Státní závěrečný účet a hospodaření územních rozpočtů za rok 2011
Územní rozpočty jsou souhrnem rozpočtů územních samosprávných celků, tj. obcí a krajů, dále sem patří rozpočty dobrovolných svazků obcí a rozpočty regionálních rad regionů soudržnosti. Výsledky hospodaření územních rozpočtů v loňském roce 2011 byly ovlivněny především nižším plněním daňových příjmů veřejných rozpočtů, zpomalením čerpání transferů na úrovni regionálních rad regionů soudržnosti a také realizací úsporných opatření zapracovaných ve státním rozpočtu na rok 2011 ve vztahu k územním rozpočtům.
Jak uvádí zpráva o Státním závěrečném účtu v souhrnu se výše uvedené skutečnosti promítly nejen v nižším plnění příjmů územních rozpočtů proti předpokladům, ale současně došlo také k poklesu celkového objemu příjmů územních rozpočtů proti skutečnosti předchozího roku.
Úsporná opatření zapracovaná ve státním rozpočtu na rok 2011 ve vztahu k územním rozpočtům spočívala v částečném krácení neinvestičních i investičních dotací rozpočtovaných v různých kapitolách státního rozpočtu. Zároveň se však předpokládalo, že snížení objemu dotací bude obcím a krajům kompenzováno na straně daňových příjmů, neboť v souladu s rozpočtovým určením daní budou participovat na dodatečných daňových příjmech plynoucích z realizace opatření obsažených v programovém prohlášení vlády (například předpokládané zdanění příspěvků na stavební spoření) a z dalších opatření, která mají vliv na výši daňových příjmů obcí a krajů (například snížení slevy na dani na poplatníka).
Krácení dotací nastalo zejména v části dotací poskytovaných v rámci finančních vztahů státního rozpočtu k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí a k rozpočtu hlavního města Prahy, které jsou rozpočtovány v kapitole Všeobecná pokladní správa. Z důvodu potřeby dosažení úspor, schválených vládou v srpnu 2010, byl oproti předchozímu roku snížen objem příspěvku na výkon státní správy zhruba o 1,9 mld. Kč. Ke snížení došlo především v části příspěvků určených pro obce.
Úsporná opatření
Úsporná opatření byla promítnuta také do dalších dotací a příspěvků poskytovaných obcím v rámci finančních vztahů. Spočívala v tom, že výše dotací a příspěvků nebyla již druhým rokem valorizována a zůstala na úrovni roku 2009, do výše příspěvku na školství, dotací na zdravotnická zařízení a dotací na výkon zřizovatelských funkcí převedených z okresních úřadů obcím byly promítnuty pouze vlivy vyplývající ze změny počtu obyvatel, počtu žáků, lůžkových kapacit apod.
Úsporná opatření byla ve státním rozpočtu na rok 2011 zohledněna i v části tzv. ostatních dotací poskytovaných územním rozpočtům z kapitoly Všeobecná pokladní správa. Rovněž v oblasti investičních dotací rozpočtovaných kapitole Všeobecná pokladní správa byla respektována potřeba úspor. Nízkou úrovní výdajů na tyto programy ve srovnání s předcházejícími lety pokračovala úsporná opatření nastavená z důvodu ekonomické situace již ve státním rozpočtu na rok 2010. Současně se předpokládalo, že územní samosprávné celky budou využívat (zejména v oblasti financování investic) prostředky z fondů EU uvolňované prostřednictvím regionálních operačních programů.
K významnějším změnám nedošlo pokud jde o strukturu transferů poskytovaných územně samosprávným celkům z ostatních kapitol státního rozpočtu. Kapitolou s největším objemem transferů určených pro obce a hlavní město Prahu zůstává kapitola Ministerstva práce a sociálních věcí, z níž jsou převáděny neinvestiční dotace určené zejména na příspěvek na péči, na dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky zdravotně postiženým, jejichž výplatu příjemcům zprostředkovávají obce. Pro rozpočty krajů představuje nejvýznamnější zdroj transferů kapitola Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, z níž jsou převáděny dotace na přímé náklady pro školy a školská zařízení zřizovaná kraji, obcemi a soukromými zřizovateli.
Bilance hospodaření
Po období každoročních nárůstů celkových příjmů územních rozpočtů (s výjimkou stagnace příjmů v roce 2009) došlo v loňském roce poprvé k situaci, kdy byl na úrovni územních rozpočtů vykázán meziroční pokles příjmů.
Na těchto stránkách přinášíme přehledy za rok 2011 o hospodaření územních rozpočtů jako celku – bilance příjmů a výdajů (tabulka 1), bilanční přehled příjmů a výdajů krajů (tabulka 2) a bilanci příjmů a výdajů obcí a dobrovolných svazků obcí (tabulka 3).
Územní rozpočty celkem | Stupně územních rozpočtů – skutečnost k 31. 12. 2011 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skutečnost k 31. 12. 2010 | Rozpočet 2011 po všech změnách | Skutečnost k 31. 12. 2011 | % plnění rozpočtu | Obce a DSO | Kraje | RRRS | ||
Příjmy celkem | 424 707,3 | 451 460,3 | 404 104,0 | 89,5 | 274 106,0 | 136 392,9 | 14 900,6 | |
z toho: | Daňové příjmy | 187 984,2 | 200 000,0 | 187 160,6 | 93,6 | 141 901,4 | 45 259,2 | |
Nedaňové příjmy | 32 184,3 | 33 230,0 | 33 290,0 | 100,2 | 29 525,3 | 4 780,5 | 177,4 | |
Kapitálové příjmy | 13 945,7 | 16 060,0 | 9 348,7 | 58,2 | 8 836,4 | 512,2 | 0,1 | |
Přijaté transfery | 190 389,3 | 202 170,3 | 174 265,9 | 86,2 | 93 842,9 | 85 841,0 | 14 723,1 | |
Výdaje celkem | 425 895,7 | 462 604,2 | 406 804,7 | 87,9 | 275 003,1 | 137 888,8 | 15 100,6 | |
z toho: | Běžné výdaje | 313 540,9 | 318 960,2 | 309 088,0 | 96,9 | 194 733,7 | 119 559,4 | 1 261,9 |
Kapitálové výdaje | 112 354,8 | 143 644,0 | 97 716,7 | 68,0 | 80 269,4 | 18 329,4 | 13 838,7 | |
Saldo příjmů a výdajů | -1 188,4 | -11 143,9 | -2 700,7 | -897,1 | -1 495,9 | -200,0 |
Ukazatel | Skutečnost k 31. 12. 2010 | Rozpočet 2011 | Skutečnost k 31. 12. 2011 | % plnění rozp. | Index 2011/2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
schválený | po všech změnách | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
I. Daňové příjmy | 45 098,6 | 47 500,0 | 47 500,0 | 45 259,2 | 95,3 | 100,4 | |
z toho: | Daně z příjmů fyzických osob | 10 921,4 | 12 700,0 | 12 700,0 | 11 300,2 | 89,0 | 103,5 |
Daně z příjmů právnických osob | 11 028,5 | 10 800,0 | 10 800,0 | 10 221,6 | 94,6 | 92,7 | |
Daň z přidané hodnoty | 23 125,6 | 24 000,0 | 24 000,0 | 23 708,2 | 98,8 | 102,5 | |
Poplatky a daně z vybr. činností | 23,2 | 29,2 | 125,9 | ||||
II. Nedaňové příjmy (po konsolidaci) | 4 902,7 | 4 880,0 | 4 880,0 | 4 780,5 | 98,0 | 97,5 | |
III. Kapitálové příjmy | 1 110,3 | 980,0 | 980,0 | 512,2 | 52,3 | 46,1 | |
Vlastní příjmy | 51 111,6 | 53 360,0 | 53 360,0 | 50 551,9 | 94,7 | 98,9 | |
IV. Přijaté transfery (po konsolidaci) | 89 509,4 | 88 427,0 | 94 105,7 | 85 841,0 | 91,2 | 95,9 | |
Příjmy celkem (po konsolidaci) | 140 621,0 | 141 787,0 | 147 465,7 | 136 392,9 | 92,5 | 97,0 | |
I. Běžné výdaje (po konsolidaci) | 118 683,6 | 118 404,8 | 123 951,6 | 119 559,4 | 96,5 | 100,7 | |
II. Kapitálové výdaje | 20 044,7 | 26 494,3 | 26 626,2 | 18 329,4 | 68,8 | 91,4 | |
Výdaje celkem (po konsolidaci) | 138 728,3 | 144 899,1 | 150 577,8 | 137 888,8 | 91,6 | 99,4 | |
Saldo příjmů a výdajů (po konsolidaci) | 1 892,7 | -3 112,1 | -3 112,1 | -1 495,9 |
Ukazatel | Skutečnost k 31. 12. 2010 | Rozpočet 2011 | skutečnost k 31. 12. 2011 | % plnění rozp. | Index 2011/2010 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
schválený | po všech změnách | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
I. Daňové příjmy | 142 885,5 | 152 500,0 | 152 500,0 | 141 901,4 | 93,1 | 99,3 | |
z toho: | Daně z příjmů fyzických osob | 32 670,9 | 36 800,0 | 36 800,0 | 31 786,2 | 86,4 | 97,3 |
Daně z příjmů právnic. osob | 32 262,1 | 32 000,0 | 32 000,0 | 30 806,1 | 96,3 | 95,5 | |
Daň z přidané hodnoty | 57 551,1 | 60 400,0 | 60 400,0 | 58 751,5 | 97,3 | 102,1 | |
Poplatky a daně z vybr. činností | 11 737,1 | 13 600,0 | 13 600,0 | 11 947,3 | 87,8 | 101,8 | |
Daň z nemovitostí | 8 663,6 | 9 700,0 | 9 700,0 | 8 609,1 | 88,8 | 99,4 | |
II. Nedaňové příjmy (po konsolidaci) | 27 892,3 | 29 000,0 | 29 000,0 | 29 525,3 | 101,8,105,99 | 105,9 | |
III. Kapitálové příjmy | 12 835,3 | 15 080,0 | 15 080,0 | 8 836,4 | 58,6 | 68,8 | |
Vlastní příjmy (po konsolidaci) | 183 613,1 | 196 580,0 | 196 580,0 | 180 263,1 | 91,7 | 98,2 | |
IV. Přijaté transfery (po konsolidaci) | 104 500,4 | 89 088,3 | 109 155,8 | 93 842,9 | 86,0 | 89,8 | |
Příjmy celkem (po konsolidaci) | 288 113,7 | 285 668,3 | 305 735,8 | 274 106,0 | 89,7 | 95,1 | |
I. Běžné výdaje (po konsolidaci) | 199 934,3 | 194 836,1 | 200 000,6 | 194 733,7 | 97,4 | 97,4 | |
II. Kapitálové výdaje | 91 572,9 | 98 864,0 | 113 767,0 | 80 269,4 | 70,6 | 87,7 | |
Výdaje celkem (po konsolidaci) | 291 507,2 | 293 700,1 | 313 767,6 | 275 003,1 | 87,6 | 94,3 | |
Saldo příjmů a výdajů (po konsolidaci) | - 3 393,5 | - 8 031,8 | - 8 031,8 | - 897,1 |
Rok 2011 je prezentován jako špatný rok především z hlediska vývoje příjmů. Ty byly nižší nejenom ve srovnání s předpokládaným rozpočtem, ale také ve srovnání s rokem minulým (2010). U krajů byly příjmy proti roku 2010 na úrovni 97 % a u obcí a dobrovolných svazků dokonce na úrovni 95,1 %.
To se odrazilo pochopitelně na výdajové straně rozpočtů. Ve srovnání s rokem 2010 byl index výdajů krajských samospráv 99,4 % a index výdajů obcí poklesl na úroveň 94,3 % oproti roku 2010.
Po konsolidaci tedy skončilo hospodaření obcí schodkem 897 mil. Kč a saldo příjmů a výdajů krajů bylo – 1 495 mil. Kč.
Celková zadluženost obcí se nepatrně snížila na 82,4 mld. Kč a dluh krajských samospráv dosáhl v roce 2011 dosud nejvyšší hodnoty 22,3 mld. Kč.
Dobrovolné svazky obcí
Ve sledovaném roce působilo na území republiky celkem 756 dobrovolných svazků obcí (dále jen DSO). DSO představují specifickou a nejčastější formu spolupráce mezi obcemi, vznikají za účelem prosazování společných zájmů obcí.
V loňském roce hospodařily DSO s celkovými příjmy ve výši 5,5 mld. Kč, což je o 1,0 mld. Kč více než v předchozím roce. Zdrojem příjmů jsou především transfery z různých úrovní veřejných rozpočtů (z rozpočtů členských obcí, ze státního rozpočtu, ze státních fondů, z rozpočtů krajů a rozpočtů regionálních rad), jejichž celkový objem dosáhl 4,3 mld. Kč. Jednalo se především o prostředky investičního charakteru (82 % celkového objemu), což souvisí s účelem, pro který jsou DSO především zřizovány. Vlastní příjmy DSO činily 1,2 mld. Kč.
Výdaje DSO činily 5,2 mld. Kč a hospodaření skončilo s přebytkem ve výši 0,3 mld. Kč (rozpočet předpokládal mírný schodek 0,1 mld. Kč). Výdaje DSO byly směrovány především na realizaci investičních akcí (zhruba 86 % celkových výdajů).
Z hlediska odvětvového zaměření působí největší počet DSO v oblasti vodního hospodářství, dále jsou to aktivity v oblasti komunálních služeb, územního rozvoje, sběru a svozu komunálních odpadů, údržby místních komunikací.