Daňové příjmy určí až skutečné výnosy
Rozhovor s Ing. Danem Jiránkem, předsedou Svazu měst a obcí

Ing. Dan Jiránek, předseda Svazu měst a obcí
- Ve Sbírce zákonů byla publikována novela zákon o rozpočtovém určení daní. Jak tuto změnu hodnotíte?
- Především je třeba poděkovat všem poslancům a senátorům napříč politickým spektrem, kteří hlasovali pro novelu zákona o rozpočtovém určení daní v podobě, která byla schválena. Zejména oceňuji, že se podařilo prosadit u koeficientu rozlohy obce hledisko, aby se započítávala výměra maximálně do 10 ha na obyvatele obce (původně bylo navrhováno maximum 3 ha na obyvatele). Chtěl bych také ocenit, že počítá s tím, že některé obce, které změnou koeficientu rozlohy budou nejvíce postiženy bude tento dopad do jisté míry kompenzován. Je k tomu vyčleněna ve státním rozpočtu částka cca 100 miliónů korun a dotkne se to zhruba 50 obcí s největším katastrem, které pochopitelně nemohly očekávat tuto změnu a je třeba jim pomoci vzhledem k projektům, které jsou v přípravě či realizaci. V rámci původního návrhu by změna postihla více než 400 obcí.
- Zvýšení podílu na sdílených daních i změna systému rozdělování je pro obce určitě přínosem.
- Na druhé straně je třeba vidět, že očekávaný výnos daní, podle dosavadního průběhu, neodpovídá deklarované predikci daňových příjmů. Proto by obce při přípravě rozpočtů na příští rok měly rezervovaně nastavit příjmovou část. Svaz měst a obcí připravuje pro obce vlastní kalkulačku, která bude vycházet jednak z predikce Ministerstva financí, ale také ze skutečného vývoje daňových příjmů v letošním roce. Kalkulačka bude obsahovat jak údaje vycházející z predikce, tak poněkud střízlivější odhad vycházející ze skutečnosti. Domníváme se, že zvýšení daně z přidané hodnoty nepřinese očekávané zvýšení výnosu této daně a proto se ani příjmy obcí nebudou zvyšovat podle očekávání.
- Právě skončilo jednání předsednictva SMO. Co bylo zajímavého na pořadu?
- Zajímavým tématem bylo jednání, na kterém byl přítomen náměstek ministra dopravy Ivo Toman. Obce v letošním roce postihlo několik opatření, která byla ve vztahu k veřejnosti velmi nepříjemná (občanské průkazy pro děti, vydávání pasů a nakonec nešťastný registr motorových vozidel). Projednávali jsme dopady, které bude nutné řešit v souvislosti se zaváděním registru. Především jsme dospěli k názoru, že dotace ministerstva pro nákup hardware pro výkon této agendy (10 tisíc korun na jeden počítač) je nedostačující. Budeme požadovat její navýšení o 5 tisíc korun a v tomto smyslu odchází dopis na Ministerstvo dopravy. Zároveň je nutné dořešit situaci, protože všechny procesy související s novým registrem jsou stále o 30 až 40 % pomalejší proti minulosti. Zejména to souvisí s propojováním s registrem obyvatelstva. To znamená pro obce vyšší náklady, neboť musí buď prodlužovat pracovní dobu zaměstnancům nebo přibírat nové pracovníky.
- Kterými otázkami jste se dále zabývali?
- Probírali jsme řadu otázek, které souvisí s novou legislativou a chtěl bych se zmínit o připravovaném návrhu na přímou volbu starostů. Podle našeho názoru jsou si všechny obce rovny a pokud mají být přímo voleni starostové, pak logicky by tomu tak mělo být u všech obcí. Nelze souhlasit s návrhem, že někteří občané budou své starosty volit přímo a jiní nikoliv. Podle názoru většiny představitelů obcí, a potvrzují to naše krajská setkání se starosty i jednání Sněmu SMO, by se stát měl spíše zabývat volebním zákonem, nikoliv přímou volbou starostů. Dneska dochází díky volebnímu zákonu k absurdní situaci, kdy kandidáti, kteří získají daleko nejvíce hlasů, nejsou zvoleni starostou a mnohdy se nedostanou ani do rady. Volební kandidátka je na jedné listině, volič vybírá z celého spektra, ale výsledky se přepočítávají podle volebních stran. Přímá volba navíc přináší další nejasné otázky – bude starosta členem zastupitelstva, kdo bude vybírat jeho zástupce, jaká bude délka volebního mandátu a bude se překrývat se zastupitelstvem, jaké budou kompetence a vzájemné vztahy atd. Proto by se měl primárně řešit volební zákon.
- Co říkáte na změny v postupu reformy veřejné správy?
- Myslím, že stát neví co chce a nechápu proč se stále častěji objevují návrhy, které se snaží přenášet pravomoci obcí na obce s rozšířenou působností. Smyslem reformy bylo přiblížit státní správu občanovi, ale současné tendence jsou opačné (návrhy na rušení matrik, stavebních úřadů, nebo posilování resortních územních pracovišť na úkor obcí – MPSV). Zjednodušeně řečeno – stát by měl platit za výkon státní správy podle výkonu. Stanovit zásady, kde určitá agenda musí být zabezpečena a určit, za jakých podmínek může být vykonávána mimo stanovená místa.
- O reformě veřejné správy bychom mohli hovořit mnohem podrobněji. Chtěl bych se také zmínit o přípravě nového programovacího období, ale k tomu se vrátíme snad až příště.