Jaký bude skutečný dopad novely rozpočtového určení daní na rozpočet obce?
V následujících měsících budou zastupitelstva schvalovat rozpočty na rok 2013. Novela rozpočtového určení daní (RUD) a další související úpravy se do plánů většiny obcí promítnou pozitivně. Alespoň dle předběžných propočtů. Pozor však na euforii, jde pořád pouze o teorii.
Podle informací zástupce Ministerstva financí ze začátku září bude nová prováděcí vyhláška k novele RUD zveřejněna až v průběhu prosince. Do té doby lze pouze odhadovat skutečné hodnoty koeficientů, které se pro některé obce podstatně změnily. Důvodem je navýšení významu podílu prostého počtu obyvatel (nárůst z 3 % na 10 %), zavedení nového kritéria podílu počtu žáků základních škol a dětí v mateřských školkách, související snížení váhy přepočítaného počtu obyvatel (pokles z 94 % na 80 %) a také změny ve velikostních kategoriích a hodnotách koeficientů postupných přechodů.
Došlo také k úpravě procent sdílení celostátního inkasa daní, od ledna zákon obsahuje podíly ve výši 20,83 % pro daň z přidané hodnoty, 22,87 % pro daň z příjmů ze závislé činnosti a 23,58 % pro ostatní daně. Zjednodušeně řečeno, změn přijde hodně.
Další nejistou veličinu tvoří odhad celostátního inkasa daňových příjmů. Několik let se skutečnost pohybuje pod očekáváním, proto se obce raději celostátními predikcemi příliš neřídí. Teoretické výpočty Ministerstva financí, které lze považovat za jediný oficiální zdroj informací, však právě z růžově viděných objemů výběru daní vycházejí. A zde existuje riziko pro obce, resp. menší města, kterým má novela RUD přinést největší prospěch. Údaje o předpokládaných daňových příjmech, které obsahuje návrh státního rozpočtu na rok 2013 se podstatně liší od důvodové zprávy, jíž se vysvětlovaly přínosy novely. V případě daně z přidané hodnoty rozdíl činí více než 20 mld. Kč. Rozpočet i všechny výpočty jsou navíc postaveny na předpokladu schválení novely daňových zákonů (původně sněmovní tisk 695, nyní nově 801, což je balíček legislativních opatření k zamezení zvyšování schodku státního rozpočtu). Pokud ke schválení nedojde, skutečný přínos novely na položkách daňových příjmů se snižuje na polovinu.
Obce a zejména menší města, jejichž rozpočty by byly postaveny pouze na propočtech MF ČR, by se mohla dostat do problémů, neboť při zahrnutí nových predikcí se rozdíl mezi slibem a realitou pohybuje pro města kolem 5 tis. obyvatel až v řádech milionů korun. V tabulce je uvedeno srovnání hodnot, které opětovně nabádá ke spíše skeptičtějšímu náhledu na skutečný přínos novely RUD. Svaz měst a obcí ČR připravil aktualizovanou kalkulačku, které obsahuje pravděpodobné hodnoty pro každou ze sdílených daní.
Skutečnost 2011 | Státní rozpočet 2012 | Očekávání 2012 (9/2012) | Rok 2013 – příslib (kombinace tisků 694 a 695) | Návrh státního rozpočtu 2013 a nové RUD | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkaso celkem | Obce | Kraje | Inkaso celkem | Obce | Kraje | Inkaso celkem | Obce | Kraje | Inkaso celkem | Obce | Kraje | Inkaso celkem | Obce | Kraje | ||
DPH | 275,39 | 58,93346 | 24,56479 | 308,7 | 61,52391 | 25,59123 | 281,3 | 56,06309 | 23,31977 | 325,9 | 67,88497 | 25,61574 | 299,6 | 62,40668 | 23,54856 | |
DP PO | 118,11 | 25,27554 | 10,53541 | 122,9 | 26,3006 | 10,96268 | 122,1 | 26,1294 | 10,89132 | 122,3 | 28,83834 | 10,90916 | 123,9 | 29,21562 | 11,05188 | |
DP FO | 133,36 | 30,95993 | 11,79081 | 135,9 | 31,98592 | 11,93318 | 136,2 | 31,596 | 12,042 | 145,4 | 36,3985 | 12,43438 | 150,4 | 37,61463 | 12,86769 | |
zvláštní sazba | 11,05 | 2,3647 | 0,98566 | 12,8 | 2,7392 | 1,14176 | 12,8 | 2,7392 | 1,14176 | 13,1 | 3,08898 | 1,16852 | 13,4 | 3,15972 | 1,19528 | |
přiznání | 2,94 | 1,259496 | 0,157349 | 5,3 | 2,27052 | 0,283656 | 3 | 1,2852 | 0,16056 | 5,4 | 2,383992 | 0,289008 | 5,4 | 2,383992 | 0,289008 | |
závislá činnost | 119,37 | 27,33573 | 10,6478 | 117,8 | 26,9762 | 10,50776 | 120,4 | 27,5716 | 10,73968 | 126,9 | 30,92553 | 10,97685 | 131,6 | 32,07092 | 11,3834 | |
Celkem | 526,86 | 115,1689 | 46,89101 | 567,5 | 119,8104 | 48,48709 | 539,6 | 113,7885 | 46,25309 | 593,6 | 133,1218 | 48,95928 | 573,9 | 129,2369 | 47,46813 | |
Procenta sdílení | DPH | - | 21,4 | 8,92 | - | 19,93 | 8,29 | - | 19,93 | 8,29 | - | 20,83 | 7,86 | - | 20,83 | 7,86 |
Ostatní | - | - | 21,4 | 8,92 | - | 21,4 | 8,92 | - | 23,58 | 8,92 | - | 23,58 | 8,92 | |||
ZČ | - | - | - | - | 22,87 | 8,65 | - | 22,87 | 8,65 |
Zdroj dat: www.mfcr.cz, důvodové zprávy k tiskům 594, 595 a 801, zákon č. 295/2012 Sb. – novela RUD, návrh státního rozpočtu na rok 2013. Tisk 594 – návrh novely zákona o RUD, tisk 595 – legislativní balíček k zamezení růstu schodku státního rozpočtu (zamítnuto v PSP), tisk 801 – balíček znova předložený vládou.
Použité zkratky v tabulce: DPH (daň z přidané hodnoty), DPPO (daň z příjmu právnických osob), DP FO (fyzických osob), ZČ – závislá činnost
Obce, které zřizují školu či školku, již navštěvují děti z jiných obcí, musí ponížit své příjmy o dotaci od těchto obcí. Předpokládaná novela školského zákona totiž ruší povinnost úhrady za dojíždějící žáky. Zároveň se ruší příspěvek na žáka, který obce získávaly ze státního rozpočtu. Obě tyto úpravy se týkají dotačních vztahů a při sestavování rozpočtu by na ně nemělo být zapomenuto. Novela rovněž přináší pravděpodobný konec národních dotačních titulů pro obce nebo jejich podstatné omezení, a to zejména z kapitol Ministerstva životního prostředí, Ministerstva zemědělství a Ministerstva pro místní rozvoj. Také s tímto faktem musí zastupitelstva ve svých plánech počítat. A právě kombinace nižšího než očekávaného daňového inkasa a snížení dalších příjmových položek může podstatně ovlivnit hodnocení skutečného přínosu novely RUD pro jednotlivé obce. Ale o tom více až za rok.