Hubenější léta odkrývají chybné nastavení sdílených daní
Inkaso všech daní, které obce do svých rozpočtů získávají, zůstalo v loňském roce 2011 za předpokládanými hodnotami. V absolutních číslech činila odchylka od rozpočtu pro obce mínus 7 mld. Kč. Není tahle částka nějak povědomá v souvislosti s diskuzí o novele o rozpočtovém určení daní?
Ministerstvo financí na začátku ledna mediálně prezentovalo výsledky hospodaření státního rozpočtu v roce 2011. Sebehodnocení bylo kladné, různé metodiky pečlivě promíchány. Přímo v tiskové zprávě se mj. uvádí, že výpadky daňových příjmů byly kompenzovány nižšími výdaji na úrocích ze státních dluhopisů. Z pohledu obcí zásadní zpráva – rozpočtované hodnoty daňových příjmů se nepodařilo naplnit a hledání úspor v každé jedné obci souvisí s úroky ze státních dluhopisů spíše volně. Úroky jsou výdaje stejně jako třeba dotace do území.
Stavební spoření a přenesená působnost
Jak vyplývá z tabulky 1 – srovnání daňových výnosů, optimističtější předpověď se týkala nejen sdílených daní, také celkově inkaso daňových příjmů zaostalo o více než 4 %, což představuje zhruba o 30 mld. Kč méně než se očekávalo ve schváleném rozpočtu.
Z tabulky je dále zřejmé, že meziroční růst proti roku 2010 byl zaznamenán u daně z přidané hodnoty (2 %), srážkové daně z kapitálových výnosů (8 %) a daně ze závislé činnosti (7 %), mj. v důsledku jednoroční povodňové stokoruny. Pro doplnění uveďme, že meziroční růst inkasa spotřebních daní činil 6 %. Na straně druhé, snížilo se inkaso daně z příjmů právnických osob za loňským rokem téměř o 5 %. U daně z příjmů fyzických osob z přiznání („motivační“ složky) došlo ve srovnání s loňským rokem pouze k třetinovému plnění (podrobněji dále).
Daň | Celkem rok 2009 | Celkem rok 2010 | Celkem rok 2011 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Schv. rozpočet | Skutečnost | % plnění | Schv. rozpočet | Skutečnost | % plnění | Schv. rozpočet | Skutečnost | % plnění | ||
Daň z přidané hodnoty | 278,6 | 253,61 | 91 | 270,8 | 269,55 | 99,5 | 279,5 | 275,39 | 98,5 | |
Daně z příjmů PO | 187 | 119,6 | 64 | 143,9 | 123,86 | 86,1 | 120,6 | 118,11 | 97,9 | |
Daně z příjmů FO | 162,9 | 126,74 | 77,8 | 134,2 | 130,01 | 96,9 | 151 | 133,37 | 88,3 | |
z toho | z kapitálových výnosů | 9,8 | 10,13 | 103,4 | 9,6 | 10,19 | 106,1 | 19,3 | 11,05 | 57,3 |
závislá činnost | 128,1 | 111,04 | 86,7 | 105,3 | 111,84 | 106,2 | 121,1 | 119,37 | 98,6 | |
z přiznání | 25 | 5,56 | 22,3 | 19,3 | 7,99 | 41,4 | 10,6 | 2,94 | 27,7 | |
daň z nemovitosti | 6,4 | 6,36 | 99,4 | 9,6 | 8,75 | 91,1 | 9,7 | 8,57 | 88,3 | |
spotřební daně | 151,8 | 131,07 | 86,3 | 149,2 | 138,27 | 92,7 | 148,4 | 146,58 | 98,8 | |
silniční daň | 6,5 | 4,78 | 73,6 | 5,5 | 5,1 | 92,7 | 5,6 | 5,19 | 92,6 | |
majetkové daně | 11,8 | 8,06 | 68,3 | 9,1 | 7,68 | 84,4 | 13 | 11,72 | 90,1 | |
dálniční poplatek | 2,6 | 2,89 | 111,1 | 2,6 | 3,12 | 119,9 | 2,9 | 2,51 | 86,7 | |
Daňové příjmy celkem | 815,82 | 660,56 | 81,0 | 732,24 | 693,87 | 94,8 | 739,46 | 708,78 | 95,9 |
S využitím výhody zpětného pohledu nad vývojem daňových příjmů lze hodnotit ujišťování Ministerstva financí o navýšení příjmů pro obce o zhruba 3 mld. Kč jako výsledek zdanění výnosů ze stavebního spoření patrně jen trpkým úsměvem. Mělo se jednat o dodatečné prostředky navíc k autonomnímu vývoji. Navzdory výsledku legislativního procesu a souvisejícímu nenavýšení celostátního inkasa došlo ke zkrácení příspěvku na přenesený výkon státní správy v loňském roce (plošné krácení o 17,6 % a následná jen částečná kompenzace pro obce s rozšířenou působností). Letos se zachovává způsob výpočtu příspěvku (s výjimkou vlivu změny ve výplatě sociálních dávek) a o zvýšení daňových příjmů se už ani nehovoří.
V této souvislosti jen připomenutí, že Ústavní soud ve svém nálezu č. US 34/02 z roku 2003 uvádí: „Způsob financování výkonu státní moci územními samosprávnými celky za předpokladu, že státní příspěvek bude dostatečně vysoký ke splnění uložených úkolů, nepředstavuje ohrožení autonomie územních samosprávných celků podle Ústavy a Charty místní samosprávy.“ Ptejme se, zda je předpoklad splněn.
A doporučení obcím pro rok 2012 – počítat s tím, že daňové příjmy se v nejideálnějším případě budou pohybovat na úrovni roku 2009.
Ztráty, paušály, bonusy
Ještě v roce 2008 činilo inkaso daní z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti více než 17 mld. Kč. Z dnešního pohledu částka neskutečná, také proto, že řada obcí kvůli motivační části této daně přichází o výnosy z ostatních sdílených zdrojů. Nehovoříme o podvodech, machinacích či daňových únicích. Vše je v souladu se zákony. Dle informace Generálního finančního ředitelství ve zdaňovacím období roku 2010, tedy fakticky v roce 2011, nehradilo 53 % podnikatelů žádnou daň (jedná se o příjmy z podnikání dle § 7 zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů).
Zákon umožňuje uplatnit po pět následujících let ztrátu z podnikání. V daňových přiznáních za rok 2008 nárokovali poplatníci daně z příjmů fyzických osob 3,5 mld. Kč minulých ztrát, za rok 2009 šlo o 2,8 mld. Kč a za rok 2010 se jednalo o 2,1 mld. Kč. Ztráta se obvykle uplatňuje na celý následný základ daně, proto nulová daňová povinnost.
Další vliv na inkaso roku 2011 měl tzv. „Janotův balíček“ z října 2009, který si obce spojují spíše se zvýšením sazeb daně z nemovitostí. V rámci balíčku došlo k možnosti uplatňovat výdaje paušálem ve výši 80 % také pro řemeslné živnosti. Možnost platila od roku 2010, a proto se projevila až v daňových přiznáních podávaných v loňském roce. Předtím se nejvyšší paušál vztahoval pouze na zemědělskou činnost a řemeslné živnosti mohly využít 60 %. Za rok 2009 daňový paušál uplatnila více než polovina poplatníků (s příjmy dle § 7) a jejich počet stabilně roste. V současné době může podstatná část podnikatelů považovat za svůj maximální daňový základ pětinu svých příjmů. Daň činí pak 15 % z tohoto základu.
Zákon všem poplatníkům umožňuje uplatnit další odčitatelné položky od základu daně nebo slevy na samotné dani. U řemeslné živnosti lze od finančního úřadu dokonce peníze získat – při odpočtu na poplatníka, manželku a děti s využitím možnosti daňového bonusu. Nehovoříme o přeplatku na zálohách, jde o čistou sociální dávku, na niž má ze zákona nárok řemeslník s ročními příjmy 2 mil. Kč.
Tři výše popsané vlivy – ztráty, paušály a daňové bonusy – vedly k vcelku odhadnutelné reakci daňových poplatníků. A poklesu jedné složky sdílených daní.
(De)motivační složka
Daň z příjmů fyzických osob se samozřejmě neskládá pouze z odvodů podnikajících osob. Naopak, zásadní část tvoří srážková daň od zaměstnanců odváděná zaměstnavatelem. V tabulce 2 je uvedeno měsíční inkaso všech tří složek daně v průběhu roku 2011. Zatímco daň ze závislé činnosti ani srážková daň logicky nemohou nabýt záporných hodnot, u části z přiznání je situace jiná.
Měsíc | DPFO | |||
---|---|---|---|---|
celkem | ze závislé činnosti | z přiznání | vybíraná srážkou | |
leden | 13 516 | 12 295 | 182 | 1 039 |
únor | 10 278 | 9 340 | 304 | 634 |
březen | 12 279 | 7 243 | 4 339 | 697 |
duben | -2 391 | 6 042 | -9 318 | 885 |
květen | 10 239 | 9 533 | -132 | 838 |
červen | 14 808 | 10 321 | 3 481 | 1 006 |
červenec | 11 692 | 10 507 | 91 | 1 095 |
srpen | 11 525 | 10 274 | 41 | 1 210 |
září | 12 305 | 10 100 | 1 305 | 901 |
říjen | 11 409 | 10 197 | 216 | 996 |
listopad | 11 433 | 10 455 | 191 | 787 |
prosinec | 16 256 | 13 068 | 2 239 | 949 |
Zdroj: www.mfcr.cz
Poplatníci, kteří zdaňují příjmy z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti, pokud nemají daňového poradce, podávají přiznání a platí daň každoročně vždy k 31. březnu. Případný přeplatek či jiný nárok se odvádí do 30 dnů, tedy nejčastěji v dubnu či na začátku května. Vývoj plateb z přiznání je patrný z uvedeného grafu.

Vzhledem k výše uvedenému výkladu činila v loňském roce dubnová výplata přeplatku (9,3 mld. Kč) dvojnásobek březnového příjmu (4,3 mld. Kč). V červnu se hradí zálohy a daň odvádí zbylí poplatníci – jejich přeplatky se objevují v červenci. Až zálohy v září znamenaly skutečný příjem, který konečně představoval kladnou hodnotu na daňovém učtu u České národní banky (ČNB) viz červená linka v grafu. Jenže částka byla stále nižší než naposled (v březnu) rozdělovaná hodnota, proto obce získaly nějaké příjmy z této daně až po 15. prosinci, kdy se hradí poslední zálohy.
Motivační složka v rozpočtovém určení daní ve výši 30 % z inkasa daně z přiznání se však vlivem legislativního nastavení stala složkou naprosto nemotivační, neboť obec se také shodným podílem musí vypořádat s přeplatky na dani.
Pro doplnění dodejme, že zúčtování zaměstnanců se projeví ve mzdě za březen, tedy také v dubnu. Jak vyplývá z tabulky, obce letos v dubnu žádné prostředky z daně z příjmů fyzických osob nezískaly.
Daň z přiznání není daň z podnikání
Generální finanční ředitelství dále uvádí, že v loňském roce podalo daňové přiznání 1,8 milionů fyzických osob, z čehož 26 % nehradilo žádnou daň. Srovnáme-li údaje pouze o podnikatelích, je zřejmé, že v polovině daňových přiznání není § 7 (příjmy z podnikání) rozhodující položkou. Souběh příjmů ze dvou a více zaměstnání, souběh zaměstnání a podnikání nebo prostě jen neochota předávat mzdové účtárně informace o výši hypotéky vedou k podávání daňových přiznání i osobami ryze nepodnikajícími. A zde nastává čtvrtý a letos zásadní problém v konstrukci daně, resp. jejího sdílení.
Chybný princip v sobě obsahuje zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, lépe řečeno chybný způsob výpočtu a převodu nároků pro jednotlivé obce. Nárok se stanovuje dle stavu na jednotlivých účtech u České národní banky. Ve chvíli, kdy si fyzická osoba vezme od zaměstnavatelů pouze potvrzení o zdanitelných příjmech a pak podá přiznání (např. upravené o hypoteční úroky, příspěvky odborům, penzijní připojištění apod.), stává se z pohledu RUD podnikatelem. Z jím zaplacené daně by se 30 % stalo motivační částí, ovšem za současných podmínek se obec ze třetiny podílí na přeplatku přímo a celkově téměř z 50 % v důsledku sdílení zbytkového inkasa. Podílí se na úhradě prostředků, které nikdy neobdržela, neboť daň ze závislé činnosti se s výjimkou 1,5 % sdílí bez ohledu na trvalé bydliště zaměstnanců či sídlo zaměstnavatele.
Zřejmá nesystémovost v zákoně o rozpočtovém určení daní se objevuje dlouho, ovšem právě v době poklesu inkasa se projevily všechny negativní dopady. Možné řešení by představovalo např. stanovení podílu příjmů ze skutečného podnikání, do jehož dosažení by se přeplatky vracely z účtu závislé činnosti, s níž logicky souvisí.
Plovoucí daňové inkaso a RUD
Skutečné hodnoty daňového inkasa za rok 2011 a již mnohokrát avizovaná změna v rozpočtu na rok 2012, kterou ministerstvo předpokládá předložit v únoru, musí mít nutně vliv na odhadované dopady přínosu novely rozpočtového určení daní. Jestliže celkové daňové příjmy se odchylují v řádech desítek miliard, pak marketingové akce slibující obcím přínos vypočítaní na tisícikoruny nejsou korektní.
Jen z titulu snížení procenta sdílení (pokles podílu pro obce ve prospěch důchodového účtu) a nižšího inkasa se celková původně předpokládaná výchozí úroveň sdílených daní z července 2011 snižuje minimálně o 3 mld. Kč. Při vyjádření daňového výnosu na obyvatele klesá vypočtená hodnota pro každou obec v průměru o 0,4 tis. Kč.
Objem dotací, které by měly rozdělovanou částku pro obce posílit, činil právě 7 mld. Kč. Vzhledem k tomu, že nikdy žádný seznam dotací určených ke zrušení neexistoval, jde prostě o navýšení daňového inkasa pro obce prostřednictvím zvýšení procenta sdílení. Zkušenost z loňského roku ale ukazuje, že tato částka také může mít podobu statistické odchylky. Je-li úsilí o změnu RUD myšleno vážně, pak by ministerstvo financí mělo aktualizovat a pravidelně zveřejňovat podkladové výpočty. A nemělo by jít jen o předvolebně agitační webové stránky.
Je otázkou, zda při výpočtech dopadů změn v RUD použít berličku výnosů z dílčího odvodu z loterií ve výši desetiny, která se nově dělí mezi všechny obce. Celkový výnos z této složky hazardního odvodu by obcím jako celku měl přinést 0,5 mld. Kč bez ohledu na skutečnost, zda na svém území loterie provozují či nikoliv. Další zdroje z odvodů, tentokrát závislých na počtu výherních technických zařízení, které mohou v případě jednotlivých obcí a měst dosahovat desítek až stovek milionů, se sebou přinášejí další výdaje (zejména v sociální oblasti).
Výnosy z loterií zkrátka mají jiný charakter než například daň ze závislé činnosti, a proto by neměly být do diskuzí o upravené podobě RUD zahrnovány.