XIV. celostátní finanční konference SMO ČR

5. 1. 2012 OF 5/2011 Ekonomika

Počátkem listopadu se v Praze konala tradiční finanční konference, pořádaná Svazem měst a obcí ČR. Bohatému programu dominovala dvě vystoupení. Dan Jiránek, předseda SMO ČR, charakterizoval obce jako oběť současných reforem a dokladoval to na řadě příkladů. Miroslav Kalousek, ministr financí konstatoval nepříznivý ekonomický vývoj, který se negativně odrazí i v místních rozpočtech.

Všechna vystoupení a prezentace jednotlivých řečníků dvoudenního jednání, včetně uvedených představitelů, naleznete na webových stránkách Svazu měst a obcí. V dnešním textu uvádíme plné znění závěrů konference.

Závěry z XIV. celostátní finanční konference

Účastníci konference vyjadřují zásadní nespokojenost s postupem představitelů centrální úrovně při přípravě a schvalování návrhů změn zejména v daňové a tzv. loterijní legislativě. Účastníci odmítají, aby si stát řešil své problémy s příjmy a výdaji státního rozpočtu jako celku na úkor měst a obcí. Účastníci konference nekompromisně trvají na tom, že stát nesmí svými nekoordinovanými aktivitami trvale ohrožovat stabilitu hospodaření obcí a měst.

A. Budoucnost financování obcí a měst

Účastníci konference žádají:

  • poslance všech politických stran, aby podpořili požadavek Svazu na jednorázové posílení rozpočtů obcí s nejnižšími daňovými příjmy na obyvatele v roce 2012;
  • ministerstvo financí, aby úvahy o změnách v daňových zákonech mnohem více zohledňovaly dopady do rozpočtů obcí a měst jako příjemců i jako plátců;
  • vládu, aby s ohledem na rezignaci na výběr daně z příjmů fyzických osob samostatně výdělečně činných kompenzovala městům a obcím ušlé příjmy;
  • ministerstvo financí, aby v návrhu novely rozpočtového určení daní upravilo podmínky a způsob sdílení daně z příjmů fyzických osob z přiznání tak, aby došlo k omezení rizika neočekávaného krácení již převedených částek;
  • ministerstvo financí, aby nalezlo řešení, jak v rozpočtovém určení daní posílit vazbu mezi výnosem daní z příjmů a skutečným místem podnikání;
  • vládu, aby připravila kompromisní návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní, který pak v nezměněné podobě bude možné schválit v obou komorách Parlamentu a to nejpozději v prvním čtvrtletí roku 2012;
  • vládu, aby při přípravě návrhu respektovala požadavek maximálně trojnásobného rozdílu daňových výnosů na obyvatele mezi obcemi;
  • poslance a senátory, aby kompromisní návrhy změn v RUD projednali a schválili v první polovině roku 2012,
  • ministerstvo vnitra, aby připravované řešení zajištění reformy veřejné správy bylo vždy konzultováno se Svazem a při hledání nového modelu financování přenesené státní správy byla posílena odměna za výkon;
  • poslance, aby respektovali skutečnost, že zpoplatnění výnosů z hazardu vyjadřuje zprostředkovanou kompenzaci zvýšených výdajů na zajištění bezpečnosti či řešení sociálních dopadů hráčských závislostí, stejně jako podporu místního sportovního, kulturního a dalšího života.

B. Příprava na čerpání zdrojů z EU po roce 2013

Účastníci jsou přesvědčeni, že:

  • Svaz měst a obcí ČR musí být nadále respektovaným účastníkem příprav příštího programovacího období evropských fondů po roce 2013;
  • potřeby obcí je nutné při vytváření programů v maximální míře zohlednit jak programově, tak finančně, např. možnost zahrnout DPH jako uznatelný náklad;
  • je třeba přesně určit, jakou roli v rozvoji území má hrát venkov, středně velká a velká města, přičemž intervence na různých typech území je nutné provázat;
  • musí dojít k zjednodušení a zefektivnění administrativního systému operačních programů, sjednocení postupů jednotlivých řídicích a kontrolních orgánů a zajištění maximální uživatelské vstřícnosti vůči žadatelům.

C. Ostatní problematika související s financováním obcí

Účastníci se shodují, že:

  • je třeba, aby došlo ke schválení zákona o majetkovém vyrovnání a aby veřejná správa ve spolupráci s církvemi pokračovala v řešení využití dosud blokovaného majetku;
  • ministerstvo financí musí výrazně zkvalitnit metodickou podporu v oblasti účetnictví, řádně odůvodňovat další požadavky vůči obcím a vzhledem k nedodržení termínu stanoveného ve vládním usnesení je nutné odložit povinný analytický přehled nejméně na rok 2013;
  • oceňují závazek ministerstva financí uhradit obcím a městům náklady spojené se změnami v účetnictví;
  • pravidla kontroly ve veřejné správě musí být nastavena tak, aby se zamezilo duplicitním kontrolám a nezvyšovala administrativní náročnost pro kontrolované subjekty;
  • v rámci koncepčních změn v regionálním školství je třeba směřovat finanční prostředky přímo do rozpočtů obcí jako zřizovatelů školských zařízení;
  • ministerstvo práce a sociálních věcí nesmí přenášet na obce náklady vyplývající z pracovněprávních vztahů, zejména odstupné pro zaměstnance, kteří nepřechází na úřady práce.