Jste připraveni na změny v účetnictví?

24. 10. 2011 OF 4/2011 Ekonomika

Od příštího roku začínají obce odepisovat budovy škol, infrastrukturu a jiný investiční majetek. Velmi pravděpodobně se nejedna z nich dostane do situace účetní ztráty, i když bude hospodařit s rozpočtovým přebytkem. Také interpretaci účetních výsledků hospodaření se věnoval seminář, který pro své členy uspořádal Svaz měst a obcí České republiky počátkem září.

Účetní reforma, která s menšími či většími obtížemi probíhá druhým rokem, má vést k zásadní změně v nahlížení na hospodaření veřejného sektoru, tedy také obcí. Na jaře se již některá zastupitelstva setkala s účetní ztrátou a dle dotazů adresovaných Kanceláři Svazu byla projednávání závěrečného účtu nezřídka dramatická. Riziko záměrné chybné interpretace účetních výkazů se zavedením odpisů vzroste. Účetnictví se tedy nyní dotýká také starostů.

Není výsledek jako výsledek

V současné době se již pracuje na návrzích obecních rozpočtů na rok 2012. Podle tzv. malých rozpočtových pravidel (zákon č. 250/2000 Sb.) musí být rozpočet sestaven jako vyrovnaný, resp. posílen existujícími rezervami či sjednanou půjčkou. Pro zastupitele představuje informace, kolik prostředků obec patrně získá a vydá, jasnou a jednoduchou informaci (a to i navzdory komplikovanému členění dle rozpočtové skladby). Hledisko příjmů a výdajů využívala celá jedna generace zastupitelů bez pocitu potřeby změny.

Zároveň je však třeba si uvědomit, že časově omezené (roční) sledování přírůstku a úbytku hotovosti, resp. peněz na bankovních účtech, má svá úskalí. Odhlédneme-li od možného záměrného oddalování úhrady prosincových dodavatelských faktur (třeba v roce před volbami), představuje zásadní problém především neexistující jednotná informace o stavu obecního majetku, závazcích, případně pohledávkách.

Postupné posilování významu účetních výkazů odsune dnešní rozpočty a závěrečné účty v klasifikaci dle rozpočtové skladby do role pomocných informací o toku hotovosti (výkaz cash flow). Podobně jako u podnikatelů by se měli zastupitelé soustředit na účetní závěrku a údaje v ní prezentované. Ministerstvo financí nyní usiluje o změnu zákona o obcích, kde zastupitelstva by měla schvalovat výkazy účetní. Zde by však předkladatel měl zajistit proškolení všech zastupitelů, neboť výsledek hospodaření vzniká podstatně jinak než přebytek či schodek rozpočtu. Srovnání vlivu některých operací na rozpočet a výsledek hospodaření uvádí tabulka.

Tab.: Rozdílné dopady na rozpočet a výsledek hospodaření
Účetní operace Vliv na výsledek hospodaření Vliv na rozpočet
náklady výnosy příjem výdaj
Pořízení dlouhodobého majetku ! ne     ano
Prodej dlouhodobého majetku ano – NN   ano ne
Odpisy dlouhodobého majetku ! ano – NN     ne
Úhrada pohledávky z předchozího roku   ne ano  
Předpis pohledávky – v běžném roce neuhrazená   ano ne  
Úhrada závazku z předchozího roku ne     ano
Předpis závazku – v běžném roce neuhrazený ano     ne
Pořízení zásob na sklad ne     ano
Spotřeba zásob ano     ne
Přijaté zálohy   ne ano  
Poskytnuté zálohy ne     ano

NN=nepeněžní náklad. Zdroj: I. Schneiderová – podklady k semináři 6. září 2011.

Z tabulky je zřejmé, že zastupitelstvu mohou být předloženy dva odlišné výsledky – účetní ztráta a rozpočtový přebytek – oba zpracované přesně dle pravidel, bez jakékoliv výhrady ze strany kontrolních orgánů. Který z nich spíše využije opozice v zastupitelstvu?

Přispějí odpisy ke vzniku vyrovnávací dotace?

Odpisy znamenají trvalé snížení hodnoty, vyjadřují opotřebení majetku za jedno účetní období (rok), účtují se do nákladů a mají podstatný vliv na hospodářský výsledek účetní jednotky. Odpisování investičního majetku obce zahájí v příštím roce. Metoda odpisování má své ekonomické opodstatnění pro vyjádření hodnoty majetku nejen v historickém ocenění, ale v hodnotě snížené o jeho opotřebení. Systém nebude stejný jako dnes u příspěvkových organizací, pro obce bude odpis nepeněžní náklad, nikam si nemusí částky ve výši odpisů ukládat (na zvláštní účet) a od nikoho žádné prostředky na odpisy nezískají.

Z výkazu zisku a ztráty půjde tedy zjistit celkovou výši odpisů = hodnotu opotřebení majetku za rok. Tato informace by měla mít doplňkový charakter při porovnání s kapitálovým rozpočtem. Zjednodušeně řečeno, pokud budou kapitálové výdaje nižší než odpisy, nezajistila obec prostou reprodukci majetku, spotřebovává majetkovou podstatu. Lze téměř s jistotou předpokládat, že se objeví geograficky blízké obce či města, jejichž vnitřní dluh na majetku trvale narůstá. Ministerstvo financí by mělo mít v relativně krátké době přehled, na jehož základě by mohlo přistoupit ke skutečné reformě financování obcí, která by směřovala k podpoře objektivně znevýhodněných území (oproštěna o bezobsažné zdůrazňování velikostních kategorií). Data dostupná budou, záleží na schopnosti a ochotě je využít.

Výše odpisů a jejich meziroční změny mohou také ukázat na nerovnoměrnou distribuci investičních dotačních titulů. Odpisy z investic, které jsou převážně podpořené dotacemi, by v prvním roce dostaly obec do nepředstavitelné ztráty. Prostřednictvím související účetní operace se nakonec reálně v nákladech objeví pouze odpis odpovídající zapojeným vlastním zdrojům. Trvale rostoucí objem odpisů může svědčit až o nezdravé investiční expanzi některých obcí. Navíc se opět vrací otázka, zda je obec schopna zajistit prostou reprodukci svého nového majetku také v podmínkách dotačního půstu.

Co stihnout do konce roku

Pro zahájení odpisování je potřeba provést tzv. "dooprávkování", a to musí být provedeno do 31. 12. 2011. Jedná se o nový jednorázový účetní postup u obcí (postup však není úplně nový, protože byl aplikován při předávání majetku k hospodaření zřizované příspěvkové organizaci). Pro vyjádření finanční situace účetní jednotky za běžné období (výsledku hospodaření ve vztahu k uzavíranému účetnímu období) je potřeba opotřebení minulých let jednorázově zobrazit formou oprávek, ale zároveň mimo účty nákladů. Ministerstvo financí zvolilo formu jednorázového snížení vlastních zdrojů (účet 406).

Pro zahájení odpisování budou muset účetní jednotky provést veškerou kategorizaci majetku dle klasifikací produkce a staveb. Byla zvolena u produkce klasifikace CZ – CPA, která však má hodně nevýhod. Dřívější klasifikace SKP byla obecnější, snáze se produkce přiřadila k určité kategorii majetku. Klasifikace CZ – CPA je specializovanější, ale u každé kategorie majetku je velká skupina majetku, která se do specializované subkategorie nevejde a musí se zvolit zbytkové značení (např. ostatní majetek jinde neuvedený), což má rovněž za následek nižší vypovídací schopnost pro potřeby účetnictví.

Kategorizace je jednorázově pracná záležitost, ale její provedení pro zahájení odpisování je nezbytné. Povinnosti obcí roku 2011 ve vztahu k odpisování lze shrnout na povinnost kategorizace a rozhodnutí, jakou metodu odpisování obec zvolí. Navíc musí obec přiřadit dotace na pořízení dlouhodobého majetku k jednotlivým majetkovým položkám.

Podrobný postup uvádí Český účetní standard č. 708, ale několik zásadních rozhodnutí nelze nechat pouze na účetní. Zvolený způsob dooprávkování nebo nastavení budoucích odpisových plánů se opět odrazí ve výsledku hospodaření.

Nešťastný reverse-charge (režim přenesené daňové povinnosti)

Kromě odpisů se seminář pro starosty zaměřil na další okruh problémů souvisejících s novelou zákona o DPH, která vstoupí v účinnosti v lednu 2012. Od tohoto data se pro plátce zásadně mění aplikace daně u stavebních prací, neboť se přechází na tzv. reverse-charge, v zákoně se hovoří o režimu přenesené daňové povinnosti. Znamená to, že daň na vstupu i na výstupu bude u určitých činností přiznávat a odvádět plátce (obec), pro kterého se zdanitelné plnění poskytuje. Jde o systém směřující ke snížení daňových úniků, což lze samozřejmě považovat za adekvátní. Zároveň je však zřejmé, že obce nepatří mezi rizikové subjekty. Snaha Svazu směřovala k omezení systému reverse-charge tak, aby se nevztahoval na subjekty podléhající oběma zákonům o rozpočtových pravidlech. Argumenty zůstaly ze strany zákonodárců nevyslyšeny.

Přijaté faktury za stavební a montážní práce od roku 2012 nebudou obsahovat výpočet DPH, ale pouze základy, sazby a informaci, že jde o přenesenou daňovou povinnost. Obec daň vypočte, avšak nezaplatí ji dodavateli, ale odvede finančnímu úřadu. Zvyšuje se administrativní zatížení, neboť kvůli kontrole bude třeba doplnit daňové přiznání o přehled všech obdržených faktur za stavební a montážní služby bez ohledu na částku faktury.

Navíc v případě územních samosprávných celků či příspěvkových organizací vzniká vážný problém s dotacemi, neboť u nich je zpravidla prokazování čerpání uznatelných nákladů vázáno na došlé faktury od dodavatele (obsahující DPH). Nově se v případech, kdy obec nebude mít následně nárok na odpočet DPH – jedná se například o oblast výstavby komunikací, budování domovů pro seniory apod., patrně změní způsob prokazování realizace výdajů. Pravděpodobnou variantu představuje předkládání daňového přiznání a výpisu z účtu dokazující snížení peněžních prostředků v podobě zaplacené daně. Zůstává však otázkou, zda současné dotační podmínky s takovým způsobem počítají, a to navzdory obecnému ujištění poskytovatelů, že se vlastně nic nemění.

V průběhu semináře téma vyvolalo až ostrou diskuzi s přítomnými zástupci Ministerstva financí. Vzhledem ke krátícímu se času a přetrvávající nejistotě související s vykazováním, osloví Svaz ještě jednou významné poskytovatele dotací s žádostí o zaslání konkrétní metodiky administrace projektů s ohledem na změnu v zákoně. Přesto doporučujeme obcím, jejichž projekt přesáhne do příštího roku, aby se u poskytovatele individuálně dotazovaly.

V textu jsou využity podklady Ing. Ivany Schneiderové a Ing. Zdeňka Nejezchleba poskytnuté účastníkům semináře organizovaného SMO ČR ve spolupráci s Vysokou školou CEVRO Institut.

Ing. Jaroslava Kypetová, PhD., Kancelář Svazu měst a obcí ČR