Návrh novely rozpočtového určení daní – nový model sdílených daní

19. 9. 2011 OF 3/2011 Ekonomika

Programové prohlášení vlády po loňských volbách věnovalo mj. také velkou pozornost financování komunální sféry. Vláda si dala za cíl stanovit příjmy obcí tak, aby se snížil současný rozdíl příjmů na obyvatele mezi „nejchudšími“ a „nejbohatšími“ obcemi. Příjmová základna obcí má být podle vládního programu posílena zejména na úkor celostátních dotačních programů.

V souladu s těmito záměry vlády představil ministr financí Miroslav Kalousek 2. června návrh novely zákona o rozpočtovém určení daní, která v nejbližší době bude předložen do připomínkového řízení. Po diskuzi a projednání ve vládě bude návrh předložen Parlamentu s tím, že jeho účinnost se očekává od 1. ledna 2013.

Základní dopady nového návrhu jsou nejlépe patrné z grafu 1, který ukazuje průměrný výnos sdílených daní na obyvatele v jednotlivých velikostních kategoriích obcí. Stávající systém rozdělování výnosů daní je označen modře a navrhované řešení červeně. Na první pohled je zřejmé, že dochází k vyrovnání příjmů z daní na obyvatele u jednotlivých velikostí obcí, téměř všechny obce budou mít vyšší příjmy, pouze největší čtyři města budou oproti stávajícímu systému krácena.

Graf č. 1. Průměrný výnos sdílených daní na obyvatele (v tis. Kč)
Graf č. 1. Průměrný výnos sdílených daní na obyvatele

Principy novely zákona

Přehled daňových příjmů, patrný z tabulky 1, uvádí značné rozdíly mezi srovnatelnými stotisícovými městy a např. Plzní, která má téměř dvojnásobný daňový příjem na obyvatele z rozpočtového určení daní (RUD). Podle předkladatele návrhu právě největší města Ostrava, Brno a Plzeň, ponecháme-li stranou hlavní město Prahu, po celou dobu platnosti zákona o rozpočtovém určení daní vydělávají na tom, že v době před reformou veřejné správy zároveň plnila zastávala vedle role města (základního stupně samosprávy) také postavení okresů. Z toho vyplýval vysoký koeficient, který největším městům přisuzoval vyšší daňové výnosy.

Tab. 1. Přehled daňových příjmů statutárních měst a Prahy (rok 2010 – skutečnost, v tis. Kč/obyvatele)
Pořadí dle velikosti Pořadí dle RUD Město Počet obyvatel RUD
1 1 Praha 1 249 026 31,7
4 2 Plzeň 169 935 19,4
2 3 Brno 371 399 19,1
3 4 Ostrava 306 006 18,6
6 5 Olomouc 100 362 12,2
9 6 Hradec Králové 94 493 13,1
10 7 Pardubice 90 077 13,0
15 8 Karviná 61 948 11,8
17 9 Opava 58 440 11,5
19 10 Karlovy Vary 51 320 11,1
12 11 Zlín 75 714 11,1
8 12 České Budějovice 94 865 10,9
7 13 Ústí nad Labem 95 477 11,8
20 14 Jihlava 51 222 10,8
5 15 Liberec 101 625 11,8
24 16 Mladá Boleslav 44 750 10,2
21 17 Teplice 51 208 10,1
14 18 Most 67 518 10,1
11 19 Havířov 82 896 10,0
16 20 Frýdek-Místek 58 582 10,0
23 21 Přerov 46 254 10,0
22 22 Chomutov 49 795 9,9
13 23 Kladno 69 938 9,8
18 24 Děčín 52 260 9,6

Jaké jsou tedy principy novely zákona o rozpočtovém určení daní? Především se sleduje záměr, vyjádřený již v programovém prohlášení vlády, tj. dosažení trojnásobku ve sdílených daních na obyvatele (Praha versus obce s nejnižšími příjmy). Dosud se uvedený násobek nejvyššího a nejnižšího příjmu pohyboval na úrovni cca 4,7.

K dosažení uvedeného cíle budou sdílené daně posíleny ze státního rozpočtu o 7,0 mld. Kč a o tuto částku se sníží dotační programy financované v obcích z národních zdrojů. Druhým krokem, který přinese zvýšení daňových příjmů všech obcí, bude zařazení Brna, Ostravy a Plzně do propočtu výnosů daní (vznik nové velikostní kategorie nad 110 tisíc obyvatel). U hlavního města Prahy, která je jako obec zároveň v postavení kraje, zůstává oddělený propočet daňových příjmů.

Změní se také uplatněná kritéria a jejich váhy při výpočtu daňových výnosů, určených do rozpočtu jednotlivých obcí. Váha kritéria prostého počtu obyvatel se podle návrhu zvyšuje z 3 % na 10 %. Zavádí se nové kritérium „počet žáků“ , jeho váha bude 7 % a zanikne stávající tzv. příspěvek na žáka, který je hrazen obcím z kapitoly Všeobecná pokladní správa (celkem 1,5 mld. Kč). Beze změny zůstává koeficient celkové výměry katastrálního území a jeho váha 3 %. Na postupné přechody tedy zbývá 80 % (doposud váha tohoto hlavního velikostního kritéria činila 94 %).

Snaha o posílení obcí s nejnižšími příjmy na obyvatele vyžaduje provedení změn intervalů ve velikostních kategoriích.

Dosavadní čtyři velikostní kategorie (do 300, 301–5001, 5001–30 000 a 30 001 a více) budou nahrazeny v novém systému pěti intervaly (do 50, 51–2000, 2001–30 000, 30 001–110 000 a 110 001 a více). Jak již bylo uvedeno do další kategorie postupných přechodů budou zařazena města Plzeň, Ostrava a Brno. Zapojením uvedených měst do propočtu k ostatním městům se jejich dosavadní zvýhodnění výrazně snižuje, proto u nich dochází oproti stávajícímu stavu ke ztrátám daňových příjmů. Po přechodné čtyřleté období se však počítá jejich s kompenzací. Shrnutí výsledků navrhovaného modelu i přehled o kompenzaci ztrát je uveden v tabulce 2 a 3.

Tab. 2. Shrnutí výsledků modelu
Dosažený poměr*) 3,0
Zisky (6241 obcí) 13,5 mld. Kč
Ztráty (4 města) cca 5 mld. Kč
z toho: Praha 2,2 mld. Kč
Plzeň 0,9 mld. Kč
Ostrava 0,9 mld. Kč
Brno 0,9 mld. Kč

*) srovnání sdílených daní na obyvatele u Prahy/sdílených daní na obyvatele u kategorie obcí s nejnižším průměrným výnosem

Tab. 3. Kompenzace ztrát největším městům (mld. Kč)
Město Ztráta Kompenzace ztrát
1 rok 2 rok 3 rok 4 rok
Praha 2,2 2,0 1,4 0,9 0,6
Plzeň 0,9 0,8 0,6 0,4 0,2
Ostrava 0,9 0,8 0,6 0,4 0,2
Brno 0,9 0,8 0,6 0,4 0,2
Součet 4,4 3,2 2,1 1,2
Kumulativní součet   7,6 9,7 10,9

Modelový propočet o tom, jaké budou průměrné příjmy sdílených daní v tisících korun na obyvatele v jednotlivých velikostních skupinách obcí ukazuje tabulka 4. Uvedené tři koláčové grafy ukazují názorně rozdělení počtu obyvatel a rozdělení výnosů sdílených daní ve stávajícím a navrhovaném modelu rozpočtového určení daní.

Tab. 4. Modelový propočet průměrných výnosů sdílených daní (průměr za jednotlivé kategorie v tis. Kč na 1 obyvatele)
Počet obyvatel Počet obcí Celkem obyvatel Příjem na obyvatele (průměr)
Stávající systém Návrh Nárůst/Pokles
1–100 494 35 087 9,1 10,5 1,4
101–200 1 056 157 814 7,9 9,5 1,6
201–500 1 978 649 257 7,4 9,2 1,8
501–1000 1 340 944 823 7,1 9,2 2,1
1001–2000 708 987 316 6,9 9,2 2,3
2001–5000 395 1 198 772 6,8 9,2 2,4
5001–10 000 142 970 204 7,1 9,2 2,1
10 001–20 000 69 969 037 7,7 9,2 1,5
20 001–50 000 42 1 238 144 8,3 9,2 0,9
50 001–100 000 15 1 055 958 9,4 9,7 0,3
100 001–150 000 2 201 987 9,8 9,8 0
Obce (bez Pr, Plz, Ostr, Br) 6 241 8 408 399  
Praha 1 1 249 026 29,6 27,8 -1,8
Plzeň 1 169 935 17,9 12,6 -5,3
Ostrava 1 306 006 17,9 14,9 -3,0
Brno 1 371 399 17,9 15,4 -2,5
Obce ČR (celkem) 6 245 10 504 765  
Graf č. 2. Počet obyvatel
Graf č. 2. Počet obyvatel
Graf č. 3. Sdílené daně – stávající systém
Graf č. 3. Sdílené daně – stávající systém
Graf č. 4. Sdílené daně – návrh
Graf č. 4. Sdílené daně – návrh