Daň z přidané hodnoty a její vliv na rozpočty obcí

26. 5. 2011 OF 2/2011 Ekonomika

Daň z přidané hodnoty představuje významný a stabilní zdroj obecních rozpočtů. Od roku 2001, kdy se stala sdílenou daní, prakticky stále meziročně roste. Její výnos představoval polštář, který zabránil ještě větším výkyvům příjmů v době hospodářského poklesu. Od příštího roku však může být všechno jinak.

Daň z přidané hodnoty (DPH) tvoří v průměru více než třetinu objemu sdílených daňových příjmů, v souvislosti se nižším inkasem daní z příjmů její význam v posledních letech ještě vzrostl. Vzhledem ke skutečnosti, že obce získávají pětinu celostátního inkasa, je zřejmé, že veškeré zamýšlené změny v konstrukci daně se samospráv výrazně dotýkají. Věřme, že si vláda všechny souvislosti týkající se sdílených daní uvědomuje. Snaha řešit financování důchodů zvýšením inkasa daně z přidané hodnoty totiž může významně a negativně ovlivnit stabilitu obecních rozpočtů.

Vliv změn v zákoně na inkaso

Právní úprava DPH se mění relativně často, ale k opravdu zásadním změnám v sazbách došlo pouze třikrát, resp. čtyřikrát. Zde připomeňme, že v roce 2004 se legislativní úprava daně měnila hned dvakrát a v obou případech se změny promítly v daňovém inkasu. Novela původního zákona (č. 588/1992 Sb.) nabyla účinnosti k 1. lednu, nový zákon (č. 235/2004 Sb.) pak platil od 1. května 2004. Mezi ustanovení s přímým vlivem na objem vybrané daně patřilo přeřazení zboží a služeb mezi základní a sníženou sazbou a následné snížení základní sazby z 22 % na 19 %. Od roku 2008 se pak zvýšila snížená sazba z 5 % na 9 % a v roce 2010 došlo ke zvýšení obou sazeb na dnešních 10 % a 20 %.

Je zřejmé, že úpravy sazeb se dotkly také celostátního inkasa. První tabulka obsahuje srovnání rozpočtovaných a skutečných hodnot celostátního inkasa DPH, na němž závisí objem zdrojů, které obce každý měsíc obdrží.

Tab. 1. Celostátní výnos DPH (mld. Kč)
Rok Rozpočet Skutečnost Meziroční růst Poznámka Plnění (v %)
Rozpočet Realita
2003 x 164,9
2004 174,8 184,3 19,4 přeřazení služeb z 5 % na 22 %, od 1. 5. snížení sazby z 22 % na 19 % 105,4
2005 218,9 208,4 44,1 24,1 vliv změny zdaňování dovozů, novela DPH – ponechání některých služeb ve snížené sazbě 95,2
2006 222,3 217,8 3,4 9,4 98,0
2007 232,1 236,4 9,8 18,6 101,8
2008 274,5 255,2 42,4 18,8 zvýšení sazeb z 5 % na 9 % 93,0
2009 278,6 253,6 4,1 -1,6 91,0
2010 270,8 269,6 -7,8 15,9 zvýšení sazeb z 9 % na 10 % a z 19 % na 20 % 99,5
2011 277,1 novela 1. 4. 2011, částečně reverse-charge

Zdroj: www.mfcr.cz, údaj pro rok 2004 dopočten dle komentáře v návrhu SR.

Ačkoliv již na první pohled upoutají rozdíly mezi očekávaným a skutečným inkasem, tabulka nemá za cíl kritiku ministerstva. Zaprvé proto, že rozdíly se vzhledem k celkovému objemu pohybují v řádu jednotek procent (viz poslední sloupec). Zadruhé by kritika s využitím možnosti zpětného pohledu byla velmi laciná a do odborného textu nepatřící. Odhady daňového inkasa se provádějí téměř půl roku před zahájením rozpočtového roku. Rozpočtovanou částku tedy ovlivňují veškeré změny v zákoně, k nimž dojde v průběhu následujícího období, a rozpočet na ně logicky reagovat nemohl (viz např. ponechání ubytovacích služeb ve snížené sazbě, když rozpočet již byl konstruován na sazbu základní). Daňové inkaso se dále mění z důvodu dodatečných daňových přiznání, výsledků kontrol, ale třeba také v důsledku nerovnoměrně rozložených nadměrných odpočtů z titulu velkých investic či prodejů za hranice ČR.

Srovnání očekávaného a skutečného inkasa DPH by mělo především upozornit, že ani ministerstvo financí není a nemůže být neomylné, a proto by se v prohlášeních o dopadech změn v daňových zákonech mělo objevovat méně sebejistoty. Budoucnost je zkrátka nejistá.

Stabilní výnos i při hospodářském poklesu

Ve srovnání s ostatními sdílenými daněmi tvoří DPH i po zohlednění rozdílů mezi rozpočty a skutečností v posledních letech nejstabilnější zdroj. Druhá tabulka zachycuje problematický rok 2009, kdy ministerstvo financí umožnilo fyzickým a právnickým osobám zaměstnávajícím maximálně pět zaměstnanců nehradit zálohy na daň z příjmů. Mimochodem, u podnikajících fyzických osob jde o daň, která by měla být motivační, a její výnos má obec odměňovat za aktivity, které vytváří na podporu podnikatelského prostředí. Nízké inkaso motivační složky pak přetrvávalo v roce 2010, kdy by logicky mělo dojít k vyšší úhradě, neboť se od daňové povinnosti neodečítaly žádné zálohy. Zde ale bude třeba vyčkat vysvětlení obsažené v závěrečném účtu za rok 2010. O trochu příznivější vývoj lze vyčíst na řádku daně z příjmů právnických osob, i když ve srovnání s rokem 2008 se stále jedná pouze o dvoutřetinové inkaso.

Tab. 2. Celostátní inkaso vybraných daňových příjmů (mld. Kč)
2008 2009 2010
Rozpočet Skutečnost Index Rozpočet Skutečnost Index Rozpočet Skutečnost Index
DPH 274,5 255,2 93,0 278,6 253,6 91,0 270,8 269,6 99,5
Daň z příjmů právnických osob 168,6 182,5 108,3 187,0 119,6 64,0 143,9 123,9 86,1
Daň z příjmů fyzických osob 135,4 143,3 105,8 162,9 126,7 77,8 134,2 130,0 96,9
– z kapitálových výnosů 5,6 10,4 185,4 9,8 10,1 103,4 9,6 10,2 106,1
– ze závislé činnosti 114,0 115,2 101,0 128,1 111,0 86,7 105,3 111,8 106,2
– z přiznání 15,8 17,8 112,3 25,0 5,6 22,2 19,3 8,0 41,4
Daň z nemovitostí 5,5 5,2 94,5 6,4 6,4 99,4 9,6 8,8 91,1
Spotřební daně 142,3 133,0 93,5 151,8 131,1 86,3 149,3 138,3 92,6

Zdroj: www.mfcr.cz – informace o pokladním plnění.

Plnění přesahující 90 % u DPH opravdu funguje jako záchytný zdroj, a to i ve srovnání s dalšími nepřímými, tedy spotřebními daněmi. Právě z důvodu větší stability usilují obce o rozšíření spektra sdílených daní.

Rychlá změna RUD

Vláda vždy zdůrazňovala, že přírůstek inkasa ze zvýšené sazby DPH bude směřován na zvláštní účet určený pro vyrovnání ztráty zdrojů související s přechodem na částečně fondový způsob financování důchodů. K naplnění této myšlenky však bude třeba novelizovat zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, neboť dnes obce získávají podíl z celé částky, která se na účtu u ČNB objeví. Existují patrně tři možnosti řešení jak oddělit peníze, plynoucí ze zvýšené sazby DPH a určené k podpoře financování důchodů.

  1. Buď lze do zákona uvést hodnotu v korunách, která se od celkového inkasa vždy odečte před tím, než dojde ke sdílení s obcemi a kraji. Jednoduché řešení, které by zajišťovalo stabilní příjem na speciální účet, vláda by se však vzdávala autonomního růst inkasa, který souvisí s prostým růstem cen spotřebního zboží. Po určité době by se hodnota patrně musela valorizovat.
  2. Druhá možnost má podobu snížení dnešního procenta sdílení pro obce a kraje (21,4 % a 8,92 %) tak, aby jejich příjmy neobsahovaly předpokládané zvýšení z titulu změn sazeb. S ohledem na způsob, jak se ke zvláštním podílům 21,4 % a 8,92 % v minulosti došlo a kolik kritérií v sobě zahrnují, se takové řešení zdá dost riskantní. Pokud by však tato změna zahrnovala rovněž nějaké výstupy ze tříleté diskuze o novele kritérií sdílení a rozpuštění částí dotací, pak má smysl. Problém však nastává s kraji, u nichž pravidla sdílení zatím ministerstvo měnit nehodlá.
  3. Třetí způsob představuje stanovení nového ustanovení v zákoně o RUD, který zvláštnímu účtu přidělí procento z celkového inkasa. Pozměnění příslušných paragrafů pro obce, resp. kraje, s odkazem na sdílení částky po odečtení "důchodového" procenta by mělo zajistit kýžené vyvedení části prostředků mimo obecní, krajské i státní rozpočet.

Riziko "velkých očí"

Ve všech třech případech však budoucí stabilitu veřejných rozpočtů ovlivní odhad přírůstku inkasa daně. Původně se hovořilo o 58 mld. Kč, které mělo přinést zvýšení z 10 % na 20 %. Nynější přístup postupného zvyšování vyžaduje odhad přírůstku v roce 2012 o 4 % a následně v roce 2013 o 3,5 % a zároveň snížení o 1,5 % pro sazbu základní na (snad) jednotných 17,5 %. Pokud totiž bude mít ministerstvo "velké oči", stanoví částku, která se nikdy dodatečně nevybere, avšak bude v jedné ze tří výše uvedených forem vyvedena na zvláštní účet. V následujících letech tak obce, kraje i státní rozpočet mohou zaznamenat pokles nejvýznamnějšího daňového zdroje v rozsahu, který dosud nikdy nezažily.

Rozložení nárůstu sazeb se sice z pohledu zákona o RUD jeví jako komplikovanější, avšak pro odhad přírůstku jde patrně o vhodnější řešení. Nárůst inkasa z 10 % na 14 % do jisté míry odpovídá již realizovanému zvýšení z 5 % na 9 %, k němuž došlo v roce 2008. Konzervativní přístup ministerstva by patrně měl směřovat k odhadu nepřevyšujícímu 20 mld. Kč. Jestliže v lednové makroekonomické predikci vydané ministerstvem financí se inflace ani spotřeba domácností a vlády (tedy skutečných poplatníků daně) neodhaduje v následujících letech v žádných závratných hodnotách, nebude asi důvod doufat ve větší příjmy.

Obce a města jsou dobrými hospodáři, v letech hubených dokázaly, že si umí vytvořit dostatečné rezervy na financování či spolufinancování. Nelze však předpokládat bezednost rezerv. Financování obcí a měst, z převážné části závislé na vývoji celostátního daňového inkasa, může být záměrně nadhodnoceným odhadem přírůstku DPH zásadně ohroženo. Věřme, že toto riziko bude s ohledem počet představitelů samosprávy ve vládní koalici omezeno.

Ing. Jaroslava Kypetová, PhD., legislativně-právní oddělení Kanceláře Svazu měst a obcí ČR