Význam cestovního ruchu a podpora jeho rozvoje
Cestovní ruch je důležitým odvětvím národního hospodářství ČR, které patří do sektoru služeb a je jedním z nejdůležitějších hospodářských odvětví v Evropské unii.
Vzhledem k významu odvětví a jeho dopadům na regionální rozvoj, trh práce, malé a střední podnikání, obchod, kulturu, dopravu, životní prostředí, zdravotnictví, diverzifikaci činností ve venkovském prostoru a infrastrukturu a jeho citlivosti k vnějším zásahům je snahou Ministerstva pro místní rozvoj ČR (MMR) vytvořit odpovídající podmínky pro jeho udržitelný rozvoj.
MMR se v letech 2010–2013 zaměřilo prostřednictvím realizace systémového finančního nástroje v podobě Národního programu podpory cestovního ruchu (dále také „NPPCR“ nebo „Program“) na rozvíjející se celosvětový trend a filozofii podpory sociálního cestovního ruchu a cestovního ruchu pro všechny.
Jedním z cílů Programu je podpora akcí se zaměřením na účastníky z cílových skupin (děti do 15 let, rodiny s dětmi, zdravotně handicapovaní, senioři – osoby starší 60 let), u kterých lze obecně konstatovat, že se jedná o osoby s určitým handicapem (fyzickým, psychickým atd.).
Cestovná ruch pro všechny
Základním kamenem sociálního cestovního ruchu je „právo na cestování“. Cílem sociálního cestovního ruchu je, aby právo na cestování bylo v praxi obecně dostupné. Je to způsob realizace všeobecného práva účastnit se na cestovním ruchu, cestovat, poznávat jiné regiony a země – sám základ cestovního ruchu. A právě zmíněný cíl se NPPCR snaží prostřednictvím dotovaných akcí naplňovat. Shrnuto v kostce je Národní program podpory cestovního ruchu určen podnikatelským subjektům (obchodní společnosti, podnikající fyzické osoby) s minimálně dvouletou podnikatelskou historií. Finančním zdrojem jsou vedle prostředků státního rozpočtu i vlastní investice – peněžní prostředky příjemců dotace.
V současné době je realizace Programu schválena na období let 2010–2013. Dotace může dosahovat maximálně 50 % z celkových uznatelných nákladů akce a celkové výdaje jedné akce se musí pohybovat v rozmezí min. 250 tis. Kč a max. 5 mil. Kč. Program je od roku 2011 realizován podprogramem „Cestování dostupné všem“, v roce 2010 to byl podprogram „Cestovní ruch pro všechny“. Akce s poskytnutou dotací na základě výzvy v daném kalendářním roce mohou být realizovány i v roce následujícím po roce poskytnutí dotace a je zde uplatňován princip minimálně pětileté udržitelnosti.
Účelem podprogramu „Cestovní ruch pro všechny“ bylo podpořit podnikatelské subjekty provozující podnikatelskou činnost v kategorii ubytování, stravování a pohostinství, cestovní kancelář, agentura a jiné rezervační související činnosti. Podprogram byl konkrétně zaměřen na tvorbu nových produktů domácího cestovního ruchu ve vztahu k cestovnímu ruchu pro všechny, včetně marketingové podpory nově vytvořených produktů, a také na vytvoření podmínek pro realizaci nových produktů domácího cestovního ruchu ve vztahu k cestovnímu ruchu pro všechny (např. bezbariérový přístup, dětská herna, dětský koutek, mobilní bazén, vybavení třídy pro školy v přírodě apod.).
Cestování dostupné všem
Po vyhodnocení efektivnosti podprogramu „Cestovní ruch pro všechny“, který byl zaměřen na měkké aktivity a marketing nových produktů, došlo z důvodu zjištění potřebnosti naplnění i jiných parametrů ke změně oblasti podporovaných aktivit a ke spuštění nového podprogramu; „Cestování dostupné všem“.
Podprogram se zaměřuje na:
- rekonstrukce a vybudování odpočívadel, center služeb pro turisty a hygienického zázemí pro pěší, cyklisty a handicapované turisty podél pěších tras, naučných stezek, cyklotras a zdrojových tras pro zvýšení návštěvnosti;
- zpřístupnění atraktivit cestovního ruchu (atraktivity neregionálního a regionálního významu) – městská kola, schodolezy, ekologicky šetrná doprava v místě atraktivity a do/od atraktivity;
- zavedení a vytvoření navigačních a informačních systémů pro senzoricky handicapované účastníky, s obecným cílem zkvalitnit a usnadnit pohyb po atraktivitách cestovního ruchu všem účastníkům, i těm se zdravotním omezením a zkvalitnit tak jejich zážitek z návštěvy dané atraktivity.
Každá podpořená a realizovaná akce musí v sobě zahrnovat i marketing (propagaci) vytvořeného produktu.
Rok | Žádostí přijato | Podpořeno akcí | Dotace (tis. Kč) |
---|---|---|---|
2010 | 83 | 36 | 64 318 |
2011 | 58 | 42 | 68 691 |
2012 | 64 | 36 | 48 392 |
Celkem | 205 | - | - |
V letošním roce, stejně tak jako v minulých dvou letech, byla účastníkům cestovního ruchu zpestřena dovolená či jim byl zprostředkován intenzivnější zážitek z návštěvy zajímavé atraktivity cestovního ruchu na různých místech ČR i díky několika desítkám akcí, na jejichž realizaci byla poskytnuta veřejná podpora v rámci Národního programu podpory cestovního ruchu, podprogramu Cestování dostupné všem (Cestovní ruch pro všechny).
Příklady dobré praxe
Níže je uvedeno několik akcí, které byly zrealizovány, a které by se zároveň mohly stát impulsem podnikatelům pro návrh akcí pro rok 2013.
S pozitivním ohlasem, nejen u místní veřejnosti, se setkala akce „Ekovláček z Benešova do Konopiště“. Hlavní podstatou bylo a je zpřístupnění památky nadregionálního charakteru zámku Konopiště jinak, než jen automobilem. Byla zavedena ekologická silniční doprava z města Benešov na zámek – lokomotiva s vagonem včetně zřízení sítě nástupních a výstupních míst, laviček, informačních tabulí a propagace. Vláček umožňuje snadný nástup a výstup handicapovaným, seniorům a cestujícím s kočárky. Jedná se o atraktivní, ekologické a bezpečné zpřístupnění významné památky.
Další podpořenou akcí je „Vítkova Hora pro všechny generace“. Bylo vybudováno víceúčelové hřiště, dětské hřiště, pořízen mobilní bazén a sportovní potřeby a vytvořeny tři nové produkty – pobytové balíčky pro seniory, pro seniory s dětmi do 15 let (mimosezónní pobyty pro prarodiče s vnoučaty) a pobytové setkání seniorů. Realizace balíčků tak umožňuje seniorům trávit finančně dostupnou dovolenou, která by napomohla k prohlubování rodinných vazeb mezi dětmi a prarodiči a v neposlední řadě dochází k posílení zdravotních a mentálních aktivit cílové skupiny. Vzhledem k faktu, že senioři představují 18 % populace ČR a tento podíl stále roste, je rozvoj tohoto segmentu žádoucí.
Stejnému podnikatelskému subjektu se podařilo získat dotaci v rámci Programu i v roce 2011 pro přímo navazující akci „Centrum služeb pro turisty Vítkova Hora“. Ze zchátralého objektu, ležícího přímo u značené turistické trasy, došlo k vytvoření Centra služeb pro turisty. Součástí bylo vybudování veřejného WC se sprchou, půjčovny sportovních potřeb, skříněk pro uložení věcí, místnosti pro turistické informace a dětského koutku. Vzniklo nové odpočívadlo (terén, stůl s lavicemi, lehátka a stojany na kola), venkovní sportoviště včetně trampolín a protahovacích zařízení pro seniory a informační stojany.
V rámci akce „Centrum služeb při penzionu Kadlečák“ došlo ke stavbě půjčovny sportovního vybavení, srubové pergoly a veřejné toalety. Tato akce dokazuje, že provozování a stavba toalet pro veřejnost nemusí být vždy jen záležitostí města nebo obce. Veškeré objekty jsou dřevěné a nenásilně tak doplňují přírodní scenérii místa.
Dalším podpořeným záměrem, který ocení především děti a rodiny s dětmi, je „Pohádková země Brčálník“. Byla zatraktivněna 3 km dlouhá naučná turistická stezka – přeměněna v Pohádkovou stezku Brčálník, vedoucí ze Špičáckého sedla do Pohádkové země v horském areálu Brčálník. Na stezce děti prožijí část příběhu „Putování pohádkovou zemí“ a v Pohádkové zemi v Brčálnickém údolí se pak skutečně setkají s kouzelnými postavičkami. Pohádková země je dětským hřištěm i sportovištěm. Celá stezka je pojata jako oživená cesta do pohádky. Doplnění stávající trasy mobiliářem (tabule, značení, lavice, odpočívadla apod.) vytváří „živou“ cestu pohádkou, kde budou děti vtaženi do pohádkového příběhu. V rámci marketingových aktivit akce došlo k vytvoření webové stránky s virtuální pohádkovou (naučnou) stezkou a pohádkovou zahradou.
Z výzvy vyhlášené pro rok 2012 je dobré zmínit jednu z mála akcí zaměřených na senzoricky handicapované účastníky cestovního ruchu. V letošním roce byla dotována akce s názvem „Informační a navigační systém pro senzoricky handicapované“. Hlavní náplní akce je vytvoření a rozmístění informačního a navigačního systému pro sluchově a zrakově postižené návštěvníky expozice Království železnice. Expozice – železniční model celé ČR je rozdělen na jednotlivé kraje. Významným efektem akce bude zlepšení komfortu návštěvy expozic pro seniory a menší děti. Bude se jednat o vytvoření speciálního software a instalaci několika info-kiosků s dotykovými obrazovkami s možností úpravy velikosti zobrazovaných informací. Informace o expozicích – významných objektech budou namluveny a některé převedeny do Braillova písma.
Jak již bylo zmíněno, Národní program podpory cestovního ruchu byl schválen pro období 2010–2013, a proto je třeba se zmínit o vyhlášení výzvy k překládání žádostí o dotace pro rok 2013 v rámci vyhlášeného podprogramu Cestování dostupné všem s termínem uzávěrky v polovině února 2013. V lednu 2013 budou uspořádány semináře s praktickými radami pro potenciální žadatele v rámci vyhlášené výzvy.
Pravidla fungování
Přijatelnost a kvalita Programu závisí, vedle nastavení základních mechanismů a pravidel fungování, také na samotných předložených záměrech jednotlivých akcí podnikatelskými subjekty. Ty potom za pomoci finanční investice veřejného sektoru, dokážou akci provést, zhodnotit svůj majetek a provozovat zařízení cestovního ruchu. Takové aktivity přispívají na několik budoucích let nejenom k rozvoji sociálního cestovního ruchu, ale i zaměstnanosti a měst a obcí.
V souvislosti s vyhlášenou novou výzvou tým administrátorů Programu upozorňuje potenciální žadatele o dotaci na nutnost znalosti „Zásad pro žadatele“. Platí to zejména pro případ, že zpracování žádosti je svěřeno externím subjektům. Nejenom žádosti, ale i ostatní dokumentace, jako jsou průběžné zprávy a závěrečná vyhodnocení akcí, často vykazují řadu nedostatků. Zásady pro žadatele vyhlášeného podprogramu se totiž odlišují od pravidel programů spolufinancovaných z Evropské unie. Nedostatky a pochybení v dokumentaci jsou mnohdy zbytečné a pramení právě z neznalosti pravidel Programu uvedených v „Zásadách“. Správce Programu konstatuje, že v posledních letech je mnohdy na vině vyloučení žádostí z návrhu na dotaci nebo zpoždění možnosti žádosti financovat právě nedbalost zpracovatelských firem.