Sociální reforma z pohledu obcí

13. 6. 2011 OF 2/2011 Sociální problematika

Ministerstvo práce a sociální věcí dokončilo na konci března návrh souboru zákonů, označovaný jako "Sociální reforma I". Kromě významných změn v oblasti sociálních dávek, sociálně-právní ochraně dětí a sociálních službách je jedním z hlavních navrhovaných reformních kroků převod agend souvisejících s výplatou sociálních dávek na úřady práce. Jak se tato opatření dotknou obcí?

V současné době je agenda rozhodování a výplat nepojistných dávek sociální ochrany rozdělena mezi obecní úřady obcí s rozšířenou působností, resp. pověřených obcí (dávky hmotné nouze, výplata příspěvku na péči, dávky pro osoby se zdravotním postižením) a úřady práce (státní sociální podpora). Podle předloženého návrhu se od 1. ledna 2012 mají stát jednotným výplatním místem úřady práce, a to v nové struktuře platné od dubna letošního roku. První instancí tohoto úřadu je krajská pobočka, avšak faktické "úřadování" má probíhat na tzv. kontaktních místech, který je v současné době cca 400. Jejich síť je tedy hustší než struktura obcí s rozšířenou působností.

Převody agend

Jde o převod poměrně rozsáhlých agend. V oblasti hmotné nouze jsou měsíčně vypláceny dávky více než 110 tisícům osobám, v případě příspěvku na péči jde o téměř 300 tisíc příjemců. Dávky pro osoby zdravotně postižením pobírá přes 210 tisíc příjemců. Celkový roční objem těchto dávek se pohybuje kolem částky 26 mld. Kč. Státní sociální podpora, která je již dnes vyplácena z úrovně úřadů práce, pak představuje měsíčně průměrně 1,2 miliónů dávek v celkovém ročním objemu přesahujícím 41 mld. Kč.

Kromě převodu agendy výplaty dávek má být z obcí převeden rovněž institut veřejné služby. Obce však budou moci i nadále veřejnou službu organizovat na základě dohody s úřadem práce. V souvislosti s tímto opatřením je navrhováno zrušit neinvestiční dotaci obcím na krytí sjednaného pojištění odpovědnosti osob konajících veřejnou službu, toto pojištění bude přímo sjednávat úřad práce. Z úrovně krajských úřadů bude převedena agenda inspekcí sociálních služeb a odvolacích řízení v dávkových záležitostech (nově by se mělo odvolacím místem stát Ministerstvo práce a sociálních věcí).

Předkladatelé návrhu na sjednocení výplatního místa argumentují snahou o úsporu výdajů spojených s výplatou dávek a snížením administrativní náročnosti pro žadatele. Jednotný správní orgán by měl získat komplexnější přehled o situaci žadatele o dávku. Díky novému elektronickému platebnímu prostředku by mělo dojít k rozšíření možnosti nepeněžitého plnění (platební prostředek umožní přímou úhradu služby nebo zboží). Celkové náklady nového systému výplat dávek jsou odhadovány na 780 mil. Kč, příspěvek obcí na výkon přenesené působnosti má být snížen o 830 mil. Kč, krajům o 90 mil. Kč. Předpokládaná úspora by tak činila 140 mil. Kč ročně.

Delimitace pracovníků a majetku

Klíčovou otázkou pro obce je záležitost delimitací pracovníků a také majetku, který je k agendám výplat dávek využíván. Velmi citlivou záležitostí je celkový dopad na výši příspěvku na výkon státní správy. Otázkou zůstává, kolik z celkových cca 4 000 pracovníků obcí a 200 pracovníků krajů skutečně na úřady práce, respektive na Ministerstvo práce a sociálních věcí přejde. Předmětem velmi složitého vyjednávání bude především stanovení hranice mezi samotnou výplatou dávky a řízením, které výplatě předchází a oblastí sociální práce, která má být nadále na úrovni obcí vykonávána. Na obcích rovněž i nadále zůstane cca 1760 pracovníků, kteří působí v oblasti sociálně-právní ochrany dětí. Teprve na základě výsledného počtu převáděných pracovníků by měl být příslušné obcí alikvotně snížen příspěvek na výkon státní správy. Přesná výše snižování není v tuto dobu známa, obce však vyslovují obavu, aby nebyly při stanovení tohoto krácení poškozeny.

V souvislosti s návrhem na sjednocení agend v sociální oblasti jsou rovněž vyslovovány obavy, zda nejde o první krok k demontáži spojeného modelu výkonu veřejné správy. Objevují se informace o snahách dalších resortů o vytvoření specializovaných správních orgánů, zmiňovány jsou např. dopravní úřady. Hovoří se také o převodu agend živnostenských úřadů, případně i úřadů stavebních. Z tohoto důvodu předkládá Ministerstvo vnitra do vlády návrh usnesení, který má návrhy na převody agend zastavit do doby, než bude provedena celková analýza výkonu veřejné správy a na jejím základě rozhodnuto o dalším osudu spojeného modelu. Analýza má být k dispozici na sklonku letošního roku.

Koncepční přístup

Samotný převod dávkových agend v sociální oblasti nelze za "útok" na spojený model výkonu veřejné správy pokládat. V sociální oblasti zůstávají na obcích a krajích i nadále významné kompetence, především v oblasti sociální práce. Měl by však být jasně deklarováno, že nejde o precedens, který budou živelně následovat další resorty.

Pro dosažení efektivního výkon státní správy není primární otázkou, zda budou jednotlivé agendy spravovány státem nebo v rámci přenesené působnosti obcemi, ale zda půjde o řešení koncepční a dlouhodobá. Časté změny působností s sebou nesou nemalé náklady a vzhledem k personálním dopadům se promítají i do kvality poskytovaných služeb.

-chr-