Jak financovat památky? Odpovědi hledá projekt MÁME VYBRÁNO
Na území České republiky se nachází více než 40 000 zapsaných a nesčetné množství nezapsaných památek. V době všeobecných úspor je pro jejich majitele a správce skutečným problémem zajistit finanční prostředky na údržbu, opravy a rekonstrukce.
Institut pro památky a kulturu, o. p. s., coby nezisková organizace, která se problematikou financování památek dlouhodobě zabývá, proto přišel s novým projektem MÁME VYBRÁNO, který se obrací mimo jiné i na majitele a správce památek z řad obcí.
„Naším cílem je informovat o různých možnostech financování v oblasti památkové péče, včetně těch méně tradičních, a inspirovat majitele a správce k úspěšným fundraisingovým projektům,“ říká úvodem k projektu Aleš Kozák, ředitel Institutu. Projekt, na kterém organizace spolupracuje s Ministerstvem kultury a Národním památkovým ústavem, má tři součásti:
- soutěž veřejných sbírek,
- konferenci o financování památek,
- prezentace nadací a nadačních fondů.
Sto sbírek nestačí
První ročník soutěže veřejných sbírek představil téměř sto konkrétních památek a dalších historických objektů ze všech regionů České republiky, na jejichž obnovu nebo výstavbu je vyhlášena veřejná sbírka. Soutěžilo se ve třech kategoriích a nejúspěšnější vyhlašovatelé a projekty získali ocenění v podobě finančního příspěvku na záchranu konkrétní památky (výsledky soutěže viz níže).
„Veřejné sbírky považujeme za jeden ze zajímavých způsobů získávání peněz na obnovu a péči o památky a jako takový ho chceme propagovat, protože sbírky nejsou u nás zdaleka tak rozšířené, jak by mohly být,“ vysvětluje Aleš Kozák ideu, která stála za nápadem přivést pozornost ke konkrétnímu typu financování originální formou soutěže.
Konkrétní příklady
Dne 29. května 2012 se uskutečnil v klášteře dominikánů v Praze první ročník Konference o financování památek, který informace o možnostech v oblasti financování památkové péče rozšířil o další oblasti a rozměry. Účastníci a účastnice konference si poslechli příspěvky o konkrétních možnostech financování památek i příspěvky s obecnějšími tématy jako úspěšný fundraising, marketing financování či sestavování rozpočtu na obnovu památek.
„Program jsme sestavovali tak, aby si na své přišli zkušení i méně zkušení majitelé a správci památek různého typu – ať už se jedná o církve, neziskové organizace, obce nebo soukromé subjekty,“ říká Aleš Kozák.
Pokud jde o dva posledně jmenované typy vlastníků památek, totiž obce a soukromého majitele, měli účastníci konference možnost čerpat inspiraci přímo z realizovaných projektů. Vladimír Lažanský, majitel zámku Chyše, který ve své památce provozuje mimo jiné pivovar a restauraci, mluvil o možnostech financování obnovy památek prostřednictvím vlastního podnikání.
Josef Hromek z Městského úřadu v Mikulově pak prezentoval projekt adopce památek (v mikulovském případě kapliček) coby úspěšný nápad jak vylepšit finanční bilanci projektu obnovy památek ve správě obce nebo města.
A nakonec nadace
Specifický zdroj financování obnovy památek představují také nejrůznější nadace. Na konferenci pořádané Institutem pro památky a kulturu dostaly tyto subjekty prostor k prezentaci formou informačních panelů. „Malých, středních i větších nadací, které podporují památky, je v Česku několik desítek. Připadá nám jako dobrý nápad shromáždit jich co nejvíce na jednom místě a dát majitelům a správcům památek příležitost se s nimi seznámit. Je to zatím jen doplňková část projektu MÁME VYBRÁNO, ale osobně doufám, že počet prezentujících se nadací bude s příštími ročníky projektu narůstat,“ uzavírá Aleš Kozák své vyprávění a dodává, že pokud někdo nestihl letošní ročník konference a přesto by měl zájem o zaslání prezentací, může kontaktovat Institut pro památky a kulturu na adrese info@instituteu.cz.
Vítězové soutěže MÁME VYBRÁNO
Soutěž veřejných sbírek nazvaná MÁME VYBRÁNO, jejíž výsledky vyhlásil Institut pro památky a kulturu 29. května, byla rozdělena do tří kategorií: finančně nejúspěšnější sbírka v roce 2011, nejlépe prezentovaná veřejná sbírka v roce 2012 a cena veřejnosti. O vítězi první zmíněné ceny rozhodly statistiky výše vybraných prostředků, nad sbírkami přihlášeným do soutěže o nejlepší prezentaci se sešla odborná porota a vítěze ceny veřejnosti určily výsledky hlasování na internetových stránkách soutěže. Vítězné sbírky v jednotlivých kategoriích:
- Nejúspěšnější sbírka v roce 2011
- Oprava střechy kostela Povýšení sv. Kříže v Lanžhotě, vyhlašovatel: Spolek pro Lanžhot, vybráno 2,4 mil. Kč
- Nejlépe prezentovaná veřejná sbírka
- Oprava varhan chrámu sv. Petra a Pavla v Mělníku, vyhlašovatel: Občanské sdružení Mělnický osvětový a okrašlovací spolek
- Cena veřejnosti
- Stavba nových varhan v kostele sv. Martina v Třebíči, vyhlašovatel: Římskokatolická farnost Třebíč – město