Sakrální objekty v krajině jako nedílná součást českého venkova
Jedním z projevů náboženství jsou sakrální objekty. Je to projev hmatatelný a viditelný v sídlech a krajině. Sakrální objekty dokumentují historický vývoj nejen náboženský, ale také vývoj kulturní, vývoj osídlení, cest aj. S měnící se mírou a typem religiozity, se mění i sakrální objekty.
Mění se jejich velikost i jejich kvalitativní stav (zchátralý, zrekonstruovaný, nový). Rozdíly můžeme nalézat v architektuře sakrálních objektů i materiálu, ze kterého jsou vyrobeny. Liší se i nápisy a symboly na nich. Analýza různorodosti současného stavu sakrálních objektů v mikroegionech Česka odhaluje základní trendy ve vývoji této složky našeho kulturního dědictví po roce 1989 a pomáhá stanovit faktory, které tento vývoj ovlivnily.
Masivní výstavba sakrálních objektů spadala zejména do období 18. a 19. století. Tato tzv. barokní sakralizace kulturní krajiny venkova probíhala ve všech katolických oblastech Rakouska-Uherska. Na venkově často tvoří náboženské objekty hlavní dominanty obcí, většinou lokalizované v centru sídel, kde plní funkci náboženskou, společenskou a kulturní. Naopak drobné sakrální objekty byly zřizovány hlavně poblíž lokálních a regionálních cest, na křižovatkách a administrativních hranicích.
V současnosti nedochází ve větší míře k budování nových objektů, ale spíše k jejich částečné obnově. Rozporem by se na první pohled mohl zdát protiklad mezi narůstající sekularizací společnosti po roce 1989 (potlačením vlivu náboženství ve společnosti) a obnovou náboženských symbolů. Současná obnova sakrálních objektů ovšem není z převážné části podmíněna náboženskými motivy.
Typologie sakrálních objektů
Vzhledem k výrazným rozdílům v míře religiozity (podílu věřících) v Česku (viz obr. 1) lze předpokládat, že budou existovat také velké rozdíly v sakrálních objektech.
Rozdíly budou v jejich velikosti a vzhledu a také v jejich stavu a udržovanosti. Terénní výzkum v této oblasti probíhal ve 12 mikroregionech a v tomto článku budou představeny výsledky šetření na příkladech pěti vybraných venkovských a pro srovnání jednoho městského mikroregionu.
Pro účely porovnání výsledků byly ustanoveny kategorie sakrálních objektů, vymezené podle fyzického stavu, doby vzniku a doby rekonstrukce (kvalitativní kategorie – viz obr. 2). Sakrální objekty jsou vystaveny přírodním vlivům i lidským činitelům (vandalství, odstranění nebo přemístění). Pokud jsou objekty ve vysoce zdevastovaném stavu (ruiny) a tento stav neumožňuje jejich využití k náboženským účelům, označujeme je za reliktní. Bylo vytvořeno také velikostně-významové členění sakrálních objektů a to do čtyř základních kategorií (kvantitativní kategorie – viz obr. 3). Z obrázku vyplývá, že nejčastěji se na českém venkově nacházejí menší sakrální objekty na rozdíl od měst, kde je vysoké zastoupení větších sakrálních objektů kategorie. Specifickou a relativně novou kategorií jsou tzv. pomníky u cest především obětem dopravních nehod, které představují jakýsi přechod mezi sakrálním objektem a hřbitovem.

- hřbitovy
- drobné objekty v krajině (kříž, menší boží muka, sakrální obrázky v krajině, pomník obětem nehod a tragických událostí, obrázek či tabulka na jiných objektech)
- středně velké sakrální objekty (kaple, socha, zvonice, větší boží muka, komplex křížů)
- velké sakrální objekty (nadregionálního významu – poutní místo a křížová cesta, komunitní centrum, fara, kaplanka nebo klášter, kostel)
Motivy obnovy sakrálních objektů
Motiv obnovy sakrálního objektu stojí při prvotním rozhodnutí o nápravě stavu. Motivy obnovy dělíme na motivy náboženské a kulturní. Druh motivu však nelze vždy jednoznačně rozlišit. Rostoucí význam motivu kulturního vychází přirozeně z klesající míry religiozity české společnosti a není tedy vzhledem k obecným podmínkám vývoje společnosti ničím neobvyklým.
Náboženské motivy obnovy sakrálních objektů se uplatňují jak v silně tak i slabě religiózních oblastech. Přičemž v sekularizovaných oblastech jsou motivy obnovy sakrálních objektů snáze odlišitelné, jejich rekonstrukce zde nejsou běžnou záležitostí. V silně religiózních oblastech jsou náboženské motivy převládající. Kulturní a jiné motivy jsou zde těžce rozpoznatelné. Víra je hluboce zakořeněna a náboženství je zde chápáno jako běžná, přirozená součást života všech obyvatel, nejen věřících. Církev se v takových oblastech vysokou měrou podílí na lokálním kulturním dění celé komunity. Jedná se o zakořeněnou tradici, která byla původně náboženskou a nyní je spíše tradicí komunity, tedy společenství lidí žijícího a působícího v určitém místě.
V oblasti, kde je náboženství silně provázáno s životy obyvatel se tento fakt projevuje také v podobě sakrálních objektů a v jejich využívání. Za prvé jsou sakrální objekty ve velmi dobrém fyzickém stavu a to i objekty, které mají periferní polohu (ve volné krajině). Rekonstrukce jsou často prováděny za pomoci místních obyvatel a to pomoci jak finanční, tak manuální, řemeslné. Za druhé jsou sakrální objekty místy aktivně využívanými. Terénní pozorování potvrzuje, že sakrální objekty jsou udržované a zdobené včetně jejich okolí. Za třetí jsou sakrální objekty zakořeněné v myslích obyvatel. Z objektů se stávají orientační body a místní názvy. Obyvatelé vnímají sakrální objekty nejen jako stavby, ale také jako přímou součást místní historie a kultury.
Kulturní motivy
zahrnují celou škálu podnětů k obnově sakrálních objektů. Nejhojněji se vyskytují dva typy a to kulturně-historický a kulturně-ekonomický. Kulturně-historický motiv je velmi specifický a charakteristický zejména pro pohraničí, odkud byli po druhé světové válce vysídleni obyvatelé německé národnosti. Právě v pohraničí se nejvíce uplatňuje přeshraniční spolupráce při obnově sakrálních objektů, která využívá finančních prostředků různých fondů i nadací. Někteří z původních obyvatel (nebo jejich potomků) posilují vazby s původním domovem své rodiny, právě podporou oprav sakrálních objektů, které v důsledku přerušení kontinuity osídlení, nestojí ve středu zájmu nově příchozích obyvatel.
Dobrým příkladem je modelový mikroregion Sušice, komplexní podporu získal např. projekt obnovy horské synagogy v Hartmanicích v památník česko-německo-židovského spolužití v roce 2006. Obnova se uskutečnila za přispění řady sponzorů, fondů a díky česko-bavorské přeshraniční spolupráci.
Se sakrálními objekty se nemusí identifikovat jen nově příchozí obyvatelé do vysídleného pohraničí, ale také obyvatelé nově vznikajících suburbií. V suburbiích se mohou vyskytnout kapličky, které dříve stávaly podél cest a nyní se nacházejí v zastavěném území (viz obr. 4).
Na českém venkově je obecně sakrální objekt (kostel), povětšinou stojící v centru nebo alespoň v zastavěném území obce, jednou z mála architektonicky hodnotných staveb a zároveň dominantou, která pomáhá utvářet siluetu a estetiku venkovské obce. Žádoucí je, udržet tuto stavbu dominantou, např. prostřednictvím vhodného směrování další výstavby, ukotveného v územních plánech. Snahy o udržení takové stavby v dobrém fyzickém stavu, vycházejí právě z estetické funkce objektu a z jejího přímého vlivu na pozitivní image obce a lze je zařadit pod motivy kulturně-ekonomické. Image obce a její estetika jsou jedním z faktorů, které mohou rozhodovat o kvalitě bydlení a životního prostředí v obci pro místní obyvatele, příchozí turisty nebo podnikatele. Kulturně-ekonomický motiv je tedy iniciován zejména obcemi.
Koncentrace rekonstrukcí a obnov sakrálních objektů je příznačná pro centra měst a venkovských obcí, zejména městské a vesnické památkové zóny. Mimo centra dílčích sídel a hlavní koncentrace osídlení se sakrální objekty nacházejí v neuspokojivém stavu. Tento jev dokládá také mikroregion Tábor, kdy je rovněž vynaloženo velké úsilí a finanční prostředky na obnovu objektů v centru města, s rostoucí vzdáleností od centra jsou sakrální objekty mimo zájem obyvatel i komunálních představitelů. V případě Tábora přítomnost poutního místa Klokoty s křížovou cestou západně od centra města posiluje udržování objektů mimo hlavní sídlo v dobrém stavu.
Faktory vývoje sakrálních objektů
Současný stav sakrálních objektů je výsledkem dlouhodobého působení vnitřních i vnějších faktorů (celospolečenský hodnotový vývoj, legislativa, nabídka dotací, další rozhodnutí státu – např. umístění vojenského výcvikového prostoru aj.). Na základě vyhodnocení výsledků v modelových mikroregionech byl sestaven seznam v současnosti působících vnitřních faktorů, které mají největší vliv na vývoj náboženských objektů (zejména ve venkovské oblasti). Zajímavostí je, že jednotlivé faktory mohou působit v jednom mikroregionu pozitivně (zvyšují kvalitu sakrálních objektů), v jiném zase negativně (přičiňují se o špatný stav sakrálních objektů).
- Míra a typ religiozity
- je základním faktorem, který předurčuje charakter sakrálních objektů území. Jedná se o podíl věřících a strukturu náboženského vyznání.
- Vlastnictví sakrálních objektů
- hraje významnou roli při jejich obnově. Důležité jsou zejména dispozice a předpoklady vlastníka k získání finančních prostředků pro obnovu z jiných než vlastních zdrojů a možnost případného kofinancování. Svou roli hraje také nevyjasněné vlastnictví drobných objektů ve volné krajině, které může být formální překážkou k obnově. V současnosti je tento problém řešen obecní výzvou pro vlastníka určeného objektu, kdy v případě nedoložení vlastnictví, platí ustanovení § 135 zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, které se týká ztracených a opuštěných věcí, které ukládá, že po uplynutí lhůty připadá věc do vlastnictví obce.
- Velikost obce
- je faktorem zejména ekonomickým, protože podává informaci o výši obecního rozpočtu a tím ukazuje případné možnosti (do)financování rekonstrukcí. Zároveň rámcově napovídá o možnostech personálního složení obecního úřadu, zejména jsou tím myšleny osoby schopné využít dotačních a grantových schémat, případně problematika neuvolněného starosty. Tento faktor je obecný a nezohledňuje případnou zátěž obecního rozpočtu ani nepostihuje kvalitu lidského kapitálu představitelů obce.
- Vzdálenost objektu od centra
- sídla může předurčovat vůli obce i dalších aktérů k rekonstrukcím a opravám objektu.
- Vztah samosprávy a církve
- je ukazatelem religiózního klimatu území, tj. zapojení církve do každodenního života komunity, obce. Rovněž definuje možnosti světského využití sakrálních objektů, které je často závislé na vzájemné dohodě vlastníka a budoucího uživatele.
- Přeshraniční spolupráce
- je ilustrována výše jako kulturně-historický motiv obnovy sakrálních objektů. Příklady lze kromě oblasti Šumavy nalézt i v mikroegionu Kolešovice, kde jsou některé rekonstrukce finančně podpořeny Němci, pocházejícími z mikroregionu.
- Lidský faktor
- je v případě náboženství velice důležitý a může mít klíčový vliv na roli náboženství a církve v komunitě a také na vývoj sakrálních objektů. Osobnost faráře je důležitým předpokladem pro spolupráci obce a církve a pro vztahy mezi církví a nevěřícím obyvatelstvem, veřejností. Intenzivní společný kulturní život věřícího i nevěřícího obyvatelstva v rámci komunity se může pozitivně projevit zvýšenou soudržností a sounáležitostí obyvatel.
- Aktivita a zájem obyvatel
- vedoucí ke vzniku různých sdružení a spolků je jedním z nejvýznamnějších faktorů obnovy sakrálních objektů na českém venkově. Vzhledem k typologii objektů na venkově (obr. 3) je patrné, že mnohdy objekty menší velikosti, požadující nižší finanční náklady na opravu, je možné financovat ze zdrojů místních obyvatel. Výjimkou z předpokladu méně nákladných rekonstrukcí sakrálních objektů na venkově místními obyvateli je stavba kostela sv. Ludmily v 90. letech 20. století v Suché Lozi (mikroregion Strání). Na silně religiózním venkově je žádoucí přítomnost kostela v každém sídle (nikoliv jen obci), přičemž vlastní kostel je významným prvkem lokální identity a patriotismu. Proto se také v silně věřících oblastech i v malých sídlech nalezneme relativně velké kostely (viz obr. 5).
- Na venkově je zisk finančních prostředků ze zdrojů místních obyvatel jednodušší z důvodů snazší komunikace a domluvy (sousedské vztahy) a vzhledem k nižší míře anonymity existuje snazší kontrola jednání a aktivity jednotlivých osob a rodin (tlak na aktivitu).
- Sdružení a spolky mohou být iniciátorem sbírek na opravy či příjemcem dotací z veřejných zdrojů a mohou mít také vzdělávací funkci (propagace sakrálních objektů). Role sdružení a spolků je patrná v mikroregionu Kolešovice, kde jsou s výjimkou občanského sdružení Zderaz místní obyvatelé k sakrálním objektům, které jsou povětšinou v neutěšeném stavu, lhostejní.
- Místní umělci a řemeslníci
- mohou v obnově sakrálního objektu nalézt veřejně prospěšnou seberealizaci. Příkladem je kování křížů místními řemeslníky a následné umístění podél cyklotras na místa, kde se v minulosti kříže nacházely (Novohradsko, říjen 2005, Sdružení růže).
- Mecenáš a sponzor
- tento faktor se v šesti vybraných mikroregionech neprojevil. Jedná se o finanční pomoc od osoby z regionu či také mimo region, např. politického představitele, podnikatele, významného movitého rodáka apod.
Mikroregion | Počet obyvatel (2001) | Rozloha (km2) | Hustota zalidnění (obyv./km2) | Míra religiozity (2001) | Index sekularizace (1991/2001) | Počet objektů | Počet obcí |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tábor | 35 769 | 62,21 | 575 | 25,95 | 31,66 | 72 | 1 |
Kolešovice | 2 636 | 84,08 | 31,4 | 16,35 | 42,8 | 62 | 8 |
Pyšely | 3 638 | 47,92 | 75,9 | 28,15 | 43,7 | 46 | 7 |
Srbská Kamenice | 2 375 | 84,08 | 28,6 | 12,59 | 41,3 | 54 | 8 |
Strání | 6 795 | 84,36 | 80,5 | 83,88 | 6,1 | 68 | 4 |
Sušice | 13 097 | 253,61 | 51,6 | 36,92 | 26,5 | 167 | 4 |
- Míra religiozity – podíl osob, které se přihlásili k některé církvi, z celkového počtu obyvatel
- Index sekularizace – udává nárůst podílu nevěřícího obyvatelstva v mikroregionu mezi dvěma obdobími (čím vyšší kladná hodnota, tím intenzivnější nárůst podílu nevěřících)
Závěr
Česko patří již několik desetiletí k nejvíce sekularizovaným státům světa, ale přesto je tvář venkovské krajiny stále výrazně formována náboženskými symboly a objekty. Sakrální objekty tak spoluutvářejí charakter a image českého venkova a jsou jejich významnou a často dominantní součástí (pohlednice, prezentace obce na internetu atd.). Jejich význam už není dominantně náboženský, ale také kulturně-historický a proto stále zůstává celospolečensky důležitý.
Příspěvek vznikl za podpory projektu WD-01-07-1 "Regionální diferenciace venkovských obcí Česka: disparity a možnosti rozvoje" a projektu GA UK 165110 "Poutní místa v kulturním dědictví české společnosti a jejich role v reprodukci územních identit."