k realizaci penzijní reformy, která bude účinná od roku 2013, z dodatečného výnosu z daně z přidané hodnoty, je potřeba změnit zákon o rozpočtovém určení daní. Navrhuje se proto upravit podíl na sdíleném výnosu daně z přidané hodnoty pro obce a kraje tak, aby finanční dopad zvýšeného výnosu na obce a kraje byl příjmově, nikoli výdajově neutrální,“ uvádí se v důvodové zprávě.
Již při projednávání návrhu zákona obce a kraje upozorňovaly, že snížení podílu povede v důsledku nadhodnoceného odhadu inkasa ve skutečnosti k poklesu zdrojů. Odpovědí ministerstva byla do jisté míry jízlivá výzva, aby samospráva předložila argumenty pro jinou úroveň predikce…
V průběhu roku se ukázalo, že o zamýšlených 21,3 mld. Kč patrně inkaso DPH nevzroste, a proto se odhad postupně snižoval. Ministerstvo financí upozorňovalo na skutečnost, že neklesla spotřeba zatížená sníženou daní, ale méně se nakupovalo zboží a služby zdaňované sazbou základní. Nezbývá, než s analýzami ministerstva financí souhlasit. V době hospodářského „nerůstu“, kdy řada domácností splácí úvěry a kdy vláda přistupuje k trvalým úsporám, se spotřeba nachází jinde než v roce 2008. Tehdy totiž také došlo k nárůstu sazby o 4 % a přírůstek inkasa byl velmi příznivý – historie se ale neopakovala.
Uvedená tabulka vychází ze zdrojů Ministerstva financí a z vlastních propočtů. Tabulka dokládá, že celostátní inkaso DPH se v loňském roce zvýšilo o necelé 3 mld. Kč. Vzhledem ke změně procenta sdílení však obce i kraje zaznamenaly meziroční pokles, což je jiný trend, než sliboval státní rozpočet na rok 2012. Vlivem lepšího inkasa u daní z příjmů není celkový meziroční pokles daňových zdrojů natolik výrazný. Přesto zkušenost roku loňského znamená varování pro rok letošní.
Skutečnost 2011 | Státní rozpočet 2012 | Skutečnost 2012 | Rok 2013 – příslib léto 2012 | Návrh státního rozpočtu 2013 a nové RUD | Schválený rozpočet | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkaso celkem | Obce | Kraje | Inkaso celkem | Obce | Kraje | Inkaso celkem | Obce | Kraje | Inkaso celkem | Obce | Kraje | Inkaso celkem | Obce | Kraje | Inkaso celkem | Obce | Kraje | ||
DPH | 275,39 | 58,9 | 24,56 | 308,7 | 61,5 | 25,6 | 278,2 | 55,5 | 23,1 | 325,9 | 67,9 | 25,6 | 299,6 | 62,4 | 23,5 | 297,1 | 61,9 | 23,4 | |
Daň z příjmů právnických osob | 118,11 | 25,3 | 10,54 | 122,9 | 26,3 | 11,0 | 128,0 | 27,4 | 11,4 | 122,3 | 28,8 | 10,9 | 123,9 | 29,2 | 11,1 | 124,9 | 29,5 | 11,1 | |
Daň z příjmů fyzických osob | 133,4 | 31,0 | 11,8 | 135,9 | 32,0 | 11,9 | 136,3 | 31,7 | 12,0 | 145,4 | 36,4 | 12,4 | 150,4 | 37,6 | 12,9 | 147,8 | 37,0 | 12,6 | |
zvláštní sazba | 11,05 | 2,4 | 0,99 | 12,8 | 2,7 | 1,1 | 13,2 | 2,8 | 1,2 | 13,1 | 3,1 | 1,2 | 13,4 | 3,2 | 1,2 | 13,4 | 3,2 | 1,2 | |
přiznání | 2,94 | 1,3 | 0,16 | 5,3 | 2,3 | 0,3 | 3,3 | 1,4 | 0,2 | 5,4 | 2,4 | 0,3 | 5,4 | 2,4 | 0,3 | 5,4 | 2,4 | 0,3 | |
závislá činnost | 119,37 | 27,3 | 10,65 | 117,8 | 27,0 | 10,5 | 119,8 | 27,4 | 10,7 | 126,9 | 30,9 | 11,0 | 131,6 | 32,1 | 11,4 | 129,0 | 31,4 | 11,2 | |
Celkem | 526,9 | 115,2 | 46,9 | 567,5 | 119,8 | 48,5 | 542,5 | 114,5 | 46,5 | 593,6 | 133,1 | 49,0 | 573,9 | 129,2 | 47,5 | 569,8 | 128,3 | 47,1 |
Již dlouhodobě existuje požadavek na snížení významu účelových dotací v rozpočtech obcí ve prospěch daňových příjmů. Zastánci poukazují na neefektivnost dotací, riziko korupce nebo na „leštění klik v Praze“. V letošním roce se podíl daňových příjmů obcí zvýší z dlouhodobě vykazované poloviny na zhruba 66 %. A sníží se význam dotací. Problémem se však zdá, že pokles dotací bude výraznější než nárůst daňových příjmů.
Součástí diskuzí o nové podobě RUD se nikdy nestal oficiální seznam dotací určených ke zrušení. Lze ale očekávat, že objem účelových dotací do územních rozpočtů z národních zdrojů se bude postupně blížit nule. S ohledem na zkušenosti posledních let je otázkou, zda obce obdrží přislíbený objem daňových příjmů, jež mají rušené dotace nahradit. Politicky velmi vypjatá diskuze o novele RUD příliš neumožňovala vznášet logické argumenty…, a tentokrát k nim ani nikdo příliš nevyzýval.
Z druhé části tabulky, která se věnuje letošnímu roku, vyplývá rozdíl mezi objemem celkového inkasa v létě roku 2012, kdy se nastavoval nový systém RUD, a konečné podoby státního rozpočtu. Je zřejmé, že aniž by došlo k odeslání jediného daňového přiznání za letošní rok, klesl odhad výnosu obcí z DPH o 10 %.
Poslední verze rozpočtu počítá s meziročním nárůstem inkasa sdílených daní o více než 27 mld. Kč, z čehož by polovina měla připadnout obcím… Věřme, že alespoň zčásti se tak stane.
Pozn.: Tento text není míněn jako kritika práce odborníků Ministerstva financí, o jejichž schopnostech autorka na základě vlastních zkušeností nepochybuje. Problémem jsou až následné politické korekce a účelové úpravy odhadů daňových příjmů.
Ing. Jaroslava Kypetová, PhD., autorka vyučuje na Vysoké škole CEVRO Institut
© 2018 Triada, spol. s r. o., Praha, spolupráce: Webhouse, s. r. o.