Názory a zkušenosti dlouholetých představitelů samosprávy

4. 11. 2010 OF 4/2010 Ostatní
Ještě v předvolebním období jsme oslovili několik starostek a starostů a položili jsme jim tři otázky:
  1. Jaké změny by se měly provést z úrovně státu pro zlepšení postavení obcí a měst při rozvoji jejich území a při uspokojování potřeb jejich obyvatel?
  2. Které konkrétní priority k řešení vidíte v nastávajícím období ve vaší obci?
  3. Co byste na základě vlastní zkušenosti poradil(a) člověku, který je poprvé zvolen do funkce starosty – na co se má zaměřit, čeho se má vyvarovat?
Zde jsou jejich odpovědi.
Jaroslav Kubera, primátor statutárního města Teplice (51 010 obyvatel)

dvacet let v samosprávě, 4 roky tajemníkem MěÚ, 16 let starostou, od roku 1994 primátorem

Jaroslav Kubera, primátor statutárního města Teplice
  1. Nastává čas k diskusi o reformě reformy veřejné správy. Stávající spojený model potlačuje samosprávu a zejména obce s rozšířenou působností fungují jako bývalé národní výbory. Debata o zrušení krajů je nyní nereálná, měl by se alespoň zastavit nárůst agend, které stát přenáší na obce a stát by měl předepsané služby zaplatit. Velké množství ztracených peněz je dáno legislativou, přiživovanou Evropskou unií. Jen zjednodušení stavebního zákona a zákona o veřejných zakázkách by uspořilo miliardy korun. Důležité je zrušení většiny dotací, které mají vysoký korupční potenciál.
  2. Prioritou jsou investice, které budou sloužit většině občanů a udržení nulové dluhové služby, při zachování minima místních poplatků. V Teplicích se dlouhodobě neplatí řada poplatků (za odvoz odpadu, ze vstupného, za vjezd motorových vozidel, za zhodnocení stavebního pozemku, ani za poplatek za lázeňský a rekreační pobyt). Změnili jsme i poplatek za zábor veřejného prostranství (například lešení u opravy pláště budov se platí až od 46. dne).
  3. Nejprve bych mu vyslovil upřímnou soustrast. Ale bez legrace. Přál bych mu, aby se mu práce pro obec stala koníčkem. Jen tak nebude litovat svého volného času, který bude muset oželet. Po příchodu na radnici je nutné, než se přistoupí k velkým reformám, seznámit se s chodem města. Musí se počítat s tím, že vždy bude jedna polovina obyvatel pro a druhá proti jakémukoliv opatření. Snaha zavděčit se všem se téměř vždy obrátí proti pachateli dobrých skutků.
Jiří Životský, starosta obce Sokolnice (2100 obyvatel)

dvacet let zastupitelem, starostou od 1. března 1993

Jiří Životský, starosta obce Sokolnice
  1. Hlavní problém je snížení byrokratické zátěže, i když většinou slýcháme, že je to nedostatek peněz. Na jedné straně mají obce řadu povinností v rámci přenesené působnosti a nepřeberné množství úkolů v oblasti samostatné působnosti, ale na straně druhé jsou odříznuty od informací, které by jejich práci ulehčily. Velkou zátěží je zatěžující a zbytečná administrativa.
  2. Máme celkem pět priorit. Především je to správa obce, aby starosta měl více času pro jednání s občany a uměl hájit jejich zájmy i na krajské a případně na celostátní úrovni. Dále je to zdravotnictví (stabilní lékařské i lékárenské zázemí), za třetí provedeme komplexní rekonstrukci základní školy, pro zlepšení životního stylu vybudujeme dětské hřiště, sportovní halu, rozšíříme výsadbu zeleně. Prioritou je i zajištění bezpečné dopravy.
  3. Doporučím mu, aby se zastřelil, protože netuší co ho čeká. To je samozřejmě nadsázka, ale rozhodně radím, aby se jako starosta nedal vtáhnout do "papírové války", obrnil se trpělivostí a udržel nervy na uzdě. Zaměřil se na koncepční rozvoj obce, neřešil věci "ad hoc", ale měl jasnou vizi v té či oné oblasti. Smířil se s tím, že mu část zastupitelů v ničem nepomůže a jen bude kritizovat. Za podstatné považuji, aby nikdy nelhal občanům a zastupitelům. Říkat pravdu je někdy velmi obtížné, ale je třeba se to naučit.
Hana Moudrá, starostka města Česká Lípa (38 800 obyvatel)

8 let členkou zastupitelstva, od r. 2005 starostkou

Hana Moudrá, starostka města Česká Lípa
  1. Určitě by bylo vhodné přehodnotit současné přerozdělování daní a vybudovat daleko pružnější a účinnější systém. Dále bych uvítala určité rozšíření pravomocí jednotlivých měst a obcí.
  2. Jako hlavní prioritu města vnímám potřebu změnit postoj občanů k veřejnému dění v našem městě. Byla bych ráda, kdyby se nám podařilo vzbudit větší zájem a účast ve věcech, které se týkají jak České Lípy, tak i občanů samotných
  3. Nově zvolenému starostovi bych doporučila, aby si pečlivě nastudoval legislativu samosprávy. To byla první věc, kterou jsem udělala i já. A čeho by se měl vyvarovat? Na to nelze odpovědět. Každý má svojí hlavu. Určitě by se měl ale rozhodovat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Ing. Josef Bartoněk, starosta městyse Osvětimany (843 obyvatel)

8 let starostou obce

Ing. Josef Bartoněk, starosta městyse Osvětimany
  1. Od předsedy SMS ČR nemůžete očekávat jinou odpověď – za nejdůležitější považuji odstranění stávající diskriminace obcí a měst do 100 tis. obyvatel v přerozdělování sdílených daní. Nový systém nastavení by měl umožnit rovnoměrný rozvoj všech obcí a srovnatelná úroveň služeb pro všechny občany. Mělo by se zastavit pokračující omezování samostatného rozhodování na úrovni obcí, aby obce mohly naplňovat vlastní rozvojové vize na svém území. Rovněž by se měl posoudit a přehodnotit stávající systém veřejné správy. Nikdo nechválí nahrazení pružných vazeb s okresem krajským zřízením. V neposlední řadě je třeba zjednodušit a vytvořit jasné podmínky pro čerpání dotací.
  2. Osvětimany, to jsou pro mě především lidé, kteří zde žijí. Proto je pro mne prioritou udržení a rozvoj všech oblastí společenského života a zlepšování podmínek pro naše občany. Příjmy nám sotva stačí na údržbu a obnovu obecního majetku, přesto budeme hledat prostředky na zasíťování nových míst pro stavbu rodinných domů a rekonstrukci vodovodního přivaděče.
  3. První věc, kterou by měl novopečený starosta udělat, je vzít si zákon o obcích a dvakrát za sebou si ho v klidu přečíst. Pak by se měl zaměřit na aktivní a pracovité spoluobčany, komunikovat s nimi a snažit se je co nejvíce podporovat. Jsou jeho a obecním pokladem. Starostu lidé nevolí proto, aby jim vládl, ale aby jim sloužil. S pokorou by to měl přijímat a naplňovat. Úloha starosty netkví pouze v práci pro obec. Jako představitel místní samosprávy má též zodpovědnost za rozvoj státu. Očekávám, že noví starostové se v rámci SMS ČR postaví rázně proti daňové diskriminaci svých občanů.
Ing. Věra Kovářová, starostka obce Chýně (1800 obyvatel)

2 roky místostarostkou, 2 roky starostkou

Ing. Věra Kovářová, starostka obce Chýně
  1. Zásadní změnu vidím v posílení obecních rozpočtů změnou systému financování samospráv, který sníží rozdíly mezi obcemi a městy. Dále je třeba urychlit elektronizaci státní správy a odstranit zbytečnou administrativu. Je třeba provést změnu stavebního řádu a odstranit kolizi mezi činností stavebních úřadů a autorizovaných inspektorů.
  2. Obec se rychle rozvíjí, v tomto období se počet obyvatel zdvojnásobil (z 900 na cca 1800). Z toho plynou priority rozvoje. Dokončení intenzifikace ČOV, zajištění výstavby přivaděče vody vč. vodojemu. Dále to bude rozšíření základní školy a příprava projektu školy nové. Probíhá revitalizace centrálního parku včetně chodníku s veřejným osvětlením a zahájíme úpravu centra obce. Nezapomínáme na problém nedostatku míst v mateřské škole, který jsme připraveni po etapách řešit.
  3. Obklopte se týmem kvalitních lidí (nadšenců) se zkušenostmi z nejrůznějších oborů, využijte poznatky svých předchůdců. Základem všeho je dobrý strategický plán. Zaměřte se také na dotační tituly, ale zároveň je nepřeceňujte. Při realizaci investic nezapomínejte na vznikající provozní náklady projektu. Nepodceňujte informovanost občanů. Základem obce není jen občanská vybavenost, ale důležitý je i společenský život, fungování spolků a dobré vztahy občanů ke své obci.
Ing. Jiří Burian, starosta města Sedlčany (7660 obyvatel)

20 let starostou města

Ing. Jiří Burian, starosta města Sedlčany
  1. Měla by se změnit legislativa v řadě věcí, dotýkajících se života měst a obcí – zjednodušení předpisů, zrušení nevyhovujících předpisů, které omezují svobodné rozhodování zastupitelstev, zastavit narůstající byrokracii, jinak řečeno – vrátit obcím samostatnost a tím i odpovědnost, kterou měly v devadesátých letech.
  2. Hlavní prioritou našeho města v příštím volebním období bude přivaděč pitné vody Benešov–Sedlčany, s napojením na vodárenskou soustavu Želivka. Město se potýká již 15 let s nedostatkem pitné vody. Jedná se o investici za 440 mil. Kč, kterou chceme řešit s pomocí evropských dotací.
  3. Doporučuji novým starostům a starostkám přistupovat k řešení obecních problémů zodpovědně a uvážlivě. Navázat na končící volební období, pokračovat v jeho pozitivních výsledcích, nepodléhat nátlakům a hlavně neustále sledovat a kontrolovat hospodaření obce. Rozpočet vždy sestavovat na základě reálných příjmů a ne přání některých zastupitelů. Každé město či obec je velmi složitý organismus a k jeho řízení je třeba být patriotem.
Ing. Dalibor Maniš, starosta města Valašské Klobouky (5 215 obyvatel)

12 let starostou města

Ing. Dalibor Maniš, starosta města Valašské Klobouky
  1. Představitelé místních samospráv jsou denně v první linii a musí vysvětlovat občanům, proč nelze provést někdy zcela logické a pochopitelné kroky, protože tomu brání platná legislativa. Parlament může především v legislativní rovině pozitivně ovlivnit rozvoj a chod jednotlivých municipalit. Většina zákonodárců se ve městech a obcích objeví bohužel jen jednou za čtyři roky a to těsně před volbami. Je potom těžké, s minimálními znalostmi místních problémů, prosazovat pro nás mnohdy velmi potřebné zákony.
  2. Největším problémem dnes pohraničního Valašska je chybějící infrastruktura, především dopravní dostupnost regionu. S tím souvisí vysoká nezaměstnanost a nižší životní úroveň. V současné době stát zastavil stavbu komunikace I/49 a tím nás na dlouhá léta odřízl od dalšího rozvoje. Regionální politika státu úplně selhává.
  3. Ani "délesloužící", ani nové starosty nečeká v následujícím volebním obdobím procházka růžovým sadem. Novým starostům bych chtěl poradit, aby zůstali stejní jako před volbami. Měli bychom lidem sloužit a snažit se o to, aby se jim dobře žilo. Občané starostu nehodnotí podle toho, kolik postavil staveb, ale podle toho, jaký vztah si vybuduje se svými spoluobčany. Na základě korektních a slušných vztahů se totiž dají dělat zajímavé věci v každé obci. Mým největším problémem však bylo a stále je naučit se "říkat NE".
Josef Bezdíček, starosta obce Čermná nad Orlicí (1013 obyvatel)

20 let starostou obce

Josef Bezdíček, starosta obce Čermná nad Orlicí
  1. Pro lepší postavení venkova by měl v soustavě ústředních orgánů státní správy vzniknout resort, který se bude komplexně zabývat venkovskou problematiku. Pro zlepšení postavení venkovských obcí bych dále doporučoval zabývat se podrobněji dotační politikou a úpravou zákona o rozpočtovém určení daní (RUD). Pro obyvatelstvo venkova, ale i pro zkvalitnění práce místních zastupitelstev by určitě stálo zato, zabývat se odstraněním přebujelé administrativy, která se zakořenila ve všech odvětvích veřejné správy.
  2. V naší obci bude v nastávajícím volebním období nejdůležitější akcí vybudování kanalizace a čistírny odpadních vod. Usilujeme také o rozšíření mateřské školy, chceme postavit dva startovací byty pro mladé rodiny a zároveň s tím i pro seniory čtyři byty se sociální službou. Postupně tak bude dokončena výstavba infrastruktury v obci.
  3. Každý nově zvolený člen zastupitelstva by se měl v první řadě podrobně seznámit se zněním zákona o obcích. Pro starostu je to jen základ, rámcově by se měl seznamovat s platnou legislativou tak, aby dokázal správně reagovat na místní problematiku. Zároveň doporučuji trvale a dobře komunikovat s občany v obci. Nový zastupitel by se měl rozhodně vyvarovat přehlížení občana a zapomenout na jakékoliv formy prospěchářství.