Výstavba sběrného dvora s finanční podporou z Operačního programu Životní prostředí
Na sběrné dvory a obdobné projekty komunálního charakteru lze získat v programu OPŽP až 90 % dotace. Výhodou je možnost čerpání finančních prostředků na realizaci stavby a dodávku zařízení předem na základě žádostí o platbu, opřených o faktury od dodavatelů. Od první myšlenky na výstavbu sběrného dvora po uvedení do provozu může uplynout několik let, je to poměrně náročný proces.
Autoři článku přibližují čtenáři hlavní body celého tohoto procesu, avšak pro správnou přípravu a realizaci projektu sběrného dvora s finanční podporou z Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) je vždy třeba postupovat podle aktuálních dokumentů OPŽP, zejména příslušné Směrnice MŽP, Implementačního dokumentu a Závazných pokynů pro žadatele a příjemce, které jsou v aktuálních verzích k dispozici na webových stránkách fondu www.opzp.cz.
Výstavba sběrného dvora s finanční podporou z OPŽP má dvě fáze. První fází je příprava samotného projektu a příprava žádosti o dotaci na projekt z OPŽP a její dokumentace (dále jen „žádost o dotaci“). Druhou fází je uzavření smlouvy o přidělení dotace se Státním fondem životního prostředí (dále jen fond) a vlastní realizace projektu. Jednotlivé kroky jsou zachyceny v uvedeném projektovém schematu.
Příprava projektu a žádosti o dotaci
Při přípravě projektu je třeba se v první řadě zaměřit na pozemkové vztahy a soulad projektu s územním plánem a zajistit proces hodnocení vlivu na životní prostředí (EIA). V případě sběrného dvora je třeba písemným dotazem na příslušném krajském úřadě zjistit zda se na sběrný dvůr řízení EIA vztahuje a v jakém rozsahu. V případě, že EIA se na sběrný dvůr v konkrétním případě nevztahuje, krajský úřad vydá v tomto smyslu vyjádření, které bude přílohou žádosti o dotaci. Základem žádosti je projektová dokumentace a rozpočet, pro žádost o dotaci u stavebních projektů minimálně stupně dokumentace pro územní řízení (DUR), u nestavebních projektů postačuje projektová studie. Před podáním žádosti je třeba u stavebních projektů zajistit územní rozhodnutí včetně nabytí právní moci.
Zásadní pozornost je třeba věnovat rozpočtu. Fond do žádosti požaduje položkový rozpočet. Ten lze vytvořit i z úrovně projektové dokumentace DUR, avšak v takovém případě bývá nepřesný. Finanční prostředky pak mohou chybět v důsledku podhodnocení nákladů nebo naopak projekt může ztratit pozici při hodnocení v důsledku nadnesených nákladů. Vhodnější je provést zároveň projektovou dokumentaci územního řízení i stavební projekt a rozpočet stanovit dle podrobného výkazu výměr z projektu. Výše dotace je maximálně na úrovni alikvotní části rozpočtu dle žádosti o dotaci. Skutečná výše dotace se odvíjí od smluvních cen stavebních prací, dodávek a služeb, při nižší ceně je částka dotace úměrně nižší, při vyšší ceně jsou náklady nad úroveň rozpočtu nezpůsobilými výdaji, tj. není na ně poskytnuta dotace. Proto je třeba rozpočet stanovit s jistou mírou rezervy v cenách položek.
Další dokumentace
V rámci přípravy žádosti o dotaci je třeba doložit řadu dalších dokumentů a různých prohlášení, včetně stanoviska krajského úřadu, popř. chráněné krajinné oblasti (pokud do ní lokalita výstavby zasahuje), které je třeba si vyžádat formou žádosti o stanovisko na příslušném úřadě. Důležitou součástí projektu je určení zpracovatelské kapacity, která nesmí přesáhnout využitelný potenciál produkce odpadů ve spádovém území. V žádosti uváděná kapacita zařízení musí být v souladu s projektovou dokumentací.
Žádosti se předkládají na základě tzv. „výzev“, jejichž harmonogram je s předstihem zveřejňován na stránkách OPŽP. Výzva pro předkládání žádostí bývá otevřena cca 2 měsíce, avšak může být omezena výší alokace a jejím vyčerpáním, což může vést ke zkrácení termínu, v extrémním případě i jen na několik dní. Veškeré podklady pro žádost a další údaje je třeba po otevření výzvy zavést do elektronického prostředí pro podávání žádostí, tzv. Bene-fillu. Na tomto webovém rozhraní je po vyplnění vygenerována žádost o dotaci včetně seznamu příloh, ke které se přiloží zavedené dokumenty v tištěné podobě a žádost se odevzdá na příslušné krajské pracoviště fondu. Většina dokumentů je požadována v originálech či podepsaných od statutárního zástupce žadatele, rozpočet musí být podepsán zpracovatelem. Následuje formální kontrola s případným doplněním dle připomínek fondu, jejíž výsledkem je přidělení akceptačního čísla, pokud je žádost formálně kompletní (tzv. akceptace projektu). Na doplňování žádosti není automaticky nárok a lhůty pro doplnění jsou zpravidla stanovovány do 3 pracovních dní, je tedy ideální zpracovat žádost s předstihem a předprojednat před podáním například na regionálním pracovišti fondu.
Hodnotící kritéria
Po akceptaci následuje hodnocení žádostí dle hodnotících kritérií. Kritéria jsou k dispozici na webových stránkách fondu spolu s aktuální výzvou, u sběrných dvorů to bývají například měrné finanční náklady investice na obyvatele. Hodnocení obecně zvýhodňuje efektivnější projekty, které zajišťují využití více odpadů za méně peněz; u sběrných dvorů však v minulých výzvách kritéria prostřednictvím zmíněného ukazatele nákladů na obyvatele zvýhodňovala větší obce, neboť náklady sběrného dvora lze snadněji rozložit na více obyvatel.
Hodnocení kvality projektů se provádí pomocí přidělení bodů za splnění hodnotících kritérií. K přípravě a plánování rozsahu a vybavenosti sběrného dvora je třeba vždy přistupovat s přihlédnutím k hodnotícím kritériím, aby bylo dosaženo co nejlepšího bodového hodnocení a tím vysoká pravděpodobnost přijetí projektu. Výsledkem hodnocení je prověření způsobilosti výdajů a technické a ekonomické přijatelnosti žádosti, a dále bodové hodnocení kvality projektu. Finanční podporu dostanou projekty, které se v kvalitativním hodnocení umístí nejvýše, až do vyčerpání alokovaných finančních prostředků. Úspěšné projekty jsou zaregistrovány, tedy přijaty k profinancování.
Uzavření smlouvy o dotaci a realizace projektu
Základními podklady k uzavření smlouvy na dotaci s fondem (tzv. Rozhodnutí o přidělení dotace – RoPD) jsou dokumenty k zadávacím řízením, podepsané smlouvy s dodavateli, DSP a stavební povolení. Pro provedení výběrového řízení je třeba nechat zadávací dokumentaci odsouhlasit fondem. Zadávací řízení musí splňovat podmínky SFŽP, které jsou stanovené pro zadávací řízení mimo rámec zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Po doložení těchto a dalších náležitostí dle příloh Směrnice MŽP na fond následuje uzavření RoPD. Veškeré dokumenty je před předložení fondu nutné zavést do aplikace Bene-fill. Podklady pro RoPD je třeba na fond doložit do 1 roku od vydání Registrace (viz výše). Tato lhůta může být na žádost žadatele o dotaci prodloužena.
Ve fázi realizace je z hlediska profinancování klíčové zpracování žádostí o platbu a proplacení předkládaných faktur dodavatelů. Proplacení dotace je možné až po uzavření RoPD. Proces průběžného proplácení výdajů na realizaci projektu zahrnuje zanesení faktur do Benefillu a jejich doložení na fond, kontrolu faktur ze strany fondu, vytvoření žádosti o platbu a její odeslání na fond; na kontrolu a proplacení má pak fond 1 měsíc.
Současně s žádostí o platbu se zasílá finanční a platební kalendář, kde je zaznamenáno nastavení skutečného harmonogramu čerpání dotace způsobilých i nezpůsobilých výdajů a dále v rozdělení na investiční a neinvestiční náklady. Rozdělení na investiční a neinvestiční náklady je nutno dodržovat v té podobě, v jaké byly zaneseny do Bene-fillu při přípravě RoPD. Dalšími povinnostmi při realizaci projektu je vyplňování monitorovacích zpráv, ve kterých se mimo jiné může upřesnit harmonogram projektu. V průběhu realizace proběhne také kontrola projektu na místě.
Ukončení projektu
Na závěr, po realizaci projektu, probíhá Závěrečné vyhodnocení akce (ZVA). V rámci toho je dokládáno splnění parametrů projektu, smluvně zakotvených v RoPD. Podklady se zavádějí do Bene-fillu a poté dokládají fondu. U sběrného dvora se jedná například o doložení plochy sběrného dvora, protokol o předání staveniště, předávací protokol stavby a dodávek (strojů, nádob, kontejnerů apod.), aktualizované vyhodnocení provozní ztráty, kolaudační rozhodnutí, dokumentace výběrového řízení na provozovatele pokud jím není sám žadatel nebo vlastní organizace a různých prohlášení, dokládajících aktuální situaci žadatele. Následuje vydání a schválení závěrečné monitorovací zprávy. Touto zprávou je projekt formálně ukončen. Doba udržitelnosti projektu činí ovšem v programu OPŽP 5 let od ukončení projektu, je tedy třeba po dobu 5 let plnit podmínky projektu uvedené v RoPD, zejména užívat stavbu a zařízení pouze k účelům deklarovaných v RoPD.
Postup při využití finanční podpory OP ŽP
I. Příprava projektu a žádosti o dotaci
- Shoda s územním plánem
- Pozemkové vztahy
- Zjišťovací řízení (EIA) – je-li požadováno
- Stanovení kapacity a požadavků na zařízení
- Projektová dokumentace stupně DUR
- Zajištění stanovisek k DUIR
- Stanovení celkových nákladů na projekt
- Územní řízení včetně nabytí právní moci
- Stanovisko České inspekce ŽP
- Vyjádření Krajského úřadu
Zpracování žádosti o finanční podporu
Odevzdání žádosti na SFŽP
II. Uzavření smlouvy o dotaci a realizace projektu
- Akceptace žádosti
- Registrace žádosti
- Projektová dokumentace DSP + stavební povolení
- Zpracování zadávací dokumentace
- Výběrová řízení – výběr dodavatelů
- Podpis smlouvy o podpoře SFŽP
- Realizace projektu + propagace + čerpání finančních prostředků
- Průběžné monitorovací zprávy (každé 2 měsíce)
- Závěrečné vyhodnocení projektu
Provoz zařízení