Příprava na rozpočet roku 2012

18. 10. 2011 OF 4/2011 Ekonomika

Vláda počátkem září projednávala návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2012. Základní spor je o výši deficitu, který je třeba snižovat, nejlépe trvalým růstem příjmů a snižováním výdajů.

Ponecháme stranou tyto úvahy a podíváme se na údaje, které by měly být signálem pro obce a města. Je to predikce daňových příjmů, které jsou pro obce určující. Údaje nejsou příliš povzbudivé, a to ani pro rok 2011.

„Obce a kraje budou v roce 2011 participovat v souladu s platnou úpravou rozpočtového určení daní na dodatečných daňových příjmech plynoucích z realizace opatření obsažených v programovém prohlášení vlády a z dalších opatření, která mají vliv na daňové příjmy obcí a krajů. V rámci těchto opatření figuruje například padesátiprocentní srážková daň na státní příspěvek u stavebního spoření. Přínos tohoto a dalších připravovaných návrhů v oblasti daňové legislativy bude podle očekávání činit pro územní rozpočty více než 3 mld. Kč,“ domnívalo se ministerstvo financí při přípravě rozpočtu na rok 2011. Aktualizovaný odhad se od rozpočtovaného odlišuje zhruba o 6 mld. Kč, podrobnější členění uvádí tabulka 1.

Tab. 1. Srovnání daňových příjmů obcí (mld. Kč)
  Skutečnost 2009 Rozpočet 2010 Skutečnost 2010 Rozpočet 2011 Očekávaná skutečnost 2011 Návrh rozpočtu 2012
Daňové příjmy celkem 136 559 154 300 142 886 150 900 144 600 146 300
z toho daň z příjmů fyzických osob 30 988 35 000 32 671 37 400 32 400 32 000
daň z příjmů právnických osob (včetně daně placené obcemi)* 32 657 37 000 32 262 31 600 31 600 32 100
daň z přidané hodnoty 54 147 58 700 57 551 59 600 59 900 61 500
daň z nemovitostí 6 325 9 600 8 664 9 700 8 700 8 700
poplatky a daně z vybraných činností 12 430 14 000 11 737 13 600 12 000 12 000
Zdroj: MF ČR, státní závěrečný účet za rok 2010, návrh rozpočtu na rok 2011 a 2012
* DPPO hrazená obcemi činí přibližně 6000 mil. Kč

Z predikovaných údajů pro rok 2012 je patrné, že největší meziroční nárůst se předpokládá u daně z přidané hodnoty, kde by však mělo v příštím roce dojít ke změně v podílu sdílení z 21,4 % na 19,93 % (schváleno v Poslanecké sněmovně koncem srpna). Není posláním Svazu měst a obcí hodnotit kvalitu daňových predikcí, nicméně poslední zkušenost vybízí spíše k obezřetnému nakládání s predikovanými údaji.

Příspěvek a dotace – žádné dobré zprávy

Právě v návaznosti na očekávané (a nerealizované) zvýšení daňových příjmů došlo v roce 2011 ke krácení příspěvku na přenesený výkon státní správy o 17,6 %. Již v minulém roce Svaz měst a obcí upozorňoval na zcela chybnou konstrukci nahrazování zdrojů na financování státní správy prostředky určenými na financování rozvoje obcí. Navíc ministerstvo financí zcela opominulo vazbu mezi daňovými příjmy určenými pouze obci a podstatně větším správním obvodem. Problém byl také jedním z témat pravidelného zasedání SMO ČR s vládou ČR. Předkladatel svoji chybu uznal a výpadek na jaře kompenzoval zvláštní dotací.

Navzdory nerealizovanému zvýšení daňových příjmů však výše příspěvku pro rok 2012 zůstává stejná jako loni. Tentokrát nejde o plošné krácení, ale o úpravu koeficientů v příloze 8 navrhovaného zákona o státním rozpočtu. Výsledek je však víceméně stejný. Zkušební výpočty, které provedli členové pracovní skupiny obcí s rozšířenou působností, ukazují dokonce na ještě další pokles příspěvku na výkon státní správy na úrovni 10 %. Je třeba samozřejmě vzít v úvahu souvislost se změnami v sociální oblasti, i když skutečný dopad na jednotlivé obce dnes není schopen vyčíslit asi nikdo.

Níže uvedená tabulka 2 pak ukazuje promítnutí sociální reformy do dotací ze státního rozpočtu, které se meziročně snižují o více než polovinu.

Struktura příjmů a výdajů obcí v letech 2011 a 2012 (mld. Kč)
Ukazatel 2011 – očekávaná skutečnost 2012 – predikce
v mld. Kč v % v mld. Kč v %
Daňové příjmy 146,0 52,2 147,7 60,2
Nedaňové příjmy 27,7 9,9 28,4 11,6
Kapitálové příjmy 8,6 3,1 9,6 3,9
Přijaté transfery 97,2 34,8 59,6 24,3
ze SR 64,4 23,0 28,1 11,5
Příjmy celkem 279,5 100,0 245,3 100,0
Běžné výdaje 199,5 70,5 173,6 69,1
Kapitálové výdaje 83,6 29,5 77,8 30,9
Výdaje celkem 283,1 100,0 251,4 100,0
Saldo -3,6 x -6,1 x

Zdroj: Návrh státního rozpočtu na rok 2012

V položce přijaté transfery se promítá i další skutečnost vyjádřená větou v komentáři k návrhu rozpočtu: „…v případě kapitálových výdajů se předpokládá jejich meziroční pokles zejména ve spojitosti s prosazovanými úspornými opatřeními ve státním rozpočtu a omezováním investic financovaných z vlastních zdrojů.“

Závěrem

Návrh zákona o státním rozpočtu na rok 2012 není pro obce příliš povzbuzující. A dá se očekávat, že to bude pokračovat i v letech příštích. V následujícím roce 2013 půjde znova o další snižování deficitu státního rozpočtu, budou se snižovat výdaje státu a prognózy nesignalizují růst ekonomiky a tudíž ani daňových příjmů. Přestože návrh rozpočtového určení daní zvýší podíl na sdílených daních, nemusí to být absolutní nárůst, přičemž pokles dotací bude markantní, když se sedm miliard převede do daňových příjmů.

-jk-