Provoz datových schránek obce platit nebudou
Rozhovor se státním tajemníkem a náměstkem ministra vnitra JUDr. Františkem Vaverou, PhD.

Programové prohlášení vlády je z velké části zaměřeno na veřejnou správu, což je mj. úsek, za který na ministerstvu vnitra odpovídáte. Můžete uvést některé kroky, které se pro realizaci programu vlády začaly uskutečňovat?
Dostaneme se i ke konkrétním krokům, které děláme. Chtěl bych však úvodem zdůraznit, že obsáhlý program vlády v této oblasti musíme vidět s určitým nadhledem. Jsou tady aktuální úkoly, které řešíme ihned a je tady řada dlouhodobých opatření, která si vyžádají určitý čas, protože potřebují analýzu, diskuzi a musí projít ne jednoduchým legislativním procesem. Jistě se nemůže zapomenout na ekonomické hledisko, tedy dopady finanční. Vedle legislativních změn, které vyžadují změnu zákonů, vidíme hlavní smysl naší činnosti v soustavné komunikaci s obcemi. Abychom lépe znali jejich potřeby, požadavky a dokázali je určitým způsobem chránit vůči nepřiměřeným zásahům jednotlivých subjektů (myšleno dalších úřadů), které mnohdy přináší zbytečné zatěžování obcí a nadměrnou administrativu.
Nyní tedy k aktuálním úkolům
Hlavním krédem vládní politiky je otevřená a transparentní veřejná správa, a to je také prioritou Ministerstva vnitra. Myslím, že na úrovni samospráv, zvláště nyní po komunálních volbách, je vysoce aktuální otázka využívání zákona o svobodném přístupu k informacím. Je v tomto směru ustavena pracovní skupina, která se zbývá problematikou využívání zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Vedle zveřejňování povinných informací, které jsou bez diskuze, zde vidíme v zásadě dva přístupy. Liberální pojetí tvrdí, že vlastně všechny informace bez výjimky je nutno zveřejnit a to okamžitě. Proti tomu stojí některé názory obcí a krajů, které ukazují na řadu praktických překážek tohoto přístupu. Myslím však, že názory postupně povedou k uspokojení nároků na transparentní řízení veřejných záležitostí.
Transparentnost se vyžaduje především v otázkách nakládání s majetkem
Ano, a v této věci naše ministerstvo v současné době zpracovává legislativní návrhy, které zajistí průhlednost při nakládání s majetkem místních samospráv. Jedná se zejména o zajištění zveřejňování adresného hlasování v orgánech samosprávy. Hlasování o nakládání s majetkem, o veřejných zakázkách, dotacích, grantech nebo jiných podporách z rozpočtu územní samosprávy by mělo být zveřejňováno po jménech. Tento přístup prosazujeme i na úrovni vlády.
V této oblasti se však počítá i s jiným řešením – prostřednictvím kontroly
Větší transparentnost při nakládání s majetkem by mohlo zajistit i zavedení kontroly územních samosprávných celků ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu a měl by se navrhnout i způsob kontroly u právnických osob, zřizovaných územní samosprávou. Podle mého názoru by však činnost kontrolních orgánů měla být koordinována, aby se nestávalo – jak je běžnou praxí, aby se na jednom místě sešly tři kontroly, zaměřené na jednu akci.
K prosazení většího přehledu o nakládání s veřejným majetkem, o realizaci veškerých výdajů z veřejných rozpočtů, nejen územních samospráv, ale i státu, by měla být do poloviny příštího roku provedena úprava "Centrální adresy". Na jednom místě by měly být zveřejňovány veškeré informace týkající se prodejů, pronájmů majetku a všechny údaje o veřejných zakázkách. Přínosem pro obce by mělo být ve všech případech výrazné snížení rizik korupčního jednání. Neopominutelnou rolí bude mít i nový zákon o kontrole, který chceme opětovně předložit. Takováto změna ovšem potřebuje předně podrobnou diskuzi a předjednání se všemi adresáty právního předpisu.
Máte nějakou aktuální zprávu pro obce z oblasti řízení veřejné správy?
Aktuální informací jistě bude nedávná dohoda o tom, že se "zákon o datových schránkách" nebude měnit a náklady spojené s provozováním informačního systému datových schránek nadále bude hradit stát z prostředků státního rozpočtu, tedy všeobecné pokladní správy. Všichni si dobře pamatujeme z loňského roku diskuzi, kdy se navrhovalo, aby se na úhradě provozních nákladů systému datových schránek spolupodílely také orgány veřejné moci. V rámci novely zákona o archivnictví tehdy bylo rozhodnuto, že provozní náklady ponese stát a to se nyní potvrdilo i pro následující období, tedy rok 2011. Obce tedy nebudou platit náklady na jednotlivé zprávy posílané prostřednictvím datových schránek, které nadále ponese státní rozpočet. V rámci tohoto rozhodnutí ovšem povedeme jednání s provozovatelem systému o snížení ceny za jednu zprávu.
V souvislosti s elektronizací veřejné správy bych se chtěl zeptat v jakém stavu je zavádění základních registrů?
K dalšímu prohlubování elektronizace veřejné správy a elektronického vládnutí (eGovernment) jsou základní registry nezbytným předpokladem. V této oblasti došlo na základě rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže k nutnosti přehodnotit některá již připravená výběrová řízení na dodavatele jednotlivých registrů. Tím se bohužel oddaluje realizace jednotlivých fází všech projektů. Proto se připravuje velice intenzivně nový harmonogram plnění úkolů v této oblasti. V současné době jsem bohužel v určitém bodu mrazu, jelikož výběrová řízení jsou řešena stále na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Chystají se na úseku elektronizace veřejné správy nějaké koncepční záměry?
Jedním z nejdůležitějších kroků k naplnění programového prohlášení bude "Strategie vlády pro další elektronizaci agend ve veřejné správě", která bude zahrnovat veškeré projekty, jejichž cílem je optimalizace veřejné správy prostřednictvím eGovernmentu. V tomto směru je ve značné fázi rozpracovanosti např. projekt "Elektronické identifikační průkazy", které umožní jednoznačnou identifikaci osob v návaznosti na základní registry a omezí zneužívání rodného čísla. Se strategií např. souvisí i projekt elektronické Sbírky zákonů a elektronického legislativního procesu, která zejména zajistí garantovanou publikaci platného a účinného práva na území ČR pro uživatele předpisů bez jakýchkoliv bariér v elektronické podobě.
Je krátce po volbách – jaké změny se připravují ve volebních zákonech?
Ani i v tomto směru máme předpoklad změn. Veškeré dosavadní volební zákony zpracujeme do komplexního návrhu volebního kodexu. Současně s tímto projektem zahajujeme i přípravu elektronických voleb tak, aby mohl být pilotně realizován v roce 2012 a plnohodnotně v roce 2014 ve volbách do Poslanecké sněmovny. Zpracováváme rovněž analýzu s cílem vytvořit podmínky pro přímou volbu starostů v malých obcích již ve volbách do obecních zastupitelstev v roce 2014. Zpracovává se mezinárodní srovnávací studie pro možnost zavedení přímé volby starostů, primátorů a hejtmanů. Ovšem je nutné opětovně dodat, že věcné posuny i v této oblasti mohou vést k finančním nárokům, což je nutné vždy podrobně analyzovat a řádně zhodnotit.
Děkuji za rozhovor