Obce a využití zdrojů z vybraných evropských fondů

1. 6. 2011 OF 2/2011 Ekonomika

Možnost získat dodatečné peníze z evropských fondů byla patrně jedním z nejvýznamnějších lákadel pro vstup do Evropské unie. Podívejme se, jak obce tuto možnost v posledním třech letech využívaly. Zaměříme se především na zdroje Regionálního fondu, který je pro obce asi nejdůležitější, a krátce i na využití zdrojů z hlediska Společné zemědělské politiky.

Evropský fond regionálního rozvoje existuje již poměrně dlouhou dobu. Vznikl již v roce 1974, a to jako nástroj regionální politiky. Ta odráží v rámci Evropské unie princip solidarity – bohatší státy přispívají na rozvoj těch chudších. V rámci regionální politiky získávají podporu ty regiony členských států, které nedosahují 75 % průměru úrovně hrubého domácího produktu Evropské unie v přepočtu na osobu, dále regiony se sociálními problémy a ty, které mají poškozené životní prostředí.

Smyslem Evropského fondu regionálního rozvoje je přispět prostřednictvím rozvojových programů ke snižování nerovností mezi regiony. V současné době patří mezi nejvýznamnější strukturální fondy. Tento fond financuje především investiční projekty v zaostávajících regionech a v upadajících průmyslových oblastech.

Nejvíce peněz z tohoto fondů obecně směřuje na zlepšení infrastruktury. Podporu získává především budování čističek odpadních vod, projekty na využívání obnovitelných zdrojů energie, odstraňování ekologické zátěže, regenerace starých průmyslových oblastí, úprava koryt řek a podpora inovačního potenciálu podnikatelů. Patří sem také zlepšení obecní infrastruktury a vytváření podmínek pro zvýšení cestovního ruchu. Konkrétně se jedná o budování turistických cest, nákup vozidel pro veřejnou dopravu, rekonstrukce kulturních památek a zvýšení ubytovacích kapacit.

Rozdělení prostředků

A jak se s tímto zdrojem dodatečných finančních prostředků vyrovnaly v posledních třech letech obce? V letech 2008 až 2010 získaly obce z Regionálního fondu EU na dokončené i nedokončené projekty celkem 863 mil. Kč (viz tabulka 1). Tento obnos se týkal 5624 projektů. V průměru na jeden projekt za tři roky tak připadlo 153 tis. Kč.

Tab. 1. Projekty financované z Regionálního fondu v letech 2008 až 2010 (v Kč)
Typ obce Dotace Projekty Dotace na projekt
Venkovské obce 436 648 241 4 653 93 842
Města 292 875 568 924 316 965
Statutární města 133 868 102 47 2 848 257
Celkem 863 391 911 5 624 153 519

Pramen: Ministerstvo pro místní rozvoj, vlastní výpočty CCB-Czech Credit Bureau, a. s.

Z celkového počtu projektů jich nejvíce připadlo na venkovské obce, a to 83 %, města se podílela 16 % a statutární města pak 1 %. Celkovou částku, kterou obce v daném období z tohoto fondu získaly, byla rozdělena takto: Více než polovinu obdržely venkovské obce (51 %), 34 % patřilo městům a 16 % statutárním městům.

I když se venkovské obce nejvíce podílely jak na počtu projektů, tak i na celkové sumě peněz, realizovaly v průměru levnější projekty ve srovnání s ostatními typy obcí. Na jeden projekt venkovských obcí připadlo v průměru za celé období 93 tis. Kč, v případě měst to bylo 317 tis. Kč a u statutárních měst pak 2848 tis. Kč.

Jak to bylo s rozdělením projektů mezi jednotlivé roky, ukazují grafy 1 a 2. Z celkové částky, kterou obecní samosprávy za tři roky získaly, připadlo na rok 2008 pouze 0,2 %, na rok 2009 pak naprostá většina, a to 92,7 % a loňský rok se podílel pouhými 7,1 %. U celkové sumy peněz, které obecní samosprávy z tohoto fondu získaly, byl vývoj poněkud proporcionálnější. Rok 2008 se podílel 1 %, rok 2009 pak 52 % a poslední rok 47 %. Z toho vyplývá, že v roce 2010, ve srovnání s rokem předchozím, bylo financováno méně projektů, avšak dotace z fondu na jeden projekt byla vyšší.

Graf 1. Počet projektů spolufinancovaných z Regionálního fondu v letech 2008 až 2010
Graf 1. Počet projektů spolufinancovaných z Regionálního fondu v letech 2008 až 2010
Pramen: Ministerstvo pro místní rozvoj, vlastní výpočty CCB-Czech Credit Bureau, a. s.
Graf 2. Výše dotace z–Regionálního fondu v letech 2008 až 2010
Graf 2. Výše dotace z–Regionálního fondu v letech 2008 až 2010
Pramen: Ministerstvo pro místní rozvoj, vlastní výpočty CCB-Czech Credit Bureau, a. s.

Oba grafy tak odrážejí krajně nerovnoměrný vývoj v čerpání dotací obcemi v uvedených letech. Malý počet v roce 2008, relativně rychlý růst jak počtu projektů, tak i celkového objemu dotace v roce 2009 a výrazné zpomalení v roce 2010. To se týkalo zejména počtu projektů a méně i celkové dotace. Výjimkou byla statutární města, která zaznamenala rychlý růst až v roce 2010, i když pouze s ohledem na celkovou dotaci, protože i v tomto případě se počet projektů v roce 2010 ve srovnání s rokem 2009 snížil.

Změnila se i struktura čerpání dotací jednotlivými typy obcí. V roce 2009 dominovaly venkovské obce, které se na celkové dotaci podílely 64 %, města jednou třetinou a statutární města pak 3 %. O rok později lze nalézt prudké snížení podílu venkovských obcí (na 37 %), značné zvýšení podílu statutárních měst (na téměř 30 %) a v zásadě stagnaci podílu měst.

CzechPOINT dominuje

Tabulka 2 ukazuje, jak se v průměru změnila výše dotace na jeden projekt v uvedených letech. Z této tabulky plyne, že města i statutární města uskutečnila v roce 2009 ve srovnání s rokem 2008 "levnější" projekty. V roce 2010 se průměrná výše dotace na jeden projet zvýšila u všech typů územní samosprávy, a to podstatně. Zdaleka nejvíce u statutárních měst, méně u venkovských obcí a "nejnižší", i když stále vysokou dynamiku, pak vykázala města.

Z věcného hlediska, tedy z hlediska zaměření projektů spolufinancovaných z regionálního fondu v letech 2008 až 2010, naprosto převládal "Typový projekt – CzechPOINT – Kontaktní místo", a to u všech typů územní samosprávy, s výjimkou statutárních měst. Další projekty se týkaly územních plánů v případě venkovských obcí a měst, u statutárních měst šlo např. o rekonstrukci chodníků a podchodů, revitalizace panelových domů a vnitrobloků.

Realizace menšího počtu projektů, ale s vyšší dotací v roce 2010 ve srovnání s rokem 2009, odrážejí i údaje v následující tabulce 3. Zde jsou uvedeny pouze projekty, které byly v těchto dvou letech dokončeny.

Tab. 2. Průměrná výše dotace na jeden projekt (v Kč)
Typ obce 2008 2009 2010
Venkovské obce 0 65 832 532 966
Města 685 605 181 151 1 312 692
Statutární města 847 535 453 620 7 463 248
Celkem 699 099 85 924 1 015 598

Pramen: Ministerstvo pro místní rozvoj, vlastní výpočty CCB-Czech Credit Bureau, a. s.

Tab. 3. Dokončené projekty spolufinancované z Regionálního fondu EU (v Kč)
Dotace Počet projektů Průměrná cena na projekt
2009 Venkovské obce 243 910 591 3 734 65 322
Města 142 379 129 736 193 450
Statutární města 13 608 604 30 453 620
Celkem  399 898 324 4500 88 886
2010 Venkovské obce 33 208 804 185 179 507
Města 139 145 367 74 1 880 343
Statutární města 73 640 038 8 9 205 005
Celkem 245 994 209 267 921 326

Pramen: Ministerstvo pro místní rozvoj, vlastní výpočty CCB-Czech Credit Bureau, a. s.

Mezi lety 2009 a 2010 se výrazně snížil počet dokončených projektů spolufinancovaných z Regionálního fondu, které obce uskutečnily. Snížil se i celkový objem dotace, i když méně, než počet projektů. Z toho vyplývá, že v roce 2010 realizovaly obce výrazně dražší projekty v porovnání s rokem předchozím. K nejvyššímu růstu dotace na jeden projekt došlo u projektů realizovaných statutárními městy, zhruba poloviční byl u měst a v případě venkovských obcí byl růst sice nejnižší, ale přesto téměř trojnásobný.

V uvedeném období připadl v 95 % případů jeden dotovaný projekt na jednu obec, ve 206 případech, týkajících se většinou měst a statutárních měst, získala obecní samospráva dotaci na dva projekty a ve dvou případech získala dvě města dotaci na sedm projektů.

Krajské podíly

V období 2008 až 2010 uspělo se žádosti o dotaci z Regionálního fondu více než 4500 venkovských obcí, což je více než tři čtvrtiny z jejich celkového počtu, dále přes 680 měst a téměř všechna statutární města.

Z výše uvedeného vyplývá, že obecní samospráva získala v letech 2008 až 2010 na dokončené i nedokončené projekty dotaci z Regionálního fondu v celkové výši 863 mil. Kč. Dosud nejsou známy komplexní údaje za rok 2010, takže posledním rokem, kdy zatím jsou k dispozici data o příjmech obecních rozpočtů, je rok 2009. V tomto roce dosáhly příjmy rozpočtu venkovských obcí, měst a statutárních měst, které získaly dotaci z Regionálního fondu, výše 113 mld. Kč. Z toho vyplývá, že patrně s výjimkou nejmenších obcí nebyl význam evropských peněz z tohoto fondu nijak závratný.

O tom, jak byly dotace z Regionálního fondu rozděleny mezi jednotlivé kraje, vypovídá tabulka 4.

Tab. 4. Rozdělení dotací obcím z Regionálního fondu podle krajů v období 2008 až 2010 (%)
Kraj Podíl na projektech Podíl na dotaci Podíl obcí v ČR
Středočeský 16 16 18,3
Jihočeský 9 8 9,9
Plzeňský 7 5 8,0
Karlovarský 2 3 2,1
Ústecký 6 5 5,6
Liberecký 4 5 3,4
Královéhradecký 7 6 7,2
Pardubický 8 10 7,2
Vysočina 12 8 11,2
Jihomoravský 11 10 10,8
Olomoucký 6 10 6,4
Zlínský 6 8 4,9
Moravskoslezský 6 7 8,9

Pramen: Ministerstvo pro místní rozvoj, vlastní výpočty CCB-Czech Credit Bureau, a. s.

Zdaleka nejvyšší podíl na dotacích získaly obecní samosprávy Středočeského kraje, následované samosprávami v kraji Pardubickém, Jihomoravském a Olomouckém. Nejmenší podíl pak obce Karlovarského kraje a dále kraje Ústeckého a Plzeňského. Pro srovnání uvádíme rovněž podíly počtu obcí v jednotlivých krajích na celkovém počtu obcí v ČR.

Obce ve Středočeském kraji získaly v průměru dotaci připadající na jeden projekt shodně s celostátním průměrem. Nadprůměrně vysokou dotaci na jeden projekt pak nalezneme u obcí Olomouckého kraje a z části i Pardubického a Zlínského kraje. Podprůměrně vysokou dotaci na jeden projekt získaly naopak obce kraje Vysočina.

Zemědělský fond rozvoje venkova

Obce mohou získávat dotace z evropských fondů také v rámci Společné zemědělské politiky. Ta se v současnosti zaměřuje mj. na zvyšování kvality potravin, na zajištění dobrých životních podmínek pro obyvatele žijící na venkově a na zachování zdravého životního prostředí pro budoucí generace.

Tabulka 5 dokumentuje, že v rámci této politiky získaly obce v letech 2008 až 2010 z EU 2,7 mld. Kč, což je mnohem více než z Regionálního fondu, avšak pořád tvoří jen malou část rozpočtových příjmů obcí. Na rozdíl od dotací z Regionálního fondu došlo v tomto případě k plynulému růstu jak počtu projektů, tak i celkového objemu dotací. Nejúspěšnější kategorií obcí se staly venkovské obce, které získaly za tři roky zhruba 88 % podíl jak na celkovém počtu projektů, tak i na celkové dotaci (většina opatření je určena pro obce do 500 obyvatel).

Další odlišností od dotací z Regionálního fondu je vyšší objem dotace připadající na jeden projekt realizovaný venkovskými obcemi a z části také městy. Za tři roky v průměru činila u venkovských obcí 1,7 mil. Kč, u měst a statutárních měst shodně 1,5 mil. Kč. Realizovaných projektů spolufinancovaných v rámci Společné zemědělské politiky pak bylo mnohem méně ve srovnání Regionálním fondem. Více než 20 % obcí získalo v uvedeném období dotaci v rámci Společné zemědělské politiky za poslední tři roky více než jednou.

Tabulka 5: Dotace obcím v rámci Společné zemědělské politiky
Dotace EU (mil. Kč) 2008 2009 2010 Celkem
Venkovské obce 67,2 952,5 1 408,8 2 428,5
Města 67,8 69,6 151,0 288,4
Statutární města 0,0 3,4 1,2 4,6
Celkem 135,0 1 025,5 1 561,0 2 721,5
Počet projektů 2008 2009 2010 Celkem
Venkovské obce 97 540 822 1 459
Města 12 35 142 189
Statutární města 0 2 1 3
Celkem 109 577 965 1 651

Pramen: Státní zemědělský intervenční fond, vlastní výpočty CCB-Czech Credit Bureau, a. s.

Shrnutí

Z výše uvedeného je zřejmé, že dotace ze dvou fondů Evropské unie dramaticky zásadním způsobem hospodaření obcí neovlivňují. Větší vliv mohou mít v případě malých obcí. Oba zdroje "evropských" peněz pro obce se od sebe značně liší, což vyplývá z jejich určení a zásad přijatých pro rozdělování zdrojů.

Regionální fond distribuoval menší částky dotací na více obcí a vyznačuje se značnou fluktuací v čase. V případě projektů spolufinancovaných v rámci Společné zemědělské politiky šlo o méně projektů za více peněz, počet projektů i celková dotace se v čase plynule zvyšují a více obcí získalo dotací více než jednou.

Ing. Věra Kameníčková, CSc., CCB-Czech Credit Bureau, a. s.